تابناک بررسی می‌کند؛

نقش «اتابک» در انفجار بندر شهید رجایی/ طعنه معنادار رئیس جمهور به وزیر صمت چه بود؟

با گذشت ۵ روز از انفجار بندر شهید رجایی، اما اطلاعات رسمی و گزارش‌های موجود، هنوز مقصری برای این فاجعه مشخص نکرده و تحقیقات برای شناسایی مسببان اصلی ادامه دارد. این درحالی است که وزارت صمت و به ویژه محمد اتابک وزیر صمت نیز یکی از گزینه های مقصران احتمالی فاجعه انفجار بندر شهید رجایی محسوب می شود.
کد خبر: ۱۳۰۲۵۸۷
|
۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۴:۵۷ 30 April 2025
|
10131 بازدید
|

انفجار هولناک بندر شهید رجایی بندرعباس علاوه برآن که کشور را در شوک فرو برده، بیش از همه عیار کم‌کاری و قصور احتمالی چندین وزارتخانه و مسئولان را نمایان ساخت که در این میان انگشت اتهام علاوه بر سازمان های ذی ربط متوجه وزارت صمت نیز است. 

به گزارش سرویس اقتصادی تابناک، سیاست های وزارت صمت اثرات مستقیمی در انفجار بندر شهید رجایی دارد به طوری که به دلیل طولانی بودن فرآیند ترخیص کالا، دپوی کالا‌ها و وضع سیاست‌های تجاری و مقررات واردات و صادرات این وزارتخانه در افزایش دپوی کالا‌ها در مظان اتهام است؛ به گونه ای که دپوی طولانی‌مدت و حجم بالای کالا‌ها نظارت دقیق بر شرایط نگهداری به ویژه مواد خطرناک را دشوارتر می کند. 

وزارت صمت به سکان داری محمد اتابک درکارنامه کاری خود موارد ابهام آمیز دیگری مانند صدور مجوز‌های وارداتی بدون نیازسنجی دقیق و توجه به ظرفیت نگهداری بنادر نیز دارد که این امر می‌تواند به تراکم کالا و افزایش ریسک حوادث منجر شود. از سویی دیگر، طولانی بودن فرآیند ثبت سفارش، تخصیص ارز و در نتیجه ترخیص کالا، منجر به دپوی حجم عظیمی از کالا‌ها در بنادر شده است.

طعنه معنادار رئیس جمهور به وزیر صمت

 به تازگی رئیس جمهوری در خصوص دپوی ۱۴۰ هزار کانتینر در یک محل در بندر شهید رجایی انتقاد کرد و گفت: آیا ضرورتی دارد کانتینر‌ها را به مدت سه یا چهار ماه در این مکان نگهداری کنیم و حدود ۱۲۰ هزار یا ۱۴۰ هزار کانتینر را در محل ذخیره کنیم؟

پزشکیان ازهمه استانداران خواست تا مطالعاتی در این زمینه انجام دهند و در سطح وزارتخانه، اقدام به مطالعه تطبیقی از روش‌های مدیریت بحران در کشور‌های پیشرفته انجام دهند و اعلام کرد: امکان ندارد تصمیمی گرفته شود و ۱۳۰ هزار کانتینر بدون برنامه در بنادر باقی بماند حتی می‌توان میزان کانتینر‌های موجود را به یک دهم کاهش داد. 

قصور وزارت صمت محرض شد

قصور وزارت صمت به ویژه محمد اتابک تنها به موارد اشاره شده محدود نمی‌شود بلکه به شرایط نگه داری کالا‌ها نیز مرتبط است؛ به طوری که تراکم و کمبود فضای نگهداری خصوصا زمانی که حجم کالا‌ها افزایش می‌یابد شرایط نگهداری و ایمنی همه کالاها را به ویژه کالا‌های خطرناک محدود کرده که درنتیجه این تراکم ، نگهداری غیراصولی و در کنار هم قرار گرفتن مواد ناسازگار شده ریسک حوادثی مانند آتش‌سوزی و انفجار را افزایش می دهد.

 افزایش حجم کالا‌ها و طولانی شدن زمان نگهداری آن، بر کاهش دقت ، کیفیت نظارت و بازرسی بر محتویات کانتینر‌ها تاثیر گذاشته و اینجاست که  زمینه برای ورود و نگهداری کالا‌های خطرناک با اظهار خلاف واقع و بدون رعایت استاندارد‌های ایمنی بسترسازی می شود. بنابراین نگهداری طولانی‌مدت کالا‌ها در شرایط محیطی نامناسب بنادر، احتمالا ریسک فرسودگی و آسیب دیدگی بسته‌بندی را افزایش داده و در نتیجه خطر نشت یا واکنش‌های ناخواسته در مورد مواد شیمیایی را بیشتر می‌کند. 

نقش اتابک در انفجار بندر شهید رجایی/ طعنه معنادار رئیس جمهور به وزیر صمت چه بود؟

پای کدام نهادها گیر است؟ 

درحالی که انتظار می‌رفت وزارت صمت با همکاری سایر نهاد‌های مرتبط مانند گمرک و بانک مرکزی برای تسهیل و تسریع فرآیند‌های ثبت سفارش و ترخیص کالا را انجام دهند اما شواهد نشان می دهد که این هماهنگی به اندازه ای نبوده است که شاهد چنین اتفاقاتی بودیم البته وزارت راه و شهرسازی که ناظر بر فعالیت سازمان بنادر و دریانوردی است و همچنین وزارت امور اقتصادی و دارایی که گمرک را زیر نظر دارد از دیگر متهمان این حادثه هستند. 

به گزارش تابناک، با گذشت ۵ روز از انفجار بندر شهید رجایی، اما اطلاعات رسمی و گزارش‌های موجود، هنوز مقصری برای این فاجعه مشخص نکرده و تحقیقات برای شناسایی مسببان اصلی ادامه دارد. این درحالی است که گرچه علت مستقیم انفجار بندر شهید رجایی احتمالاً ناشی از نگهداری نامناسب مواد خطرناک بوده است، اما طولانی بودن فرآیند ثبت سفارش و دپوی گسترده کالا‌ها که ناشی از سیاست‌گذاری‌ها و عملکرد وزارت صمت است نقش مستقیمی در افزایش ریسک چنین حوادثی داشته است. به همین جهت برای تعیین میزان دقیق قصور وزارت صمت نیاز به بررسی دقیق‌تر سیاست‌ها، مقررات، و عملکرد این وزارتخانه در ارتباط با فرآیند‌های واردات و مدیریت بنادر وجود دارد .

اشتراک گذاری
برچسب ها
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۹
نادر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۹ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۰
الان چیزی که ازاین فاجعه دردناک تره کتمان کردن حقیقت و از بین بردن اعتماد مردم نسبت به خیلی چیزاست
پاسخ ها
Asad
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۷ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۰
چیزی که من میبینم اکثر مدیران دوران سوپر انقلابی ها هنوز در راس کارند و این خطاست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۷ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۰
یکی هم این وسط گفته ان هایی که در انفجار از بین رفتن ثواب دارن. بفرمایید اقازاده ها هم بیان از این ثواب برخوردار بشن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۲ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۰
محموله چی بوده که یک لیفتراک باعث انفجارش شده؟! محموله مال کی بوده؟
ناشناس
|
Switzerland
|
۱۵:۰۹ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۰
نامی از بنیاد مستضعفان و شرکت مدیریت بندر آن نیامده؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۸ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۰
تابناک عزیز لطفا منتشر فرمایید:
غیر از سیاست های انقباضی و محدودیت های شدید ایجاد شده وزارت صمت در ثبت سفارش و سایر فرآیندهای ترخیصی و واردات، "بانک مرکزی" نیز با طولانی کردن فرآیندهای تخصیص ارز و فروش ارز به بازرگانان و شرکت های تولیدی متاسفانه نقش پررنگ تری نسبت به وزارت صمت در دپوی کانتینر در بنادر پیدا کرده است.
با یک تحقیق ساده می توانید متوجه شوید که غیر از قوانین سخت گیرانه وزارت صمت، سختگیری های بانک مرکزی و بانک های عامل، قبول نکردن بعضی از اسنادی که گمرک آن ها را قبول دارد و .... بارها و بارها باعث عدم ترخیص و دپوی کانتینرها در گمرک گردیده است.
خواهشا اگر بناست که کار مثبت و خیری در این زمینه انجام شود همزمان عملکرد بانک مرکزی نیز مورد بررسی قرار گیرد و از سختگیرای های آن کاسته شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۳ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۰
کل کشور همینه... من یک استعلام دارم از سازمان مسکن و شهرسازی العان وارد ماه سوم شدیم هنوز پاسخی نداده اند .... مدیر سفارشی و کارمندان پرور
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۷ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۰
در دولت فعلی اینطور شده
بهروز
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۴ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۰
تو امارات کل فرآیند ترخیص ظرف 2 ساعت انجام میشه صفر تا صد. اینجا 50 تا گلوگاه غیر ضروری درست کردن بعضس هاش برای چرب کردن سبیل و خیلیاش غیر ضروری
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۵ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۰
جالب است
کاری سالها با یک رویه انجام می گیرد حالا که اتفلقی افتاده همه دنبال مقصری هستند که تازه منصوب شده است
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۱:۳۴ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۰
و مقصر اصلی هرگز پیدا نمیشود
حسین
|
United States of America
|
۱۵:۳۱ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۰
مدیر عملیات این بندر سه ترم تو دانشگاه ما مشروط شد...!!! چه انتظاری از این شخص دارید؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۰:۵۰ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۰
کی؟
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۱:۳۶ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۰
همه جا همینه چون متعهد میخوان نه متخصص
ناشناس
|
France
|
۱۵:۳۳ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۰
یک کلیپی اومدیک لیفتراک باعث بانی شده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۷ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۰
مشکل کانتینرهای دپو شده تسویه نشدن مالیاته؛ چرا قبل از واردات مالیات رو از واردکننده نمیکیرید که بعد واردات در بندر دپو شود و حاجی حاجی مکه
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۴ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۰
قبل ورود مالیات بده ؟ مالیات بر درآمد می گیرن ، هنوز کاری نکرده دولت سهم برداره ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۴ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۰
اولا مالیات نیست و عوارضه. دوم مشکل تامین ارزه. وگرنه وارد کننده از خداشه عوارض رو بده و کالا رو وارد کنه. اما تا وقتی ارز از بانک مرکزی نگیره نمی تونه کالا رو وارد کنه.
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۹ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۰
حتما باید یه عده ای جونشونو از دست بدن تا مسئولان به مسئولیت خودشون عمل کنن. بس کنید دیگه خجالت بکشید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۰ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۰
جون مردم برایشان مهم نیست
ناشناس
|
France
|
۱۵:۴۲ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۰
این حادثه یا خرابکاری مقصران بسیاری دارد . گسترده تر فکر کنیم .بنطر من بزرگترین مشکل انتصاب مدیران باندی سهمیه ای و بیسواد و ضعیف و خیانتکار است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۵ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۰
بدبخت سهمیه ! همه جا مقصر اصلی است
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

برچسب منتخب
# قیمت طلا # مذاکره ایران و آمریکا # قیمت سکه # کالابرگ # حقوق بازنشستگان # انفجار بندرعباس
نظرسنجی
توافق نهایی ایران و آمریکا تا چه زمانی انجام می شود؟
الی گشت