بازدید 2165

امكان تشخيص پوسيدگي دندان با ليزر فلورسنت

کد خبر: ۱۳۱۷۷۸
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۸۹ - ۰۹:۳۶ 21 November 2010
امكان تشخيص زودرس پوسيدگي دندان به كمك ليزر فلورسنت و اشعه مادون قرمز به عنوان جديد روش هاي تشخيصي معرفي شد.



به گزارش فارس به نقل از دومين كنگره كشوري انجمن دانپزشكي ايران، به كمك " ليزر فلورسنت " و " اشعه مادون قرمز " پوسيدگي دندان در مراحل اوليه قابل تشخيص است و با استفاده از روش‌هاي پيشگيري به موقع مي‌توان بافت معدني را به مياني آسيب ديده دندان برگردانده، آن را به طور مجدد تبديل به نسج سالم كرد.

علي نوذري از سخنرانان كنگره هنر و تكنولوژي دندانپزشكي مدرن تا سال 2020 با اعلان اين خبر گفت: پوسيدگي دندان در صورتي كه در مراحل اوليه تشخيص داده نشود از نسج مياني ندان عبور كرده به سرعت در نسج عاج انتشار مي‌يابد.

وي با اشاره به دشوار بودن تشخيص پوسيدگي ميناي دندان در مراحل اوليه، يادآور شد: 60 تا 70 درصد اين پوسيدگي‌هاي بدون ابزارهاي تشخيصي مدرن توسط دندانپزشك قابل تشخيص نيست.

سخنران كنگره هنر و تكنولوژي داندانپزشكي مدرن دندانپزشكي تا سال 2020 افزود: روش‌هاي پيشگيري جديد مانند " فلورايدتراپي " سبب تبديل مياني آسيب ديده دندان به نسج سالم مي‌شود.

وي اظهار داشت: به دليل نفوذپذيري بيشتر نسج عاج نسبت به ميناي دندان، پوسيدگي در سطح عاج بسيار سريع‌تر گسترش مي‌يابد؛ به همين دليل در صورتي كه بتوانيم، پوسيدگي را در همان مراحل ابتدايي كه لايه ميناي دندان دچار آسيب شده است، تشخيص دهيم مي‌توان اين روند را متوقف كرد.

وي افزود: تاكنون تشخيص پوسيدگي به شيوه‌هاي متداول رضايتبخش و امكانپذير نبوده و رشو‌هاي جديد "ليزر فلورسنت "، "لايت فلورسنت "، استفاده از اشعه "مادون قرمز " و روش " راديوگرافي " به صورت ديجيتال، طي چند سال اخير، تحولي عظيم در امر تشخيص به موقع پوسيدگي ايجاد كرده‌اند.

نوذري تصريح كرد: از ميان روش‌هاي فوق، بهره‌گيري از ليزر فلورسنت و مادون قرمز به عنوان جديد‌ترين روش‌هاي تشخيصي پوسيدگي شناخته مي‌شوند.

وي ادامه داد: با وجود اينكه تهيه دستگاه‌هاي تابش اشعه، هزينه چنداني در بر ندارد، هنوز اين شيوه‌ها در كشور متداول نشده است.

سخنران كنگره هنر و تكنولوژي دندانپزشكي مدرن تا سال 2020 گفت: مراجعه مداوم به دندانپزشك به تشخيص زودرس پوسيدگي دندان در مراحل نخست كمك كرده و به كمك استفاده از روش‌هاي مختلف پيشگيري از جمله فلورايدتراپي، مي‌توان به بازسازي نسج از دست رفته بدون نياز به شيوه‌هاي مرسوم ترميمي از طريق تراشيدن ميناي دندان و به كارگيري مواد دنداني اقدام كرد.

وي يادآور شد: براي تشخيص بهتر پوسيدگي و انجام روش‌هاي پيشگيري مي‌بايست، كودكان را هر 4 تا 5 ماه يكبار نزد دندانپزشك برد. همچنين افراد بزرگسال هر 6 ماه يكبار مي‌بايست به دندانپزشك مراجعه كنند.

هدف از برپايي كنگره هنر و تكنولوژي دندانپزشكي مدرن تا سال 2020، ارايه دستاوردهاي دندانپزشكي در رشته هاي مختلف به ويژه رشته‌هاي اصلي دندانپزشكي شامل اندودانتيكس (درمان ريشه‌دندان)، پريودنتولوژي ( درمان بافت‌هاي نگهدارنده دندان)، ترميمي و پروتز از سه بعد درماني، بهداشتي و اجتماعي و پيش‌بيني جايگاه ايران در رشته دندانپزشكي تا سال 2020 ميلادي است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار