قیمت تاکسی های بین شهری به ویژه مسیر تهران به استان ماطندران و گیلان در روزهایی که رژیم غاصب صهیونیستی به خاک کشور حمله کرده است به طور عجیب و غیرمنطقی بالارفته است و دراین میان وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی امر نیز هیچ گونه نظارتی ندارد.
به گزارش سرویس اقتصادی تابناک، با شروع جنگ میان ایران و اسراییل نرخ کرایه های بین شهری افزایش بی سابقه ای داشته است و مشاهدات میدانی خبرنگار تابناک نشان می دهد که رانندگان تاکسی برای مسیر تهران به شمال تا ۱۰ میلیون تومان هم به مسافران پیشنهاد می دهند این درحالی است که وضعیت سوخت رسانی و قیمت سوخت هیچ تغییری نکرده است و این مسیرها نیز با گذشت ۱۳ روز از آغاز تنش ها کم تردد شده است.
ریشه گرانی کرایه ها کجاست؟
به نظر می رسد ریشههای اصلی گرانی کرایهها به مکانیزم بازار آزاد واگذار شده و بدون نظارت نهادهای نظارتی انجام میشود و ازآنجایی که تعداد خودروهای عمومی برای پاسخگویی به تقاضای مسافران کافی نیست برخی از اتحادیههای تاکسیرانی با ایجاد انحصار، قیمتها را به صورت دستوری بالا نگه داشته اند.
برخی از رانندگان بالا رفتن قیمت قطعات و بیمه را بهانهای برای افزایش غیرمنطقی کرایهها می دانند این درحالی است که این افزایش قیمت با نرخ کرایه ها هیچ تطابقی ندارد و چندبرابر افزایش قیمت قطعات و نرخ بیمه نامه ها از مسافران تامین وجه می کنند.
ازآنجایی که معمولا وزارت راه به اتحادیهها اختیار کامل داده و دخالت مؤثری در تعیین نرخها ندارد و ناوگان عمومی کافی نیز در اختیار مردم نیست به همین جهت این وزارتخانه در برابر گرانی تاکسیهای خصوصی اقدام خاصی به عمل نیاورده است همچنین ممکن است این موضوع در اولویتهای وزارت راه نباشد یا فشار لابیهای حملونقل مانع اقدام عمل پیشگیرانه شود.
همکاری تاکسیرانی با گران فروش ها
ازسویی دیگر، اتحادیهها از این وضعیت سود برده و خیلی تمایل ندارند که سیستم قیمت گذاری تاکسی ها اصلاح شود بنابراین نیاز است که وزارت راه هرچه زودتر درخصوص قیمتگذاری شفاف و اجباری، تعیین سقف قیمت بر اساس هزینههای واقعی، نظارت مستمر بر اجرای نرخهای مصوب و برخورد با رانندگان متخلف وارد عمل شود.
البته با افزایش ناوگان عمومی، تقویت خطوط اتوبوسرانی و مینیبوسهای بینشهری و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی با قراردادهای کنترلشده نیز می تواند در بهبود حمل و نقل مسافران اثربخش باشد.
انفعال وزارت راه چه دلیلی دارد؟
درحالیکه وزارت راه می تواند با برخورد با انحصارگران، انحلال اتحادیههای متخلف و اعطای مجوز به رانندگان مستقل با افزایش خودسرانه کرایهها برخورد کند و یا با ایجاد سامانه شکایات مردمی برای گزارش گرانفروشی و یا راهاندازی سرویسهای اضطراری در ایام پیک سفر از مسافران حمایت کند اما موضعع انفعال پیش گرفته است.
مشاهدات میدانی خبرنگار تابناک و گفته های مسافران نشان می دهد که برخی اتحادیهها با روابط خاص، مانع ورود رقبا شده و از سویی دیگر هم به دلیل نظارت ضعیف دولت که عمدتا ناشی از بیتفاوتی یا ارتباطات پشتپرده است به این گران فروشی ها دامن خورده است . همچنین عدم خدمت رسانی ناوگان عمومی به مردم دراین شرایط شایبه عمدی بودن گرانی ها را تقویت می کند تا بازار برای تاکسیهای خصوصی حفظ شود.
به گزارش تابناک ، وزارت راه و شهرسازی در شرایطی که می توانست با قیمتگذاری متمرکز، گسترش ناوگان عمومی و برخورد با انحصارگران مشکل گرانی کرایه های بین شهری را حل کند، اما با نظارت ضعیف و واکنش منفعلانه ضعف مدیریتی خود را بیش از پیش عیان ساخت.
سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.