بازدید 1651

مروری بر مهم‌ترین تحولات سیاسی «مرداد ماه» سال گذشته

سال ۱۴۰۲ با همه فراز و فرودهایش، تلخی‌ها و شیرینی هایش پایان یافت و سرانجام هم در ماه پایانی آن، انتخابات مهم مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان برگزار شد. در این سال حوزه سیاست، تحولات مهمی را به خود دید که هم اکنون قصد داریم نگاهی بر تحولات سیاسی مرداد ماه در سال ۱۴۰۲ داشته باشیم.
کد خبر: ۱۲۲۸۰۱۳
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۰ 24 March 2024

سال ۱۴۰۲ با همه فراز و فرودهایش، تلخی‌ها و شیرینی هایش پایان یافت و سرانجام هم در ماه پایانی آن، انتخابات مهم مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان برگزار شد. در این سال حوزه سیاست، تحولات مهمی را به خود دید که هم اکنون قصد داریم نگاهی بر تحولات سیاسی مرداد ماه در سال ۱۴۰۲ داشته باشیم. شاید بیان همه اخبار این حوزه مهم مقدور نباشد، اما با این حال تلاش شده خبرسازترین رویداد‌های ماهانه در حوزه سیاسی در مرداد ماه سال ۱۴۰۲ در این مجموعه گردآوری شود.

 

دستگیری تیم ۴ نفره تروریستی در جنوب شرق کشور
یک تیم تروریستی ۴ نفره که قصد انجام اقدامات تروریستی در داخل کشور را داشت، در یک اقدام مشترک اطلاعاتی با هوشیاری پاسداران و سربازان گمنام امام زمان (عج)  دستگیر شد. 


موسوی مقدم نماینده، ولی فقیه در بنیاد شهید شد
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی حجت‌الاسلام آقای موسوی مقدم را به‌عنوان نماینده جدید، ولی فقیه در بنیاد شهید منصوب کردند.


برگزاری انتخابات تناسبی مجلس در تهران منتفی شد
در 1 مرداد با رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی ماده مربوط به برگزاری انتخابات تناسبی مجلس در تهران از طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی حذف شد.

 

واکنش وزارت کشور به شهادت چهار مامور پلیس‌راه در خاش
در 2 مرداد معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور با اشاره به این‌که «گروهک تروریستی جیش‌الظلم مسئول حمله به ماموران پلیس‌راه است» گفت: قطعا دستگاه‌های امنیتی انتقام سختی از آن‌ها خواهند گرفت.سیدمجید میراحمدی در گفتگو با ایسنا در واکنش به حمله تروریستی به واحد گشت پلیس راه در محور خاش به تفتان و شهادت چهار نفر از ماموران پلیس راه، گفت: گروه تروریستی جیش الظلم این اقدام تروریستی را انجام داده و قطعا دستگاه‌های امنیتی انتقام سختی از آن‌ها خواهند گرفت و پاسخ سختی به آن‌ها می‌دهند.

 

مانع قانونی انتصاب لطیفی برطرف شد
سخنگوی دولت با اشاره به رفع مانع قانونی انتصاب میثم لطیفی گفت: دولت رأی دیوان عدالت اداری را اجرا کرد و مأموریت لطیفی از دانشگاه به دولت منتفی و سپس با انعقاد قرارداد کار معین رابطه اداری او با دولت برقرار شد.

علی بهادری جهرمی اعلام کرد: پس از صدور رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در مورد رئیس سازمان اداری و استخدامی، از آنجا که رأی دیوان بر مبنای ایراد به مأموریت میثم لطیفی از دانشگاه امام صادق (ع) صادر شده بود، با تدبیر اتخاذشده مأموریت وی از دانشگاه به دولت منتفی و سپس با انعقاد قرارداد کار معین رابطه اداری او با دولت برقرار شد.او افزود: با لحاظ تغییر عنوان و منتفی‌شدن موضوع و مانع قانونی مذکور در رأی صادره مجددا مقرر شد میثم لطیفی در سمت قبلی انجام وظیفه کند.

 

مخالفت دولت با ایجاد وزارتخانه جدید
در 5 مرداد معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت: دولت مخالف ایجاد وزارتخانه جدید است.احمد راستینه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی پیش از این خبر داده بود که این کمیسیون پیشنهادی برای ایجاد وزارت خانواده تهیه کرده است. او دلیل تهیه این پیشنهاد را مقابله با آسیب‌هایی دانست که متوجه خانواده است.

 

موافقت رئیسی با استعفای سجادی و سرپرستی کیومرث هاشمی
در 10 مرداد سید ابراهیم رئیسی ضمن آرزوی سلامتی و بهبودی برای دکتر سید حمید سجادی، از تلاش‌ها و زحمات وی در دوران تصدی وزارت ورزش و جوانان قدردانی و با درخواست استعفای وی به دلیل عوارض ناشی از سقوط بالگرد و ضرورت ادامه درمان موافقت کرد.رئیس جمهور با قبول این درخواست استعفا، «کیومرث هاشمی» را به عنوان سرپرست وزارت ورزش و جوانان معرفی کرد.

 

آغاز به کار رسمی سفارت عربستان در ایران
سفارت عربستان سعودی در جمهوری اسلامی ایران از روز یکشنبه ۱۵ مرداد ماه بطور رسمی فعالیت خود در تهران را آغاز کرد.۱۶ خردادماه نیز سفارت و سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در ریاض و جده عربستان و نمایندگی دائم کشورمان نزد سازمان همکاری اسلامی بطور رسمی بازگشایی شد.

 

معاون سیاسی وزارت کشور تغییر کرد
بنا بر اعلام مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور، معاون سیاسی این وزارتخانه تغییر کرد.بخشنامه‌ی معاون سیاسی وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات در خردادماه سال جاری به معاونین سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری‌ها و روسای ستاد انتخابات کشور با واکنش تند نمایندگان مجلس مواجه شد.

دبیر شورای اطلاع رسانی دولت تغییر معاون سیاسی وزیر کشور را فداکاری و از خودگذشتگی دولت برای تقویت راهبرد همکاری قوا برشمرد.احسان صالحی در توییتر نوشت: تغییر معاون سیاسی وزارت کشور، فداکاری و از خودگذشتگی دولت برای تقویت راهبرد مورد تأکید در نماز عید فطر یعنی همکاری قوا است. دشمنان ایران بیش از هر چیز به اختلاف‌های زیر خیمه انقلاب دل بسته‌اند و دولت ولو به قیمت کوتاه آمدن از حق خود، مصلحت بزرگتر را کور کردن چشم این فتنه میداند.

 

حمله تروریستی به شاهچراغ
ساعت ۱۹ عصر یکشنبه ۲۲ مرداد همزمان با اقامه نماز دو تروریست وارد حرم شاهچراغ شده و به سمت مردم تیراندازی کردند. بر اساس گزارشات در این حمله هشت نفر مجروح شدند و یک تن به شهادت رسید.

 

تهدید یک نماینده مجلس به استعفا
نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از واردات برنج و سیاست‌های حمایتی از برنجکاران شمال کشور گفت: اگر تا هفته آینده وضع ما کاظم دلخوش نماینده صومعه سرا و عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در جلسه روز یکشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ صحن مجلس در تذکری به هیئت رئیسه مجلس اظهار کرد: بارها گفتیم که کشاورزان استان‌های شمالی شامل گیلان، گلستان و مازندران تنها محصول‌شان برنج و بعد از آن چای است.

 

معاون سیاسی وزیر کشور منصوب شد
معاون سیاسی وزیر و رئیس ستاد انتخابات کشور با حکم احمد وحیدی وزیر کشور منصوب شد.احمدی وحیدی سه شنبه 24 مرداد، با تشکر و تقدیر از تلاش ها و خدمات محمد رضا غلامرضا ، طی حکمی سید محمد تقی شاهچراغی استاندار قم را به عنوان معاون سیاسی وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات منصوب کرد.محمد تقی شاهچراغی متولد  ۱۳۴۰ شهرستان قم، دوازدهم آبان ۱۴۰۰ از هیات وزیران دولت سیزدهم به عنوان استاندار قم رأی اعتماد گرفت.

 

زاکانی دستیار ویژه رئیس‌جمهور شد
دستیار ویژه رئیس جمهور در امور مدیریت آسیب های اجتماعی در شهر تهران منصوب شد.هیئت وزیران به استناد اصل یکصد و بیست و هفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به منظور تقویت هماهنگی میان دستگاه‌های اجرایی ذیل قوه مجریه و همکاری نهادهای مردمی و سایر نهادهای مرتبط با مدیریت آسیب‌های اجتماعی (حاشیه نشینی مفاسد اخلاقی معتادان به ویژه معتادان متجاهر کودکان کار و خیابان متکدیان و خانواده های آنها) در شهر تهران علیرضا زاکانی را طی زمان تصدی شهرداری تهران به عنوان دستیار ویژه رئیس جمهور در امور مدیریت آسیب های اجتماعی در شهر تهران منصوب کرد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی