بازدید 10338
رییس کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتگو با تابناک اقتصادی؛

حرایم بهداشتی مانعی مهم در برابر مشارکت مردم در جهش تولید حوزه دامداری و مرغداری که باید برطرف شود

حریم بهداشتی مانع سرمایه گذاری در حوزه دامداری و مرغداری می‌شود. این ضوابط و حرایم خود مخل جهش تولید هستند و باید به گونه‌ای این ضوابط را اصلاح کنیم که هم فرصت سرمایه گذاری بدهیم و هم صدور مجوز‌ها با سهولت انجام شود و مانعی برای راه اندازی کسب و کار مردم نشوند.
کد خبر: ۱۲۳۰۹۸۵
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۴ 09 April 2024

مانعی مهم در برابر مشارکت مردم در جهش تولید حوزه دامداری و مرغداری که باید برطرف شود

به گزارش تابناک اقتصادی ؛ یکی از مهم‌ترین رویکردها در زمینه مشارکت مردم در راستای جهش تولید، تسهیل شروع و راه‌اندازی کسب‌وکار توسط مردم از طریق برداشتن موانع شروع کسب‌وکار و همچنین حرایم غیرمنطقی و غیرعلمی است. در این زمینه یکی از حرایم غیرمنطقی که به مانعی جدی برای حضور مردم در صنعت دام کشور شده است؛ مسئله مربوط به حرایم بهداشتی سازمان دامپزشکی است که در جلسه 80 هیئت مقررات زدایی مطرح و مقرر شد که دبیرخانه هیئت با همکاری سازمان دامپزشکی تا تاریخ 31/01/1403 دستورالعمل اصلاحی را تهیه و در درگاه ملی مجوزها بارگذاری کند و از اول اردیبهشت 1403 دستورالعمل ها و ابلاغیه های قبلی رییس سازمان دامپزشکی در این مورد برای فعالان اقتصادی لازم الاجرا نیست.

با توجه به شعار سال و طبق آمار و ارقام رسمی که حرایم بهداشتی سازمان دامپزشکی عامل اصلی رد مجوزهای درخواستی مردم است و همچنین آنچه که در کنترل و پیشگیری بیماری ها مهم است رعایت اصول امنیت زیستی است و مواردی مثل کنترل تردد دام در کشور، قرنطینه دام، کنترل مرزها، کنترل تردد افراد و وسایل در واحدها، برنامه واکسیناسیون در کشور و در واحدهای تولیدی، بروز کردن ساختمان و تجهیزات مورد استفاده و... بسیار مهم تر از رعایت حریم بهداشتی است. رویکرد دستگاه‌های دولتی مانع‌تراش برای مردم در ضدیت با مشارکت در جهش تولید، همیشه به این صورت بوده است که به جای انجام تکالیف خود، توپ را در زمین مردم انداخته و با سخت کردن ورود و ایجاد امضاهای طلایی و سپس قیمت‌دار شدن مجوزها و زمین‌های دارای مجوز حریم بهداشتی می‌شود و این چرخه مانع‌تراشی و دور کردن مردم از مشارکت در اقتصاد همواره وجود داشته است.

امسال با توجه به اینکه مشی دولت سیزدهم مقابله با رانت‌ها، فسادها و همچنین شکستن انحصارها بوده است؛ قدمی جدی در هیئت مقررات زدایی برای تحقق شعار سال برداشته شده است و اولین آزمون دولت در حرکت به سمت تحقق شعار سال نیز در انتهای فروردین 1403 و نحوه برخورد و اصلاح حرایم بهداشتی سازمان دامپزشکی به عنوان یک مانع جدی تولید و سدی در برابر مشارکت مردم در جهش تولید است.

در همین رابطه و پیرامون اهمیت موضوع با محمد جواد عسکری، رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی به گفتگو پرداختیم که در ادامه خواهید خواند.

محمد جواد عسکری، رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با تابناک اقتصادی در مورد اصلاح حریم بهداشتی جهت احداث دامداری و مرغداری، گفت: به وزارت جهاد کشاورزی اعلام کردیم که در تولید پروتئین قرمز هم پرورش دام سبک و هم سنگین باید سایت دامداری ایجاد شود و مجوز برای روستايیان صادر شود. در حوزه مرغداری های نیز با رعایت فاصله نسبت به ایجاد واحد مرغداری اقدام شود.

وی اظهار کرد: ما برای ایجاد واحدهای دامداری و مرغداری و پرورش آبزیان و صدور مجوزها در این زمینه نیاز به اصلاح حریم بهداشتی داریم که به زودی این اصلاح انجام می شود و باید برای تحقق مشارکت مردم در جهش تولید کشاورزی حرایم بهداشتی اصلاح شود تا مانعی برای کسب و کار ها نباشد

عسکری بیان کرد: ما اصلاح را در قالب طرح استفساریه و با نطر کارشناسی انجام می دهیم تا برای صدور مجوز برای پرورش مرغ و آبزیان مانعی ایجاد نشود. الان خیلی از سرمایه گذاران بخش های دامپروری معترض هستند که حریم ها و فاصله های مانع صدور مجوز آنها می شود که این گلایه آنها نیز به جا است.

وی خاطر نشان کرد: حریم بهداشتی مانع سرمایه گذاری در حوزه دامداری و مرغداری می شود. این ضوابط و حرایم خود مخل جهش تولید هستند و باید به گونه ای این ضوابط را اصلاح کنیم که هم فرصت سرمایه گذاری بدهیم و هم صدور مجوزها با سهولت انجام شود و مانعی برای راه اندازی کسب و کار مردم نشوند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۱۴
در کشوری که تقریبا هر روز کم و یا زیاد ارزش پول آن کاهش می یابد ثباتی در اقتصادی و قوانین آن وجود ندارد بیشتر بخش های اقتصادی در اختیار دولت و ..... است تولید برای بخش خصوصی و مردم معنی ندارد
بنده با سرمایه گذاری در یکی از روستاهای گیلان حدود هفت هکتار زمین برنجکاری ، استخر پرورش ماهی ، یک دامداری 40 راسی ، یک گلخانه جهت پرورش و تولید گل و گیاه ، حدود 200 قطعه مرغ تخمگذار و کاشت صدها اصله درخت صنوبر یکی از واحدهای نمونه کشاورزی گیلان را بوجود آوردم البته بدون تکیه به منابع مالی دولتی ! در طول 17 سال فعالیت شاید بیش از 17 بار با شکایت همسایه و کارگران به کلانتری و دادگاه و پاسگاه رفتم ! در برابر 70000 مترمربع زمین یک همسایه با 150 متر زمین در فصل بهار از بوی کودی که به درختان میدادیم شکاین میکرد ! آن یکی دیگر خرابی جاده را بهانه میکرد و . . .
حالا چند سال است که همه تاسیسات به امان خدا رها شده جانم را برداشتم و فرار
یادم رفت ، محیط زیست قانون مسخره و دست و پا گیری که دارد حریم بهداشتی است ! مثلاً شما اگر چند راس گاو بخواهی در روستا داشته باشی باید حداقل پانصد متر تا یک کیلومتر با خانه همسایه فاصله داشته باشی ! اگر بخواهی استخر پرورش ماهی داشته باشی باید بیش از 1000 متر با خانه همسایه فاصله داشته باشی !
بارها به مسئولین محیط زیست گفتم شما بیایید از گاوداری ما بطور سر زده بازدید کنید اگر بو یا سرو صدا وجود داشت مختارید اگر در دفع پسماند مشکل فنی وجود داشت مختارید ، همه اینها به گوششان نمی رود فقط برای راحتی کار خودشان فاصله 1000 متری رعایت نشده تعطیل !
این قانون 1000 متر فاصله یعنی اینکه اگر کسی در یک روستا 100 متر زمین بخرد عملاً مقدار 3/140/000 متر از زمینهای اطراف آن وارد حریم میکند ! خودزنی و مسخره تر از این قانون دیده اید ؟
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
استدلال شما درست ولی چطور قانونگذار زمان نگارش قانون نظر کارشناسان حوزه محیط زیست و بهداشت محیط را نگرفته؟یعنی قانون تصویب شده اصلا کارشناسی نبوده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
اصولاً روستا از قدیم و ندیم محل تولیدات کشاورزی و دامی بوده است این قانون حریم که در روستاهای ایران اجراء می شود در هیچ کجای دنیا مانند ندارد استان گیلان مساحت بسیار کمی دارد شهرها که هیچ در روستاها هم مردم خیلی متراکم زندگی میکنند قوانین باید ضمن تسهیل کار و تولید با وضع مقررات سختگیرانه همه موارد را برای بهداشت مخیط و سلامت جامعه در نظر بگیرد نه اینکه با یک نیم خط قانون و تعیین فاصله بهداشتی کار و تولید را کلاً تعطیل کند کارشناس محیط زیست فقط به حوزه کاری خود توجه میکند و هیچ چیز دیگری برایشان مهم نیست !
متاسفانه وقتی سطح سواد و دانش تخصصی در سطح تصمیم گیری کشور کاهش می یابد شاهد اینگونه اظهار نظر های سطحی و عوامانه هستیم در حالتی که کمبود اب در کشور تمام حیات ایران را در معرض خطر قرار داده تولید شیر و محصولات دامی وگشاورزی که به ثمن بخس صادر میشود یک جنایت به این کشور و ایندگان است (کارشناس و فعال در بخش دامپروری)
حریم بهداشتی مانع سرمایه گذاری در حوزه دامداری و مرغداری می‌شود
این جمله یعنی توسعه از نوع توسعه غیر پایدار یعنی بازدهی کوتاه مدت و تخریب محیط زیست و خطر افزایش بیماری های دام و طیور و انتقال به مردم و هزاران مشکلات دیگر
سلام عزیزان مانع حریم بهداشتی وفاصله واینگونه مسایل دربرابراختلاف بسیارزیاد قیمت خریدخوراک وفروش شیراصلاشایدقابل توجه نباشدچرابایدقیمت خوراک دام اینقدربالاباشدکه هربنده خداکه باهزارززحمت وقرض ووام دوتاگاوخریدکه هم بیکارنباشدهم محل رزق و روزی حلال برای زن وبچه اش فراهم شودهم به نوعی درتولیدسهبم باشدحالاباتوجه به اختلاف قیمت بسیاربسیاربالای قیمت خوراک دام وشیرمجبوربه فروش وبازگشت بهمان بیکاری ودرآمارتعدادبیکاران سهیم باشد.
قانون مسخره ای است من زمین و امکانات دارم میخواستم مرغداری بزنم فصله اجازه نمیده اگر این فاصله به ۱۰۰ متر یا ۲۰۰ متر اصلاح شود به طور جدی مرغداری تاسیس می کنم
ما در شهرک صنعتی زاویه جاده کارخانه داروسازی داریم در خیابان ما دو شرکت داروسازی دیگر هم احداث شده و مشغول کارند
به ناگاه پارسال وزارت بهداشت اراک تصمیم گرفته که صنایع خیابان ما دارویی نباشه و غذایی باشند و دارویی ها بروند دو خیابان آن طرف تر

این چه روش مملکت داری است که ذون داخلی یک شهرک صنعتی پس از تاسیسش عوض شه
بند ۳۵ راس گاو شیری دارم داخل روستا نگهداری میکنم هر روز با مشکل روبرو هستم همسایه ها شکایت میکن کجا برم یه گاوداری کنار روستا هست زیر نظر جهاد کشاورزی هست ۴ سال خالی درخاست دادیم برا گاوداری میگن باید مزاید بشه فرقی برا ماندار دامدار باشی این چه قانونی هست هیچ کس حمایت نمیکنه فرقی براشون ندار میگه دست ما نیست
هفت خان استعلام را طی کردم مجوز مرغداری را گرفتم در ارومیه کنار دریاچه بدون هیچگونه مزاحمتی وباغ نکردم استانداری حمایت می‌کند وتسهیل میکند کارشناس غیر بومی سازمان آب به تنهایی ممانعت میکند زمین دو هکتاری مال خودم وبدون تسهیلات بانکی در این بخش سرمایه‌گذاری میکنم کارمند سازمان آب مهندس (ع) مانع می‌شود حتی زور حراست هم براش نمیرسد ولی کسی که سرمایه دار اصلی است ومایه دار وانحصارگر زمین مرتع مفت با همه مجوزهای لازم را میگیرد تحقیق و تفحص میخاهد که گره های کار را بگشاید
من توی روستا گاوداری دارم با اب برق و گاز و تمام کمال . همسایه ها اذیت میشدن یک زمین داشتم بیرون روستا اونجا دامداری ساختم با مجوز میخوام دام ببرم اونجا اما بهم اب لوله کشی نمیدن .فاصله ام تا روستا 500متره .الان سرگردون موندم .واقعا چرا از تولید حمایت نمیشه بخدا انقدر رفتم اداره خسته شدم.
جهش تولید گویا در خال تبدیل به جهش از مقررات است
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار