بازدید 41288

اتومبيلراني بانوان بدنام نشود!

حضور اين اتومبيلران بدون مجوز شوراي برون‌مرزي در اين مسابقات نيز مسئله‌ساز شده است و اگرچه به نظر مي‌رسد شوراي برون‌مرزي قصد ندارد برطبق قوانين موجود برخوردي با اين اعزام بدون مجوز داشته باشد، اما عدم برخورد با اعزام‌هاي خارج از چارچوب و اعلام نتايج غيرواقعي، ديگر اتومبيلرانان را نيز ترغيب مي‌كند تا به چنين روش‌‌هايي روي آورند.
کد خبر: ۱۳۱۸۰
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۸۷ - ۱۸:۴۷ 01 July 2008
رقابت‌هاي رالي جهاني تركيه WRC چندي پيش در حالي با حضور چهره‌هاي مطرح اتومبيلراني جهان به ميزباني تركيه برگزار شد كه يك تيم اتومبيلراني متشكل از بانوان ايراني نيز در اين مسابقات حضور داشتند اما اين حضور علي‌رغم تبليغات كاذبي كه بر روي آن انجام پذيرفت، حاصلي در بر نداشت.

به گزارش خبرنگار ورزشي «تابناك»، ورزش اتومبيلراني در طول چند سال اخير شاهد حضور بانوان اتومبيلراني بوده است كه در ميادين داخلي به ويژه در بخش رالي، به دنبال رقابت با اتومبيلرانان رده مردان بوده و به نوعي در تلاش بوده‌اند تا توانمندي خود را بيش از مردان صاحب عنوان در اين بخش به نمايش بگذارند كه البته اين تلاش در بخش آماتور منجر به نتايجي شده، اما در بخش حرفه‌اي با توفيق چشمگيري براي بانوان اتومبيلران همراه نبوده است.
 
با اين حال تاثيرگذاري حضور فعال بانوان در عرصه اتومبيلراني از اين منظر كه مشوق ساير بانوان براي حضور در عرصه‌هاي ورزشي است و روحيه نشاط و سلامت را در بلندمدت براي بانوان كشورمان به ارمغان مي‌آورد، ارزشمند بوده و در مجموع قابل تقدير است اما در جزئيات اين حضور مسائل فراواني وجود دارد كه مي‌تواند در سوابق اتومبيلراني بانوان نتايج نامطلوبي برجاي بگذارد.

در اين زمينه نقش رسانه‌ها در ايجاد فضايي كه بانوان را چهره‌هاي برتر اين رويداد به نمايش بگذارد، فوق‌العاده پررنگ بوده است و جذابيت اتومبيلراني بانوان به دلايل كاملاً مشخص باعث شده تا برخي از رسانه‌ها به پوشش اخبار رقابت‌هاي اين قهرمانان به گونه‌اي بپردازند كه دستاوردهاي اتومبيلراني مردان كاملاً در سايه قرار گيرد و اتومبيلراني مردان علي‌رغم دستاوردهايش كمترين سهم را در اطلاع‌رساني از سوي رسانه‌ها به خود اختصاص دهد.

اين در حالي است كه هيچ‌كس نسبت به پوشش اخبار موفقيت بانوان اتومبيلران به عنوان بخشي از جامعه اتومبيلراني اعتراضي ندارد، اما مشكل اينجاست كه در بسياري موارد اين مانورهاي تبليغاتي اسير بزرگنمايي شده است و از همين رو، رسانه‌هايي هم كه براي تيراژ يا جذابيت بيشتر به اين ورطه مي‌افتند، مسئولند.

مسابقات رالي جهاني تركيه به عنوان يك رويداد حرفه‌اي در صحنه اتومبيلراني، شرايطي را به همراه آورد كه برخي بزرگنمايي‌ها آشكار شد و بسياري از مسائلي كه تا به حال بدون مستندات بيان شده بود، مجدداً مورد بازنگري قرار گيرد. در اين رويداد زهره وطن‌خواه يكي از چهره‌هاي مطرح اتومبيلراني بانوان با وجود آنكه نتوانست جايگاهي بهتر از رده 37 (خانه آخر جدول رده‌بندي) را با حدود 27 دقيقه فاصله نسبت به نفر رده 36 به دست آورد، اما در مطالبي كه به نقل از اين اتومبيلران در برخي جرايد درج شده، به عنوان نفر چهارم و يا پنجم اين رقابت‌ها معرفي شد. جايگاهي كه در اين رقابت‌‌ها به چهره‌هاي مطرح اتومبيلراني جهان اختصاص يافته بود!

از سوي ديگر حضور اين اتومبيلران بدون مجوز شوراي برون‌مرزي سازمان تربيت‌بدني در اين مسابقات نيز مسئله‌ساز شده است و اگرچه به نظر مي‌رسد شوراي برون‌مرزي قصد ندارد برطبق قوانين موجود برخوردي با اين اعزام بدون مجوز داشته باشد، اما عدم برخورد با اعزام‌هاي خارج از چارچوب و اعلام نتايج غيرواقعي، ديگر اتومبيلرانان را نيز ترغيب مي‌كند تا به چنين روش‌‌هايي روي آورند.

شهرياري نايب‌رئيس فدراسيون اتومبيلراني و موتورسواري كه در غياب قلعه‌باني بيشتر امور اين فدراسيون را در دست دارد، دراين باره مي‌گويد: متاسفانه برخي روزنامه‌ها مطالبي را مي‌نويسند كه از مستندات لازم برخوردار نيست و همين مسائل مشكل‌ساز مي‌شود.

وي افزود: مشخص نيست وقتي روز اول پلوس ماشين دربيايد، چطور يك راننده مي‌تواند پس از سه روز مسابقه چهارم يا پنجم شود! البته اگر ايشان آخر هم شده باشد و فاصله‌اش با نفر قبلي خود 10 ثانيه باشد، باز هم حضوري موفق داشته است، چرا كه سطح اين رقابت‌ها فوق‌العاده بالا است.

شهرياري خاطرنشان كرد: بيان اين مسائل جز دروغ نيست و برخي تنها با اين مسائل خودشان را مشهور مي‌كنند. آيا اگر يك راننده با سباستين لوب (قهرمان اتومبيلراني جهان) عكس يادگاري بگيرد، نشان دهنده آن است كه قهرمان مسابقات جهاني شده است؟
وي در خصوص برخورد فدراسيون اتومبيلراني با اين قهرمانان گفت: ما با توجه به آنكه هيچ دخالتي در اين اعزام نداشته ايم و گواهينامه شركت در اين مسابقات نيز توسط فدراسيون ايران صادر نشده، دخالتي در اين جريانات نمي‌كنيم و در اين زمينه سازمان ورزش مي‌بايست تصميم‌گيري كند.

پيش از اين نيز لاله صديق، ديگر چهره اتومبيلراني بانوان نيز به اقدام تقلب در مسابقه به يك سال محروميت محكوم شده بود كه بر پايه آخرين اخبار، در هفته‌هاي آتي با نظر شوراي استيناف اين محروميت پايان خواهد يافت.
 
البته مي‌بايست تاكيد كرد اتومبيلراني بانوان از پتانسيل بالايي برخوردار است و مطمئناً بانوان كشورمان با تلاش و ممارست مي‌توانند در سال‌هاي آتي جايگاه‌هاي مناسبي را به خود اختصاص دهند، اما در اين گذر زمان ضروري است به گونه‌اي برخورد شود كه بي‌جهت اتومبيلراني بانوان بدنام نشود!
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۰
لازم نيست سنگ ورزش بانوان را به سينه بزنيد.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر