بازدید 3015

تفاوت ورق استیل بگیر و استیل نگیر؛ مقایسه کن بعد بخر!

کد خبر: ۱۲۳۸۱۲۱
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۶ 19 May 2024

زمانی که ورق­ های ضد زنگ را تولید می­ کنند، آن‌ها را در 2 گروه مختلف با عنوان بگیر و نگیر قرار می­دهند که این مورد مهم­ترین تفاوت آن‌ها خواهد بود. گسترش استفاده از انواع ورق­های استیل در صنایع مختلف باعث شده تا گریدهای متنوعی از این محصول تولید و به بازار عرضه شود  و در این بین، نمونه­ های بگیر و نگیر از نظر خواص و کاربرد با هم تفاوت‌های زیادی دارند. از این رو قیمت ورق استیل در گرید و ضخامت های مختلف می تواند بسته به نوع کاربرد و ساختاری که دارد، متفاوت خواهد بود.

تفاوت ورق استیل بگیر و استیل نگیر؛ مقایسه کن بعد بخر!

ورق استیل بگیر چیست؟

عنصر اصلی و پایه در تمام محصولات فولادی آهن است و در کنار این ترکیب از عناصر دیگری استفاده می­شود که خواص نهایی و ساختار ورق­ های فولادی را تعیین می­کند. از دیگر عناصری که در ترکیب این محصول فولادی مورد استفاده قرار می­گیرد می‌توان به کربن، کروم و نیکل اشاره کرد که با درصدهای مختلفی برای تولید ورق استنلس استیل به­کار می­روند.

از همین رو عاملی که باعث می­شود تا این نوع ورق استیل خاصیت مغناطیسی داشته باشد، استفاده از کروم بیشتر در مقابل کاهش میزان نیکل است که ساختار شیمیایی آن را تغییر می­دهد.

انواع گرید های ورق استیل بگیر کدامند؟

ورق­ های استیل بگیر از نمونه­ های پرکاربرد در صنایع مختلف به­ شمار می­روند و دارای گریدهای مختلفی هستند. هر کدام از این گریدها ویژگی­ ها وکاربردهای خاصی را دارند؛در ادامه به بررسی انواع ورق استیل بگیر می­پردازیم.

ورق استیل بگیر 410

استیل بگیر با گرید 410 یکی از نمونه­ های فولاد ضد زنگ محسوب می­شود که درجه سختی بالایی دارد و در برابر حرارت و خوردگی مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می­دهد؛ به­ طوری که آستانه تحمل دمایی این محصول تا 650 درجه سانتی­گراد می­رسد.

البته باید در نظر داشته باشید که از دمای 400 درجه سانتی­گراد به بالا، خواص مکانیکی ورق ضد زنگ 410 افت پیدا می­کند. موارد کاربرد این محصول در محیط­ هایی با گازهای گرم، بخار، آب شیرین، هوای خشک، مواد غذایی، محیط ­های قلیایی و اسیدهای خفیف است.

ورق استیل بگیر 420

برای تولید این نوع از ورق­ های استیل از عملیات حرارتی استفاده می­کنند و این موضوع باعث شده تا این نوع از ورق استیل بگیر سختی بالایی داشته باشد. با در نظر گرفتن مقدار کروم به­کار رفته در این محصول که چیزی در حدود 12 درصد است، می­توان شاهد مقاومت مناسب در برابر خوردگی بود. این گرید یکی از بهترین ماده اولیه برای تولید چاقو در نظر گرفته می­شود.

ورق استیل بگیر 430

این نوع از ورق­ های استیل بگیر وفریتی دارای تحمل دمایی تا 870 درجه سانتی­گراد است که علاوه ­بر استحکام مناسب، می­تواند مقاومت بسیار خوبی نیز در برابر خوردگی­ های ناشی از اسیدهای آلی و اسید نیتریک از خود نشان دهد.

منظور از ورق استیل نگیر چیست؟

در رابطه با ورق­ های نگیر باید به این مورد توجه داشته باشید که در زمان تولید این محصول از عناصر مختلفی استفاده می­شود و این مسئله در تعیین ویژگی­ های ورق ضد زنگ تاثیر دارد.

در ترکیبات ورق ضد زنگ نگیر مقدار کروم کمتری به­کار رفته و از سوی دیگر میزان نیکل مورد استفاده برای تولید آن بیشتر است و این عامل باعث می­شود تا محصول نهایی، خاصیت مغناطیسی نداشته باشد؛ این مورد اولین تفاوت ورق استیل بگیر و استیل نگیر به ­شمار می­رود.

گرید های ورق استیل نگیر کدامند؟

به­ طور کلی انواع گریدهای ورق ضد زنگ نگیر با توجه به خواص و ویژگی­ های مطلوبی که دارند، در صنایع مختلف، بیشتر مورد استفاده قرار می­ گیرند و دارای تنوع بالایی هستند که تعدادی از آن‌ها عبارت­اند از:

  • 304 و 304L
  • 316 و 316L
  • 309 و 309S
  • 310 و 310S
  • 321

تفاوت ورق استیل بگیر و ورق استیل نگیر در چیست؟

مهم­ترین تفاوت ورق استیل بگیر و استیل نگیر در رابطه با خواص این محصولات است که می­توان گفت نمونه­ های بگیر از نظر ویژگی­ های مکانیکی و مقاومت در برابر خوردگی ضعیف­ تر از ورق­ های نگیر عمل می ­کنند.

دیگر تفاوت­ها به شرح زیر است:

تفاوت ورق استیل بگیر و ورق استیل نگیر از نظر ساختار

ورق ‌های استیل بگیر و نگیر هر دو در دسته ورق های فولادی ضد زنگ قرار دارند اما تفاوت‌ های اساسی این دو نوع ورق در ترکیب شیمیایی و خواص فیزیکی آن هاست. استیل بگیر، که معمولاً از نوع فریتی است، حاوی مقادیر بیشتری کروم و کمتر نیکل است که این امر باعث مغناطیسی بودن آن می‌شود. این نوع ورق‌ها معمولاً سختی بیشتری دارند و در برابر حرارت مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند، اما ممکن است در برابر خوردگی کمتر مقاوم باشند. از طرف دیگر، استیل نگیر که بیشتر از نوع آستنیتی است، دارای مقادیر بیشتری نیکل است که خاصیت مغناطیسی را تضعیف می‌کند و به همین دلیل غیرمغناطیسی است. این ورق‌ ها مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارند و شکل‌ پذیری آن ‌ها نیز بیشتر است. انتخاب بین این دو نوع ورق بستگی به کاربرد مورد نظر دارد، به طوری که برای محیط‌هایی با خطر خوردگی بالا، استیل نگیر توصیه می‌شود، در حالی که برای کاربردهایی که نیاز به مغناطیسی بودن دارند، استیل بگیر مناسب‌تر است.

چنین خواصی باعث می­شود تا استیل­ های نگیر در برابر عملیات حرارتی قابلیت سخت­کاری زیادی نداشته باشند و این مورد را نیز می­توان به­ عنوان تفاوتی میان ورق ­های بگیر و نگیر در نظر گرفت.

تفاوت ورق استیل بگیر و ورق استیل نگیر از نظر کارکرد

دیگر تفاوت ورق استیل بگیر و استیل نگیر در رابطه با نوع کاربرد این محصولات است، براساس ویژگی­ های ساختاری می­توان موارد استفاده را مشخص کرد.

از همین رو ورق ضد زنگ بگیر با توجه به اینکه خاصیت مغناطیسی و مقاومت بالا در برابر حرارت دارد، در مواردی همچون ساخت لوازم خانگی (مانند سینک ظرفشویی، یخچال، ماشین لباسشویی)، اتصال­دهنده­ها، تولید تجهیزات پزشکی و کابینت یخچال مورد استفاده قرار می­گیرد. این نوع ورق در برابر گازهای گرم، بخار، مواد غذایی، اسیدهای خفیف، آب شیرین و هوای خشک مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد و در صنایعی مانند خودروسازی و ساخت توربین‌های گازی نیز کاربرد دارد.

تفاوت ورق استیل بگیر و استیل نگیر؛ مقایسه کن بعد بخر!

این در حالی است که نمونه ­های استیل نگیر که از مقاومت بالایی در برابر خوردگی برخودار هستند و غیرمغناطیسی اند، یکی از مواد اولیه مناسب برای ساخت تانکرها، کپسول، سیستم­های آبی و مخازن ذخیره محسوب می­شوند. انتخاب بین این دو نوع ورق بستگی به شرایط محیطی و نیازهای خاص صنعتی دارد که در آن استفاده می‌شود.

تفاوت ورق استیل بگیر و ورق استیل نگیر از نظر مشخصات فنی

ورق‌های استیل بگیر و نگیر دارای مشخصات فنی متفاوتی هستند که بر اساس ترکیبات شیمیایی و خواص مکانیکی آن‌ها تعیین می‌شود. به طور مثال، ورق استیل بگیر سری 400 می‌تواند تحمل حرارت تا 650 درجه سانتی‌گراد داشته باشد و در برابر خوردگی مقاومت نسبی ارائه دهد، در حالی که ورق استیل 430 می‌تواند تا دمای 870 درجه سانتی‌گراد مقاومت داشته باشد. از سوی دیگر، ورق استیل نگیر معمولاً حاوی مقادیر بیشتری نیکل است که به آن خواص ضد خوردگی بالاتری می‌دهد و غیرمغناطیسی است. برای مثال، ورق استیل 304 نگیر دارای مقاومت بالا در برابر زنگ زدگی است و می‌تواند در محیط‌هایی با رطوبت بالا یا در تماس با اسیدها مورد استفاده قرار گیرد.

تفاوت ورق استیل بگیر و ورق استیل نگیر از نظر قیمت

درصورتی­ که قیمت ورق استیل را به­عنوان معیاری برای مقایسه میان این 2 نوع محصول در نظر بگیریم باید به این مورد اشاره کنیم که به‌طور معمول در ساخت استیل­ های نگیر از مقدار نیکل بیشتری استفاده می­شود و می­توان انتظار داشت که قیمت بالاتری داشته باشد.

البته باید این را در نظر داشته باشید که تفاوت ورق استیل بگیر و استیل نگیر از نظر قیمتی چندان زیاد نخواهد بود و هر صنعتی با توجه به نیاز خود یکی از این محصولات را خریداری می­کند.

خرید ورق استیل بگیر و نگیر

در زمانی که قصد خرید ورق­های استیل را داشته باشید باید در ابتدا به نوع کاربرد و خواصی که از این محصول انتظار دارید، توجه داشته باشید. در حال ­حاضر بیش از 90 درصد از ورق­های ضد زنگ موجود در بازار وارداتی هستند و شما می­توانید برای خرید به یکی از مراکز معتبر مراجعه کنید. چرا که تشخیص کیفیت ورق استیل در هر دو نوع نیاز به تخصص و یا آزمایش های اصولی و فنی دارد. از این رو مراکز معتبر خرید و فروش مقاطع فولادی به خصوص ورق استیل (ahanmelal.com) می توانند با ارائه مشاوره رایگان در قالب تماس تلفنی یا به صورت حضوری ، یکی از بهترین مناسب ترین قیمت در کنار کیفیت مناسب را به خریداران ارائه دهند.

در ضمن به این مسئله نیز دقت کنید که هر کدام از ورق ­های استیل بگیر و نگیر دارای گریدهای متفاوتی هستند که در زمان خرید لازم است که با توجه به نیاز خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

جمع ­بندی

مهم­ترین تفاوت ورق استیل بگیر و استیل نگیر مربوط به خاصیت مغناطیسی این دو محصول است که با توجه به عناصر به­کار رفته در ساختار آن‌ها به ­وجود می­ آید، به این صورت که نمونه ­های بگیر به ­دلیل برخوداری از کروم بیشتر دارای خواص مغناطیسی هستند و جذب آهنربا می ­شوند.

از طرفی باید گفت که تفاوت بین این دو محصول مربوط به ساختار، خواص و تا حدودی قیمت است. گریدهای مختلفی نیز از ورق­ های استیل به بازار عرضه می­شود که هر کدام کاربرد خاص خود را دارند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # رفح # حج # ارتحال امام خمینی
وب گردی