به گزارش تابناک به نقل از شبکه اطلاعرسانی دانا؛ از صبح امروز با اعلام نتایج دانشآموزان پایه دوازدهم سراسر کشور، حجم بالایی از گزارشهای مردمی در فضای مجازی و تماسهای تلفنی خانوادهها به مدارس، نشان میدهد که نمرات درجشده در کارنامه آنلاین برخی دانشآموزان، در فاصلهای کوتاه و بدون اطلاع قبلی، تغییر کردهاند.
بُعد نگرانکننده ماجرا، نهتنها تغییر نمره است، بلکه فاصله معنادار و حیرتآور میان نمرات تصحیح اول و دوم در برخی برگههاست؛ بهطوریکه اختلاف ۴ نمرهای در تصحیح دو مصحح در مواردی گزارش شده است. این اختلاف، آنهم در آزمونهایی با بار تأثیر ۴۰ درصد قطعی در کنکور سراسری، نهتنها نگرانکننده بلکه ویرانگر است.
در حالی که مسئولان آموزشوپرورش همواره از «دقت در تصحیح» سخن گفتهاند، اما تا کنون هیچ شفافسازی رسمی درباره نحوه انتخاب مصححان، آموزش آنها و سیستم نظارت بر عملکردشان ارائه نشده است. اینکه یک برگه امتحانی در دست یک معلم نمره ۲۰ و در دست دیگری نمره ۱۶ میگیرد، پرسشی جدی درباره شخص مصحح و نوع و نحوه و چگونگی تصحیح اوراق در کشور ایجاد میکند.
آیا معیار مشخصی برای نمرهدهی وجود دارد؟ اگر هست، چرا اینهمه اختلاف؟ اگر نیست، پس این نمرات بر چه اساسی به عنوان معیار سنجش قطعی برای کنکور به کار میروند؟
اعلام قطرهچکانی نتایج؛ اضطراب ممتد برای کنکوریها
در کنار همه این تناقضها، برخی دانشآموزان اعلام کردند که با گذشت اعلام رسمی نتایج، هنوز نمرات برخی دروس آنان بارگذاری نشده است. این در حالی است که اعلام نتایج باید بهصورت یکپارچه و نهایی انجام شود. نبود زمان مشخص و قطعی برای هر درس، خانوادهها را در بلاتکلیفی مطلق فرو برده است.
روح و روان دانشآموزان؛ قربانی بزرگ نابسامانی آموزشی
اتفاقات امروز را باید فراتر از یک خطای سیستمی ساده دید؛ این وضعیت در عمل، مصداق بارز بازی با روح و روان دانشآموزانی است که در حساسترین برهه زندگی تحصیلی خود قرار دارند. کنکور سراسری در راه است و این بینظمیها چیزی جز افزایش استرس، تضعیف تمرکز و شکستن اعتماد به سیستم آموزشی به همراه ندارد.
در واقع این نوع ناهماهنگی، نشان میدهد آموزشوپرورش هیچ تمهید روانی برای پشتیبانی از این نسل پراضطراب فراهم نکرده است.
مسئولان پاسخ دهند؛ اعتبار نظام سنجش در خطر است
در شرایطی که داوطلبان تنها چند روز تا کنکور فاصله دارند، وزارت آموزشوپرورش موظف است با انتشار یک اطلاعیه فوری و روشن، پاسخ دهد:
1. چرا نمرات اولیه بهصورت نهایی منتشر شدند و سپس تغییر کردند؟
2. چرا نمرات برخی دروس هنوز اعلام نشده؟
3. چه نظارتی بر نحوه تصحیح و اختلاف بین نمرات وجود دارد؟
4. مصححان چگونه انتخاب و ارزیابی شدهاند؟
هرگونه تأخیر بیشتر در پاسخگویی، به معنای تشدید بحران روانی برای خانوادهها و ضربهای جدی به مشروعیت نظام ارزیابی آموزش متوسطه خواهد بود.
اعتماد به آموزش و پرورش در لبه پرتگاه
نمره امتحان نهایی برای یک دانشآموز پایه دوازدهم، فقط یک عدد نیست؛ «قطعهای حیاتی از پازل آینده اوست».
بینظمی در اعلام نتایج، تفاوت فاحش در تصحیحها و بیتوجهی به استرس داوطلبان، نشان از بحرانی عمیق در سازوکار آموزش عمومی دارد. اگر امروز صدای معترض دانشآموزان و خانوادهها شنیده نشود، فردا اعتبار کل سیستم آموزشی زیر سؤال خواهد رفت.
سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.