تابناک گزارش می‌دهد؛

از گران فروشی تا واردات نسخه‌های کم‌آپشن‌/ ناگفته‌هایی از نقره داغ شدن مردم توسط سایپا

در شرایطی که واردات خودرو مجددا در دست انداز جدیدی افتاده و ممکن است به این زودی‌ها تعیین تکلیف نشود سایپا اقدام به فروش چهار محصول وارداتی کرده است که به نظر می رسد مانند دوره‌های قبل متقاضیان را با چالش‌های جدیدی مواجه کند.
کد خبر: ۱۳۲۱۲۳۵
|
۱۵ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۲:۰۷ 06 August 2025
|
4006 بازدید
|

ناگفته هایی از فروش خودروهای وارداتی توسط سایپا /

به دنبال دستور موقت دیوان عدالت اداری اجرای آیین‌نامه تعرفه‌ای هیأت وزیران برای واردات خودرو به دست انداز جدیدی رسید؛ این درحالی است که سایپا به عنوان خودروساز داخلی در نخستین مرحله فروش خودرو‌های وارداتی امسال با عرضه چهارمحصول درسامانه یکپارچه تخصیص خودرو حضور پیدا کرد که راهیابی او به سامانه یکپارچه تخصیص خودرو وارداتی با اما و اگر‌های زیادی همراه شده است.

به گزارش سرویس اقتصادی تابناک، بر اساس اعلام سامانه یکپارچه تخصیص خودرو ، فرآیند ثبت‌نام نخستین مرحله فروش خودرو‌های وارداتی در سال جاری از امروز آغاز شده است. در این مرحله، چهار محصول شامل چانگان CS۵۵ پلاس، چانگان CS۳۵ پلاس، رووی eRX۵ و تویوتا کرولا هیبرید در فهرست خودرو‌های قابل عرضه قرار دارد. این درحالی است که با صدور دستور موقت دیوان عدالت اداری به حالت تعلیق درآمد درحالیکه نه تعرفه جایگزین و نه سازوکار شفافی برای ترخیص خودرو‌های در گمرک یا ثبت‌سفارش‌های جدید تعریف شده است.

پشت پا گرفتن خودروسازان داخلی برای واردات خودرو

این احتمال که خودروسازان داخلی از طریق پیچیده کردن فرآیندها و استفاده از نفوذ خود در سیاست گذاری ها سعی در حفظ بازار انحصاری خود دارند دور از ذهن نیست؛ البته واردات قطره چکانی توسط خود خودروسازان از جمله سایپا نه تنها تهدیدی برایشان نیست بلکه سود هنگفتی را به جیب شان سرازیر می کند ضمن اینکه رقبای اصلی را هم از میدان به در کرده اند. 

دراین خصوص محمدصادق مفتح، قائم مقام وزیر صمت اعلام کرد: عرضه خودرو‌های وارداتی همچنان ادامه دارد و فعالیت سامانه فروش این خودرو‌ها متوقف نشده است و این دستور صرفاً ناظر بر تعرفه‌های کاهش‌ یافته بوده و واردات طبق روال سابق و با محاسبه علی‌الحساب قیمت‌ها ادامه می‌یابد. بنابراین با وجود رأی موقت دیوان عدالت اداری، سامانه تخصیص خودرو‌های وارداتی همچنان فعال است و خودرو‌ها طبق قیمت‌های اعلامی در این سامانه عرضه می‌شوند که در صورت تغییر تعرفه، محاسبات قیمتی به‌صورت علی‌الحساب انجام خواهد شد تا از توقف عرضه خودرو جلوگیری شود.

تجمع های اعتراضی خریداران سایپا و نارضایتی مصرف کنندگان 

سایپا درحالی اقدام به فروش خودرو‌های وارداتی کرده است که سابقه تأخیر‌های طولانی‌مدت در خودروهای داخلی و وارداتی به ثبت رسانده است؛ به طوری که سال گذشته بسیاری از خریداران خودرو‌های چانگان CS۵۵ و CS۳۵ حتی با وجود واریز کامل مبلغ خودرو، با تأخیر‌های چندین ماهه مواجه شدند و همین مسئله باعث تجمع‌های اعتراضی خریداران در مقابل شرکت سایپا و نارضایتی شدید مصرف‌کنندگان شده بود. 

این تنها مشکل خریداران سایپا نبود بلکه مشکلات زیادی در مورد نحوه قیمت‌گذاری و عدم شفافیت نیز وجود داشت. برای مثال خریداران تویوتا کرولا هیبریدی در شبکه‌های مجازی اعلام کرده‌ بودند که قیمت نهایی خودرو با قیمت اعلامی اولیه متفاوت بوده و مبالغ اضافی به بهانه‌هایی مانند افزایش دیون دولتی از آنها دریافت شده است. 

شگرد جدید سایپا؛ واردات نسخه‌های کم‌آپشن‌تر 

برخی از خریداران کرولا کراس سال گذشته با «بیش‌اظهاری سایپا در قیمت گمرکی» مواجه شده بودند که منجر به تحمیل بار مالی بیشتر بر آنها شد یا اینکه خریداران تویوتا کرولا گلایه هایی درباره واردات نسخه‌های کم‌آپشن‌تر (Elite) نسبت به نمونه‌های موجود در بازار جهانی در فضای مجازی مطرح کردند. 

ازسویی دیگر، مشکلات مربوط به ترخیص خودرو‌ها از گمرک یا در مقاطعی خودرو‌هایی مانند چانگان به دلیل نواقص در نشانه‌گذاری مانند کمربند ایمنی یا مصرف سوخت در گمرک دپو شده بودند نمونه دیگری از ناکارآمدی در فرآیند‌های واردات و تحویل خودرو از سوی سایپا است. 

به گزارش تابناک، به نظر می رسد وعده‌های سایپا برای واردات خودرو دراین دوره نیز به ویژه در مورد تویوتا کرولا به صورت کامل و گسترده عملی نشود؛ چراکه این شرکت به طور خاص در بهمن ماه سال گذشته که نسبت به واردات حدود ۳۱۰ دستگاه تویوتا کرولا هیبرید (کرولا الیت) اقدام کرد که عملکردی پرحاشیه و نامنظمی داشت؛ بنابراین خرید از این خودروساز ( وظیفه اصلی در تولید خودرو  باکیفیت داخلی را به فراموشی سپرده است ) به دلیل ضعف عملکردی در چندماه گذشته، متقاضیان را با چالش های جدیدی مواجه می کند.  

اشتراک گذاری
برچسب ها
سلام پرواز
سفرمارکت
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۰ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۵
چهل سال از رانت بی‌رقیب بودن استفاده کردن به اسم خودکفایی تازه‌ شدن وارد کننده بنجل
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۱ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۵
از اسفند 1402 برای اطلس ثبت نام کردیم. تحویل آذر 1403 بود. اسفند 1403 تکمیل وجه کردیم که ظرف یک ماه تحویل دهند. هنوز هیچ خبری نیست. مرکز تماس جواب درستی نمی دهد و کارشناسانشان با لحن نامناسب پاسخ می دهند. اصلا نمی دانیم کجا مراجعه کنیم! نظارتی ها هم که خواب اندر خواب...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۲ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۵
خودروسازان و نونتاژ کاران داخلی لقمه در خون مردم می زنن برای سود بیشتر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۸ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۵
اگه مرد هستید واردات خودرو کامل باز کنید ببینم کی ازتون ماشین میخره
ناشاش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۳ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۵
خوب نخرید.... مگه هر نفر چندتا ماشین میخواد سوار بشه .....االن که ماشین داری پس چرا میخواه دوباره ثبت نام کنی ماشین بگیرید اونم این ماشین های بی کیفیت رو!!!!!!
خودتون مقصرید
پاسخ ها
.
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۳ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۵
مشکل اینجاست که مردم ماشین تویوتای ۱۰ سال پیش رو میگن خیلی هزینه داره و تا یک چینی بی نام و نشان بنجل رو می بینن به به به چه چه براش می افتند ولی بعد یکسال می فهمند خرجش اندازه قیمت خودرو در میاد باید بندازند به جون یک نفر چون خودروی چینی بنجل دسته دوم هیچ وقت خریدار نداشته و آخرین و اولین خریدارش خودتی.
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۳۱ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۵
من نمی دونم شما کدوم سیاره زندگی میکنی دوست عزیز که فکر میکنی ملت چهارتا چهارتا ماشین دارند، خیلی از خانواده ها یه دونه پراید هم ندارند یا یه ماشین قراضه ی 20 سال کارکرده دارند حالا میخوان عوضش کنند، با نخرید هم کار درست نمیشه، نون گرون میشه میگن نخرید! مرغ و گوشت گرون میشه میگن خب نخرید! ماشین گرون میشه میگن نخرید! خب یه دفعه به مردم بگید سرشون رو بذارند و بمیرند یا برن تو غار زندگی کنند اونوقت کلا چیزی هم لازم نیست بخرند
بازنشسته
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۸ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۵
مردم ایران اگه برای خودشون ارزش قائل باشن باید تا واقعی شدن قیمتها و ورود پر تیراژ خودرو از کشورهای درست و حسابی از خریدن خودرو های صغر کیلومتر جدا خودداری کنن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۵ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۵
در کشور ایران برای داشتن خودرو خوب در درجه اول باید خودت یک خودرو شناس و تعمیر کار حرفه ای باشی چون ظاهرا همه چیز قلابی و بی کیفیت شده و اعتماد بشدت پایین آمده است

دوم اینکه یک روانشناس و آدم شناس خوبی باشی که ماشینت را دست هر تعمیرکار ندهی و از هر کسی قطعه نخری

سوم اینکه خلاقیت داشته باشی و بتوانی عیب های خودرو را خودت را با خلاقیت کمتر و بهتر کنی

متاسفانه در شرکت های خودرو سازی به خاطر سیاست های غلط دولت زیاد ریخت و پاش و هزینه می کنند اما بدترین خدمات را می دهند

باید خود مردم با تکنیک های هوشمندانه آنها را نقره داغ کنند و البته اگر آنها خدمات خوب و ماشین خوب دست مردم دادند باید حمایت شوند

یکی از تکنیک های هوشمندانه این است که مردم اطلاعات خودروی و طریقه نگهداری خودرو و تجربیات خودشان را با همدیگر به اشتراک بگزارند

به جای اینکه مردم وارد کانال های سیاسی و نا امید کنند و محو دروغ های چه از اینطرف و چه از ان طرف شوند بروند دنبال کانال های اجتماعی مفید و بدرد بخور آموزشی و وقت خودشان را تلف این مسائل نکنند

#نه به کانال های وقت تلف کن و سیاسی بدرد نخور

#وقت طلا است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۴ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۵
اساسا مردمان جهان از ما ایرانی ها متعجب هستند

وقتی همه چیز گران می شود همه در صف خرید آن می روند
وقتی همه چیز بنجل می شود همه نق می زنند ولی چند تا چند تا خرید می کنند و بعد از چند مدت نگه می دارند تا بفروشند و بروند چیزی را بخرند که چند برابر شده است
یعنی از ماست که بر ماست

ما از نظر فردی حسابگر هستیم اما حسابگری اجتماعی ما منفی است در ظاهر متحد هستیم اما در واقعیت از هم گسیخته هستیم

از هم گسیختگی مثل عدم نزول باران یک بلا و مصیبت آسمانی است و باید ببینیم که مرتکب چه گناهی هستیم که هم از هم گسیخته هستیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۸ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۵
دم سایپا گرم...ملت دلال را باید نقره داغ کرد...
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

برچسب منتخب
# عملیات وعده صادق 3 # جنگ ایران و اسرائیل # مذاکره ایران و آمریکا # آژانس بین المللی انرژی اتمی # حمله آمریکا به ایران
نظرسنجی
آیا موافق ساخت بمب اتم هستید؟
الی گشت