انتقاد مردم نسبت به گرانی خودرو بالا گرفت/ سکوت دولت به گرانی خودرو چه معنایی دارد؟

یک روز پس از صحبتهای جنجالی احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان مبنی بر ضرورت افزایش نرخ خودروهای داخلی به بهانه زیان دهی و بدهکاری خودروسازان، شورای رقابت و وزارت صمت به این درخواست چراغ سبز نشان داده و مجوز گرانی ۳۰ درصدی محصولات خودروسازان داخلی را ابلاغ کردند.
به گزارش سرویس اقتصادی تابناک، با افزایش ۳۵ درصدی قیمت خودرو که در بازار آزاد تا ۵۰ درصد هم میرسد انتقاد تند مردم در فضای مجازی نسبت به این گرانیها هر روز ابعاد جدیدی به خود میگیرد تا جایی که کارزار علیه اعتراض به گرانی خودرو در فضای مجازی شکل گرفته و مردم خطاب به رئیس جمهوری خواستار ابطال مجوز گرانیها به خودروسازان شده اند.
مصرف کنندگان براین عقیده هستند که عدم واکنش صریح دولت نسبت به اعتراض مردم به افزایش نامتعارف قیمت خودرو، شائبه عاملیت دولت در ماجرای گرانی را افزایش می دهد از طرف دیگر افزایش ۳۰ درصدی که به طور ناگهانی به بازار خودرو تحمیل شد این بازار را به هم ریخته و ابتکار عمل بیشتری به دست دلالان داده است.
به دنبال این نارضایتی، کمپین اعتراض به گرانیها با نامهای به رئیس جمهوری در تاریخ ۳۰ آبان شروع شد که تا ۲۹ آذر ۱۴۰۳ ادامه دار است. در ادامه متن کمپین اعتراض به گرانی خودرو را میخوانید:
رئیس جمهوری محترم
جناب آقای دکتر پزشکیان
موضوع: درخواست ملغی شدن مصوبه اخیر افزایش قیمت خودروهای داخلی ایران خودرو و سایپا
با اهدا سلام و عرض خداقوت.
همانطور که مستحضرید قشر کمدرآمد جامعه با هزاران امید به سامانه یکپارچه خودرو، خود را دلخوش و سرزنده نگه میدارند. از دو سال قبل که در قرعهکشی مرحله دوم سامانه یکپارچه خودرو اسمشان در لیست برندگان پاییز و زمستان ۱۴۰۳ قرار گرفت، از اکثر مخارج تفریحی و درمانی و تغذیه و آموزش خود زدهاند تا بتوانند پول ماشینی که برنده شدهاند را در پاییز و زمستان ۱۴۰۳ آماده کنند؛ ولی با مصوبه اخیر افزایش چند ده درصدی قیمت کارخانه محصولات ایران خودرو و سایپا (بهعنوان مثال برای خودروی شاهین G افزایش ۱۵۴ میلیون تومانی در یک شب) عرق سردی -جایگزین برق امید و دلخوشی برندگانی که دو سال چشم به راه رسیدن زمان تحویل خودروی خود بودهاند- گردید و خیلیها بعد از دو سال انتظار قادر به پرداخت قیمتهای جدید نخواهند بود و مجبور میشوند از سهمیه قرعهکشی خود انصراف دهند.
افزایش درصد افراد زیر خط فقر، افزایش یاس و ناامیدی و عدم توجه به مقایسه قیمت خودروها در ایران و کشورهای همسایه، وحدت و یکدلی و وفاق ملی (که وعده جنابعالی به مردم شریف بود) را به خطر میاندازد.
خواهشمند است دستور فرمایید افزایش قیمتهای محصولات شرکتهای داخلی تا آخر امسال به کلی ملغی گردد و برای سالهای آینده هم افزایش قیمت متناسب با درآمد اقشار متوسط جامعه باشد. با حمایت دولت از مصرفکنندگان و حقوق مردم، هرگز آبی به آسیاب دشمن ریخته نخواهد شد.
امیدواریم با مطالبهگری عمومی و اعتراض مدنی و سالم، و توجه مسئولین به مطالبات به حق مردم، روز به روز بر امید مطالبهگری مردم از دولت و اعتماد عموم به دولت افزوده خواهد شد و این یعنی جاری شدن وفاق ملی در کشور.
توفیق روزافزون خدمتگزاری جنابعالی و کابینهتان را به مردم شریف ایران دوستداشتنی از خداوند منان خواستاریم؛ با تشکر
حال باید دولت به این کارزار واکنشی نشان می دهد یا قرار است همچنان موضع سکوت را ادامه دهد. این درحالی است که این دومین مرتبه ای است که مردم در اعتراض به گرانیها این پویش را راه انداخته اند.
گفتنی است پیشتر در سال ۱۳۹۹زمانی که رزم حسینی بر کرسی وزارت صنعت بود اعتراض مردمی به گرانی یک باره خودروهای سایپا آنها را به راه اندازی کارزاری در شبکههای اجتماعی واداشت که نتیجهای هم در بر نداشت و منجر به کاهش قیمت ها یا ابطال مجوز نشد.
واردات خودرو ممنوع
هر چی که ما تولید می کنیم بخرید
چقدر بنزین مصرف می کنید
کجای دنیا بنزین از آب معدنی ارزون تره؟
بنزین باید گرون بشه
ماشین هم اونی که ما تولید می کنیم باید بخرید
به ما ربطی نداره مصرفش بالاست. شما کم مصرف کنید
مردم:
واردات خودرو رو آزاد کنید
بنزین رو به قیمت آزاد بفروشید
منت سر ما نگذارید
زورتون که به قاچاق چی ها نمی رسه. قاچاق رو به پای مصرف ما ننویسید.
حالا کدوم منطقی صحبت می کنند؟
این کار بیش از اینکه صدای مردم مصرف کننده را در بیاورد، صدای دلال و رانتخوار را در آورده.
صدای سازمانی که بی نوبت میگرفت، دلالی که با گرفتن و فروختن خودرو سود می برد. سودی که باید تو جیب تولیدکننده بره نه دلال. صدای کسانی را که با قیمت دستوری به روش های دیگه بهشون میرسید.
شما را به خدا حقایق را درست بگید.
چرا باید پرشیا به قیمت یه یخچال ساید بای ساید فروخته بشه در حالی که سهامدار ایران خودرو بعنوان سرمایه گذار تولید در این مملکت سه سال در ضرر باشه؟
مگه چند تا پرشیا تولید میشد و به کی میرسید؟
حواله های ماشینها دست کیا بود؟
مگه در این سالها چقدر گرون شده که کالاهای دیگه نشده؟ چرا بابت اقلام سفره مردم صداتون در نمیاد؟
تابناک اگه راست میگی اینا رو بگو.
لااقل این کامتتو منتشر کن.
قیمت خودرو آزاد و درب کارخانه یکی شد؟
دیگه دلالی از بین رفت؟
کیفیت خودروها استاندارد جهانی گرفت؟
برو با خودت خلوت کن بعد نظر بده
خودروسازان حق دارند با هر قیمتی که دوست دارند کالای شان بفروشند تا ضرر نکنند.
درست مانند مردم که حق دارند خودروی خارجی را با تعرفه نرمال تهیه کنند.
و بفکر خودرو گران خارجی هستید
والا چند درصد مردم می توانند خودرو های بالای 500 یا 800 میلیون بخرند
کی گفته خودرو ساز حق دارد با هر قیمتی بفروشد حرف از این مسخره تر دیده بودید هر چیزی با توجه به کیفیت یک قیمتی دارد نمی تواند و ضرر می کند که دروغ بزرگ هست خوب تعطیل کند
به قیمت ۳۰۰ یا ۴۰۰ تومان هم قیمت پراید مدل ۹۰ وارد کنن با کیفیت وایمنی عالی..
بعد 100روز هنوز در فضای انتخابات هستند .. !!!!!!
در شرایطی که شرکتی مانند ایران خودرو بیش از 120هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارد و این زیان نهایت از بیت المال و جیب مردم پرداخت خواهد شد و این مسئله بسیار شفاف می باشد، کدام منطق عدم افزایش قیمت را به نفع مردم می داند؟
ایا عدم افزایش قیمت که به زیان کارخانه هست برای من مصرف کننده که از بازار آزاد خودروی خود را تامین می کنم نفعی خواهد داشت؟
رها سازی کامل قیمت خودرو شاید در کوتاه مدت اندکی موجب افزایش قیمت بشود ولی در عرض کمتر از یکسال می تواند قیمت کارخانه و بازار را به یک نقطه تعادلی برساند که قطعا از قیمت کنونی بازار کمتر خواهد بود.
این مطلب نلفی کاهش تعرفه واردات و افزایش کیفیت خود رو در فضای رقابتی تر نمی باشد لکن مقاومت در برابر علم اقتصاد و ساز و کار بازار مسبب شرایط کنونی می باشد.
وقتی واردات خودرو به تعادل رسید و با تعرفه حداکثر ده درصد برای همه آزاد شد بعدش این دوتا فرغون ساز قیمتهاشون رو صد برابر کنند ببینیم کی میخره
همه جای دنیا درشو گل میگیرن ...
ولی قانون واردات خودروهای دست دوم با وجود گذشت دو سال داره خاک میخوره؟!
آقای دولت اول قانون واردات خودروهای دست دوم را بدون سنگ اندازی اجرا کن
بعد سال آینده قیمت خودروهای داخلی را هر چقدر که خودروسازان دوست دارن افرایش بده مثلاً اجازه بده سایپا کوییک را بفروشه دو میلیارد تومان
ایران خودرو رانا را بفروشه سه میلیارد تومان .
اون موقع با وام بدون سود و تحویل فوری و کیفیت بهتر بهمون میدن
ولی اگر حالا پول بدیم وتحویل نامعلوم و ندونیم چه ماشینی و با چه قیمتی میدن میشه همین که میبینید .
حال انتخاب با خودمان هست
ملتی که سواری بده چرا سوار نشوند؟
خودرویی که ده برابر قیمت جهانی به مردم داده میشه و همچنان این ملت برای خرید صف میبندد چرا دولت هم سواری نگیره؟
از ماست که بر ماست.






