بازدید 2413

علائم مسمومیت غذایی استافیلوکوکوس اورئوس

مسمومیت استافیلوکوکوس اورئوس یک بیماری دستگاه گوارش است که به دلیل مصرف غذا‌های آلوده به سموم تولید شده توسط باکتری استافیلوکوکوس اورئوس (استاف) ایجاد می‌شود.
کد خبر: ۱۲۲۹۵۹۷
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۰ 31 March 2024
علائم مسمومیت غذایی استافیلوکوکوس اورئوس
به گزارش تابناک،  مسمومیت غذایی استافیلوکوکوس اورئوس یک بیماری دستگاه گوارش است که به دلیل مصرف غذا‌های آلوده به سموم تولید شده توسط باکتری استافیلوکوکوس اورئوس (استاف) ایجاد می‌شود. باکتری استافیلوکوکوس اورئوس در پوست و بینی حدود ۲۵٪ از افراد سالم و حیوانات پیدا می‌شود. این باکتری معمولا در افراد سالم بیماری ایجاد نمی‌کند؛ اما استاف توانایی تولید سمی را دارد که ممکن است موجب مسمومیت غذایی در فرد مصرف کننده غذا شود.
 
چگونه افراد دچار مسمومیت استافیلوکوکوس اورئوس می‌شوند؟
افرادی که به مسمومیت ناشی از استاف اورئوس مبتلا می‌شوند، می‌توانند غذا را آلوده کنند. البته این در صورتی است که دست‌های خود را قبل از دست زدن به آن غذا‌ها کاملا نشسته باشند. استاف اورئوس همچنین ممکن است در محصولات لبنی مانند شیر و پنیر غیر پاستوریزه یافت شود.

با وجود اینکه باکتری‌های استاف می‌توانند به‌راحتی در فرآیند آشپزی کشته شوند، سموم تولید شده از این باکتری در برابر حرارت مقاوم است؛ بنابراین این امکان وجود ندارد با پخت و پز نابود شوند. از آنجایی که استاف اورئوس در نمک مقاوم است، می‌تواند در غذا‌های شور مانند ژامبون رشد کند. استاف هنگامی که در غذا افزایش می‌یابد، سمومی را نیز تولید می‌کند.

غذا‌هایی که در معرض خطر بالای انتقال سموم استاف هستند، باید آن‌ها را کنترل و سپس از طبخ آن‌ها جلوگیری کنند، نمونه‌های آن گوشت، پودینگ، شیرینی و ساندویچ است. مواد غذایی آلوده به توکسین استاف اورئوس ممکن است دارای بوی بد یا خراب نباشد.

مواد غذایی آلوده به استاف ممکن است ظاهری خراب و بوی بد نداشته باشند.
 
نشانه‌های مسمومیت استافیلوکوکوس اورئوس چیست؟
سم استافیلوکوک تاثیر بالایی بر بدن دارد. نشانه‌های مسمومیت ممکن است در عرض ۳۰ دقیقه تا ۶ ساعت در فرد مصرف کننده غذای آلوده مشاهده شود. بیماران معمولا استفراغ، حالت تهوع، اسپاسم و درد معده و اسهال را تجربه می‌کنند.

احتمال انتقال این بیماری به دیگران وجود ندارد و معمولاً تنها یک روز طول می‌کشد. این بیماری خیلی نادر است.

چگونه می‌توانید دریابید که آیا به مسمومیت استافیلوکوکوس اورئوس دچار شده‌اید یا نه؟
سم تولید شده توسط استافیلوکوکوس اورئوس را می‌توان با استفاده از روش‌های تخصصی در مدفوع یا استفراغ شناسایی کرد، اگرچه این سموم می‌توانند در غذا‌ها شناسایی شوند. مشکوک شدن به مسمومیت با استافیلوکوک معمولا براساس نشانه‌هایی است که بیمار تجربه می‌کند. آزمایش‌ها برای باکتری تولید کننده سم در بیماران خاص انجام نمی‌شود؛ اما ممکن است برای پیشگیری از شیوع آن انجام شود. در صورتی که فکر می‌کنید دچار مسمومیت غذایی شده‌اید، بهتر است پزشک خود را ملاقات کنید.

چگونه مسمومیت با استافیلوکوک درمان می‌شود؟
نکته حائز اهمیت در رابطه با در درمان مسمومیت استافیلوکوکوس اورئوس مصرف مایعات زیاد است. برای بسیاری از بیماران مسمومیت با استافیلوکوک یک بیماری مختصر استدارو‌ها ممکن است به کاهش استفراغ و حالت تهوع کمک کنند. بیماران مبتلا به بیماری نیز ممکن است نیاز به دریافت مایعات وریدی در یک بیمارستان داشته باشند.

آنتی بیوتیک‌ها در درمان این بیماری به هیچ وجه مفید نیستند؛ زیرا این سم با آنتی بیوتیک‌ها تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد.
 
چگونه می‌توان از مسمومیت با استافیلوکوک پیشگیری کرد؟
مسمومیت استافیلوکوکوس اورئوس را می‌توان از طریق جلوگیری از آلودگی مواد غذایی به استاف اورئوس کنترل کرد. البته رعایت نکاتی که در زیر نام برده شده است؛ نیز می‌تواند از ابتلا به این ویروس غذایی پیشگیری کرد، این موارد عبارت‌اند از:

• در صورتی که قصد دارید غذا را بیش از ۲ ساعت در فضایی غیر از محیط آشپزخانه نگه‌داری کنید، غذا‌های داغ را داغ (گرم‌تر از ۱۴۰ درجه فارنهایت) و غذا‌های سرد را در دمای (۴۰ درجه فارنهایت یا سردتر) نگهداری کنید.

• غذای پخته شده را در ظرف بزرگ و کم‌عمق و در یخچال نگهداری کنید.

• دست‌ها را قبل از آماده کردن غذا و همچنین طی آماده‌سازی غذا به‌خوبی به مدت ۲۰ دقیقه با آب و صابون بشویید.

• قبل از دست زدن و تهیه غذا دست‌ها و زیر ناخن‌ها را کاملا با صابون و آب بشویید. در صورتی که مریض هستید، بهتر است فرد دیگری غذا را درست کند. اگر دارای زخم یا عفونت روی دست یا مچ دستان خود شده‌اید، باید هنگام آماده کردن غذا دستکش بپوشید، آشپزخانه‌ها و مناطق مربوط به غذا را تمیز نگه دارید.

منبع: cdc
فرارو
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار