بازدید 2023

مروری بر مهمترین تحولات سیاسی تیر ماه سال گذشته

سال ۱۴۰۲ با همه فراز و فرودهایش ، تلخی ها و شیرینهایش پایان یافت و آخرالامر هم در ماه پایانی آن انتخابات مهم مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان برگزار شد. در این سال حوزه سیاست تحولاتی مهی را به خود دید که قصد داریم نگاهی بر تحولات سیاسی تیر ماه در سال ۱۴۰۲ داشته باشیم.
کد خبر: ۱۲۲۷۹۵۲
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۰ 23 March 2024

سال ۱۴۰۲ با همه فراز و فرودهایش ، تلخی ها و شیرینهایش پایان یافت و آخرالامر هم در ماه پایانی آن انتخابات مهم مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان برگزار شد. در این سال حوزه سیاست تحولاتی مهی را به خود دید که قصد داریم نگاهی بر تحولات سیاسی تیر ماه در سال ۱۴۰۲ داشته باشیم. شاید بیان همه اخبار این حوزه مهم مقدور نباشد، اما با این حال تلاش شده خبرسازترین رویداد‌های ماهانه در حوزه سیاسی در تیر ماه سال ۱۴۰۲ در این مجموعه گردآوری شود.

 

پاسخ رهبر انقلاب به نامه تولیدکنندگان نوشت‌افزار ایرانی
در 1 تیر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پاسخ به نامه تولیدکنندگان نوشت‌افزار ایرانی، تلاش و همت آنان را مبارک دانسته و خواستار ادامه این مسیر شدند. جمعی از تولیدکنندگان نوشت‌افزار ایرانی در نامه خود، گزارشی از دستاوردهای جدید و موفقیت‌های کسب شده سال گذشته در این عرصه را به رهبر انقلاب ارائه کرده بودند.


وضعیت ایران در اف. ای. تی. اف تغییری نکرد
در حالی که از فوریه ۲۰۲۰ (اسفند ۱۳۹۸) دوران تعلیق ایران در کارگروه ویژه اقدام مالی (اف. ای. تی. اف) پایان یافت و کشورمان به لیست سیاه رفت، این نهاد غربی در اجلاس اخیر خود نیز اعلام کرد که تغییری در وضعیت ایران ایجاد نشده است.با وجود این موضوع، برخی رسانه‌ها با تحریف خبر مذکور به گونه‌ای خبررسانی کرده‌اند که گویا قرار گرفتن ایران در لیست سیاه اف. ای. تی. اف، اتفاق تازه‌ای است. در حالی که ایران از اسفند ۱۳۹۸ در لیست سیاه قرار دارد.در متن اطلاعیه اف. ای. تی. اف نیز اعلام شده که وضعیت ایران تغییری نکرده است.

 

واکنش وزیر کشور به تصمیم مجلس برای برگزاری انتخابات تناسبی
در 3 تیر درباره تصمیم نمایندگان مجلس برای برگزاری انتخابات تناسبی در تهران، اظهار کرد: ما تابع قانون هستیم، ولی این طرح هنوز به قانون تبدیل نشده است. اگر طرح نمایندگان به قانون تبدیل شد، از آن تبعیت می‌کنیم.وی درباره مخالفت خود با این طرح در جلسه هیات نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: نه مخالفت نبود بلکه بابت شیوه اجرایی و شفاف‌تر شدن این طرح بود تا در اجرا دچار مشکل نشویم. ما در شیوه اجرا صحبت داشتیم، ولی اینکه در چارچوب اسناد بالادستی است یا نه ورود نکردیم. برای ما مهم است که در اجرا، مشکل نداشته باشیم.

 

چرا استیضاح وزیر کشور اعلام وصول نمی‌شود؟
محمدباقر قالیباف در جلسه علنی 4 تیر به تذکر سیدکاظم دلخوش نماینده صومعه سرا و جلیل رحیمی جهان آبادی نماینده تایباد درباره چرایی اعلام نشدن استیضاح احمد وحیدی وزیر کشور پاسخ داد.

وی توضیح داد: در جلسه غیر علنی هفته گذشته با حضور وزیر کشور این موضوع بحث شد که کار ستاد انتخابات آغاز شده است، همچنین حضرت آقا چهار اصل اساسی امنیت، سلامت، مشارکت و رقابت را در انتخابات مطرح کردند که باید همه کمک کنیم مسیر انتخابات به درستی طی شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مباحث مطرح شده در جلسه غیر علنی هفته گذشته با وزیر کشور گفت: همانطور که در آن جلسه بحث شد، معاون سیاسی وزیر کشور در ابلاغیه خطا کرده و وزیر کشور هم پذیرفت و بر اساس آن بندهای ۲، ۴، ۶ و ۷ این ابلاغیه را لغو کرد. همچنین وزیر در این جلسه توضیح داد که چنین اشکالی وارد بوده است.

قالیباف اضافه کرد: قبل از جلسه علنی صحبتی با وزیر کشور داشتم، ایشان اشکال را وارد دانستند. بنده به وزیر گفتم که دوستان ناراحت هستند. وزیر کشور در مجلس حضور پیدا کرد و قول داد که این موضوع را پیگیری می‌کند منتها چون کار ستاد انتخابات شروع شده است خواستند که اجازه دهیم فرصت یک هفته و دو هفته‌ای داده شود تا جایگزین ایشان مشخص شود.


آذر منصوری دبیرکل جبهه اصلاحات شد
دبیرکل مجمع دانش‌آموختگان ایران گفت: با رای مجمع عمومی جبهه اصلاحات، آذر منصوری به دبیرکلی این جبهه انتخاب شد.عزت الله تقوائیان اظهار کرد: عصر امروز جلسه مجمع عمومی جبهه اصلاحات برگزار شد و آذر منصوری به عنوان دبیرکل جبهه اصلاحات در دوره جدید برگزیده شد.

 

منتجب‌نیا: اهل تحریم انتخابات نیستیم
دبیرکل حزب جمهوریت ایران اسلامی با بیان این‌که «اهل تحریم انتخابات نبوده و نیستیم»، گفت: حضور فعال ما و سایر اصلاح‌طلبان در انتخابات مشروط به تصمیم مسئولان است.

 

انتصاب اولین سفیر زن در دولت سیزدهم
به پیشنهاد وزیر امور خارجه و تایید ریاست جمهوری خانم معصومه آباد به عنوان سفیر ایران در فنلاند انتخاب شد.معصومه آباد دارای سابقه عضویت در شورای شهر تهران است.وی ششمین سفیر زن بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران است.

زهرا ارشادی نماینده ایران در سازمان ملل در نیویورک، مرضیه افخم سفیر پیشین ایران در مالزی، افسانه نادی پور سفیر ایران در دانمارک، فروزنده ودیعتی سفیر ایران در فنلاند، حمیرا ریگی سفیر ایران در بروئنی، سفرای زن ایران در بعد از انقلاب هستند.

 

واکنش مالک شریعتی به انتشار فیش حقوقی‌اش
رئیس کمیته تحقیق و تفحص از حقوق‌های نجومی در مجلس شورای اسلامی توضیحاتی پیرامون انتشار فیش حقوقی منتسب به وی ارائه کرد.

مالک شریعتی نیاسر نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در توئیتر خود، نوشت:  «از اول معتقد و عامل به ‎شفافیت مسئولان بویژه اموال بودم. چرا این فیش تاکنون منتشر نشده؟ چون "فقط در اختیار مدیریت مجلس" بوده و صادر نمی‌شده (توضیح بیشتر با رئیس و سخنگوی مجلس)

چرا از ۲۸۶ فیش مشابه "هزینه نمایندگی"، نیروی اجرایی مجلس فقط این یکی را درز داده؟ شاید تسویه حساب!

با استقبال از شرایط پیش‌آمده:

دریافتی نمایندگانی که از مجلس حقوق می گیرند، بین ۲۰ تا ۲۴ میلیون تومان است. البته بنده حقوق هیات علمی می‌گیرم و مابه‌التفاوت را مجلس می‌دهد. اگر قرار بود یک بخشدار هم، هزینه اجاره دفتر، خودرو، چند کارمند و سایر هزینه‌های کارش را نقدا بگیرد، بسیار بیشتر از هزینه نمایندگی می‌شد.

کاش نمایندگان هم امکانات ثابت داشتند اما فعلا مخارج اداری را به صورت نقدی از مجلس می‌گیرند و خودشان باید هزینه دفتر، حقوق کارمندان، هزینه های جاری تلفن و احیانا اجاره مسکن را بدهند.

البته ابزار تفکیک نیاز فردفرد نمایندگان به هر مورد وجود ندارد لذا اگر نماینده‌ای اجاره مسکن نمی‌دهد، می‌تواند پولش را برای کارمند بیشتر یا اجاره دفتر وسایر وظایف نمایندگی هزینه کند.

مبلغ ودیعه مسکن مذکور را طبق وعده اول مجلس، برای وام ضروری مراجعان در بانک رسالت گذاشته‌ام. طبعا نماینده مجاز به استفاده شخصی نیست، اما بررسی آن تقواسنج می‌خواهد.»

 

ایران رسما عضو سازمان شانگهای شد
در جلسه 13 تیر سران سازمان شانگهای در هند، ایران رسما به عنوان عضو این سازمان اعلام شد.نارندرا مودی، نخست وزیر هند با استقبال از پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای گفت: خوشحالم که بگویم ایران به عنوان یک عضو کامل به خانواده سازمان همکاری شانگهای می‌پیوندد. برای رئیس‌جمهور ایران، ابراهیم رئیسی و مردم ایران بهترین‌ها را در این زمینه آرزو می‌کنم. همچنین از امضای تفاهم‌نامه استقبال می‌کنم.

 

پیوند کلیه دختر زاهدانی بدون شناسنامه با کمک دولت
معاون قانون اساسی معاونت حقوقی رئیس جمهور می‌گوید دختر اهل زاهدان که نیازمند پیوند کلیه از مادر خود بود و به دلیل فاقد شناسنامه بودن مادرش برای درمان با مشکل مواجه بود، با کمک سامانه پیگیری اجرای قانون اساسی، پیوند خود را به صورت موفقیت آمیز انجام داد.

 

توضیح رئیس دیوان عدالت اداری درباره ابطال حکم انتصاب میثم لطیفی
رئیس دیوان عدالت اداری با اشاره به رای اخیر این مرجع مبنی بر مغایر قانون بودن انتصاب میثم لطیفی در دولت، گفت: انتصاب رئیس سازمان اداری استخدامی کشور برخلاف مفاد ماده ۴۷ قانون مدیریت خدمات کشوری است.

 

توقیف نفتکش خارجی توسط نیروی دریایی سپاه
دریادار دوم پاسدار رمضان زیراهی فرمانده منطقه دوم نیروی دریایی سپاه به تشریح جزئیات توقیف نفتکش خارجی حامل سوخت قاچاق توسط رزمندگان  نیروی دریایی سپاه پرداخت و گفت: صبح روز پنج شنبه ۱۵ تیرماه ساعت ۱۱ و ۲۰ دقیقه رزمندگان منطقه دوم نیروی دریایی سپاه در حال بازرسی یک فروند  شناور  با نام تجاری (NADA ۲)  که به  صورت سازمان یافته مبادرت به  قاچاق نفت گاز  جمهوری اسلامی در  خلیج فارس  می کرد، بودند که امریکایی ها برای ممانعت از این اقدام قانونی ، یکسری تحرکات غیر حرفه ای و مخاطره آمیز را انجام دادند.

 

نمایندگان مجلس پیگیر بازگشت رائفی پور به کشور
تعدادی از نمایندگان مجلس از گفت‌وگوی خود با مسئولان وزارت امور خارجه برای رفع مشکل خروج علی‌اکبر رائفی‌پور از عربستان سعودی خبر داده و ابراز امیدواری کردند که با پیگیری‌های صورت گرفته، رائفی‌پور هرچه زودتر به کشور بازگردد.علی‌اکبر رائفی‌پور که برای انجام مناسک حج به عربستان سفر کرده، در هنگام بازگشت در فرودگاه، از خروج او جلوگیری شد؛ به دنبال این اتفاق تعدادی از نمایندگان مجلس با انتشار مطالبی در صفحات شخصی خود در توییتر به این موضوع واکنش نشان دادند.

 

پژمان‌فر در نامه‌ای به زلفی‌گل: جلوی ثبت نام متقلبین در دانشگاه‌ها را بگیرید
رئیس کمیسیون اصل نود قانون اساسی در نامه ای به وزیر علوم با تاکید بر اینکه باید جلوی ثبت نام متقلبین در دانشگاه‌ها را بگیرید، گفت: مجلس شورای اسلامی به هیچ وجه نمی پذیرد افرادی که در مظان اتهام تقلب و تخلف در آزمون سراسری هستند، پس از طی مهلت قانونی برای رسیدگی، دانشجو شوند و باید جلوی این تخلف گرفته شود.

 

طرح ساماندهی تجمعات به کجا رسید؟
در 25 تیر سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی گفت: جلسات کمیسیون برای بررسی طرح مجلس برای ساماندهی تجمعات با حضور مسئولان مربوطه در حال برگزاری است و از نظرات کارشناسی دولت برای تصویب قانون در این حوزه استفاده می شود.

ولی الله بیاتی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آخرین تلاش های مجلس برای ساماندهی تجمعات، بیان کرد: کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در حال انجام کاری جامع و کامل به منظور ساماندهی تجمعات است. جلسات کمیسیون با حضور کارشناسان وزارت کشور، مرکز پژوهش های مجلس و سایر دستگاه های ذی ربط مانند نیروی انتظامی برگزار شده و در این جلسات طرح کمیسیون مورد بررسی قرار می‌گرد.

 

کلیات لایحه تشکیل وزارت بازرگانی تصویب شد
در جلسه علنی 25 تیر (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی، کلیات لایحه دوفوریتی تشکیل وزارت بازرگانی مورد بررسی قرار گرفت.نمایندگان مجلس شورای اسلامی بعد از استماع نظرات موافقان و مخالفان، کلیات لایحه را با ۱۲۹ رای موافق، ۱۰۱ رای مخالف و ۴ رای ممتنع از مجموع ۲۳۸ نماینده حاضر در مجلس تصویب کردند.

 

واکنش وزیر ارشاد به احکام صادره برای برخی سلبریتی‌ها
در 28 تیر وزیر فرهنگ و ارشاد در واکنش به آنچه درباره احکام صادر شده برای برخی سلبریتی‌ها مبنی بر مراجعه به مراکز مشاوره، اظهار کرد: ما دنبال این هستیم اقدامات مختلفی که انجام می‌شود بر مبنای یک رویه روشن باشد. ما در وزارت فرهنگ این رویه را دنبال می‌کنیم که اگر یک بازیگر یا یک هنرمند و فرد فرهنگی دچار یک خطایی می‌شود، در فضای کاری خودش یک نوع محرومیت برایش در نظر گرفته شود و این امر از گذشته هم انجام شده است.

اسماعیلی تصریح کرد: معتقدم این امر حتماً باید در یک روند روشن اتفاق بیفتد. در برنامه هفتم توسعه رسیدگی به تخلفات عوامل فرهنگی، هنری، رسانه‌ای را در قالب یک کمیته بدوی و استینافی آوردیم. کارگردان و بازیگری می‌گفت وقتی می‌خواهم از کشور خارج شوم متوجه می‌شوم که ممنوع‌الخروجم یا در گوشی به من گفته می‌شود که ممنوع‌الفعالیت هستم.

وی تاکید کرد: از این به بعد کمیته مشخصی با نمایندگانی از بخش‌های مختلف شکل می‌گیرد تا دولت در مسیر شفافیت و فراهم‌کردن امکان دفاع و اعتراض به حکم برای همه اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه حرکت کند. اگر بازیگری دچار مشکل شود یا حقوقش تضییع شود و حق مالکیت معنوی آثارش رعایت نشود، همه در این مسیر قابل پیگیری است.

 

انتقاد تند اسحاقی از روسیه
نماینده قائنات در مجلس شورای اسلامی از موضع روسیه در برابر جزایر سه گانه انتقادات تندی را مطرح کرد.سیدسلمان اسحاقی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در تذکری گفت: فریب خورده‌ای غلط اضافه کرد و برای خودشیرینی در برابر چند کشور که عمرشان از یک فرد کهن سال ایرانی کمتر است، به تاریخ کهن جغرافیای ایران دست درازی کرد.وی ادامه داد: هشدار می دهم قبل از آنکه این فریب‌ها تکرار شود که نتیجه اش تکرار فروپاشی شوروی است، جبران کنید و به خود بیایید.


تظاهرات سراسری نمازگزاران جمعه در محکومیت اهانت به قرآن
نمازگزاران ایران اسلامی در 30 تیر پس از نماز جمعه در محکومیت اهانت به قرآن کریم تظاهرات کردند. نمازگزاران تهرانی همگام با مردم سراسر کشور، پس از اقامه نماز جمعه، اهانت مکرر در کشور سوئد به ساحت مقدس قرآن کریم را محکوم کردند.

 

آیت‌الله حسن صانعی درگذشت
حسن صانعی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام روز جمعه - ۳۰ تیرماه - در سن ۸۹ سالگی درگذشت.آیت‌الله حسن صانعی متولد ۱۳۱۳ در نیک‌آباد اصفهان بود که در سال ۱۳۶۲ متعاقب حکم امام راحل به عنوان سرپرست بنیاد پانزده خرداد منصوب شد.او همچنین با حکم رهبر انقلاب اسلامی به عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز منصوب شده بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی