بازدید 3842
۸

پیش‌بینی جدید یک اقتصاددان درباره نرخ ارز

مرتضی افقه - استاد اقتصاد دانشگاه اهواز - درباره تاثیر حمله به کنسولگری ایران در دمشق در بازار ارز گفت: فارغ از اینکه تنش‌های نظامی و سیاسی می‌تواند در بلندمدت بر تجارت خارجی اثر بگذارد اما یکی از عوامل اثرگذار بر نرخ ارز انتظارات است.
کد خبر: ۱۲۳۰۲۰۴
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۳ 04 April 2024

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، در سال گذشته شاهد تنش‌های سیاسی مانند حمله تروریستی کرمان، درگیری با آذربایجان و طوفان الاقصی بوده‌ایم که با کاهش این تنش‌ها، التهاب در بازار ارز و اقتصاد نیز از بین رفت؛ بنابراین با کاهشی شدن التهابات نیز امکان ریزشی شدن نرخ دلار وجود دارد.

وی افزود: جهش نرخ ارز با رخ دادن تنش سیاسی و نظامی امری طبیعی است و بانک مرکزی نیز برای خنثی سازی اثر این تنش‌ها از سال گذشته اقداماتی انجام داده است.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به این موضوع که در متغیرهای اقتصادی و بنیادی تغییر جدیدی رخ نداده که باعث افزایش نرخ ارز شود، تاکید کرد: شرایط اقتصادی نسبت به چندین ماه قبل تغییری نداشته که باعث افزایش نرخ ارز شود، متغیرهای اقتصادی با سیاست‌های دولت تحت کنترل بوده و هم‌اکنون تنش‌های سیاسی تنها عامل اثرگذار بر بازار از طریق انتظارات است.

این استاد اقتصاد تاکید کرد: تعدادی از افراد در ابتدای سال ۱۴۰۲ بیان می‌کردند که تورم سه رقمی خواهد شد و دلار به بالای ۱۰۰ هزار تومان خواهد رسید، ولی چون این جوسازی‌های با واقعیت همراه نبوده از بین رفت، البته ثبات در روابط سیاسی نیز در کنترل نرخ ارز نقش داشته است اما باید توجه داشت که اگر دولت به وعده‌های خود عمل نکند اعتماد مردم نیز سلب شده و جوسازی‌ها کارساز خواهد شد.

افقه در پایان اظهار کرد: اگر طی چند روز آینده مجددا در فضای سیاسی اتفاقی رخ ندهد مانند اتفاقات سال گذشته، نرخ ارز تعدیل خواهد شد اما باید در نظر داشت که در بلندمدت دولت بایستی برای رفع تحریم‌ها و گشایش‌های تجاری و اقتصادی چاره کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۸
دلار مثل طالبان باید با زور شمیر به زیر 30 هزار تومان بیارید با لیبرال بازی و اینا تو ایران جواب نمیده هرچیزی جایی داره مثل اینکه لاستیک تراکتور رو بخواهی نصب کنی رو پراید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
نتیجه لیبرال بازی در نیاوردن زیان ۳۰۰ هزار میلیارد تومنی دو خودروساز و گوشت کیلویی ۸۰۰ هزار تومن هست.دولت برای اداره کشور به بخش خصوصی نیازمند هست.بخش خصوصی بنگاه عامه المنفعه نیست دنبال سود هست.قیمت گذاری دستوری و از اون سمت رشد نرخ ارز و طلا در بازار سرمایه ای برای فعالیت بخش خصوصی باقی نخواهد گذاشت.
پیش بینی نداره روند صودیه عین چهل و پنج سال گذشته
یه مشت حرف کلی و بی مفهوم. مشخصه که قیمت صعودی خواهد ماند
باشه تو راست میگی !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
من نميدونم با توجه به استراتژي بودن دلار در مبادلات چرا مردم عادي بايد دلار تو خونه داششته باشن
آقا براي يه بار ممنون كنيد و فرصت 6 ماهه براي خالي كردن صندوق ها بديد
جالبه حالا خوشحالیم میکنند که دلار 100 تومن نشد!!!!شما 24 تحویل گرفتی که ارزش پول رو ببری بالا نه تنها این کاررو نکردید بلکه نرخ دلار شده 63 تومن!!!!!!!! این نشان از بی عرضگیه دولته
فرزين كجايي دقيقا كجايي ؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست