بازدید 7309

مشكلات مترو عامل مرگ زن نابينا

این در حالی است كه مديرعامل شركت بهره‌برداري مترو در اظهارات عجيبي، هيچ گونه مسئوليتي را متوجه مسئولان مترو و حفظ جان مسافران معلول جانباز و نابينا ندانست.
کد خبر: ۱۲۵۷۵۷
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۸۹ - ۰۸:۵۰ 18 October 2010
ایران: بازپرس جنايي تهران مسئولان مترو را در ماجراي مرگ دلخراش خانم معلم نابينا صد درصد مقصر شناخت.

این در حالی است كه مديرعامل شركت بهره‌برداري مترو در اظهارات عجيبي، هيچ گونه مسئوليتي را متوجه مسئولان مترو و حفظ جان مسافران معلول جانباز و نابينا ندانست.

هما بدر- 33 ساله- خبرنگار و دبير دبيرستان‌هاي تهران ساعت 8 صبح شنبه پس از رساندن دو دختر 5 و يك ساله‌اش به مهدكودك، براي عزيمت به محل كارش به ايستگاه مترو خزانه رفته بود اما لحظاتي قبل از رسيدن قطار، ناگهان به داخل چاله ايستگاه سقوط كرد و پس از برخورد با قطار، جان باخت.

صبح ديروز همسر «هما» با چشمان اشكبار با حضور در دادسراي جنايي و تسليم شكايتش به بازپرس محمد شهریاری، گفت: همسرم خبرنگار و دبير دو دبيرستان در تهران بود. او سه روز در هفته با خودروي آژانس رفت و آمد مي‌كرد و بعضي روزها هم براي رفتن به محل كارش از مترو استفاده مي‌كرد.

به همين خاطر بارها اين مسير را طي كرده بود اما نمي‌دانم چرا قرباني حادثه شوم شد. با اين حال از آنجا كه در ايستگاه مترو هيچ علائم هشداردهنده فيزيكي براي نابينايان وجود ندارد، مسئولان مترو را مقصر مرگ همسرم مي‌دانم و خواستار رسيدگي فوري به پرونده هستم.

مترو صد درصد مقصر است

بازپرس شهرياري نيز در اين باره گفت: پس از اين حادثه دستور بررسي تصاوير دوربين‌هاي مداربسته مترو از مبادي ورودي تا لحظه حادثه صادر شد تا در بازنگري فيلم، علت اصلي و نحوه وقوع حادثه مشخص شود اما بررسي‌هاي مقدماتي حاكي از آن است هنگامي كه خانم معلم به ايستگاه نزديك شده، جمعيت زيادي در ايستگاه نبوده و ازدحام نيز وجود نداشته است. بنابراين موضوع سقوط بر اثر ازدحام جمعيت منتفي است.

از سوي ديگر، شاهدان اظهار داشته‌اند قرباني حادثه كه عصاي سفيد نيز در دست داشته، به طرف ايستگاه آمده و در يك لحظه به داخل چاله سقوط كرده است كه همين موضوع نشان مي‌دهد، نبود علائم هشداردهنده فيزيكي در مترو، عامل اصلي سقوط مرگبار بوده است.

وي گفت: متأسفانه در متروي ما هيچ گونه تمهيدات ايمني براي نابينايان و معلولان در نظر گرفته نشده است. در حالي كه قانون جامع حمايت از معلولان مي‌گويد تمام خدمات اجتماعي و شهري بايد با در نظر گرفتن شرايط نابينايان و معلولان طراحي، ساخته و ارائه شود. در اين پرونده نيز از نظر قانوني و قضايي مسئولان مترو صد درصد مقصر هستند و بايد پاسخگو باشند. چرا كه علايم و خطوط هشداردهنده مترو براي نابينايان قابل تشخيص نيست. به همين خاطر نيز دستور احضار مسئولان مترو براي پاسخگويي صادر شده است چرا كه حادثه مرگ دلخراش خانم معلم نابينا در نتيجه سهل‌انگاري مسئولان مترو رخ داده است.

مترو، منطقه خطر است!

جعفر ربیعی مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران نيز با بیان این‌که تمامی ایستگاه‌های مترو جزو محدوده خطر محسوب می‌شود گفت: هر مسافر و شهروندی که وارد محدوده سکوهای مترو شود وارد منطقه خطر شده و بلندگوها و خطوط زردرنگ ایستگاه‌های مترو دائماً این خطر را به مسافران گوشزد می‌کنند.وی افزود: در طول روز هزاران معلول، جانباز و نابینا و کودک و سالمند وارد مترو می‌شوند و ما نمی‌توانیم برای تمامی آنها مأمور بگذاریم. ولی تمامی کارکنان مترو موظفند در صورت درخواست کمک، افراد معلول را به قطار راهنمایی کنند كه متأسفانه اکثر معلولان درخواست کمک و حمایت نکرده و خود سوار قطار می‌شوند.

مدیر عامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران اظهار داشت: مشاهده فیلم‌های ایستگاه خزانه نشان مي‌دهد خانم نابینا، تنها وارد سکوی قطار شده و پنج ثانیه قبل از ورود قطار به ایستگاه به داخل ریل سقوط کرده است و راننده قطار نيز با وجود کشیدن ترمز اضطراری نتوانسته این زن را از مرگ نجات دهد.ربیعی اظهار داشت: اگر برخی از سازمان‌های مردم نهاد عنوان می‌کنند متروی تهران برای نابینایان مناسب سازی نشده در ابتدا بیایند و موارد قانونی آن را اعلام کنند و دوم این‌که مترو برای همکاری با این سازمان‌ها اعلام آمادگی می‌کند.

بی‌توجهی به مناسب‌سازی شهری عامل اصلی مرگ خانم معلم

مسعود گلچین، رئیس هیأت مدیره تعاونی مسکن انجمن دفاع از حقوق معلولین ایران نيز در باره اين حادثه دلخراش گفت: وقوع چنين حادثه تأسف‌آوري زنگ خطری بود تا بار دیگر در زمینه نبود نظارت و کنترل محیط و بی‌توجهی به مناسب‌سازی شهری هشدار داده شود.

وی ادامه داد: در برخی از متروهای دنیا یک شیشه محافظ مقابل سکو وجود دارد که مانع بروز چنین اتفاقاتی می‌شود. گلچین با اشاره به باریک بودن قسمت هشدار در مترو گفت: عرض این منطقه بسیار اندک است و شلوغی و سروصدا می تواند باعث سردرگمی و گم کردن مسیر از سوی فرد نابینا شود. حتی گاهی صدای قطاری که از مسیر مقابل می‌آید نیز می‌تواند فرد نابینا را دچار اشتباه کند و او به تصور این که قطار مورد نظرش رسیده دچار حادثه شود.

مشكلات مترو عامل مرگ زن نابينا

مديركل بهزيستي استان تهران با اشاره به اينكه مناسب‌سازي معابر و اماكن در استان تهران شرايط خوبي ندارد، گفت: عدم مناسب‌سازي در مترو منجر به مرگ زن نابينا شد.

علي هاشم مطوريان با اعلام اين مطلب اظهار داشت: متأسفانه اين حادثه به عدم مناسب‌سازي در متروي تهران مربوط مي‌شود چرا كه در كشورهاي ديگر، مكان و فضاي خاصي براي معلولان و نابينايان در مترو در نظر گرفته شده است. مديركل بهزيستي استان تهران گفت: سازمان بهزيستي پيگير موضوع مرگ اين زن نابيناست.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان