بازدید 4067

تفاوت تیرآهن هاش و تیرآهن آی ، از شکل ظاهر تا بررسی قیمت

کد خبر: ۱۲۳۶۸۲۵
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۲ 12 May 2024

تفاوت تیرآهن هاش و تیرآهن آی ، از شکل ظاهر تا بررسی قیمت

وقتی صحبت از ساخت­و­ساز می­شود، از تیرآهن به عنوان یکی از مقاطع مهم و تاثیرگذار بر استحکام سازه نام برده می شود. اما تیرآهن ها، دارای چندین نوع هستند که هریک بسته به ساختاری که دارند، برای کارکرد خاصی استفاده می شود. اما مهم ترین و پرکاربردترین نوع تیرآهن ها، تیرآهن هاش و تیرآهن آی (I) هستند. در مورد انتخاب تیرآهن برای سازه، عوامل زیادی باید در نظر گرفته شود اما مهم­ترین عامل این است که آیا تیر می­تواند بار را به­خوبی حمل ­کند یا خیر. تیرآهن­های هاش و آی بسیار شبیه به هم هستند زیرا اغلب در موقعیت­های مشابه مورد استفاده قرار می­گیرند. با این ­حال، از نظر برخی مشخصه­ها همچون سایز و ابعاد تفاوت­هایی بین این 2 محصول وجود دارد.

تیرآهن هاش (H) چیست؟

تفاوت تیرآهن هاش و تیرآهن آی ، از شکل ظاهر تا بررسی قیمت

با توجه به نام این محصول می­توان این­طور گفت که نوعی تیرآهن است با شکل ظاهری شبیه به حرف H که از فولاد نوردشده ساخته می­شود و استحکام قابل توجهی را هنگام استفاده در پروژه­های ساختمانی ایجاد می­کند. بیشتر ساختمان­های فولادی امروزی از تیرآهن­های هاش استفاده می­کنند. سطوح آنها موازی است به این صورت که آنها در اصل یک تکه نیستند، بلکه به­عنوان مصالح ساخت­وساز به­گونه­ای طراحی می­شوند که بال­ها به بخش جان جوش داده می­شود تا شکل یک تیر H را ایجاد کند.

ویژگی ها و کاربردهای تیرآهن هاش

باید این را در نظر داشته باشید که به­دلیل نحوه ساخت، این محصولات به­عنوان تیرآهن­های بال پهن نیز شناخته می­شوند. ویژگی­هایی که می­توان برای استفاده از تیرآهن H در نظر گرفت به این صورت بوده که باعث ایجاد نسبت معقول قدرت به وزن در سازه می­شود. همچنین این مقطع نوعی فولاد مقرون به­صرفه است که خواص مکانیکی بهتری به ساختمان می­دهد.

از این محصول فولادی برای ساخت ستون­ها، خرپا، نعل درگاه، تیرهای سقف استفاده می­شود که می­توان متناسب با نوع استاندارد مد نظر برای ساخت، وزن و طول بال آنها را به گروه­های مختلفی تقسیم کرد.

تیرآهن آی (I) چیست؟

تیرآهن I نیز یک سازه فولادی است که از 2 صفحه افقی (بال) تشکیل شده که توسط یک بخش عمودی (جان) به هم متصل شده­اند و تقریبا ظاهری مانند شکل یک I بزرگ دارد.

ارتفاع سطح مقطع از عرض بال بیشتر خواهد بود، همچنین این نوع تیر فولادی لبه­های مخروطی دارد. از طرفی باریک­شدن در یک بخش تیرآهن I باعث ایجاد شیب­های نازک­تری برای بال­های بالا و پایین می­شود. نحوه ساخت این محصول به آنها مزایای خاصی می­دهد که در برخی شرایط ساختمانی مورد استفاده قرار می­گیرد.

ویژگی ها و کاربردهای تیرآهن آی

تفاوت تیرآهن هاش و تیرآهن آی ، از شکل ظاهر تا بررسی قیمت

در نظر داشته باشید که استانداردهای مختلفی برای این محصولات در نظر گرفته می­شود که در این بین تیرآهن ipe یکی از نمونه­های پرکاربرد به­شمار می­رود. قدرت بالای این محصولات باعث شده تا در بخش­های تکیه­گاهی ساختمان از آنها استفاده شود.

تیرآهن­های آی را می­توان به­صورت افقی برای پوشش سقف و به­شکل عمودی در ستون­های ساختمان مورد استفاده قرار داد و معمولا تحمل انواع بارهای خمشی و برشی که به ساختمان وارد می­شود را دارد.

بررسی تفاوت تیرآهن هاش و تیرآهن آی از همه جهت

باید به این مسئله توجه داشته باشید که شناخت تفاوت میان انواع تیرآهن­ها در زمان مشاهده قیمت تیرآهن در بازار اهمیت زیادی دارد و به شما این امکان را می­دهد تا محصولی را انتخاب کنید که نیاز شما را به­خوبی برآورده کند.

از همین رو براساس معیارهایی مختلفی می­توان تفاوت تیرآهن هاش و تیرآهن آی، به­عنوان 2 مدل پرکاربرد و مهم در صنعت ساختمان­سازی را مورد بررسی قرار داد که این مشخصه­ها به شرح زیر است.

تفاوت تیرآهن هاش و تیرآهن آی از لحاظ سایزبندی

به­طور کلی انواع تیرآهن­های هاش و آی در اندازه­ها و ضخامت­های مختلفی تولید و به بازار عرضه می­شوند که با در نظر گرفتن نوع کاربرد آنها و نحوه به­کارگیری در ساختمان یکی از آنها مورد استفاده قرار می­گیرد.

تیرآهن­های آی به­طور معمول در سایزهای 80 تا 600 میلی­متر تولید می­شوند، این در حالی است که سایز تیرآهن هاش معمولا بین 100 تا 1000 میلی­متر خواهد بود که بسته به نیاز متقاضی تعیین می­شود.

تفاوت تیرآهن هاش و تیرآهن آی از لحاظ ابعاد

اگر بخواهیم تفاوت تیرآهن­های هاش و آی را از نظر ابعاد مورد بررسی قرار دهیم باید به این مسئله توجه کنید که معمولا ابعاد تیرآهن هاش به اندازه­ای است که توانایی پوشش­دهی یک دهانه تا حدود 100 متر را دارد.

از طرفی تیرآهن­های آی ابعاد کوچک­تری دارند و برای اینکه بتوانید دهانه­های 10 تا 30 متر را با استفاده از تیرآهن به­خوبی پوشش دهید، امکان استفاده از مدل I وجود دارد.

تفاوت تیرآهن هاش و تیرآهن آی از لحاظ شکل ظاهری

باید به این مسئله توجه کنید که تیرهای I، برخلاف مدل هاش تنها با استفاده از یک تکه فولاد و بدون جوش­دادن 3 قطعه اصلی به یکدیگر ساخته می­شوند که می­تواند باعث تفاوت ظاهری بین این 2 نوع تیرآهن فولادی باشد. درواقع با در نظرگرفتن نام این محصولات که برگرفته از شکل ظاهری آنها است می­توان به چنین تفاوتی پی برد.

تفاوت تیرآهن هاش و تیرآهن آی از لحاظ کاربرد

طول و سایزبندی که برای تیرآهن­های هاش در نظر گرفته می­شود و همچنین توانایی بسیار بالایی که این محصولات دارند، باعث شده تا به یکی از پرکاربردترین مقاطع فولادی برای ساخت اسکلت فلزی در برج­ها و ساختمان­های بلند تبدیل شود.

درواقع تیرآهن­های آی قابلیت استفاده برای ساخت سازه­هایی تا حدود 30 متر را فراهم می­کند که این مسئله باعث می­شود تا در تحمل بار، میزان استحکام و نوع کاربرد با تیرآهن­های هاش تفاوت داشته باشد.

بررسی میزان تفاوت قیمت تیرآهن هاش و آی

بدون شک زمانی که سایزبندی و ابعاد یک محصول فولادی افزایش پیدا می­کند، می­توان انتظار داشت که بر روی خواص مختلف آن همچون استحکام و مقاومت در برابر نیروهای واردشده بر ساختمان، موثر باشد که به نوبه خود می­تواند در تعیین قیمت نیز تاثیر بگذارد.

با در نظر گرفتن این موضوع که یکی از تفاوت­های اصلی بین تیرآهن­های هاش و آی در نوع کاربرد آنها است، زمانی که قصد دارید یک ساختمان کوچک و سبک را بسازید برای صرفه­جویی در هزینه­ها بهتر است از تیرهای I استفاده کنید.

از طرفی سطح مقطع بزرگ­تر و همچنین ضخامت بیشتر بال­ها در مدل هاش باعث می­شود تا وزن بیشتری داشته باشند که این معیار می­تواند قیمت هر سایز تیرآهن هاش را افزایش دهد، از همین رو برای ساخت­وسازهای کوچک گزینه مقرون­به­صرفه­ای نخواهد بود. (هر سایز و ابعاد تیر هاش افزایش پیدا کند، به تبع وزن آن نیز بیشتر و در نتیجه با توجه به این که وزن با قیمت رابطه مستقیمی دارد، قیمت تیر هاش نیز افزایشی خواهد بود)

جمع­بندی

زمانی که قصد ساخت­وساز داشته باشید و می­خواهید از اسکلت فلزی استفاده کنید، شناخت تفاوت تیرآهن هاش و تیرآهن آی برای تکمیل یک سازه مستحکم و مقرون­به­صرفه اهمیت بسیار زیادی دارد.

این محصولات از نظر معیارهای مختلفی با یکدیگر تفاوت دارند که شامل سایزبندی، شکل ظاهری، ابعاد، نوع کاربرد و حتی قیمت آنها می­شود که شما باید با بررسی این موارد نسبت به خرید محصول مورد نظر خود اقدام کنید. تیرآهن آی یا IPE به سبب کارایی بیشتر، و تنوع در کارخانه های تولیدکننده، به نسبت از تنوع قیمتی بیشتری برخوردار است. در نتیجه بررسی قیمت تیرآهن هر کارخانه در سایزها و وزن های مختلف می تواند گزینه ای مهم در زمان خرید باشد. چرا که کارخانه ها بر اساس استاندارد، ساختار و مواد اولیه مختلفی محصولات خود را تولید می کنند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# انتخابات # محمدباقر قالیباف # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری