بازدید 14139
عملکرد 15 ماهه فرزندخوانده سایپا زیر ذره بین «تابناک»

«پارس خودرو» به دو خودروساز دیگر نگاه کرد/ 24,000,000,000,000 تومان ضرر و زیان برای تولید خودروی بی کیفیت!

پارس خودرو سومین خودروساز بزرگ کشور است که همچون ایران خودرو و سایپا، سال جهش تولید با مشارکت مردم را با کاهش تولید آغاز کرده است. روندی که پاسخگوی نیاز بازار خودرو نیست و منجر به افزایش قیمت‌ها شده است.
کد خبر: ۱۲۴۶۹۳۳
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۳ - ۰۲:۰۲ 10 July 2024

مسعود پزشکیان در شرایطی به ریاست جمهوری دولت چهاردهم رسیده است که حال و روز صنعت خودروسازی کشورمان بحرانی است و روز به روز بر ضرر و زیان خودروسازان دولتی افزوده می‌شود که معادل دلاری آن معنادار است.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ از وضعیت منفی تولید و فروش ایران خودرو و سایپا که بگذریم، بررسی صورت‌های مالی پارس خودرو، سومین خودروساز بزرگ قابل تامل است. پارس خودرو که به نوعی زیرمجموعه سایپا نیز محسوب می‌شود، علاوه بر افت تولید در سال گذشته، بهار ۱۴۰۳ را هم با نمره مردودی پشت سر گذاشته است. کارنامه‌ای ضعیف برای «عبدالله سلطانی» مدیرعامل پارس خودرو که آخرین تجربه کاری خود را در حوزه بیمه سپری کرده بود و حالا مدتی است که با حکم مدیرعامل سایپا پشت فرمان پارس خودرو نشسته است تا پله‌های ترقی را از مسیر جاده مخصوص طی کند!

پارس خودرو در سال گذشته، مجموعا ۱۰۱ هزار و ۹۰۰ خودرو تولید کرده است که در مقایسه با دوازده ماهه ۱۴۰۱، افت تولید ۳۱ هزار و ۱۰۱ خودرو داشته است. عقب گرد حدود ۲۴ درصدی تولید در سال گذشته نسبت به سال قبل‌تر در شرایطی است که پارس خودرو در این مدت، ۳۵ هزار و ۲۳۰ خودرو کمتر فروخته است که سهم کوئیک معمولی دنده‌ای از عدم عرضه به بازار قابل توجه است.

پارس خودرو

نماد خپارس برای بورسی ها، در سال گذشته ۲۲ هزار و ۸۵۶ میلیارد تومان از محل فروش ۱۰۲،۴۹۰ درآمد داشته است؛ به بیان دیگر به طور میانگین به ازای فروش هر خودرو در پارس خودرو، مبلغ ۲۲۳ میلیون تومان به حساب سومین خودروساز دولتی واریز شده است؛ اما آنچه مسلم است، پارس خودرو در سال گذشته با افت تولید و فروش مواجه بوده است و نتوانسته نیاز متقاضیان خودرویی را برآورده کند. حال این روند در سال جاری نیز تداوم داشته است؛ به گونه‌ای که از ابتدای ۱۴۰۳ تا پایان خردادماه، تعداد خودرو‌های تولید شده در پارس خودرو به ۲۴ هزار و ۹۴۲ خودرو رسیده است که از این تعداد، ۱۷ هزار و ۱۵۵ خودرو به بازار عرضه و فروخته شده است.

در این میان، ۱۲۳۰ کوئیک معمولی دنده‌ای، تولید شده، اما هیچ کدام فروخته نشده است. همچنین از ۳۳۹ سهند تولیدی، فقط ۲ مورد به بازار عرضه شده است که قابل تامل است. در نتیجه؛ در بهار ۱۴۰۳ نزدیک به ۸ هزار خودروی تولیدی در انبار پارس خودرو دپو شده است. بنابراین، آمار تولید سه ماهه امسال بیان گر افت تولید ۶ هزار و ۳۴۶ خودرویی در مقایسه به مدت مشابه سال قبل است.

زیان و بدهی پارس خودرو چقدر شد؟

پارس خودرو که سهامدار اصلی اش شرکت سایپاست، در پایان سال گذشته، زیان خالص ۸ هزار و ۶۳۸ میلیارد تومانی را به ثبت رسانده است. رقمی که در مقایسه با سال قبل تر، ۱۲ درصد افزایش داشته است.

از سوی دیگر؛ میزان زیان انباشته پارس خودرو تا پایان اسفندماه ۱۴۰۲ به بیش از ۲۴ هزار و ۷۴۱ میلیارد تومان رسیده است که در مقایسه به سال قبل تر، ۵۴ درصد رشد داشته و وضعیت پارس خودرو بحرانی‌تر شده است. این در حالی است که مقدار سرمایه ثبت شده پارس خودرو، ۱۱ هزار و ۳۵۶ میلیارد تومان و کمتر از زیان انباشته این خودروساز دولتی است. از سوی دیگر؛ مجموع بدهی‌های پارس خودرو تا پایان اسفندماه سال قبل به بیش از ۲۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان رسیده است که در مقایسه با سال قبل تر، ۴۹ درصد افزایش داشته است.

پارس خودرو

پارس خودرو

تور تابستان ۱۴۰۳
پارس نماد- صفحه خبر
بلیط هواپیما
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۵۰
این زیان هزینه هایی هست که دولت باید به دلیل قیمت گذاری دستوری به شرکت ها پرداخت کنه.دولت پول آب و برق و گاز و مالیات و تمام نهاده های تولید رو همگام با تورم بالا میبره ولی قیمت محصول کارخانه ها رو به اسم حمایت از مصرف کننده دستوری پایین نگه داشته.و عموما قیمت بازار کالاهای سرمایه ای هم تابع نقدینگی هست و مابه التفاوت قیمت کارخانه و بازار صرفا در مسیر دلالی هزینه می‌شود.دولت رئیسی باید ۲۰۰ هزار میلیارد تومن زیان خودرو سازها رو هم گردن بگیره.نمیشه از جیب دیگران نذری داد.و دوتا بنگاه اقتصادی رو ورشکسته تحویل بدی و پشت سرتو هم نگاه نکنی.
پاسخ ها
حمیدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
اصلا مشخص نیست کارمند پارس خوردو یا ساپا هستی !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
کارمند نه
مدیر آری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
این معجزه مدیرانی است که با خرید پست بالا می آیند.
مدیران رانتی و پارتی دار و هدیه بگیر و هدیه بده و .....
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
اگه از حالت دستوری بردارند که شما باید ارزونتر بفروشی. فکر کردین اگه قیمت ها رو به خیال خودتون آزاد کنین و چندین برابر قیمت تولید شده بفروشین زیانتون برطرف میشه. ولی سخت در اشتباهین آمار فروشتون به صفر نزدیک میشه همین. با این قیمتای دستوری به قول خودتون هم آمار فروشتون اومده پایین
ناشناس
| Germany |
۰۹:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
خیلی باحالی،،هر وقت یکی اومد گفت چقد هزینه میشه برای ساخت کوییک اون وقت میتونن بگن ضرر کردیم، همین کوییک داره به قیمت دلاریش با مقایسه خودروهای ژاپنی و کره ای سی درصد گرونتر ب ملت انداخته میشه، بعد میگن ضرر کردیم این وسژ هم دولت به خودش تاکید دارم به خودش ضررشو میده! بعد این میشه رانت و چپاول که یه عده ای دارن میبخورن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
تحقیق وتفحص کنید ببینید از کل کارکنانشان چند نفر از رانده شدگان مجلس،مکلا، عدم ارتباط مدرک وتخصص با پست اشغالی ،و.....هستند
ناشناس
| Russian Federation |
۱۰:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
مشکل اینه ک شما انواع رانت و انحصار و وام و حمایت های این خودروسازهارو نمیبنی
آقا اصلا بحث نداره همهچی مشخصه.
قیمت خودروسازارو 100 درصد آزاد کنن بگن به هر قیمتی حال میکنید بفروشید. مثلا ساینارو بدین 2 میلیارد دناپلاس 5 میلیارد
ولی در مقابل واردات خودرو هم آزاد بشه

اون وقت ببینیم چ اتفاقی میوفته ولی بدون شک مشکل خودرو در کشور حل میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
به هر حال این زیان رو دولت وارد کرده حالا دوستان اعتقاد دارند که این زیان رو به شکل دیگری تحمیل کرده مثلا گماشتن مدیران بی کفایت برای یک شرکت که اساسا خصوصی هست‌
سلیمانی هوشنگ
| France |
۱۲:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
با تشکر از نویسنده مقاله در صورت آزاد سازی قیمت و کنار گذاشتن قیمت دستوری که پارس خودرو با خاک یکسان میشه اگه قیمت واقعی جهانی کوییک با قیمت فعلی مقایسه کنیم نه تنها قابل فروش نیست بلکه در صورت فروش بسیار پایین تر فروخته میشه سیاست های کلان باید تغییر کنه که با مدیریت نالایق و ناکارآمد ممکن نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
قشنگ مشخصه که از کارمندان روابط عمومیه پارس خودروست.
اصفهان اصول گرا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
قیمت حامل های انرژی باید جهانی شود تا مدیریت درست انجام شود و جلوی قاچاق و رانت ها گرفته شود
بابا اینا که همش مدعی‌اند ضرر می‌دهند مردم هم که از خودروهایشان راضی نیستند پس درشا ببندند خیال همه راحت اتومبیل های بهتر و ارزانتر وارد کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
با چی خودرو وارد کنند.برای واردات دومیلیون خودرو بالای ۳۰ میلیارد دلار پول لازم هست.مگر اینکه خودروسازها خارجی داخل کشور سرمایه گذاری کلانی انجام بدن و تولید داخل کشور انجام بشه که این هم یه پروسه حداقل بیست سی ساله هست
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
در پاسخ به ناشناس عزیز
اول کل خودروسازی ما زیر 1 میلیون خودروی غیر منتاژی ساخته
دوم اینکه، شما خودروهای داخلی رو معادل با خودروی 15 هزار دلاری میدونی. نه عزیز! معادل خودرویی مثل کوییک دیگه تو دنیا اصلا تولید نمیشه که بخوای قیاس کنی. اما فقط جهت اطلاع خودروی رنو به نام "کوید" در هند به قیمت 5 هزار دلار داره به مردم فروخته میشه که استانداردهای جهانی داره. یعنی به قیمت ارز آزاد
300میلیون تومان
پس برای وارد کردن یک میلیون دستگاه خودروی اقتصادی بین 5 تا 10 میلیارد دلار اعتبار لازم هست .

ما پارسال 8 میلیارد دلار به مونتاژکارامون دلار دادیم تا قطعات ماشین رو وارد کنن
ضرر و زیان هزاران میلیاردی برای تولید خودروهای بی کیفیت و فروش به چند برابر قیمت!!!!!!! معجزه مدیریت و اقتصاد تمام دولتی و دستوری
راه حل ادغام با شرکت معتبر خارجی بصورت 50/50 و اجازه تصمیم گیری فرای سیستم کاغذ بازی رایج است. بایستی بهره وری بالا رود. کادو ها کم شوند. پیشنهاد اقازاده ها برای استخدام متوقف شود ونیروی کار کارخانه ها کاهش و دولت حقوق بیکاری کارگرانی که اخراج میشوند را پرداخت نماید.
پاسخ ها
ناشناس
| Ireland |
۰۷:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
حتی چینیها رغبتی به همکاری ندارن...شرکت معتبر خارجی کیه دقیقا؟
بیینید ما در چند مورد نمی تونید پیشرفت کنیم
کشاورزی ایی چون اب نداریم
صنعت پوشاک بزرگ چون پام اب میخواهد که نداریم
و خودرو
چرا اینها حمع نمیکنمد و در صنایعی مثل
فرش
زعفران
کشت دیم و گندم
توریست
پتروشیمی
فلزات
تمرکز نمیکنیم؟!؟
پاسخ ها
حمیدرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
سلام کلا کشور صنعتی نیستیم. تنها نماد ما در حوزه عرضه کالای صنعتی به مشتری عموم همین خودروست که از بفیه محصوِلات صنعتی جلوتره اکثر این مواردی که فرمودین یا هم یا حجم مالی بالایی ندارند (مثل زعفران) یا مشتری عمومی ندارند. چون صمعتی نیستیم . ی
باسلام ، چرا شما هنوز فکر می کنید خودروسازان زیان می کنند و مردم نمی فهمند خودروسازان خودروهای بی کیفیت خودشون رواصلا عرضه نمی کنند تا گران تر بفروشند ، تقاضای خرید خودرو بالا هست از کجا این حرف رو میزنم مثلا عرضه خودرو سهند همین چند ماه پیش خیلی زود مردم خرید کردند ، درضمن در نوشته های شما نوشته به ازای فروش هر خودرو در پارس خودرو، مبلغ ۲۲۳ میلیون تومان به حساب سومین خودروساز دولتی واریز شده است تناقض گویی دیگه بسه !!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
میانگین ۲۳۳ میلیون
دقت نکردی
تو را به هرکسی که قبولش دارین اجازه بدین ایران توسعه پیدا کنه این چه وضعیتی هست که شرکت های ما دارند.
صورتهای مالی شرکتهای خودروسازی بعلت حجم بالای تخلف و رانت و فساد مالی عمدتا قابل استناد نیست.دو نکته بخوبی مشخص است وقتی شرکتی زیان ده باشه مالیات کمتری میدهد و از طرفی چون مشمول قیمت گذاری هست امکان گران کردن قانونی خودرو هم فراهم میگردد.پس زیان ده بودن دروغگویی و فریبکاری این شرکتهاس
از کارگر ساده گرفته تا مهندسین و یه ویژه مدیران این ۳ تا خودرو ساز چندین برابر حقوق میگیرند انگار چه تخم رو زرده ای کردند که حاضر به تعطیلی هم نیستند
نباید روی این شرکت‌ها اسم خودروسازی بگذاریم. درحقیقت مونتاژکار هستن.تا کی مردم باید تاوان بی لیاقتی و بی کفایتی باصطلاح مدیران رو بدن. اگه بودجه ای که این سالها تو حلق خودروسازی ریختن توی کشاورزی سرمایه گذاری میکردن بنظرم میتونستیم یکی از قطب‌های بزرگ کشاورزی در منطقه باشیم.
بساط رانت‌خوری خودروسازان را جمع کنید. بگذارید مردم برای همیشه از خودروی با کیفیت خارجی لذت ببرند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
خودروی با کیفیت اما ارزان خارجی عالی ست
در ایران چه خبر است؟
یعنی چی؟
قیمت خودرو 10 برابر دنیاست ، ضررهممی دهید؟ نوبر است.
حضرات مسئولین مدعی مدیریت دنیا!!! لطفا نگاهی به مشکلات خانه خود بیاندازید. البته اگر خودتان منتفع وضع موجود نیستید.
با عرض سلام
چرا این ها که ادعای ورشکستگی دارند به کارمندانشون حقوق 50 تا 60 میلیون می دهند. چراااااااااااااا؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
دمت گرم گل گفتی
با کلی مزایا و اضافات دیگه
این یه شگرده نخ نما شده است برای مظلوم نمایی،وگرنه من آماره یکی از نمایندگیهای این شرکت رو دارم که صفرهای موجودیه مدیریت رو نمیشه شمرد،،،اینطوری میگن که پاسخگو نباشن و امتیازهای بیشتری بگیرن،،،وگرنه خودروی مونتاژی رو چند برابر قیمت جهانی میفروشن،اونوقت ضرر هم میکنن،،،هیچ شفافیتی وجود ندارد تو کشور،،موقع جواب پس دادن میگن ما خودمون مظلومیم ضرر هم کردیم
آخه تا کی گرانی خودرو البته فرقون بگیم بهتره
همیت تازگی گرون کرده به جز این هر ماه هم قیمت جدید میدند و جدا ازین ها به اسم آبشن باز گرون تر میکنند پدر مردم رو درآوردن این نامردا تا کی گرونی درآمد یک کارگر ماهی۱۲میلیون که تو خواب هم ارزون ترین فرقون سایپا هم نمیتونه سوار بشه .
پیشنهاد می کنم همه کارخانه های خودرو ساز وطنی را به کارخانه تولید قطعه مصرفی خودرو های وارداتی تحت لیسانس خودرو ساز های خارجی تبدیل کنیم و با سود حاصل از آن سهام دار شرکت های خوردو ساز خارجی شویم تا نتوانند واردات خودرو به کشور را تحریم کنند و در تصمیمات خودروساز خارجی سهیم شویم و نقش موثر داشته باشیم. بهترین گزینه کارخانه های خودروی ژاپن مثل تویوتا و هوندا و کره جنوبی مثل کیا و هیوندای هستند.
مردم مظلوم ایران
پراید 700کیلویی را کیلویی 600هزارتومان وپژو 1100کیلویی را کیلویی 650هزارتومان دارید به مردم غالب میکنید ضرر هم دارید میدهید این چه مسخره بازیه اگر نمی صرفه تعطیل کنید وکمتر به مردم دروغ بگید تازه ما خودرو هم داریم که در ایران 20برابر قیمت بیرون دارید عرضه میکنید که تا 5میلیون تومان هرکیلوش قیمت میخوره چه خبره کی میخواهید سیر بشید
گفتن این ضرر و زیان ها همش کذب محض هستش اگر واقعا اینهمه ضرر و زیان دارید چرا تعطیل نمیکنید بقال سر کوچه اگر ببینه کاسبیش نمی چرخه مغازه رو تعطیل میکنه . پس نتیجه میگیریم اینها همه سیاه نمایی برای بالا بردن قیمت و تامین حقوق های نجومی کارکنان خودرو ساز و تامین کسری بودجه .
خودروسازان در هر زمانی و با هر دولتی تولید خواهند کرد چون جایگزینی ندارند اگر بنا باشد زیان ندهند دولت باید پای خود را از قیمت گزاری دستوری بیرون بکشد اگر نکشد هم باز خیالی نیست دولت مجبور است پول بی پشتوانه چاپ کند و به انها بدهد تا عده ای به بهای گران شدن غذا و اجاره خانه خودروی ارزان تر گیرشان بیاید این اوج پوپولیسم است.
براشون مهم نیست چون تمام این هزینه ها و پاداشای نجومی مدیراشون رو از جیب مردم برمیدارن
با قیمتی که ماشین می فروشید می شود بنز و پورشه وارد کرد و به مردم فرخت . هم قیمتش بهتره ، هم ایمن تره و هم در سوخت صرفه جویی می شود و هم مسال 20 هزار کشته و صدها هزار مجروح نداریم . میلیاردها تومان صرفه جویی می شود .کارگران ایران خودرو هم مثل بقیه یه جای دیگه مشغول بشوند . و کشور از این دلالی نجات می یابد.
بلد نیستن خودرو بسازن خوب جمع کنن ! چرا مردم باید تاوان اینا رو بدن ؟؟؟
وقتی هیئت مدیره ۱۵۰ تا ۲۵۰ میلیون میگیره
معاون ۱۲۰ تا ۲۰۰ میگیره
مدیر ۶۰ تا۱۰۰ میگیره
رئیس ۳۰ تا ۶۰ میگیره معلومه پولی نمیمونه
کارگرم بدبخت عالم، کار کنه برا اینا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
کارگر خودروسازی 20-30 میلیون میگیره
شرکت خارجی ، قطعات خریده و خودرو ساخته، با کشتی آورده تو دوبی ، فروخته و سود می کنه

اونوقت شرکت داخلی، همون خودرو ها رو وارد ایران می کنه و چندین برابر قیمت کشورهای مجاور به مردم ایران می فروشن ش، بعد هم می گن ضرر کردیم ....
این خودرو سازها تا کی میخوان دروغ بگن همش ضرر میکنن ماشین بی کیفیت که این حرفها را نداره با چند برابر قیمت به مردم میفروشن تازه ضرر هم میکنن به حق چیزای ندیده
این نتیجه بازار غیر رقابتی است. نتیجه مدیریت و دستورات دولتی است. اگر اجازه می دادند که در یک بازار ازاد، تصمیم گیری و اقدام گردد، اینگونه نمی شد. در طول دهه های گذشته همواره این موضوع (زیان و عدم بهره وری) وجود داشته اما با ارقام پایین تر و هر دوره هم با کمک دولت (از جیب مردم و بانک‌ها)، به بهانه حمایت از تولید داخلی و اشتغال و … به حیات ادامه داده ولی همواره مشکل حل نشده و بزرگ‌تر شده است. تا اصل قضیه (بازار ازاد، اجازه برای حضور سرمایه گذار و تولید محصول مشترک و سیاست خارجی متوازن بدون تحریم و نگرش بسته جهانی) ایجاد نشود. همین اش و همین کاسه است
15 ساله دارین میگین ضرر. ضرر بنجول های 40سال پیش فرانسه و به قیمت های نجومی به مردم قالب میکنید و کسی هم صداش در نمیاد چون سبیل ها شیرن چرب شده پدر بنزین در اومده خوب زیان ده هستین درشو گل بگیرین ... حناتون دیگه رنگی ندارد شکر ایزد مردم آگاه شدن می فهمند پس شما رو به خدا بس کنید
کشوری که راه آهن ندارد،فرهنگ دوچرخه سواری ندارد،خودروی سواری تولید نمی کند.
شرکت پارس خودرو و دیگر شرکتها باید سرمایه های که دارا می باشند را به فروش برساند و از تملک گرایی به دور باشند وگرنه دولت اینها باید بفروش برسانید ودر اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد
کدوم ضرر یه نگاه به فیش‌های حقوقی کارکنان این شرکت‌ها بندازید که با فیش‌های حقوقی نمایندگان مجلس امرای ارتش و سپاه قاضیهای مملکت برابری میکنه چه بسا بالاتر کدوم ضرر تو هزار توی این شرکت‌ها از فروش محصولات بی کیفیت داخلی بالاتر از خودروهای روز دنیا هزاران مدل رانت به عوامل این شرکت‌ها پرداخت می‌شود از جیب مردم بدبخت ایران
برچسب منتخب
# مسعود پزشکیان # نتایج انتخابات # تنفیذ حکم ریاست جمهوری # دولت چهاردهم