قاضی‌زاده هاشمی در گفتگو با تابناک:

آقای عراقچی نباید به اروپا می رفت!/ مذاکره در شرایط کنونی خطای راهبردی است/ اخراج اتباع غیرقانونی باید قاطعانه تر باشد

نماینده مردم فریمان و سرخس در مجلس شورای اسلامی معتقد است سفر وزیر امور خارجه ایران به اروپا برای مذاکره با طرف های اروپایی در شرایط کنونی خطای راهبردی است و ضرورتی برای مذاکره وجود نداشت.
کد خبر: ۱۳۱۲۸۷۷
|
۰۱ تير ۱۴۰۴ - ۰۶:۴۲ 22 June 2025
|
65859 بازدید
|

قاضی‌زاده هاشمی:

نماینده دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که ممکن است اختلاف‌سلیقه‌ها یا دیدگاه‌هایی میان گروه‌ها وجود داشته باشد، اما در برابر دشمن بیرونی، همه این اختلافات کنار گذاشته شده و انسجام ملی حاکم می‌شود.

گفتگوی تابناک با احسان قاضی‌زاده هاشمی را بخوانید:

یک هفته است که دشمن صهیونیستی به کشورمان حمله کرده و شرایط و تحولات منطقه‌ای را با بحرانی بزرگ مواجه کرده است. در این مدت عملکرد و سیستم دفاعی و پدافندی کشورمان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به نظر من ان‌شاءالله با وحدت، همدلی و انسجام میان تمامی نیروها، اعم از نیرو‌های مسلح، جریان‌ها، گروه‌ها و آحاد ملت، قطعاً در برابر دشمن متجاوز پیروز خواهیم شد. تاریخ ایران گواه روشنی دارد؛ هیچ‌گاه در برابر یک دشمن خارجی، مردم این سرزمین تسلیم نشده‌اند. از هر جنس و از هر کشوری که حمله کرده‌اند، مردم ایران با اتحاد و انسجام به دفاع از وطن پرداخته‌اند. ممکن است اختلاف‌سلیقه‌ها یا دیدگاه‌هایی میان گروه‌ها وجود داشته باشد، اما در برابر دشمن بیرونی، همه این اختلافات کنار گذاشته شده و انسجام ملی حاکم می‌شود.

شما علت چنین گستاخی و جسارتی از سوی نتانیاهو و رژیم صهیونیستی برای تجاوز به حریم کشورمان را چگونه ارزیابی می کنید؟

به اعتقاد بنده، اتفاقات اخیر ناشی از عدم شناخت صحیح از مردم ایران توسط دشمن است یا مشاوره‌های غلط دریافت کرده‌اند یا گرا‌های نادرست. مردم ایران همواره پشت‌ِ سر نیرو‌های مسلح خود بوده‌اند و هستند.

اما شاهد ترورهای ناجوانمردانه و کوردلانه دشمن صهیونیستی بودیم...

ممکن است دشمن دست به اقدامات ایذایی، تخریب یا ترور برخی سرداران و متخصصان ما زده باشد، اما برای همه آنها جانشینان شایسته‌ای وجود دارد. با تداوم وحدت و همدلی، مطمئنم از این تجاوز اخیر نیز با سربلندی عبور خواهیم کرد. این اتفاق نه‌تنها موجب ضعف نخواهد شد، بلکه به‌عنوان آوردگاهی اجتماعی، قدرت ایران را در منطقه بیش از پیش تقویت خواهد کرد. در این‌جا جا دارد از زحمات همه نیرو‌های مسلح، اعم از سپاه، ارتش، فراجا، وزارت دفاع و سایر نیرو‌های ایثارگر صمیمانه تقدیر و تشکر کنم.

افزایش قیمت‌ها و بحران معیشتی موضوعی جدی است. دستگاه‌های نظارتی نظیر سازمان تعزیرات و سایر نهاد‌های مرتبط، قطعاً باید با توان و دقت بیشتری وارد عمل شوند.

متخصصان معتقدند این جنگ فقط نظامی نیست و در حوزه اقتصادی نیز آثار گسترده‌ای بر معیشت مردم داشته است. در مورد احتمال گرانی و افزایش قیمت‌ها، آیا مجلس برنامه مشخصی در نظر دارد؟

بله، کاملاً درست است. این جنگ ابعاد مختلفی دارد و یکی از مهم‌ترین آنها، فشار اقتصادی بر مردم است. افزایش قیمت‌ها و بحران معیشتی موضوعی جدی است. دستگاه‌های نظارتی نظیر سازمان تعزیرات و سایر نهاد‌های مرتبط، قطعاً باید با توان و دقت بیشتری وارد عمل شوند. مجلس نیز در بعد نظارتی خود، این مسئله را با جدیت پیگیری خواهد کرد و قطعاً در جلسات آتی نیز بررسی این ابعاد در دستور کار قرار خواهد گرفت. ما باید با همان وحدت و انسجام اجتماعی که در حوزه امنیتی از آن سخن گفتیم، در حوزه اقتصادی نیز با هماهنگی و کنترل قیمت‌ها، به سمت ایجاد تعادل در بازار حرکت کنیم. به امید خدا، مسیر اقتصاد کشور هم به تعادل خواهد رسید.

نظر شما درباره حضور آقای عراقچی وزیر امور خارجه کشورمان و هیات همراه برای مذاکره با اروپایی ها چیست؟

حرکت آقای عراقچی در این مقطع زمانی از دید بنده یک خطای راهبردی محسوب می‌شود. به‌طور کلی در شرایط کنونی ضرورتی برای ورود به مذاکره با طرف‌های غربی یا اروپایی وجود نداشت.

واکنش و رویکرد دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا را چطور ارزیابی می کنید؟

واکنش ترامپ نشان داد که اساساً در این برهه، هرگونه مذاکره نه‌تنها بی‌فایده، بلکه گمراه‌کننده و نادرست است. این یک اشتباه راهبردی در زمان‌بندی بود.

پیشنهاد مشخصی در این باره دارید؟

ما باید با درک دقیق شرایط بین‌المللی، مواضع خود را تنظیم کنیم. اقداماتی از این دست، اگر بدون تحلیل عمیق و هماهنگی ملی انجام شوند، می‌تواند برای کشور هزینه‌آفرین باشند.

آقای قاضی‌زاده یکی از مباحث جدی و مورد توجه این روزها، مساله حضور اتباع خارجی در کشور است. لطفاً دیدگاه خود را در این خصوص بیان بفرمایید...

درخصوص بحث اتباع، همان‌طور که اشاره فرمودید، بله، این موضوع یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های نمایندگان مجلس بوده است. اجازه دهید اشاره کنم که این مسئله از حدود پنج سال پیش تاکنون به‌طور جدی در دستور کار مجلس قرار داشته و ما همواره در این زمینه با وزرای کشور -چه وزیر فعلی و چه وزرای پیشین- جلسات و پیگیری‌هایی داشته‌ایم.

به نظر می رسد جلسات در این پنج سال به نتایج خاصی نرسیده که شاهد حضور گسترده اتباع در کشور هستیم...

موضوع ساماندهی مهاجران، چه قانونی یا غیرقانونی، رسمی یا غیررسمی، اهمیت به سزایی دارد. به‌ویژه در مورد صدور کارت‌های اقامت و نحوه ورود افراد به کشور، هرگونه ورود غیرقانونی از مسیر‌های قاچاق تبعات امنیتی و اجتماعی سنگینی به‌همراه دارد. بخشی از این تبعات را در حوادث اخیر، به‌ویژه در حوزه امنیت عمومی و اجتماعی شاهد بوده‌ایم.

مسئولان وزارت کشور که متولی اصلی ساماندهی اتباع بیگانه هستند، باید با قوت، قدرت و جدیت مضاعف وارد عمل شوند. اقدامات عملی و اجرایی فراتر از دستورالعمل‌ها و برنامه‌ها باید صورت گیرد

چه اقداماتی در این شرایط باید در دستور کار قرار بگیرد؟ 

به نظر من اکنون مسئولان وزارت کشور که متولی اصلی ساماندهی اتباع بیگانه هستند باید با قوت، قدرت و جدیت مضاعف وارد عمل شوند. اقدامات عملی و اجرایی فراتر از دستورالعمل‌ها و برنامه‌ها باید صورت گیرد و نتایج آن نیز شفاف و صریح به مردم شریف ایران اعلام شود.

نقش مجلس در این زمینه تاثیرگذار است. چه توصیه ای به همکاران خود در مجلس برای ورود به بحث ساماندهی به این وضعیت دارید؟

هر چند اقداماتی نظیر اخراج بخشی از اتباع غیرقانونی صورت گرفته، اما در مجموع، اقدامات انجام‌شده تاکنون کافی و مناسب نبوده‌اند. هنوز خلأ‌ها و باگ‌هایی در این روند مشاهده می‌شود. امیدوارم در آینده شاهد اقدامات قاطع‌تر و مؤثرتری باشیم. در کنار مردم، پاسخ‌گویی نسبت به نمایندگان مجلس ضروری است. بدون شک مجلس در این زمینه آمادگی دارد هر جا خلأ قانونی وجود داشته باشد، همکاری‌های لازم را انجام دهد. اما بدون تردید وزارت کشور نیازمند اتخاذ اقدامات عینی‌تر و واقعی‌تری نسبت به گذشته است.

گفتگو: مهتاب بهرامی آسترکی

اشتراک گذاری
برچسب ها
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲۶
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۱۹
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۴۵ - ۱۴۰۴/۰۴/۰۱
فقط اخراج کلیه افغانها
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۵ - ۱۴۰۴/۰۴/۰۱
ورود سیل عظیمی از افغانها توسط دولت رئیسی انجام شد و الان هیچ کدوم از این آقایون سوپر انقلابی گردن نمی گیرند.
احمد مهیاری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۰ - ۱۴۰۴/۰۴/۰۱
هیچ وقت کلیه افغانها اخراج نمیشن . همینایی هم که اخراج میشن دوباره با ویزا بر میگردن . مشکل دولت محترم فقط غیرقانونی بودن افغانهاست . وگرنه خود سفارت بهشون ویزا میده بیان . حالا ما صد سال هم بنویسیم اخراج اخراج ...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۷ - ۱۴۰۴/۰۴/۰۱
ایران را تحلیلگرانی مثل تو نابودتر می کنند. اقای عراقچی باید می رفت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۰ - ۱۴۰۴/۰۴/۰۲
اخراج هفده میلیون اجنبی
فرزند ایران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۴۷ - ۱۴۰۴/۰۴/۰۱
با اخراج قاطع و سریع اتباع موافقم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۲ - ۱۴۰۴/۰۴/۰۲
باید اتباع بیگانه و کسانی که با خارج نشینان در ارتباطند ساماندهی شوند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۵ - ۱۴۰۴/۰۴/۰۲
هرکی میگه مذاکره نکنید صدرصد خانوادش آقازادهاش ایران نیس
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۴۹ - ۱۴۰۴/۰۴/۰۱
دقیقاً درست می‌گه. عراقچی سیگنال ضعف فرستاد و نتیجه‌اش این شد که اوضاع بدتر شد. مذاکره وسط جنگ بی‌معنی هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۰ - ۱۴۰۴/۰۴/۰۱
میشه بفرمایید جنگ ها چطور تموم‌میشه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۰ - ۱۴۰۴/۰۴/۰۱
می رفت یا نمی رفت هیچ فرقی نداشت. باز هم همین سناریو پیاده میشد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۵ - ۱۴۰۴/۰۴/۰۱
ترامپ از اولش که اومد دنبال همین برنامه دیشب بود.
به دنبال گسترش جنگ نیست. یکجوری وارد و خارج شد که آمریکا درگیر جنگ همه گیر نشه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۹ - ۱۴۰۴/۰۴/۰۱
در دهه ۶۰ هم یک عده مثل ایشون مخالف مذاکره با صدام بودند و نهایتا کار به جام زهر و ... کشید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۱ - ۱۴۰۴/۰۴/۰۱
متاسفانه ۰حوم رئیسی فرصت برگشت به برجام را سوزاند و حالا ....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۳ - ۱۴۰۴/۰۴/۰۱
دریغ از فرصتهای توافق که در چهار سال گذشته از دست رفت با تفکر امثال این بابا!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۴ - ۱۴۰۴/۰۴/۰۲
باید میرفت.چون وظیفه اش هست که از وطنش دفاع کنند.باید مردم پررو بازی و بیشرفی غربیها را لمس کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۲ - ۱۴۰۴/۰۴/۰۱
این آدم یادش رفته این همه اتباع از چه زمانی وارد ایران شده اند ؟؟؟ چرا اون موقع علم مطالبه گری رو بلند نکردند؟؟ کلا مملکت شده سیاسی بازی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۵ - ۱۴۰۴/۰۴/۰۱
یادتون رفته اون زمان طالبان حمله کرد ب
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۵ - ۱۴۰۴/۰۴/۰۱
دلیل حمله آمریکا مسامحه دولت اصلاحات است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۷ - ۱۴۰۴/۰۴/۰۱
معلومه که سواد سیاسی نداری .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۰ - ۱۴۰۴/۰۴/۰۱
دولت اصلاحات بهترین دولت بود .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۰ - ۱۴۰۴/۰۴/۰۱
خداوند همه رو به راه راست هدایت کنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۰ - ۱۴۰۴/۰۴/۰۱
بابا نابغه! ??
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۰ - ۱۴۰۴/۰۴/۰۱
همه دنیا باید بدونن ایران نه دنبال جنگ بوده و نه جنگ رو شروع کرده؛ ولی حالا تا آخر خط ایستاده. بر اساس قوانین بین الملل متجاوز کس دیگه است. ناقض مذاکرات کس دیگه است. تروریست کس دیگه است . و الان حق ایران دفاع مشروع از خودش هست. چرا نباید دیپلماسی ایران این رو اعلام کنه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۲ - ۱۴۰۴/۰۴/۰۱
تمام حرف هایی که میزنی درسته. طبق قوانین اونها محکوم هستند ولی مشکل اینجاست که اونها قوانین را فقط برای خودشان قبول دارند نه کشورهای دیگر.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۹ - ۱۴۰۴/۰۴/۰۲
احسنت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۵ - ۱۴۰۴/۰۴/۰۱
افغانی مجاز و غیر مجاز نداره همشون بریزین همون جایی که ازاونجا اومدن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۲ - ۱۴۰۴/۰۴/۰۱
پس آلمانی هاو آمریکایی ها حق دارن غریبه ها را بیرون می کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۵ - ۱۴۰۴/۰۴/۰۱
اینجا ایرانه و ما دوست داریم افغانی در ایران نباشد. خواست ملت ایران اخراج اتباع افغانی است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۷ - ۱۴۰۴/۰۴/۰۱
اخراج با تعادل ، صفر وصد نباشیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۷ - ۱۴۰۴/۰۴/۰۱
هر افغانی که خواست از مرز رد بشه هدف قرار بگیره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۲ - ۱۴۰۴/۰۴/۰۱
دقیقا ، مثل همه کشورهای دیگه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۵ - ۱۴۰۴/۰۴/۰۱
کل افغانها چه مجاز و چه غیر مجاز اخراج باید بشوند، لطفا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۸ - ۱۴۰۴/۰۴/۰۱
ما از مسئولان تقاضا داریم افغانی را به کشورشان برگرداند تا بدانیم نیم بیشتر ریزپرنده ها را از کار انداختیم و فقط اسرائیل و آمریکا مانده است
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۶ - ۱۴۰۴/۰۴/۰۱
عراقچی و کلا دولت مذاکره است حتی صد بار فریب بخورد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۷ - ۱۴۰۴/۰۴/۰۱
آقای عراقچی اگر به مرخصی برود ، بهتر است و هیچ کاری نکند بیشتر به نفع کشور ماست
تا زمانی که نتانیاهو و ترامپ در قدرت سیاسی هستند ، مذاکره بی معنی است
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۰ - ۱۴۰۴/۰۴/۰۱
بدیم دست جلیلی و دوستانش ؟!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۳ - ۱۴۰۴/۰۴/۰۱
پس باید چکار کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۲ - ۱۴۰۴/۰۴/۰۱
فرقی نداره. مذاکره عدم مذاکره.
تاثیری نداره.
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

برچسب منتخب
# عملیات وعده صادق 3 # جنگ ایران و اسرائیل # مذاکره ایران و آمریکا # آژانس بین المللی انرژی اتمی # حمله آمریکا به ایران
الی گشت