بازدید 39458

چرا زنان خیابانی ، خیابانی شدند ؟

به دلیل محرومیت های جنسی که برای پسران وجود دارد بازار زنان خیابانی مهیاتر است و در کل تامین نیاز جنسی در پسران و نیاز زنان به مایحتاج زندگی سبب افزایش زنان خیابانی شده است./ خود فروشی آزار جنسی است و هیج زنی راضی نیست فاحشه شود اما به دلیل نیاز و تامین مایحتاج خود به این کار روی می آورند.
کد خبر: ۱۲۸۹۶۶
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۸۹ - ۲۰:۲۳ 04 November 2010
دکتر امان قرایی استاد دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار شفاف با اشاره به افزایش زنان خیابانی در جامعه گفت: افزایش زنان خیابانی عوامل متعددی دارد و از یک سو می توان به بالا رفتن خط فقر و تامین مایحتاج زندگی، بالا رفتن طلاق و بی سر و سامانی، بحران معنویت و کمرنگ شدن هنجارهای دینی و باورهای مدنی و معنوی و از سوی دیگر داغ بودن بازار کسب و کار زنان خیابانی است.

وی ادامه داد: به دلیل محرومیت های جنسی که برای پسران وجود دارد بازار زنان خیابانی مهیاتر است و در کل تامین نیاز جنسی در پسران و نیاز زنان به مایحتاج زندگی سبب افزایش زنان خیابانی شده است.

آسیب شناس اجتماعی به  افزایش طلاق و کاهش ازدواج در کشور اشاره کرد و اظهار داشت : چنانچه ازدواج بالا نرود و تشکیل خانواده صورت نگیرد و طلاق همچنان افزایش پیدا کند و زنان بی سرپرست در جامعه افزایش یابند به تبع این مسایل افزایش زنان خیابانی را به دنبال خواهد داشت.

قرایی با بیان اینکه برخورد قانونی و امنیتی جهت بازگردانند زنان خیابانی به زندگی طبیعی موثر نیست تصریح کرد: نمی توان با زنان خیابانی برخورد قانونی کرد و زمانی که زنی نمی تواند مایحتاج زندگی اش را تامین کند تنها کالای او همین است.

وی یاد آور شد: زمانی که تورم بالا می رود و وضع اقتصادی بد می شود و سرپرستی برای زنان وجود ندارد چه کار باید کرد؟ قانون یا نیروی انتظامی کار نمی توانند کند و نیروی انتظامی در این خصوص اعلام کرده که ما می توانیم ۀنها را جمع کنیم اما جایی برای آن ها نداریم.

کارشناس مسایل اجتماعی با بیان اینکه فقر و فحشا رابطه متقابلی با هم دارند تاکید کرد: فحشا از ابتدای تاریخ به دلیل تامین مالی بوده است و زنان به دلیل درماندگی، طلاق، بی سرپرستی و وجود بازار کار به این کار روی می آورند و اینچنین فحشا بالا می رود.

قرایی خاطرنشان کرد: خود فروشی آزار جنسی است و هیج زنی راضی نیست فاحشه شود اما به دلیل نیاز و تامین مایحتاج خود به این کار روی می آورند.

وی با تاکید بر اینکه چون جامعه شرایط را مساعد کرده زنان خیابانی زیاد می شوند اظهار داشت: در جامعه  با افزایش  فقر و بیکاری و بی کسی و بی سرپرستی،زنان حیابانی افزایش پیدا می کنند و جامعه اینگونه شرایط را جهت افزایش زنان خیابانی مساعد کرده است.

استاد جامعه شناسی با بیان اینکه سن فحشا پایین آمده است گفت: سن فحشا در کشور از 12 سالگی به بعد است و سن فحشا 10 سال پایین آمده است در صورتی که پیش از این سن زنان خیابانی 18_30 سال بود اما در حال حاضر میانگین و متوسط این سن  به 18 سال رسیده است.

قرایی در ادامه تصریح کرد: محرومیت های جنسی و دختران فراری( که به دلیل بد سرپرستی و رفتار نادرست خانواده مخصوصا پدر که بیش از 50 درصد در فرار دختران موثر است)فقر و آرزو های مادی و همچنین بحران معنویت و ارزش ها و هنجار های دینی در گرایش زنان به فحشا و کاهش سن زنان خیابانی موثر است.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون علل گرایش دانشجویان به فحشا خاطرنشان کرد: دانشجویان به دلیل تامین نیاز های اقتصادی و مخارج دانشگاه و زندگی و به دلیل اینکه برخی از این خانواده های دانشجویان شهرستانی توان مالی ندارند و همچین به دلیل بحران معنویت به این کار روی می آورند.

 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۹۵
بیچاره ها
اگر این واقعیت را بپذیریم . که میفرماید اگرفقر از دری وارد شود ایمان از پنجره می گریزد میتوانیم با جلو گیری از فقر فزاینده تا حد زیادی جلوی این معضل رابگیریم..
چرا درمورد مردان متاهل كه در پي زنان خياباني مي روند ريشه يابي نمي شود
متاسفم که خودتان مشکل را میبینید راه کار را میدانید فقط نشسته اید حقوق میگیرید...
تابناک آبکی، از این خبرها می ذاری که آمار بازدید کننده هات بالا بره، آب بستی به طغار سایت.
برید ببینید درصد بزرگی از زنان تن فروش کنونی در تهران تحصیلات دانشگاهی دارند و به دلیل بیکاری و یا درامدهای فوق العاده پایین حاضر به تن فروشی شده اند. چه برسه به افرادی که تحصیلاتی هم ندارند و ....
ایشان یک دلیل را از قلم جا انداخته اند : و آن اینکه یکی از علل عدم گرایش جوانان به ازدواج و نیز روی آوردن سریع انان پس از مواجهه با مشکلات به طلاق ، زیاده خواهی آنان است . جوانان تا در خانه ی پدری هستند بعلت گذشت فراوان والدین متوجه مشکلات و سختی ها نمی شوند و اگر هم گاهی والدینشان با آنان از این باب سخنی بگویند آن حرف ها را جوری تفسیر می کنند که باب مذاقشان است و انگار همه ی گناه ها بر گردن پدر و مادرشان است که انها را بدنیا اورده اند و حالا هم خود پدر و مادر هستند که باید تاوان گناهانشان را بدهند وکمترین همکاری با با آنان می نمایند . بالطبع وقتی خود تشکیل خانواده می دهند و معنی کرایه خانه و خرجی و اینجور چیزها را می فهمند ، تازه متوجه می شوند که چه شده است و بجای اصلاح امور و جنگیدن با مشکلات و یافتن را حل آنها ، سعی می کنند صورت مسئله را خط بزنند و صورت مسئله چیست ؟ اینکه اصلا نباید ازدواج می کردم و متعهد می شدم ، چون نمی تواند از خوش های و خواسته هایش دست بردارد .
من مطمئن هستم خیلی از زن هایی که این افراد را کثیف می دانند اگه شرایط اون ها رو داشتند مثل اون ها بودند
حرف حساب زده است
مدگرایی و تجمل گرایی عامل زیاده حواهی در میان ایرنیان است و از طرفی از بین رفتن قبح خودفروشی، ا ز عمده مواردی است که باعث می شود تا زنان به راحتی عفت خود را از دست بدهند. شایدفقر یکی از علل این بحران باشد، اما بسیار زنانی هستند که با وجود فقر حاضر به تن فروشی نیستند و به کارهایی مثل کارگری، نظافت در خانه های دیگران و ... می پردازند تا این عزت نفس خود را حفظ کنند.
سلام تابناک جون خواهش میکنم راجع به این موضوع حداقل شما انرژی بیشتری صرف کنید به خدا تبعات گسترش این موضوع خیلی از شاخصهای رشد یافته اجتماعی رو پایین می یاره و دیگه به سادگی نمیشه جمعش کرد همین حالا هم خیلی دیره شما غیر از آمار فعلی و رو به رشد ایدز و طلاق و بچه های سرراهی به این نکته توجه کنید 10 سال دیگه مردان و زنانی که در حال حاضر درگیر این موضوع هستند و تعدادشون هم تصاعدی روبه رشد قراره دستاوردهای این نسل رو تحویل بگیرند و حداقل تعدادی از اونها به عنوان پدر و مادر وظیقه تربیت نسل بعدی رو به عهده بگیرند فاجعه اصلی تو راهه و ریشه اش توی وضعیت جاریه تو رو خدا به گوش مسئولین برسونید بابا دستاوردهای این نسل باید به نسل ببعدی تحویل بشه و امروز باید به فکر شایسته کردن نسل بعدی باشیم حالا برید باز هم دعوای مسخره جناحی بکنید به خدا اگر تمام پول نفت صرف ترببیت نسل بعدی بکنید ضرر نمیکید
اگر وضع اقتصادی افراد جامعه بهبود یابد و امکان ازدواج مهیا شود دیگر شاهد چنین ناهنجاری نخواهیم بود
قربون آدم چیز فهم.
کاملا درست و منطقی تحلیل کرده اند، بارها نوشتم فحشا به دلیل فقر فرهنگی بسیاری از خانواده های متعصب شهرستانی است که باعث فرار دخترانشان و مهاجرت به شهرهای بزرگ به خصوص تهران می شوند. با نگاهی به شناسنامه های این خانم ها می توان آمار دقیق تری نسبت به فقر فرهنگی، تربیتی برخی از شهرهای کشور به دست آورد تا از این طریق مکان هایی برای آموزش تربیت صحیح و رفتار مناسب با فرزندان قبل از ازدواج و یا قبل از تصمیم گیری برای بچه دار شدن ایجاد کرد. امیدوارم اینبار درج کنید.
خیلی تیتر وار دلایل رو ذکر کردید. برخی مسائل همانند مشکلات معیشتی و فقر فرهنگی بسیار جای بحث دارند و ریشه در این مسئله دارند
درپاراگراف سوم ازآخر، (سن فحشا در کشور از
12 سالگی به بعد است) اشتباه تایپ شده و احتمالاً باید از21 سالگی به بعد باشد.
متاسفانه تایپ اعداد در تابناک همیشه با غلط واشکال همراه است که در موارد آماری و اقتصادی فاجعه بار است
این ها راه هایی است که غرب رفته و از این نظر وضعیت فجیعی دارند
قابل توجه کسانی که در مورد احکام اسلام ایراد گیری می کنند
اینجوری بهتره؟
اینکه مخفیانه دانشجو برای شهریش خودشو آلوده کنه؟
وای بر ما
حاضریم چه بلا هایی دور از چشممون سر بعضی بیاد، ولی چون از یه حکمی خوشمون نمیاد اجرا نشه
واقعا ازدواج موقت برای این افراد بهتر نیست؟
یا ازدواج مجدد؟
درست گفتی استاد چرا راه حل ندادی؟
به عنوان کسی که اطلاعات کمی دارم نظر شخصیم اینه : فحشا به خاطر فقر مالی نیست به خاطر فقر فرهنگی و عدم تربیت درست است . به خاطر پنین فقریست که اگر هم بتواند کاری انجام دهد که حتی فقط بتواند نان بخرد و زنده بماند یا زنده نگه دارد اگر تحت سرپرستی دارد اما این کار را نمیکتد و ... و مثل اینکه ان پول هم حسابی برایش مدتی کیف هم بدهد و به جای نان سنگک خالی شیشلیک میل کند اما به چه قیمتی ؟ بابا جان حواستون باشه مدعی علم و افرادی که اهدافشونو زیرکانه اعمال میکنن تریبون نشید براشون! البته حتما من اشتباه میکنم
سید محسن انگجی
89814//
بدینوسیله پیشرفت های شایان توجه در جهت پایین آوردن سن فحشا را به همه دست اندر کاران تبریک می گویم .
مردان خیابانی یا مشتریهای اینها چرا به این کار روی میاورند؟ تنوع طلبی؟ یا ....
چه عجب که یک مسئله اجتماعی را از اهلش سوال کردند و به جای مجکوم کردن دولت های خارجی و پیدا کردن کسانی که برای این کارها پول گرفته اند و ... از جایگاه علمی به این موضوع پرداخته شد. کاش تابناک هم مسائل و معضلات اجتماعی کنونی را هر هفته با چند کارشناس (بدون نگاه سیاسی) مطرح کند.
جای تاسف است که با این فجایع در جامعه قرار است ما به کجا برسیم زنانی در یک کشور با حکومت دینی برای تامین مخارج زندگی خود باید تن به خود فروشی بزنند .
متاسفم که بازتاب شأن خود را تا حد بوق شدن براي اينچنين ديدگاههاي سطحي پايين آورده است
متاسفانه تو اين مملكت يك زن يا بايد شوهر داشته باشد يا ...هيچ را حل ديگه اي وجود ندارد.
ضعف فقط در خط تورم نيست مهيا نبودن بازار كار مناسب براي خانومها و همچنين عدم حمايتهاي قانوني براي خانمها در محيط كار سبب اين مسائل مي شود. بطور مثال در آمريكا كارفرمايان در صورت دادن پيشنهاد نابجا به خانمها جريمه نقدي مي شوند ولي در اينجا ... بخدا وقتي مي خواي كار كني مثل اينكه مي خواي ازدواج كنيد بايد كلي تحقيق كنيد كه محيط سالمه يا نه!
بهتر نمايندگان مجلس بجاي چند زنه كردن مردهاي جامعه يك فكري براي ايجاد محيط سالم كاري براي زنان بكنند
به فرمايشات كارشناس محترم بايد اين را اضافه كنم كه براي پيشگيري از بروز پديده زنان خياباني و گسترش فحشا علاوه بر ايجاد اشتغال و مبارزه با شيوع فقر اقتصادي ، ضروريست كه در خانواده ها و جامعه با فقر فرهنگي مبارزه شود ؛ اساسي ترين معضل فرهنگي خانواده ايراني كه در بساري خانواده ها وجود دارد ؛ اين است كه پدر و مادر با دختران خود دوست نيستند و محرم راز آنها نمي شوند و بعضي خانواده ها از داشتن دختر احساس خفت مي كنند كه خطر اين احساس براي فراري شدن دختر از خانه به مراتب بيشتر از نياز مالي مي باشد و از همين نقطه است كه زن و دختر با احساس خفت و بي شأني بر تن خود لطمه مي زنند.
دومين نقطه بروز فقر فرهنگي در خانواده اي تازه شكل گرفته است كه بعضا" مشكلات منجر به طلاق و رهايش نه فقر است و نه عدم تفاهم اخلاقي بلكه ريشه در جريان بي اهميتي به نام مد بازي و چشم هم چشمي دارد و با حدود 10 سال سابقه وكالت بارها شاهد طلاق توافقي با بهانه هاي هيچ و پوچ بوده ام كه اشك آدم در مي آيد و حسرت بار تر مي شود ؛ وقتي كه فرزنداني نيز بي آشيانه و پر پر مي شوند.
با عذر خواهي از همه آقايان محترم اجازه بدهيد از يك معضل اساسي كه در بعضي مردان هم وجود دارد نام ببرم كه در خانمها به مراتب كمتر است و آنهم تنوع طلبي جنسي است كه شالوده زندگي اين افراد را نشانه مي رود و معمولا" هم ريشه در نو كيسه گي و هوسبازي اين افراد دارد.
از اطاله كلام معذرت مي خواهم
تامین مایحتاج از این راه ؟؟؟ این حرف از زیان یک کارشناس بسیار بعید است . و اگر این واقعیت داشته باشد جواب شرع و عرف و جامعه به چنین دارآمدی "کارد بخورد به این شکمی که از این راه درآمد کسب می کند " است . تمام علت این فتنه جدید در نفس و ماهواره نهفته است . چطور قدیم ها با کلفتی و رخشویی می توانستند پول در بیاورند .یعنی اینقدر در جامعه ما بیکاری است ؟!!! واویلا ، واویلا از شر شیطان و نفس خدا به همه مان کمک کند
با سلام
در متن دلیل خیابانی شدن زنان خیابانی , تقاضا از طرف پسران مجرد ی که توانایی ازدواج ندارند عنوان شده است.
با کمی درنگ این مطلب به ذهن متبادر میشود که همسران آینده این آقایان در حال حاضر با نیاز جنسی خود چه میکنند؟ آیا کسی به فکر آنها هست. آیا نیاز خود را سرکوب میکنند یا......؟
چه پدران و مادرانی برای کودکانمان خواهیم بود .
جوان مجرد 
درود بر دکتر قرایی که جرعت کرده که گوشه ای از حقایق را بیان کند
خوب است كه به حاي دوست هميشه ناباب ضعف هاي اعتقادي وتوطئه مكرر فرهنگي اجانب به علل ديگري نيز اشاره مي شودا
به نظر من ما درد جامعه را متوجه نمی شویم وقتی هم که میفهمیم کار از کار گذشته است.تمام فکر و ذکر مسئولین کشور سیاست است و بس ؟حالا چرا رشد زنان خیابانی چندین برابر شده خیلی برایشان مهم نیست .ولی جامعه ای که اخلاق نداشته باشد از هم میپاشد.بحث تنها توان اقتصادی نیست واقعیت تلخ این است که ما برای حل مساله اقدامی تا به حال نکرده ایم .مجلس بعد از 30 سال مساله ازدواج موقت را نمیداند قانون کند یا نه؟مگر دستورات اسلام باید به تصویب مجلس برسد؟؟ پس نماز را هم لطفا قانونی کنید.اگر این واجب خدا در جامعه رواج داشت ما شاهد این بی بند و باری ها نبودیم.700 هزار زن بیوه فقط در تهران است ایا اینان شهوت جنسی شان نباید تامین شود ؟از ان طرف جوانان پسر مجردی که در خیابانها شاهد دل فریبی زنان آنچنانی هستند .واقعا مسئولین به نظر من شریک جرم این زنان خیابانی هستند چون حلال خدا وقتی حرام شود حرام خدا هم حلال میشود؟؟
آقاي كارشناس همه چيز را گفت غير از دليل اصلي طلاق و خياباني شدن را . كاش ازدواج ها را طبق نظر اسلام كنند و به دستورات دين بزرگمان عمل كنند. دين ما مهريه را توان مالي پسر گفته نه چند صد سكه !!! دخترها به پشتوانه مهريه و آزار و اذيت و به اجرا گذاشتنش سركش شده و در برابر خانواده و دادگاه اقدام به مظلوم نمايي عجيبي ميكنند .به خدا اگر مهريه ها پايين بياد دخترها مجبورند كوتاه بياند و زندگي شيرين بشه .امار طلاق هم پايين مياد.
البته ما در جامعه زنانی را نیز داریم که با سیلی صورت خود را سرخ میکننند و کلفتی و خدمتکاری می کنند ولی دامن خودشان را آلوده نمی کننند.
به نظر می رسد که تربیت های خانوادگی اشکال دارد والا هر کس که محتاج شد نباید خود فروشی کند.
البته نبايد تامين غرائز و نياز جنسي اين زنان رانيز ناديده گرفت.
جامعه شرايط را مساعد كرده است يعني چه؟ فقر و بيكاري را چطوري جامعه مساعد ميكند؟ اگر ميترسي حرفت را رك و صريح و بي پرده بگوئي چرا ديگر جامعه را متهم ميكني؟
احسنت بر تابناک براي عريان نمودن چنين واقعيتهاي اجتماعي که انشاءالله شاهد ثمرات آن خواهيم بود
اين آقاي دكتر نمي دانند كه بيشتر مشتريان زنان خياباني مردان زن دار هستند
واقعا وقتی همچین زنهایی رو شب دیر وقت اطراف خیابان مطهری میبینم به شدت متاسف میشم و به خودم میگم که اینها چطوری جرات میکنن با وجوده این همه دزد و قاتل و خلاف کار اون ساعت شب اونجا بایستند و سوار ماشین هر کسی بشن...
اما همشون از سر گشنگی اینکاره نشدن بعضی هاشون هم هستن که خوششون میاد حتی میبینی که از یه خانواده خوب هم هستند اما باز اینکارو انجام میدن...
در هر دو حالتش بسیار تاسف آوره...
آمار واقعا فاجعه است.
چطور میشه با این بحران مقابله کرد؟
خیر فقط تامین مایحتاج نیست ، تنها نیاز مالی زنان را بسوی مردان نمی کشاند ... یک علت مهم که همیشه به آن بی توجهی می شود فقر محبت و کمبود عاطفه شدید است ف زنی که هیچ وقت کسی به او نگفته که زیبا و دوست داشتنی است ، زنی که از محبت مرد سیراب نشده هم حتی برای بدست آوردن اندکی از آن حاضر است تن فروشی کند ... پس برای چه پیامبر (ص) درباره زنان و محبت کردن به آن ها این قدر سفارش کرده
اينجا نوشتين نظر شما اگه ما نظر بديم كه چاپ نمي كنيد.
اينو آقاي دكتر راست مي گن ولي چيز ديگه هم هست و اون هم درامد بالاي اين كارهستش شما ماكزيموم چقدر درامد در روز داريد؟
شايد درامد اونها روزانه به بالاي 100 هزارتومان هم برسه
چه عجب يكنفر توي اين مملكت حرف واقعي ودور از شعر پردازي زد-اميدوارم روزي اين مشكل با كمي توجه مسئولين به كشور خودمان حل شود
اصلي ترين دليل فقر ديني و معنوي است وقتي دينداري در جامعه از بين مي رود اينها شكل مي گيرند. راه علاجش نيز كار فرهنگي و لقمه حلال از ابتداي شكل گيري بچه است.
واقعا در جامعه زنان خیابانی به دلیل تامین مایحتاج!!!زیادند یا زنان و دختران مرفه. ماشین سوار بی حجاب که بدنبال الواتی میگردند.
منکر فقر نیستم ولی فحاشی در ثروتمندان بادآورده خیلی بیشتر از فقرا است.
به دکتر قرایی بفرمایید اسنادش مشهود است فقط کمی سرش را بلند کندو پیرامون خود را بنگرد.
چه عجب پس از قبول وجود ايدز در ايران که مدت ها توسط مسئولين امر تکذيب و انکار مي شد،از اين اخبار تلخ و تکاندهنده هم مي نويسيد،به نظر من کتمان واقعيتهاي تلخ جامعه مشکلي را حل نمي کند بلکه انها را بعضاَ لاينحل مي کند.
مسلما این پدیده اجتماعی یک پدیده مطلوبی نیست . حتی برای به اصطلاح زنان یا مردان خیابانی .
تن فروشی یکی از معضلات اجتماعی همه کشورهاست که ریشه های اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی
، روانی ، حقوقی و حتی زیست شناسی دارد که به نظر من در کشور ما عمده ترین دلیل آن مشکلات اقتصادی و مالی است و اگر آزادانه بتوان با این زنان مصاحبه کرد و پای گفته های دردآورد آنان نشست خواهیم دید که تعداد بسیار زیاد آنها به اجبار به این امر تن می دهند در حالیکه از آن نفرت دارند و از این راه شاید هیچ لذتی جز به دست آوردن مبلغی که هزینه اداره زندگیشان باشد کسب نمی کنند .
متاسفانه در کشور ما بيشتر در صدد از بين بردن و حذف معلول هستند و يا به علت کاري ندارند يا درک تشخيص علت ها را ندارند يا توان و عرضه حل علت ها را ندارند .در هر صورت عده اي سهوا يا عمدا دست به دست هم داده اند و در حال نابودي کشور عزيزمان ايران با آن سابقه فرهنگ و تمدن هستند، مردم بيدار شويد به داد خودمان برسيم. به غمخوارگي در جهان کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من
با همه این احوال باید دید چرا برخی مردان با اینکه ازدواج کرده اند به دنبال این زنان هستند آیا این به دلیل عدم اموزش های صحیح برای انتخاب همسر نیست البته میزان اعتقاد افراد هم در این مسئله بی تاثیر نیست همه در ایران از اینکه اموزش های صحیح قبل از ازدواج داده شود دوری میکنند غافل از اینکه این اموزش ها باعث فساد در جامعه می شود اما عدم این آموزش ها خود دلیل اصلی طلاق در ایران است.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار