بازدید 72195
حسن بهشتی پور در گفت‌وگو با تابناک

نتانیاهو دو مسیر برای واکنش به حمله ایران دارد/ ایران از سیاست صبر راهبردی خود رونمایی کرد

اینکه نتانیاهو طی ساعات‌ و روز‌های آینده، کدام یک از دو مسیر پیش گفته شده را دنبال کند در این واقعیت که اسرائیل مجبور به تغییر استراتژی خود در مقابله با ایران خواهد شد، تردیدی نیست. در واقع صهیونست‌های حاکم بر تل آویو، یا ادامه حکومت نتانیاهو را می‌پذیرند و ترجیح می‌دهند وارد مرحله جدیدی از نابودی امکانات خود و کشور‌های منطقه شوند و یا بر سر عقل می‌آیند و این جرثومه جنگ طلبی و نفرت افکنی را مجبور به تغییر رویه خواهند کرد.
کد خبر: ۱۲۳۱۸۲۰
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۸ 14 April 2024

نتانیاهو 2 مسیر برای واکنش به حمله ایران دارد/ ایران از سیاست صبر راهبردی خود رونمایی کرد

بین الملل تابناک: پاسخ بی سابقه موشکی و پهپادی ایران علیه رژیم متجاوز اسرائیل، بازتاب زیادی در سطح جهانی داشته است. پاسخی که منجر به ارائه تحلیل های متفاوت و متعدد از سوی ناظران و تحلیلگران شده است.

در همین راستا، «حسن بهشتی پور» کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با تابناک عنوان کرد که حمله شب گذشته ایران به اسرائیل، تصویر جدیدی از صبر استراتژیک ایران را به نمایش گذاشت.

وی درباره ارزیابی ها از حمله موشکی و پهپادی گسترده ایران به اسرائیل عنوان کرد: سرانجام سیزده روز پس از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق، ایران حملات مقابله به مثل خود را از طریق حمله موشکی و پهپادی به اهداف متعددی در اسرائیل به اجرا گذاشت. درمورد موثر و بازدارنده بودن این حملات باید منتظر ارزیابی ها بعدی باشیم؛ اما همینقدر که بزرگ ترین حملات موشکی و پهپادی در سال های اخیر علیه رژیم متجاوز اسرائیل طراحی و با موفقیت اجرا شده است، می تواند دو مسیر کاملا جداگانه را پیش روی منطقه باز کند. 

وی مسیر اول را دفاعی قلمداد کردن پاسخ ایران از سوی اسرائیل دانست و عنوان کرد: مسیر اول پذیرش این واقعیت از سوی نتانیاهو و حامیانش در داخل و خارج اسرائیل به این واقعیت است که پاسخ ایران دفاعی بوده و باید از گسترش بحران در همین مرحله جلوگیری کرد. استدلال بایدن برای نتانیاهو که آمریکا در حملات متقابل اسرائیل مشارکت نمی کند، نشان دهنده تمایل کاخ سفید برای مهار بحران در همین مرحله است؛ به ویژه آنکه تاکید می کند، همینقدر که اسرائیل توانسته بیشتر موشک ها را رهگیری کند موفقیت محسوب می شود! به نظر می رسد آمریکا گسترش بحران در سطح منطقه خاورمیانه را به نفع خود ارزیابی نمی کند زیرا این موضوع موجب بالا رفتن احتمال شروع یک جنگ منطقه ای است. 

در رابطه با مسیر دو، بهشتی پور اظهار داشت: مسیر دوم پیگیری سیاست جنگ طلبانه نتانیاهو است، زیرا او به خوبی می داند اگر جنگ غزه به هر شکل متوقف شود، اولین قربانی اوست که به دلیل سیاست های اشتباه خود طی سه سال گذشته، مجبور به کناره گیری خواهد شد. درواقع همان مسیری را دنبال می کنمد که اولمرت بعد از جنگ سی و سه روز در لبنان پشت سر گذاشت.

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: بنابراین نتانیاهو می کوشد سایر اعضای کابینه جنگ را با خود همسو کند و با انجام حملات جدید علیه ایران وارد مرحله جدیدی از قمار سیاسی و نظامی در منطقه شود. در این مرحله، اسرائیل در عمل باید در چند جبهه همزمان وارد جنگی شود که نتیجه آن حتی برای بزرگ ترین کارشناسان نظامی اسرائیلی و آمریکایی قابل پیش بینی نیست.

بهشتی پور ادامه داد: اکنون پرسش اساسی این است که کدام یک از این دو مسیر در پیش گرفته می شود؟ در پاسخ باید گفت با حملات نیمه شب 26 فروردین ایران اکنون مفهوم «صبراستراتژیک» بیش از گذشته روشن شده است. در این مفهوم، ایران نشان داد صبر استراتژیک ایران به منظور وارد آوردن ضربه در زمان و مکان مناسب با هدف بازدارندگی است.

وی افزود: تا پیش از این، از مفهوم صبر استراتژیک برداشت می شد که ایران برای تبیین دلیل از درگیر نشدن مستقیم با آمریکا و اسرائیل، این راهبرد را در پیش گرفته است؛ اما حملات شب 26 فروردین نشان داد خردورزی برای جلوگیری از گسترش بحران و در همان حال وارد کردن ضربه موثر و متقابل به متجاوزان در میدان طراحی شده از سوی ایران و نه از سوی دشمن، از مشخصات بارز این استراتژی دفاعی محسوب می شود.   

این کارشناس سیاست بین الملل گفت: بنابراین، نظریه «صبر استراتژیک» پاسخ دقیقی برای خنثی سازی استراتژی "هزار خنجر" و "کوبیدن سر افعی " است که طی چند سال اخیر از سوی رژیم اسرائیل، علیه ایران به کار گرفته می شد. 

بهشتی پور در پایان افزود: بنابراین اینکه نتانیاهو طی ساعات‌ و روز‌های آینده، کدام یک از دو مسیر پیش گفته شده را دنبال کند در این واقعیت که اسرائیل مجبور به تغییر استراتژی خود در مقابله با ایران خواهد شد، تردیدی نیست. در واقع صهیونست‌های حاکم بر تل آویو، یا ادامه حکومت نتانیاهو را می‌پذیرند و ترجیح می‌دهند وارد مرحله جدیدی از نابودی امکانات خود و کشور‌های منطقه شوند و یا بر سر عقل می‌آیند و این جرثومه جنگ طلبی و نفرت افکنی را مجبور به تغییر رویه خواهند کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۷۳
فقط ۵ درصد امکان داره بی بی این حمله ایران رو پاسخ نده .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
۵ دهم درصد ، نه ۵ درصد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
اتفاقا احتمال جواب ندادن خیلی زیاده چون هیچ کس کشته نشده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
۱۴:۵۴
بحث کشته دادن نیست ما به حریم هوایی اسرائیل تجاوز کردیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
جو خواب الو تماس گرفته گفته. این کاری نکن البته به ایران هم گفت این کار نکن
رضا
| Canada |
۱۶:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
بی بی شما هیچ غلطی نخواهد کرد چون میدونه تو دهنی محکم تر می خورد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
۱۶:۱۱
جو خواب آلو چندماهه داره میگه آتش بس کن ، نتاتیاهو کلا به دموکرات ها اهمیتی نمیده
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
اون جواب نمی‌دهد چون بسیار پوشالی و بی هویت است.
جهان یک قدم بزرگ دیگه به سمت جنگ جهانی سوم برداشت .
پاسخ ها
تذرو
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
جهان یک قدم بزرگ به سمت صلح برداشت . چرا که دوران
.بزن در رو تمام شده است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
روزی که سال 80 بالاتر از میدان ونک آثار خمپاره دیدم، یا وقتی سال 91 با ضدای انفجار در پایین پاسداران تهران با دوستان فهمیدم 20 تا خیابون انورتر یک نفر رو زنده زنده به جرم دانشمند بودن ترور کردند، تازه فهمیدم این دنیای کثیف بدون جنگ جهانی سوم از نجاست پاک نمیشه. و صد البته جنگ سوم آغازی است بر تحقق سوره زیبای اسراء.
همانا بنی اسراییل دوبار در زمین فساد می کنند... و بار دوم جنگجویانی سخت گیر بر آنها می انگیزیم که تمام نقاط خانه ها را می گردند و این وعده یقینا محقق خواهد شد. ..
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
اونهایی راحت از جنگ حرف میزنن که نمیفهمن عشق ودوست داشتن چیه و جنگ واقعی یعنی چه اندازه نابودی و سلاخی بی گناهان
خاک اشغالی شما کوچیکه یه دوتا سلاح شیمیایی بزنیم همتون خفه میشید پس زیاد شاخ بازی در نیارید چون اینجور سلاح ها چه بزنیدش چه نزنیدش اثر میکنه
اینا همه حرفه فقط سلاح های خوشه ای و شیمیایی اماده کنید که گنبد آهنین وقتی میزنه رو هوا منفجر میشه آثار مخربش بیشتر بشه تا انفجار روی زمین!!!!
در صورتی که حمله ایران بقدر کافی ویرانگر نبوده باشد احتمال حمله اسرائیل وجود دارد!
اسرائیل بدون اخذ تایید و همراهی امریکا هیچ غلطی بر علیه ایران در کوتاه مدت که پاسخی به عملیات 26 فروردین باشد را انجام نمی دهد . ولی حمله به غزه را تشدید خواهد کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
در قضیه کنسولگری ؛ تائید و همداهی آمریکا را داست ؟
الان سوال اینه آیا اسرائیل ایران را میزنه یانه؟اگه میزنه کی و کجارامیزنه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
اصل غافلگیری
بی بی عقلشو از دست داده و حتماً به فکر حمله هست چون نمی تونه بپذیره که بهشون حمله شده این قوم بسیار خود برتر بین هست.
آمریکا اجازه رو به اسراییل نمیدهد.
ماشاللا همه هم شدن تحلیلگر سیاسی.هموناییکه تا دیروز میگفتن بزنین اسرائیلو،الان میگن چرا زدین.
یه چی برای اوناییکه دارن اینو میخونن بگم،کلا نظراتی که مردم تو فضای مجازی مینویسنو ول کنین.
طرف کارشو درست انجام نمیده بعد میاد از حقوق بشر حرف میزنه
لعنت بر هر چی جنگه
پاسخ ها
ناشناس
| Singapore |
۱۶:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
کدام حقوق بشر چهل هزار زن وکودک فلسطین در مملکت فلسطین قتل عام شده ویران شد کجاست حقوق بشر هرکسی زور داره حقوق بشر داره وسلام...
سلام ، کاشکی کل دنیا یه دفعه نابود بشه که حتی یه نفر آدم زنده نمونه و بعد از پاک شدن کره خاکی از پلیدی‌های انسانها ، موجودی به جای انسان متولد بشه که به هیچ وجه اهل نفرت و پلیدی نباشه
جنگ جهانی بشه یا مثلا بین ایران و اسرائیل جنگ بشه من با کله میرم می جنگم #جانم فدای ایران
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۷:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
اين جنگ ايران نيست اين جنگ امپراطوري اسلام است
123
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
دمت گرم سید
خدا نصیب ما هم بگنه
س
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
الانم تو غزه جنگه بدو بدو
بی بی اگه نفهمه اربابش خوب میفهمه که نباید کاری کنه . میگی نه ببین
او فقط یک مسیر هموار بنام حمله دارد
پاسخ ها
شمالی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
چقد ی عده بی وجودن که تا دیروز می‌گفتند چرا اسراییل رو نمی‌زنید و میترسید و فلان و الان دارن طرفداری اسراییل میگیرن که بزنه ایرانو یا جواب بدن.
عباس همراهتون شیر مردا
بهتون افتخار میکنم از قدیم گفتم جواب های هوی است.جنگ جهانی سوم بشه ترسی نداریم بی بی جواب بده ترسی نداریم ما حق میگیریم امریکا موقع شورش و تظاهرات تو ایران با مرگ یه نفر جنجال به پا میکرد که ایران حق خوری میکنه الان که حقمونو گرفتیم چی میگه.مردمم به جای ترس از جنگ وزیرسوال بردن غیرت ایرانی بهتره که یکم رگ ایرانی از خودشون نشون بدن کشور های خارجی از ایران حمایت میکنه بعد ملت ایران خوشون میگن ایران اینطوری ایران اونطوری واقعا که
شیر مادر حلال رزمنده های ایران???
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
هستم دمت گرم
فارغ از اینکه در پاسخ شب گذشته چقدر خسارت به اسراییل وارد شده باشد، اسراییل به ایران حمله نخواهد کرد. چون از اهداف جنگ وی با حماس درگیری با ایران نیست. از سوی دیگر می داند هدف ایران بازدارندگی بوده نه شروع جنگ. بنابراین راه سومی نیز در پیش رو دارد و آن حمله به رفح است تا بتواند نوار غزه را به طور کامل در احتیار بگیرد. در این حالت عملا ایران نمی تواند در درگیری مستیقیم با اسراییل قرار گیرد و صرفا مثل این چند ماه نیروهای مقاوت و حزب الله و یمن در درگیریها حضور خواهند داشت.
نتانیاهو واسه ایران تله پهن کرد و حالا مطمئن باشید جنگ رو ادامه میده چون از اول هدفش از زدن کنسولگری همین بود وگرنه دلیلی نداشت بزنه.
به احتمال قوی اسراییل با همکاری امریکا گزینه دوم را اجرا خواهد کرد واصولا تمام ترفندهای ناتانیاهو برای گرفتن مجوز حمله به ایران با تایید غرب وخصوصا امریکا بود که به این خواسته رسید
پاسخ ها
میرزاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
با کشور استعماری آمریکا باید از همه فکرهای زبده برای خنثی کردن سیاست های منفعت طلبانه اش استفاده کرد،ونباید احساسی عمل کرد،وبین کشورهای مسلمان وغیرمتعهد ها اتحاد فکری وعملی ایجاد کرد.وبه فکر منافع دراز مدت ایران و مردم باشیم.
سران رژیم تروریستی صهیونیست ها باید توسط اشخاص ناشناس از نیروهای مقاومت حذف شوند تا گروه جدیدی با ذهنیت جدید روی کار آید. گروه فعلی به شدت تروریستی و. افراطی و. جنگ طلب هستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
فیلسوف بزرگی هستی و من هنوز متوجه عمق حرفهای شما نشدم
اسراییل جواب نخواهد داد. چرا؟
چون چند ساله نیروهای ایران را در سوریه میزند
چون نیروها را در کنسولگری زده بود
چون بسیاری از پهپادها و موشکها در هوا منهدم شدند
چون هدفها هدفهای مهمی نبودند و اگر هم مهم بودند این قدر زمان آغاز عملیات روشن بود که همه تخلیه شدند
چون آمریکا درست نمیداند اسراییل وارد شود
چه خواهد شد؟؟ در بهترین وضعیت پذیرش فلسطین 1967 و پذیرش این امر البته مساله ای است که فرسخها از نقش تاریخی و سازش ناپذیر ایران فاصله دارد!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
جواب میده میدونی چرا؟
چون در آسمان اسرائیل آتش بازی کردیم در حریم هواییش
بنظرم اگر بی بی جواب نده دیگه ارامش نخواهند داشت بنأ براین جواب خواهد داد
خیلی تحلیل قشنگی بود. حالا توپ در زمین آن‌هاست و باید جنگ‌طلبی را مهار کنند.
مرگ یکبار شیون یکبار شیعه علی فلسطین را آزاد خواهد کرد و خون کودکان غزه به پیروزی مبدل خواهد شد چون هر ظلمی پایانی دارد تاریخ نشون داده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
آی کیو اهالی فلسطین شیعه نیستند
دقت کردید دیشب جنگنده های امریکا انگلیس فرانسه از اسراییل حمایت کردن ولی بازم موشک ها ریخت سرشون جالب بود نبود عجیب بود نبود بله همه دیشب دیدن اسراییل ضعیف کش فقط از پس تیرکمون به دستا بر میاد
اینقدبه مغزتون فشارنیارید اگربزنه دوباره ایران تارومارش میکنه به لطف ایزدمنان
اسرائیل چه کشوری هست که اگر یک ساعت حمایت های آمریکا و متحدانش و نه فقط آمریکا نباشه نابود می شود
زنده باد ایران وایرانی، اسرائیلی های نجس کودک کش موشکامون رو نوش جان کردین هر غلطی میخواین بکنین من یه مادر ایرانیم فرم درخواست شرکت در جنگ اسرائیل رو هم پر کردم بیا ببینم چه غلطی میخوای بکنی سگ هار
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
پر کردن فرم کافی نیست، اعزام به جبهه مهم است
با جنگ مخالفیم ولی اگر پیش بیاد تا تهش هستیم. چو ایران مباشد تن من مباد.
لطفا نظرات افراد شیرین عقل رو ثبت نکنید چون تو دل مردم رو خالی می کنند
مرگ بر اسراییل
جانم فدای ایران تا آخرش هستیم سپاهیان دلاور
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
یعنی تا آخرش اینجا میمونی و به غزه نمیری؟
زنده‌باددلاورمردان‌ایران‌زمین‌دماغ‌گوردلان‌رابه‌خاک‌بکشید
اگر اسرائیل ب خاک ایران و منافع ایران تجاوز کند شاید این دفعه ایران ب صد یا دویست موشک و پهپاد بسنده کرد ولی مطمئنا بار بعد با هزاران موشک و پهپاد خاک اسرائیل را ب معنای واقعی شخم میزند
متاسفانه اسرائیل آنقدر که ایرانیان وطن فروش حمایتش می کنند نیاز به آمریکا و انگلیس ندارد من بحثی در مورد اسلام و دین ندارم ولی ایران وطن شما نیست مگر.،چقدر آدم باید وطن فروش باشد اگر آمریکا باشد سرنوشت عراق و افغانستان و ویتنام در انتظار شما
اگرپاسخ دهد اینبار،،ایران،،دیگربه هیچکس نخواهدگفت وبدون
اطلاع دیگران،،ضربتی بی انتهاخواهدکرد
دم بچه ها گرم از فراجا تا هوافضا.فقط داخل پرانتز بگم یکم به فکر معیشت این عزیزان باشید به واله با دیدن فیش حقوقی یکی از بچه های هوا فضا تا دو روز توی ....بودم.اندازه یک کارگر قراردادی شهرداری هم نمی گیرن
ممکن است اسرائیلی ها یک نقشه برای ادامه جنگ در غزه و کاهش فشارهای آمریکا اجرا کرده باشند تا بیشتر به اهداف خود در آنجا نزدیک شوند
جانم فدای ایران
نتانیاهو یک تروریست جانیست که به مردم خود هم رحم نمی کند.آداب واصول جنگ را رعایت نمی کند. با نظامیان وجنگجویان نمی جنگد. با مردم عادی وبی دفاع می جنگد ونسل کشی (هولوکاست ) راه انداخته است . این جانی تبهکار لایق تودهنی است.
جانم، فداي رهبر و کشورم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
جانت فدای صدیقی
مرگ بر اسراییل زنده باد ایران و ایرانی جانم فدای ایران واقعا دلم شاد شد اگرم جنگ شد تا پای جان پشت ایران هستین
مرگ بر اسرائیل
امروز داشتم تو گوگل میخوندم که نوشته بود هر کسی از دشمن بخواد که به خاکش تجاوز کنه مثل این می مونه که از دشمن خواسته به ناموسش تجاوز کنه ولاغیر
دمتون گرم ایرانی باشی غیرت داشته باش احساس غرور میکنه ادم این ادمای بی شرف از خدا بی خبر سر جای خودشون نشستن به نظر من اسرائیل مثل یک سگ ولگرد که اگه حمله کنی بهش فرار میکنه ولی هیچی نگی هی پارس میکنه لعنت به صهیون انشالا ازادی قدس عزیز
مرگ با عزت بهتر از زندگی با ذلت است درود بر شیر مردان وطنم
جنگ. حق. وباطل. هست. جنگ. شیطان پرستان. وخدا. پرستان. هست. این. هم. جنگ. نبود. این. سیلی. بود. جهت. اشتباه. احمقانه. اسراییل به کنسولگری. حمله کرد ودخا لت در اشوب هایی. که در ایران اتفاق افتاد درود بر رزمندگان اسلام جانم فدای ایران زنده باد سپاه پاسداران عزیز
چیزی که برای اسراییل مهمه افکار عمومی جامعه ما است اگه حس کنه که ما می‌ترسیم حمله میکند ولی اگه ببیند همه شجاعانه بر علیه اسرائیل هستند عقب میشیند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست