بازدید 4709
۸
تابناک گزارش می دهد

جنگ اسرائیل علیه غزه تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟/ دلیل مخالفت نتانیاهو با طرح بایدن

پیش بینی دقیق سرنوشت جنگ غزه دشوار است اما نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی تلاش خواهد کرد آن را تا زمانی که ممکن است طولانی کند.
کد خبر: ۱۲۴۱۸۸۵
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۴ 10 June 2024

بین الملل تابناک: «جورجیو کافایرو» در مقاله ای که در سایت تحلیلی نیو عرب منتشر شد نوشت: تا زمانی که جنگ غزه ادامه دارد، اساساً هیچ امکانی برای گسترش موفقیت آمیز دامنه توافق ابراهیم توسط واشنگتن وجود ندارد، کاری که دولت بایدن مایل است قبل از انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا در پنج ماه آینده انجام دهد.

ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

اسرائیل آب سردی بر طرح آتش بس بایدن ریخت و گفت که اهداف آن هنوز محقق نشده است. پس چگونه و چه زمانی جنگ غزه پایان خواهد یافت؟ یک هفته پیش «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا در مورد جنگ اسرائیل علیه غزه سخنرانی کرد. وی تاکید کرد که ارتش اسرائیل به اندازه کافی حماس را ضعیف نموده که تکرار 7 اکتبر دیگر ممکن نباشد.

بایدن گفت: جنگ نامعلوم در تعقیب مفهوم ناشناخته -پیروزی کامل - فقط اسرائیل را در باتلاق غزه باتلاق گرفتار خواهد کرد و منابع اقتصادی، نظامی و انسانی آن را تحلیل خواهد برد و انزوای اسرائیل را در جهان بیشتر خواهد کرد. رئیس جمهور آمریکا همچنین خاطرنشان کرد که فلسطینی ها در غزه در این جنگ جهنم محض را تحمل کرده اند و بسیاری از مردم بی گناه فلسطین از جمله هزاران کودک جان خود را از دست می دهند.

از زمان شروع جنگ غزه در سال گذشته، بایدن چنین اظهار جسورانه ای در مورد لزوم پایان دادن به جنگ و بازگرداندن گروگان ها به خانه نداشته است. رئیس جمهور آمریکا در طی این سخنرانی از پیشنهاد سه مرحله ای خود جهت آتش بس خبر داد.  مرحله اول شش هفته طول می کشد و مستلزم خروج نیروهای اسرائیلی از تمام مناطق پرجمعیت غزه و آزادسازی تعدادی از گروگان ها از جمله زنان، سالمندان و مجروحان است. در مرحله دوم همه گروگان‌های زنده باقی‌مانده از جمله سربازان مرد مبادله می شوند و در مرحله سوم، طرح بازسازی بزرگ غزه آغاز می‌شود و اجساد گروگان‌هایی که کشته شده‌اند به خانواده‌هایشان بازگردانده می‌شود.

عادی سازی روابط اسرائیل و عربستان

ساده لوحانه است اگر بگوییم دولت بایدن که اسرائیل را تا دندان مسلح کرده است، به دلایلی که مربوط به احترام به جان فلسطینی ها یا اصول اخلاقی است، می خواهد پایان جنگ را ببیند. به طور واقع بینانه منافع ایالات متحده آمریکا انگیزه های پشت سخنرانی بایدن را توضیح می دهد. یکی از انگیزه های مهم به وجهه بین المللی اسرائیل مربوط می شود. «مارکو کارنلوس»، سفیر سابق ایتالیا در عراق در مصاحبه با روزنامه نیو عرب گفت: دولت بایدن تا حد زیادی خواهان پایان درگیری است، زیرا این درگیری اسرائیل را می کشد و منزوی می کند.

موضوع دیگر این است که تا زمانی که این جنگ ادامه دارد، اساساً هیچ امکانی برای گسترش موفقیت آمیز دامنه توافق ابراهیم توسط واشنگتن وجود ندارد، کاری که دولت بایدن مایل است قبل از انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا در پنج ماه آینده انجام دهد.

دکتر «نادر هاشمی»، مدیر مرکز تفاهم بین مسلمانان و مسیحیان دانشگاه جورج تاون تردید دارد که بایدن و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا همچنان به توهمات درباره گسترش توافق ابراهیم و عادی سازی روابط اسرائیل و عربستان سعودی ادامه دهند. با این حال این امر با جنگ اسرائیل علیه غزه عملاً غیرممکن خواهد بود.

 وی گفت: من گمان می‌کنم که بخشی از انگیزه در تحمیل آتش بس به توافق ابراهیم و عادی‌سازی روابط بین عربستان سعودی و اسرائیل مرتبط است. امید این است که در صورت پایان جنگ و تغییر شرایط، عربستان سعودی بتواند با این طرح موافقت کند. من هنوز فکر می کنم که پیشرفت توافق عادی سازی و ایجاد صلح و ثبات در خاورمیانه وهم و خیال است. بایدن و بلینکن خواهان پیروزی در سیاست خارجی هستند و می دانند که نمی توانند این طرح را به جلو ببرند مگر اینکه جنگ در غزه پایان یابد.

اسرائیل جنگ غزه را طولانی می کند

بایدن تلاش کرد این طرح را برای پایان دادن به جنگ غزه به عنوان پیشنهاد اسرائیل ارائه کند. با این وجود، اساساً این همان پیشنهادی بود که حماس ارائه کرد و چند هفته قبل از سوی اسرائیل رد شد. بر اساس این پیشنهاد، اسرائیل به جنگ کنونی خود در غزه پایان می دهد، بدون اینکه به پیروزی نظامی همه جانبه بر حماس دست یابد و حماس را نابود کند. بنابراین، تعجب آور نیست که بلافاصله پس از سخنرانی بایدن، دفتر «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر اسرائیل بیانیه ای منتشر کرد که در آن اصرار داشت که اسرائیل تا زمانی که به «از بین بردن قابلیت های نظامی و دولتی حماس» دست نیابد، جنگ را به پایان نخواهد رساند.

این بدان معناست که جنگ اسرائیل علیه غزه می تواند در سال جاری ادامه یابد همانطور که «تزاچی هانگبی» مشاور امنیت ملی نتانیاهو اخیرا گفت: انتظار می‌رود این کارزار نظامی هفت ماه دیگر ادامه داشته باشد و تا اوایل سال 2025 تمدید شود.

پایان جنگ در زمان فعلی به معنای پایان قطعی کار سیاسی طولانی نخست وزیر نتانیاهو است

با توجه به این واقعیت که در صورت موافقت نتانیاهو با پیشنهاد بایدن یا هر پیشنهادی که به حماس اجازه می دهد در غزه باقی بماند ائتلاف حاکم اسرائیل فرو می پاشد، نخست وزیر اسرائیل انگیزه زیادی برای ادامه این جنگ دارد. اسرائیل در تلاش است حداکثر تخریب را انجام دهد تا ظرفیت بازدارندگی را در برابر دشمنان خود ایجاد کند. آخرین بازی سیاسی دیگر این است که نوار غزه را غیرقابل زندگی کند، به این امید که فلسطینی های ساکن آنجا را مجبور به ترک کند.

بدیهی است که دولت نتانیاهو تمایلی به پایان دادن به جنگ در آینده ای نزدیک ندارد زیرا پایان جنگ در زمان فعلی به معنای پایان قطعی کار سیاسی طولانی نخست وزیر نتانیاهو است. دکتر «مهران کامروا»، استاد دولت در دانشگاه جورج تاون قطر در مصاحبه با نیو عرب گفت: جنگ علیرغم فشار از سوی جامعه بین‌المللی و اتهامات گسترده نسل‌کشی و پاک‌سازی قومی ادامه دارد. پیش‌بینی دقیق اینکه جنگ اسرائیل علیه غزه چقدر ادامه خواهد داشت دشوار است اما بدیهی است که دولت اسرائیل تلاش خواهد کرد آن را تا جایی که ممکن است طولانی کند.

نقشه بازی اسرائیل برای غزه

با گذشت حدودا هشت ماه از جنگ اسرائیل علیه غزه، حماس نه تنها هنوز در منطقه محاصره شده وجود دارد، بلکه شاخه نظامی این گروه به مقاومت مسلحانه خود ادامه می دهد. در 26 می، گردان های عزالدین قسام موفق شدند رگبار موشکی را از غزه به سمت اسرائیل شلیک کنند که در نتیجه آژیرهای حمله هوایی در تل آویو به صدا درآمد. این واقعیت که حماس می‌تواند اسرائیل را به این شیوه هدف قرار دهد - هشت ماه پس از عملیات نابودی اسرائیل علیه غزه - بر شکست اسرائیل در بازگرداندن گروگان‌های گرفته شده در 7 اکتبر و هدف آن یعنی شکست کامل حماس تأکید می‌کند.

بنابراین این سوال ایجاد می شود که پایان بازی واقعی اسرائیل در غزه کجاست؟ ادامه جنگ به زیرساخت‌های باقی‌مانده غزه آسیب می‌زند و این منطقه را آنقدر غیرقابل سکونت می‌کند که فلسطینی‌ها در این قلمرو یا فرار می‌کنند یا بدون اراده برای جنگ در آنجا باقی می‌مانند.

 

نتانیاهو در طولانی کردن مناقشه تا انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به امید پیروزی ترامپ در این انتخابات، تلاش خواهد کرد

دکتر هاشمی در این ارتباط گفت: اسرائیل در تلاش است تا حداکثر تخریب را انجام دهد تا آنچه را که توان بازدارندگی در برابر دشمنانش نامیده می شود، ایجاد کند. من فکر می‌کنم آخرین بازی سیاسی دیگر این است که نوار غزه را غیرقابل زندگی کند، به این امید که فلسطینی‌های ساکن آنجا را مجبور به ترک آن کند. بخشی از پایان بازی نیز فقط انتقام است.

با این حال انتقام استراتژی درستی نیست. آنچه واضح است این است که وقوع جنگ در غزه و ادامه وحشتناک آن، تنها باعث شکل گیری روحیه ستیزه‌جویی و رادیکالیسم بیشتر در نسل جوان‌تری از فلسطینی‌ها می‌شود که دوران کودکی و مراحل اولیه بزرگسالی را در این جنگ هولناک تجربه می‌کنند. به عبارت دیگر همانطور که غزه  قبل از 7 اکتبر بمبی در انتظار انفجار بود، تا زمانی که این شرایط وجود داشته باشد، همینطور خواهد بود.

متأسفانه تیم رهبری اسرائیل فاقد خرد و دوراندیشی راهبردی جهت درک این موضوع است که مردمشان به دلیل وحشیگری شدید و سیاست های بی پروا خود در قبال مردم بومی سرزمینی که اشغال می کند، همواره با تهدیدات امنیتی شدیدی در آینده قابل پیش بینی مواجه خواهد شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
پارس نماد- صفحه خبر
بلیط هواپیما
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۸
بعد از اتمام کار در غزه، اسراییل توان نظامیش را صرف حزب الله لبنان، سوریه، یمن.... خواهد کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۱
جنگ اسرائیل تا چه زمانی ادامه خواهد داشت ؟
تا نابودی کامل تمام مهره چینی و هزینه هایی که ما در خاورمیانه کرده‌ایم
اگر حماس در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ به اسراییل حمله نمی کرد، هیچگاه این همه اتفاقات تلخ در غزه اتفاق نمی افتاد.
کارشناسان شما که ادعا می کردند، امکان ندارد اسراییل عملیات زمینی در غزه انجام دهد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۱۲:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۱
آی گفتی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۱
؟! تو چرا از وحشی گری خوشحالی
عملیات طوفان القصی تا نابودی ادامه دارد
بیشترین ضرر در جنگ فرسایشی را کشور هایی خواهند داد که توان اقتصادی پایینی دارند بهتر است به سرنوشت شوروی در جنگ سرد دچار نشویم و یه فکری بکنیم
برچسب منتخب
# مسعود پزشکیان # نتایج انتخابات # تنفیذ حکم ریاست جمهوری # دولت چهاردهم