بازدید 14963

كمبود آب به پوسترها هم سرايت كرد!

از 140 طراح ايراني كه از نسل‌هاي مختلف گرافيك ايران هستند؛ آثاري جمع‌آوري شده كه درميان آنها آثار بزرگاني مثل مرتضي مميز، قباد شيوا، صادق بريراني و ابراهيم حقيقي تا نسل جوان در نمايشگاه پوستر آب گنجانده شده است.
کد خبر: ۱۲۴۶۳۲
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۸۹ - ۱۰:۳۴ 11 October 2010
همگان؛ ماهي‌، خرچنگ و قورباغه را با زندگي و آب مي‌شناسند كه در آب‌هاي آبي و تميز غوطه‌ورند ولي در پوسترهايي كه كمبود و كثيف شدن آب را نشان مي‌دهند هر سه و ساير موجودات سياه شده‌اند.

آيا بازگشت نظرات آب به شير آب امكان‌پذير است؟ آيا قطرات آب مي‌تواند راهي به سوي منابع خود پيدا كنند؟ آيا زمين خشك و بايري كه احتياج به آب دارد مي‌تواند به كيسه‌اي شبيه كيسه خون بسنده كند؟ اينها دغدغه‌هاي طراحان پوستر است.

به گزارش ایلنا، هميشه كاكتوس نماد خشكي و بي‌آبي بوده و هست. آن روزي كه شيرهاي آب را كاكتوس‌ها فرا مي‌گيرند، خشكي است كه رولانه و كاردوناي پرويي آن را به نمايش مي‌گذارد.

لذت خوردن آب سرد و يخ از ليوان در گرماي تابستان بر هيچ كس پوشيده نيست ولي حديث رزاقي بر اين نكته تاكيد دارد كه آب كم است و شما ديگر نمي‌توانيد به تنهايي يك ليوان آب بنوشيد و بايد انتظار هجوم ني‌هاي ديگر را در ليوانتان داشته باشيد.

پنگوئن‌ها حيات خود را به يخ‌هاي قطب‌ وابسته‌اند ولي كارلوس گاوسيا آچا طراح پوستر پرويي با اين هشدار كه ببينيد ما چه مي‌كنيم؟ پنگوئني را نشان مي‌دهد كه روي لبه قطعه يخي ايستاده و اميدي به آينده ندارد.

و اما چين و طراحي‌هاي خاص خودش در اين نمايشگاه رخ مي‌نمايد چه دست‌هايي كه قطره آب را تنها مي‌كنند چه قفل‌هايي كه بر سر شير آب زده‌اند و يا شيرهايي كه بر سر شاخه‌هاي خشك زرد يا تيره‌اند.

بسياري هنر را در جامعه امروز مقوله‌اي مي‌دانند كه ديگر صرفا آن كاربردهاي قديم خود كه بيشتر به منزله تزئين بوده است را ندارد بلكه معتقدند كه هنر امروزي هنري مفهومي و نيز كاربردي است.
هنر دنياي امروز از پس تابلوهاي رنگين خود با مخاطب حرف مي‌زند، او را محصور خود مي‌نمايد و با سحرش به مخاطب پيام القا مي‌نمايد.

از مهم‌ترين هنرهايي كه در تعريف خود ارتباط‌گيري مخاطب با آنها و رساندن پيام به مخاطب را بسيار در نظر دارد. طراحي پوستر است. طراحان پوستر به حق كه خود را عاملان يك رسانه مي‌دانند مي‌توانند با طراحي‌هاي خود فرهنگ‌ساي كنند به مانند آنچه كه در نمايشگاه پوستر آب در نگارخانه لاله برپا شده است.

ايرج ميرزا عليخاني، طراح گرافيست و باني برگزاري اين نمايشگاه گفت: سال گذشته حسين عبدالمحمدزاده، اونيش امين‌اللهي و من به همراه هفت داور ديگر انتخاب آثار نمايشگاه پوستري با موضوع آب را برعهده گرفتيم.

وي آشنايي با يكي از گرافيست‌هاي پرو را مقدمه‌اي براي برگزاري نمايشگاه عنوان كرد: اين مسابقه در دوره‌هاي قبل نيز درباره موضوع‌هاي اجتماعي مثل ايدز، فرهنگ‌هاي چندمليتي، افزايش جمعيت و .... برگزار شده بود و معمولا در هر دوره گرافيست‌هاي ايراني علاوه بر حضور، تعدادي از جوايز را به خود اختصاص مي‌دادند. به همين خاطر با ريوانكو صحبت كردم تا در صورت موافقت بتوانيم نمايشگاه پوستر مستقلي ازآثار گرافيست‌هاي اين كشور نيز اظهار علاقه كردند. بنابراين از همان سال قبل گردآوري آثار طراحان ايراني را شروع كردم.

اين گرافيست درمورد آثاري كه در نمايشگاه به معرض ديد عموم گذاشته شده است، افزود: از 140 طراح ايراني كه از نسل‌هاي مختلف گرافيك ايران هستند؛ آثاري را جمع‌آوري كردم كه درميان آنها آثار بزرگان اين رشته مثل مرتضي مميز، قباد شيوا، صادق بريراني و ابراهيم حقيقي تا نسل جوان وجود دارند.

وي با بيان اينكه چون آثار ارائه شده دربرگيرنده همه نسل‌هاي گرافيك هستند، نام نمايشگاه را نگاه ايراني گذاشته است، ادامه داد: تنها درخواست من از گرافيست‌ها اين بود آثاري را ارسال كنند كه به نوعي نمايانگر روح ايراني باشد.

ميرزاعليخاني همچنين درباره نمايش آثار در ديگر كشورها ابراز كرد: صحبت‌هاي با چند كشور صورت گرفته است و درحال رايزني هستيم تا در چهار كشور ديگر هم آثار نشان داده شود كه البته هنوز اين كار قطعي نشده است. نمايشگاه پوستر ايراني از اول اكتبر، 9مهر به مدت دو هفته در دانشگاه سن ايگانسيو دي‌لويولا شهر ليما برگزار شده شده است. همچنين در كنار آن، نمايشگاه پوسترهاي آب بر پا شده كه منتخبي از پوسترها با موضوع آب است كه همزمان در نگارخانه لاله هم به معرض ديد عموم گذاشته شده است.

وي درمورد گروه انار توضيح داد: همه ما عادت كرده‌ايم يا شايد عادتمان داده‌اند كه براي انجام دادن و ندادن هر كاري به دنبال بهانه‌اي باشيم و بهانه ما از گرد هم آمدن و گزيدن انار سعي در گسترش و اعتلاي هنر و فرهنگ اين مرز و بوم است. در اين راستا گروه تمركز خود را معطوف به فعاليت‌هاي دانشجويي و گروه‌هاي نوپا نموده است كه در اين مسير با معرفي طراحان جوان و خلاق در كنار اساتيد برجسته گرافيك ايران، سعي بر اعتلاي اين هنر دارد.

وي ادامه داد: رسيدگي به موضوعات اجتماعي، زنان، كودكان، پيامدهاي نقض حقوق آن‌ها در اجتماع، پرداختن به مسائل زيست‌محيطي و به طور كلي موضوعات مرتبط با رشد فرهنگي، رواني و سلامت اجتماعي، مورد توجه و علاقمندي اين گروه است. از اهداف ديگر اين گروه، نزديك‌تر كردن مرزهاي فرهنگي و به دنبال آن بالا بودن سطح سواد بصري اجتماع است. استقبال از فعاليت‌هاي بدون مرز و همكاري با افراد با ذوق و قريحه و در كنار آن، ايده‌پردازان و حاميان و مدافعين حقوق انساني، ويژگي بارز فعاليت‌هاي اين گروه مي‌باشد.

وي خاطرنشان كرد: اعضا اين گروه از سال 1383 تحت نام‌ها و گروه‌هاي مختلف، به فعاليت پرداخته و در بهار 1389، با نام انار گرد آمده‌اند تا به يقين فردايي بهتر از امروز بسازند. اين گروه شامل چهار عضو اصلي، طراح و ايده‌پرداز است و همچنين از حمايت‌ گروه‌هاي عكاس، مولفين، دكوراتورها و... براي پيشبرد اهداف خود برخوردار مي‌باشد.

«نمايش آثار چهارمين نمايشگاه بين‌المللي پوستر پرو در تهران» با همكاري رافائل ويوانكو، ايرج ميرزاعليخاني و دانشگاه لايولا به سرانجام رسيد، كه نخستين نمايشگاه برگزار شده توسط اين گروه در سال جاري است. در اين نمايشگاه كه به عنوان «YAKU، آب» به صورت همزمان با پرو در نگارخانه لاي تهران برگزار مي‌شود، 50 اثر منتخب به نمايش درخواهد آمد، داوري اين مسابقه بر عهده ده طراح گرافيك از سراسر دنيا بوده است كه در ميان آنها ايرج ميرزاعليخاني و اونيش امين‌اللهي از ايران حضور داشته‌اند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی