بازدید 11468
اختصاصی تابناک

رئیس دانشکده علوم سیاسی آلاباما آمریکا: چین گاه کشور است، گاه شرکت تجاری/ هدف امارات، شورای امنیت است!حاکمیت ایران بر جزایرش تقویت شود

پروفسور نادر انتصار معتقد است ایران باید مالکیت خود بر جزایر خلیج فارس را در میدان تقویت کند و طرف مقابل را در یک عمل انجام شده قرار دهد.
کد خبر: ۱۲۴۱۰۳۸
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۵ 05 June 2024
رئیس دانشکده علوم سیاسی آلاباما آمریکا: چین گاه کشور است، گاه شرکت تجاری/ هدف امارات، شورای امنیت است!حاکمیت ایران بر جزایرش تقویت شود

بین الملل تابناک: چین و امارات در بیانیه مشترک جدید به موضوع جزایر سه گانه اشاره کردند. این بیانیه خواستار حل مسئله جزایر سه گانه میان ایران و امارات شده است.

چین در این بیانیه از موضع امارات درباره به رسمیت شناختن موضوع جزایر به عنوان یک مسئله و اختلاف میان ایران و امارات حمایت کرده است. حتی پس از احضار سفیر چین، سخنگوی وزارت خارجه چین بار دیگر ادعای خود را تکرار کرد و اعلام کرد موضع چین در این خصوص ثابت است.

در این بیانیه گفته شده دولت چین از تلاش های امارات برای حل مسالمت آمیز مسئله جزایر سه گانه حمایت می کند.

در بند 26 بیانیه مشترک دولت های چین و امارات آمده است: «جمهوری خلق چین حمایت خود را از تلاش های دولت امارات متحده عربی برای دست یابی به راه حل مسالمت آمیز در مسئله جزایر سه گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک از طریق مذاکرات دوجانبه براساس حقوق بین الملل و برپایه مشروعیت بین المللی اعلام می کند.»

علیرغم اعتراض ایران و احضار سفیر چین به وزارت خارجه ایران، سخنگوی وزارت خارجه چین مواضع چین را در خصوص جزایر سه گانه تنب بزرگ و کوچک و بوموسی ثابت اعلام کرد و بار دیگر مدعی حل و فصل این موضوع از طریق مذاکره شد و از ادعای امارات در خصوص این جزایر حمایت کرد.

در خصوص این موضوع، خبرنگار تابناک گفت‌وگویی با پروفسور نادر انتصار، رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلاباما آمریکا انجام داده که در ادامه می آید.

کتاب «سیاست کردها در خاورمیانه» از جمله آثار شناخته شده انتصار است که ابعاد سیاسی و اجتماعی ادغام کردها در جریان اصلی زندگی سیاسی-اجتماعی در ایران، عراق و ترکیه را تحلیل می کند.

*در نشست اخیر چین و کشورهای عربی، چین بار دیگر از ادعاهای امارات متحده عربی در خصوص جزایر سه گانه ایرانی حمایت کرد و در بیانیه مشترک بر این ادعا تاکید کرد: «جمهوری خلق چین حمایت خود را از تلاش های دولت امارات متحده عربی برای دستیابی به راه حل مسالمت آمیز در مسئله جزایر سه گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک از طریق مذاکرات دوجانبه براساس حقوق بین الملل و برپایه مشروعیت بین المللی اعلام می کند.» دلایل حمایت چین از ادعاهای امارات چیست؟

رفتار چین در سطح بین المللی را میتوان از دو زاویه بررسی کرد.  در بسیاری از موارد, بخصوص در مواردی که منافع و امنیت ملی این کشور مطرح است، چین قاطعانه به عنوان کشوری قدرتمند عمل میکند. در مواردی که منافع ژئو اقتصادی برای چین اهمیت بیشتری دارند، این کشور مثل یک شرکت بزرگ تجاری عمل میکند. امروز حجم تجاری چین با کشورهای عرب خلیج فارس بسیار بیشتر از حجم تجاری چین با ایران است. دلایل حمایت چین از ادعاهای امارات را باید از زاویه اقتصادی نگاه کنیم. همچنین، چین بخوبی میداند که به عنوان بزرگترین خریدار نفت ایران، محدوده مانور سیاسی ایران در مقابل چین نسبتا محدود است. گرچه جمهوری اسلامی ایران بارها رابطه خود با چین را راهبردی تعبیر کرده است، چین چنین برداشتی از  رابطه اش با ایران ندارد.

*حمایت از ادعاهای امارات در این زمینه در بیانیه های مشترک چین و روسیه با اعراب در حال تکرار است. این موضوع چه تبعات حقوقی دارد؟

این بیانه ها به خودی خود تبعات حقوقی ندارند. ولی اگر اینگونه بیانیه ها دائما تکرار شوند، ادعاهای امارات و دیگر کشورهای طرفدار آن میتوانند به مطرح کردن این موضوع در سطح جهانی کمک کند و به امیدواری امارات به آب گل آلود کردن و ایجاد یک بحران حقوقی کمک کند. به نظر من عملکرد جمهوری اسلامی در مقابل ادعاهای مکرر و پرطمطراق امارات ضعیف بوده است.

*چین و روسیه دو عضو شورای امنیت هستند و در حال حاضر تمام 5 عضو دائم این شورا از ادعای امارات حمایت می کنند. آیا شورا می تواند در این زمینه دخالت کند؟ به عبارتی آیا در این زمینه، شورا که نهادی شبه حقوقی نیز به شمار می رود می تواند پرونده ای در این زمینه بگشاید یا از دیوان بین المللی دادگستری بخواهد موضوع را مورد بررسی قرار دهد؟

شورای امنیت سازمان ملل میتواند در هر موضوع که از نظر این شورا امنیت جهانی را تهدید میکند مداخله کرده و قطعنامه صادر کند.  اگر روزی  موضوع ادعاهای امارات در شورای امنیت سازمان ملل مطرح شود, به احتمال زیاد آمریکا، انگلستان و فرانسه از امارات پشتیبانی خواهند کرد.  اگر امارات بتواند روسیه و چین را حداقل به رای دادن ممتنع وادار کند، پرونده ای در این زمینه در شورای امنیت گشایش خواهد یافت و از دیوان بین المللی دادگستری تقاضا خواهد شد که به ادعاهای امارات رسیدگی حقوقی بکند. البته ایران مجبور نیست که رای احتمالی در مورد ادعای امارات در دیوان بین المللی دادگستری را به رسمیت بشناسد.

ولی اگر روزی برسد که شورای امنیت و دیوان بین المللی دادگستری بخواهند این موضوع را مورد بررسی قرار دهند، ایران با شکست سنگینی در دیپلماسی خود مواجه خواهد بود.  لذا، کوتاه آمدن در این چالشی که امارات مدتها در مقابل ایران قرار داده است جایز نیست. بسنده کردن به احضار سفیر به وزارت خارجه و ابلاغ یادداشت اعتراض به وی دردی را دوا نخواهد کرد.

*ایران مقابل این روند چه اقدامات سیاسی و حقوقی مقابل امارات از یک سو و کشورهایی مثل چین و روسیه از سوی دیگر می تواند انجام دهد؟

آنچه مهم است این است که ایران باید مالکیت خود بر جزایر  خلیج فارس را در میدان تقویت کند و طرف مقابل را در یک عمل انجام شده قرار دهد. ایران باید آن سه جزایر را آباد کند.  به شهروندان ایرانی باید امتیازاتی داد که آنها ساکن این جزایر شوند. زیرساختهای اقتصادی این جزایر باید از نو ساخته شوند. یعنی ایران باید حضور دائمی خود (حضور سیاسی، اقتصادی و نظامی) را در این جزایر به حدی برساند که این جزایر به جزء لاینفک ایران تبدیل شوند و در عمل مانند جزایری مانند کیش و قشم بشوند. اگر ایران این کار را نکند به بازنده بازی حقوقی امارات تبدیل میشود و یا  مجبور میشود در زمین بازی امارات تا مدتها گیر بیفتد.

تور تابستان ۱۴۰۳
پارس نماد- صفحه خبر
بلیط هواپیما
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۶۳
شیر نر قوی پنجه که خسته یا موقتا بیمار می‌شود

روباه ها و شغالها و کفتار ها ، هوس می‌کنند تا او را آزار بدهند ، ولی بدانند که این شیر ، همان شیر است و مراقب باشید .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
شیر اگر واقعا شیر باشد همین الان باید اعلام کند که تایوان را به عنوان کشوری مستقل به رسمیت میشناسد و از کشورهای اقماری خودش نیز چنین درخواستی بکند تا روند نابودی هژمونی چین در شرق آسیا به چالش کشیده شود. وقتی مصرف کننده بنجلهای چین باشیم و خوشحال از این امر، آنها احساس مردی میکنند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
از نظر وزارت علوم و تحقیقات ایران، دانشگاه آلاباما درکوارتر 4 دانشگاههای آمریکا قرار داشته و مدارک تحصیلی صادره از این دانشگاه به صورت معادل ارزشیابی می شود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
آفرین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
تایوان سال هاست در حال مقابله با تجاوزات چین است.
ناشناس
| France |
۱۵:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
شیر اگر گرسنه و بیمار و ضعیف باشد خوراک شغالها و کفتارها خواهد شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۷
تا جوان بودمی همی گفتم
شیر ٬ شیر است اگر چه پیر بود
چون شدم پیر ٬ نیک دانستم
پیر٬ پیر است اگر چه شیر بود
چینی‌ها با افزایش قدرت اقتصادی خود نه‌تنها اشتهای زیادی دارند تا قواعد غربی شکل‌گرفته و موجود در جهان را تغییر دهند، بلکه به دنبال دسترسی به مواد اولیه ارزان و بازار مصرفی بکر هستند و می‌کوشند تا اقتصاد دیگر کشورها را به خود وابسته سازند.
در این راستا با اتخاذ سیاست های دوگانه و تحریک امیز و بحران آفرینی، در نهایت امر با ایفای نقش میانجی بین دو کشو و پیشنهاد سرمایه گذاری مشترک بدنبال ایجاد پایگاه در خلیج فارس برای خود هستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
مردم شجاع تایوان جلوی زیاده خواهی چین ایستاده اند.
"ایران باید حضور دائمی خود (حضور سیاسی، اقتصادی و نظامی) را در این جزایر به حدی برساند که این جزایر به جزء لاینفک ایران تبدیل شوند و در عمل مانند جزایری مانند کیش و قشم بشوند."
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
پاسخ بزرگ ایران باید مالکیت بر بحرین باشد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
بحرین رو که تو زمان قاجار دادن رفت دیگ تموم شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
شخصا حاضر هستم تا در هرکدام از این سه جزیره ایرانی رفته
و خانه بسازم و پرچم ایران را بر فرازش نصب کنم

و مسلحانه تا آخرین قطره خونم برایش بجنگم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
جزیره بو موسی را باید مسکونی و صیادی کنیم.
اگر مسوولین کمی سیاست بلد بودن و شهامت داشتن کمی با استقلال تایوان بازی کنند تا چین ساکت بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۳:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
چین با این چیزها مرعوب نمیشه. وانگهی چین به عنوان عضو دائم و حق وتو دار شورای امنیت هرگز به تایوان اجازه استقلال نمیده. بنابراین نگرانی خیلی جدی در. مورد تایوان نداره.
چین و‌ روسیه هیچ‌وقت قابل اعتماد و اتکا نبوده و نیستند و بیشتر غارتگرن تا شریک و دوست
پاسخ ها
ناشناس
| Portugal |
۱۶:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
خداوند در قران فرمودند که کافران به دوستی برنگزنید
ببینید اگر ادعای سرزمینی باشد ایران باید مدعی خیلی جاها شود از جمله بحرین و خیلی از مناطق دیگر حتی خود امارات ایران متاسفانه خیلی منفعلانه عمل کرده است و افرادی که با تاریخ ایران آشنا هستند خیلی خون دل می خورند
پیشنهاد خوبی مطرح شده باید این مناطق به صورت مناطق کاملا آزاد اقتصادی توسعه یابند حتی با قوانینی آسانتر از مناطق آزاد تجاری فعلی که بتوانند راحتتر جذب سرمایه گذار خارجی کنتد و سریع به نفع سرزمین اصلی توسعه یابند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
بحرین در زمان رژیم قبلی و با سیاست غلط آمریکا از ایران جدا شد ولی الان ایران مستقل، پیشرفته و دارای اقتدار منطقه ای و بین المللی مستقل است و بهتر است امارات با این سری ادعاهای کاذب تنش سیاسی ایجاد نکند که ایرانی یک سانت از خاکش را به بیگانه نخواهد داد.
ناشناس
| Portugal |
۱۶:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
کشورهای که در عهد نامه ترکمنچای به روسیه بمدت 100 سال واگذار شده بود را الان وقتشه از گرگ پیر پس گرفته بشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
چین و روسیه همون خاله خرسه هستن
ایران اولا باید روابطش با آمریکا را تقویت کند و دوما با تایوان وارد روابط تجاری و صنعتی شود و تایوان را کاملا به رسمیت بشناسد چینن در حد و اندازه ای نیست که ادعا می کند روسیه هم یک ببر کاغذی بود که دیدیم در اوکراین چقدر خوار شده است کلا کشورهای کمونیستی قدرتشان به مراتب کمتر از چیزی است که نشان می دهند. هر کسی در موضوع جزایر ایرانی بخواهد همانند گذشته قربان صدقه چین و روسیه برود قطعا خائن به کشور است
ایران هم بایستی یک بیانیه در جهت رفع مسالمت آمیز اختلافات چین و تایوان بدهد و دو طرف را به حل و فصل دوستانه مسائل دعوت نماید. یکی دو بار که ایران پیام دوسویه اینجوری که کلید واژه تایوان را داشته باشد بدهد ، چینی ها حواسشان جمع میشود. البته مشکل از خود ماست که همه تخم مرغ ها را در سبد روسیه و چین گذاشته است.
بدبختی اینه که ایران در موقعیتی نیست که بخواد روی تایوان مانور بده چون عملا تنها شریک تجاری مهمش رو از دست خواهد داد و این رو پکن خوب میدونه. داستان اره تکرار شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
ایران متاسفانه درحدی نیست که بیانیه درجهت استقلال وحل وفصل اختلافات چین باتایوان صادر کند،یعنی چون تاثیرگذارترین که چین را به چالش
بکشاند،لذا دیپلماسی ایران بسیار ضعیف بوده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
راهپیمایی که می توانیم بکنیم و بیانیه بدهیم.
فعلا که اقای زاکانی نامزد رئیس جمهور شده تا روابط ویژه شهرداری با چین را در دولت نیز ادامه دهد!
چین و روسیه وقتی می بینند ما هیچ پناهگاهی غیر از آنها نداریم و همه امیدمان برای تبادلات اقتصادی و فروش نفت به آنهاست معلوم است که سو استفاده می کنند جهان جای دوستی های الکی نیست و هر کشوری فقط منافع اقتصادی خودش را در نظر می گیره ولی ما همه بازارمان را دو دستی در اختیار چین گذاشته ایم
ایران باید ادعای سرزمین امارات رو بکنه و همچنین با تقلبی که در همه پرسی بحرین صورت گرفت باید مدعی بازگرداندن بحرین هم بشود . در مقابل سگ هار هر قدم عقب نشینی مساوی است با حمله بیشتر آن . زود تر اقدام کنید لطفا آقایان مسئولین
اینها همه نتیجه شکست تاریخی پوتین در اکراین هست که حالا چین هم داره راهش را تغییر می دهد. در این یکماه اخیر کمتر فرصت شد که به اخبار اکراین پرداخته بشه. گمان میره پونینی ها لعد از فتح برق اسا حارکف الان در استانه ورود به کیف باشند!
چین فقط از روسیه و ایران دنبال نفت و گاز تخفیف دار و فروش با قیمت بالای محصولات خود مانند خودرو برقی و بنجلات چینی هست. در اخبار همین روزها امده که مذاکرات روسیه و چین برای خط دوم صادرات گاز روسیه به چین بخاطر اصرار طرف چینی برای قیمت بسیار پایین به بن بست خورده. چین الان دیگر روزی یک هزار مگاوات اندژی باد و خورشیدی نصب می کند چه نیاز مبرمی به گاز روسبه با قیمت بالا و تعهد واردات برای بیست یا سی سال دارد
کلا در تمام دنیا مسئولان در جهت رفاه مردمانشان و پیشرفت مملکت تلاش میکنند و کمونیستهای چینی پا را فراتر گزاشته و در این زمینه حتا از کشتار مسلمانان اویغور هم ابایی ندارند.....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
آره مثلا آمریکا ۴۰ درصد مالیات میگیره از مردمش دو دستی تحویل اسرائیل و اوکراین میکنه
کسی دیگه غربگدا و نگاه به شرق رو یادآوری نمیکنه؟!بریکس و شانگهای هم میگفتن!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
عضو بریکس و شانگها شدن در آینده به نفع اقتصاد کشور است، امارات هم یک بار از روسیه می خواهد که به نفعش در مورد جزایر سه گانه رای بدهد و یک بار از چین می خواهد، این کشورها هم می آیند منافع اقتصادی از کشورهای عربی خلیح فارس می برند و به یک ادعای خلاف واقع مشروعیت قانونی می دهند که درست نیست درست مثل این که بگویی ماشین همسایه مال من است، خانه اش هم ملک من است ولی مگر این طور می شود؟
دست و پا زدن های امارات هم بی خود است، صدام هم می خواست آبادان را جزء استان های خودش کند، تمام قدرت غرب هم پشت سرش بود ولی آیا توانست؟ بهتر است امارات به تاریخ نگاه کند و از صدام درس عبرت بگیرد.
رویکرد امارات در قبال جزایر ایران مثل رویکرد اسراییل بر فلسطین است و بواسطه نزدیکی ایدئولوژی دنبال دست اندازی بر جزایر ایران است در مقابل ایران چکار کرده ؟؟!!!! هیچی
حتما باید یک کارشناس از آمریکا بیاد بگه ایران کاری در قبال جزایر نکرده !!! وقتی ما پیام می گذاریم ارزش هیچ ندارد
یکی بود یکی نبود.. یه دولتی بود که ۹۵ درصد درامد اصلی صادراتی اش به یک مشتری بود... بعد می خواست برای ان مشتری خط و نشان تعریف کنه!
هیچ نیازی به ایجاد تنش و برخورد تند نیست. کافی است وزارت خارجه در بیانیه های دو وچند طرفه، کشورهای روسیه و اوکراین و همچنین چین وتایوان و ژاپن با روسیه را به مذاکرات دو جانبه وبخصوص بین المللی درمورد اختلافات مرزی دعوت کند.هرچند وقتی هم این موضوع را تکرارکند .
فقط احمدی نژاد را می خاد.
ما حالا فعلا به فکر این هستیم شنبه ها تعطیل بشود بهتره یا پنجشنبه ها؟!! تازه وقتی شنبه شد می زنیم زیرش
امیدوارم روتشیلدها و راکفلرها چین رو جایگزین آمریکا نکنن .
حتی یک استاد علوم سیاسی هم نمی‌تواند در مورد تمام مسایل داخلی و منطقه‌ای و بین المللی و اجتماعی و اقتصادی و اندیشه‌ای اظهار نظر کند. در حال حاضر در کارشناسی ارشد و دکترا گرایشات علوم سیاسی، روابط بین الملل و مطالعات منطقه‌ای وجود دارد و هر کدام مسایل خاص خودش را دارد و هر شخصی نمی‌تواند در تمام این زمینه‌ها متخصص باشد و اظهار نظر کند.
حواسمون باشه یه وقت به خاطر چندتا جزیره خدای نکرده چین و همچنین روسیه از ما دلخور نشن. از ما گفتن بود.
وقتی رفتی زیر بال چین نفت را مجانی دادی بر پولش کنترل نداری و هرکالایی را مجبوری به هر قیمت بخری چرا نباید زیر بار حرف زور بروی . سیاست خارجی کار امثال باقری کنی نیست .
چین مصمم است تا با وارد کردن حداکثر فشار سیاسی و اقتصادی به ایران، تهران را مجبور به پذیرش حاکمیت سه جزیره توسط امارات نماید
جزایر را قطعه بندی کنید و بفروشید به ملت تا آباد کنند
به نظرم ایران هم حمایت خود را برای دست یابی به راه حل مسالمت آمیز در مسئله تایوان از طریق مذاکرات دوجانبه براساس حقوق بین الملل و برپایه مشروعیت بین المللی اعلام نماید
با سلام
تا موقعی که سیاست مداران یک کشور در روابط بین الملل تخم مرغ رو در یک سسبد قرار می دند و چین هم مطمین هستش که ایران اولویت شماره یک خود را در دشمنی با جناح دیگر جهانی قرار داده است همین سیاست یک بام و دو هوا را پیکیری خواهد نمود. همین روند در سیاست کشور با روسیه دنبال می شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
متاسفانه حق با شماست. کو گوش شنوا.
تکرار مکررات بدیهی.
بحرین در مرداد 1350 در زمان شاه از ایران جدا شد و سه جزیره برای ما بود دو باره به ما دادند موقع تحویل نوشتند ایران این سه جزیره را اشغال کرد برای همین امارت مدعی است به نظر بنده هویدا و شاه هر دو خیانت کردند
ریشه فساد یعنی امارات راباید گوشمالی سخت و ویرانگری داد تا در مقابل ایران حدش را بداند اگر لازم بود با موشک شخم زده شود
ایران باید قراردادهای تجاری روباسایر کشورها از جمله ژاپن واروپایی تقویت کند.
حمله بهترین دفاع است.ایران باید حمله خود برای بازپس گیری بحرین را آغاز کند.خواهید دید که موضوع جزایر در آن محو خواهد شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
البته منظور بنده در این مرحله حمله سیاسی وحقوقی ودیپلماتیک است ونیازی به حمله نظامی نیست.طبق اسناد وزارت خارجه انگلیس که منتشر شده جدایی بحرین توطئه ای بین شاه،دولت انگلیس،شیخ بحرین ودبیر کل سازمان ملل‌بوده که قابل اعتراض در مجامع بین المللی است.
باید با کشتی یک عالمه ماشین آلات و اتوبوس و مردم رو به اونجا سریع منتقل کنیم. یک سری تور های توریستی ارزان قیمت هم از قشم و کیش بفرستیم اونجا. حتی دانشگاه آزاد ولی مجانی تاسیس کنیم اونجا. و همچنین کارخانه های ساخت کشتی و تورهای ماهیگیری و موزه های دریایی و ....
این استاد دانشگاه آلاباما را به مدت سه ماه به ایران تبعید ‌کنید و بعد ببینید هنوز همان حرفها را میزند یا نه
این جزایر باید با قوانین ازاد متفاوت با قوانین کشور!؛ تجاری و توریستی ساخته شوند.به قدری جذاب که خود قطب توریستی در منطقه شود و درامد زدایی برای کشور و محلی برای تفریح مردم خودمان هم باشد
دلیل اصلی اش این است که اعراب از نزدیکی ایران به چین به عنوان قدرت برتر در آینده نگرانند و می‌خواهند به جای ایران در دوستی با چین قرار بگیرند دقیقا همان حساسیتی که به روابط ایران با غرب داشتند و دارند
ابتدای امسال صحبت از واگذاری زمین در جزیره ابو موسی بود چه شد من حاضرم در آنجا ساکن شوم البته باید حمایت دولت هم باشد در ساخت واسکان .
3 جزیره را بدهیم به امارات بجایش امارات را از امارات بگیریم
آنان که مدام از ظریف و برجام انتقاد و آن را وادادگی می نامند اکنون بگویند این چیست ؟
تا وقتی که از بلوک غرب فاصله بگیریم و به روسیه و چین دلگرم باشیم روزگارمان بدتر و بدتر میشه،چین مثلا نفت ما رو ۴۰ درصد ارزونتر از قیمت جهانی می‌خره چه کمکی داره انجام میده،فقط به فکر منافع خودشه و روسیه هم همینطور.ولی مسولین ما چشمهاتون رو بستن چون به تنها چیزی که فکر نمیکنن،مردمه
برچسب منتخب
# مسعود پزشکیان # نتایج انتخابات # تنفیذ حکم ریاست جمهوری # دولت چهاردهم