
ورود خودروهای وارداتی به کشور پس از ۶ سال ممنوعیت در نگاه اول اقدامی مطلوب در جهت پایان بخشیدن به انحصارطلبی خودروسازان داخلی کشور محسوب میشود، اما در اجرا چالشهای زیادی پیش پای خریداران قرار میدهد و همین مسئله داستان عرضه خودروهای وارداتی را به کلافی سردرگم تبدیل کرده است و معضلات زیادی پیش پای خریداران از میدان دادن به دلالان و درحاشیه کشاندن مردم عادی، مشکلات خدمات پس از فروش و تامین قطعات خودرو و عرضه کردن قیمت گذاری غیرمنصفانه قرار میدهد.
بهشت دلالان یا سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی؟
به گزارش سرویس اقتصادی تابناک، نخستین چالش پیش روی خریداران خودروهای وارداتی عرضه خودروهای وارداتی از طریق سامانه یکپارچه است که به بهشتی برای دلالان تبدیل شده است.
بررسی ها نشان می دهد این سامانه به جای آنکه قیمت خودروها را با حداقل سود و به نفع مصرف کننده دست متقاضیان برساند، به مکانی امن جهت تجمع و خرید راحت دلالان تبدیل شده است. این درحالی است که مردم عادی نه شانس برنده شدن در قرعه کشیهای سامانه یکپارچه را دارند و نه از پس تامین قیمتهای نجومی خودروهای وارداتی برمی آیند.
بارها مشاهده شده که این دلالان هستند که وارد سامانه یکپارچه شده و خودرویی را که با سود بازرگانی ۱۸ درصد، ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ارائه شده است را خریداری کرده تا بعدها با توجه به محدودیت عرضه و بسته شدن واردات بتوانند قیمتها را در بازار با سود ۲ برابری به مشتریان بفروشند.
البته دولت هم از این رهگذر سود زیادی به جیب میزند و با یک حساب سرانگشتی اگر مجموع تعرفهها و عوارض گمرکی خریداران رادرنظر بگیریم کمتر دلالان و واردکنندگان سود نمیکنند.
بن بست تامین قطعات یدکی و خدمات پس از فروش
چالش دوم خریداران خودروهای وارداتی مسئله خدمات پس از فروش و تامین قطعات خودرو است که که در آیندهای نزدیک مصرف کننده را با با مشکلات عدیدهای مواجه می کند. بنابراین خریداران این خودروهای باید این ریسک را نیز به جان بخرند که قطعات یدکی و خدمات پس از فروشی پس از خرید ندارند.
چالش سوم پیش پای خریداران خودروهای وارداتی، تعیین قیمت پایه خودروهای وارداتی با توجه به نوسانات نرخ ارز است که احتمال زیاد هنگام تحویل خودرو خریدار مجبور به دادن مبالغ مابه التفاوت تغییر نرخ ارز میشود.
قیمتهای غیرمنصفانه و دبه کردن شرکتها در قیمت گذاری
چالش چهارم به قیمتهای غیرمنصفانه خودروهای وارداتی در ایران به نسبت به دیگر کشورها مربوط میشود. برای مثال خریداران تویوتا کرولا بدون آپشن را میتوانند از بازار چین به قیمت ۱۲ هزار و ۵۰۰ دلار خریداری کنند درحالیکه هنگام ثبت سفارش در سامانه یکپارچه قیمت این محصول به ۱۹ هزار و ۵۰۰ دلار است.
مثال دیگر کارخانه برند مطرح چینی GAC است که اخیرا تولید تویوتا لوین را هم درکارنامه کاری خود اضافه کرده است و طبق جدولی که برای سومین مرحله از پیشفروش خودرو وارداتی منتشر کرد قیمت این خودرو را ۲ میلیارد و ۶۹ میلیون تومان اعلام کرددرحالیکه بعد از اضافهشدن هزینههای جانبی قیمت آن به ۲ میلیارد و ۵۷۵ میلیون تومان رسید.
گفتنی است در کنار مسائل یاد شده باید یادآور شد که مطابق تجربه های سال های گذشته (سال ۱۳۹۶) عرضه واردات خودرو به صورت موقتی و قطره چکانی است و پس از پایان این دوره ممکن است تا سال ها وزارت صمت اجازه واردات خودرو را ندهد.
 وای به روزی که بگندد نمک
 							         		            وای به روزی که بگندد نمک         		                     		         |
         		                            |         		                             بعد خنده دار  اینجاست همه این وارد کنندگان و مونتاژ کنندگان خودروی چینی ادعا دارند که ضرر کرده اند !!!!؟؟؟
 									         		                    بعد خنده دار  اینجاست همه این وارد کنندگان و مونتاژ کنندگان خودروی چینی ادعا دارند که ضرر کرده اند !!!!؟؟؟ فقط ظلم به ملت
 							         		            فقط ظلم به ملت         		                     		         واقعا سرگردنه شده هرکس از راه می رسد می خواهد جیب خالی ملت را بزند.
 							         		            واقعا سرگردنه شده هرکس از راه می رسد می خواهد جیب خالی ملت را بزند.         		                     		         اینا کی تا حالا یه کار به نفع مردم انجام دادن که این دومی باشه؟ بعدشم هیچوقت نمیان از سود هنگفت فروش لگن های از رده خارج بی کیفیت داخلی و  چینی بگذرن
 							         		            اینا کی تا حالا یه کار به نفع مردم انجام دادن که این دومی باشه؟ بعدشم هیچوقت نمیان از سود هنگفت فروش لگن های از رده خارج بی کیفیت داخلی و  چینی بگذرن         		                     		         با مردمی که داریم نیازی به تولید خودرو نداریم. چون سودی که خریدار تو ایران برای ماشین های خارجی میده چندین برابر سود کارخانه سازنده همون خودرو هست. یعنی بجای تولید خودرو خودرو از خارج وارد کنیم و با قیمت سرسام آور به مردم بفروشیم. تازه برای خرید همونا صف میکشن
 							         		            با مردمی که داریم نیازی به تولید خودرو نداریم. چون سودی که خریدار تو ایران برای ماشین های خارجی میده چندین برابر سود کارخانه سازنده همون خودرو هست. یعنی بجای تولید خودرو خودرو از خارج وارد کنیم و با قیمت سرسام آور به مردم بفروشیم. تازه برای خرید همونا صف میکشن         		                     		         کلاه گشاد وزارت صمت بر سر مردم/ خودرو از چین بیاورید ارزان تر تمام می شود!
 							         		            کلاه گشاد وزارت صمت بر سر مردم/ خودرو از چین بیاورید ارزان تر تمام می شود! ببخشید من واقعا سر در نمیارم
 							         		            ببخشید من واقعا سر در نمیارم  |
         		                            |         		                             براي اينكه قرعه كشي ها اكثرا صوري مي باشد كه  به اسم خدمت و فرصت هاي برابر براي مردم - به نفع يك عده آقازاده ها خودرو هاي خارجي با ارز زير قيمت و دولتي وارد مي كنند بعد سر مردم منت مي گذارند كه ديديد بالاخره واردات خودرو را آزاد كرديم
 									         		                    براي اينكه قرعه كشي ها اكثرا صوري مي باشد كه  به اسم خدمت و فرصت هاي برابر براي مردم - به نفع يك عده آقازاده ها خودرو هاي خارجي با ارز زير قيمت و دولتي وارد مي كنند بعد سر مردم منت مي گذارند كه ديديد بالاخره واردات خودرو را آزاد كرديم         				                     		                 آفرین به مدیریت کشور، در همه چی همین روال صادق هستش
 							         		            آفرین به مدیریت کشور، در همه چی همین روال صادق هستش         		                     		         قرعه كشي ها الكي هستند تا عده ای با ارز دولتي خودروي خارجي دريافت كنند
 							         		            قرعه كشي ها الكي هستند تا عده ای با ارز دولتي خودروي خارجي دريافت كنند          		                     		         چرا دولت بعد از سال ۹۹ در خصوص خودرو فشل شده؟
 							         		            چرا دولت بعد از سال ۹۹ در خصوص خودرو فشل شده؟