بازدید 50715
هفتصد و سی و پنجمین روز از حمله روسیه به اوکراین

انهدام بالگرد‌های ارتش اوکراین با بمب‌های خوشه‌ای روسیه+ فیلم/حملات پهپادی گسترده اوکراین به چند منطقه روسیه

هفتصد و سی و پنجمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.
کد خبر: ۱۲۲۶۹۴۲
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۸ 13 March 2024

انهدام بالگردهای ارتش اوکراین با بمب های خوشه ای روسیه+ فیلم/حملات پهپادی گسترده اوکراین به چند منطقه روسیه

بین الملل تابناک: هفتصد و سی و پنجمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

شولتز: ارسال موشک «تاروس» به اوکراین غیرممکن است
۱۴۰۲/۱۲/۲۳ - ۲۳:۰۴

صدراعظم آلمان اعلام کرد دولت برلین قصد ارسال موشک تاروس به اوکراین را ندارد.

به گزارش راشاتودی، صدراعظم آلمان بار دیگر گفت این کشور قصد ارسال موشک های «تاروس» به اوکراین را ندارد.

«اولاف شولتز» صدراعظم آلمان روز چهارشنبه خطاب به قانونگذاران این کشور در بوندستاگ گفت که دولت برلین قصد تجهیز اوکراین به موشک های کروز دوربرد تاروس را ندارد.

صدراعظم آلمان بار دیگر موضع پیشین خود در این باره تاکید کرد و گفت: تحویل موشک‌های تاروس خطی است که من نمی‌خواهم به عنوان صدراعظم از آن عبور کنم.

شولتز افزود که ارسال این موشک‌ها به اوکراین بدون مشارکت سربازان آلمانی که آموزش دیده‌اند، غیر مسئولانه خواهد بود.

صدراعظم آلمان در ادامه گفت که ضروت دارد اطمینان حاصل شود که سربازان آلمانی در هنگام تحویل سلاح دخالتی ندارند و بنابراین تأمین موشک‌های تاروس ممکن نیست.

زاخارووا: آمریکا قصد تشدید درگیری در اوکراین را دارد
۱۴۰۲/۱۲/۲۳ - ۲۲:۲۱

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که رییس سازمان «سیا» عملا به نیات شوم آمریکا برای تشدید تنش ها در اوکراین اعتراف کرد.

به گزارش اسپوتنیک، سخنگوی وزارت خارجه روسیه از اظهارات رییس سازمان «سیا» درباره حمله به منافع روسیه انتقاد کرد.

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد که اظهارات اخیر «ویلیام برنز «رییس سازمان سیا، درباره اینکه کمک های آمریکا به کی یف در حمله به کریمه کمک می کند، تحریکی برای تشدید درگیری است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در جمع خبرنگاران گفت: حتی تصور اینکه رییس سیا در مورد موقعیت برتر اوکراین صحبت می کند، ترسناک است. چنین اظهاراتی چیزی جز تحریک اوکراین برای تشدید درگیری نیست.

رویگردانی اوکراینی‌ها از جبهه‌های جنگ و نیاز به ۵۰۰ هزار نیروی جدید
۱۴۰۲/۱۲/۲۳ - ۲۱:۰۳

یک رسانه انگلیسی در گزارشی با اشاره به این که اوکراین با کمبود نیروهای ذخیره مواجه است، چالش‌های پیش روی ارتش و دولت اوکراین برای سربازگیری بیشتر را بررسی کرد.

 یک رسانه انگلیسی در گزارشی با اشاره به این که اوکراین به ۵۰۰ هزار سرباز ذخیره نیاز دارد، به بررسی چالش‌های ارتش اوکراین در سربازگیری و دشواری‌های خدمت سربازی برای سربازان این کشور با توجه به شرایط جنگی پرداخت.

روزنامه فایننشال تایمز در این گزارش با اشاره به مثال‌هایی عینی مطرح می‌کند که سربازان اوکراینی به مدت بیش از دو سال است که با مرخصی اندک، در خط مقدم مشغول خدمت بوده‌اند.

در این گزارش آمده است: سربازی به نام ایلیا در مدت دو سال خدمتش در میدان جنگ اوکراین، تنها ۲۵ روز مرخصی داشته است. او که در تیپ حمله خدمت می‌کند، می‌گوید که «با وجود دو سال بدون مرخصی و بدون تعویض یگان‌ها، روحیه‌ها تضعیف شده و این انگیزه را از بین می‌برد. ما یا به تعویض نیاز داریم یا تعطیلات عادی تا به خوبی استراحت کنیم.»

این سرباز اوکراینی می‌گوید خدمت سربازی اوکراین که بازه زمانی آن نامحدود است، یکی از دلایل رویگردان شدن مردان از اعزام به خط مقدم بوده است. اما ایلیا می‌گوید «اگر افراد نیایند، نمی‌توانیم استراحت کنیم» و وضعیت کمبود نیرو آن قدر در یگان او بد است که مرخصی پیش رو لغو شده است.

قانون جدید در رابطه با بسیج نیروها که قرار است در ۳۱ مارس در پارلمان اوکراین در به رای گذاشته شود، هدف بروزرسانی چارچوب قانونی این کشور پیش از به راه افتاده موج تازه‌ای از سربازگیری در سال جاری میلادی را دنبال می‌کند که ۵۰۰ هزار نفر قرار است به خدمت فراخوانده شوند.

وزارت دفاع اوکراین به فایننشال تایمز گفت که این اقدام، بیشتر با هدف جایگزین کردن ۳۳۰ هزار سرباز خسته‌ای انجام می‌گیرد که در حال حاضر در میدان حضور دارند. سربازان ذخیره‌ای که باقی مانده‌اند، جایگزین مجروحان و قربانیان می‌شوند و به تناسب وضعیت میدان، در دیگر بخش‌های میدان مشغول به خدمت می‌شوند.

اما به نظر می‌رسد که این قانون با توجه به وجود بیش از ۴۰۰۰ اصلاحیه‌ای که توسط قانون‌گذاران اوکراینی برای پیش‌نویس اول آن ارائه شده، بحث‌برانگیز از آب دربیاید.

وقتی روسیه حمله تمام‌عیار خود را فوریه ۲۰۲۲ علیه اوکراین آغاز کرد، بسیاری از اوکراینی‌ها برای دفاع از کشورشان داوطلب شدند. اما این عده خسته شده‌اند و قسمت عمده‌ مردانی که برای جنگ به سن قانونی رسیده‌اند، تمایلی به اعزام به خط مقدم ندارند.

این گزارش می‌افزاید: تاکنون، تنها مردان ۲۷‌ساله یا بزرگ‌تر از آن بسیج شده‌اند و میانگین سنی مردانی که در میدان حضور دارند، ۴۰ سال است. جمعیت نسل هزاره و نسل زد اوکراین با توجه به کاهش آمار موالید پس از فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی، در مقایسه با دیگر کشورها کمتر است.

پیشنهاد سن سربازگیری به ۲۵ سال با واکنش شدید سیاستمدارانی مواجه شده است که می‌گویند اعزام جوان‌ترین گروه جمعیتی اوکراین به جبهه‌های جنگ مانند خودکشی خواهد بود.

«ولودیمیر زلنسکی» رییس جمهور اوکراین در اولین اعلان عمومی رسمی تلفات جنگ، ماه گذشته گفت که ۳۱ هزار سرباز تاکنون جان باخته‌اند. آمار واقعی، احتمالا، از این میزان فراتر می‌رود، با توجه به این که پیشتر، شمار تخمینی بسیاری از مقامات رسمی آمریکای، دو برابر این میزان بود.

داده‌های آماری درباره جمعیت مردان اوکراین که کمیته اقتصادی پارلمان این کشور آن را ارائه کرده، نشان می‌دهد که از ۱۱.۱ میلیون مرد اوکراینی در بازه سنی ۲۵ تا ۶۰ و تنها ۳.۷ میلیون نفر واجد شرایط بسیج شدن هستند. دیگر مردان یا در حال جنگیدن‌اند، معلولند، در خارج از کشور به سر می‌برند یا مشاغل حساسی دارند.

مقامات همچنین به ضرورت در پیش گرفتن رفتاری محتاطانه به منظور جلوگیری از مجبور شدن جمعیت مالیات‌دهندگان کشور به فرار به کشورهای خارجی یا پنهان شدن آن‌ها واقفند. این امر می‌تواند اوکراین را از قسمت عمده‌ای از درآمد خود محروم سازد.

یک نظرسنجی که توسط سازمان تحقیقاتی «اینفو ساپینس» در اوکراین انجام شده، نشان می‌دهد که ۴۸ درصد مردان اوکراینی آماده جنگیدن نیستند و ۳۴ درصد برای آن آمادگی دارند. بقیه نیز گفتند تصمیم‌گیری در این باره برایشان دشوار است.

یاروسلاو که در تابستان گذشته تلاش کرده بود از کشور فرار کند اما وقتی در مرز مدارک جعلی معافیت پزشکی ارائه داد، بازگردانده شد.

پدر ۳۲ ساله کودکی نیز می‌گوید «باید تصمیم بگیری که چه چیزی را بیشتر دوست داری، خانواده‌ات یا کشورت.»

از سال ۲۰۲۲، مردان بین سنین ۲۷ تا ۶۰ ممنوع‌الخروج شدند و تنها موارد استثنا درباره کسانی بود که زمینه بیماری دارند، تنها سرپرست فرزندان یا اعضای معلول خانواده خود محسوب می‌شوند.

طبق تحقیقات اینفو ساپینس، علاوه بر ترس از مرگ، نگرانی عمده کسانی که از اعزام به جبهه‌ها رویگردان هستند، نبود آموزش ناکافی، نامعلوم بودن دوران خدمت و نبود تسلیحات و مهمات است.

قانون جدید سربازگیری به دنبال پرداختن به این مسائل است. پیش‌نویس اصلی خدمت سه‌ ساله و آموزش حداقل سه‌ ماهه را پیشنهاد می‌کند. برخی تیپ‌ها به منظور افزایش سربازگیری، شرایطی را تبلیغ می‌کنند که داوطلبان می‌توانند طبق آن، مسئولیتی متناسب با مهارت‌هایشان را بر عهده بگیرند.

اما تعویق در کمک‌های نظامی آمریکا و اتحادیه اروپا که سربازان را مجبور به سهمیه‌بندی مهمات و عقب‌نشینی از مواضعی در خط مقدم کرده است، خارج از کنترل قانون‌گذاران اوکراینی است.

«آنتون هروشتکس» از اندیشکده جامعه‌شناسی کی‌یف می‌گوید، نیمی از پاسخ‌دهندگان ۹۰ درصدی به نظرسنجی اینفو ساپینس که گفته بودند عقیده دارند اوکراین می‌تواند با حمایت متحدان غربی موفق شود، حالا فکر می‌کنند که غرب خسته است و اوکراین را به سمت مصالحه با روسیه سوق خواهد داد.

در بخش پایانی این گزارش مطرح شد: قانون جدید به دنبال پایین آوردن سن اعزام به خدمت به مدت دو سال و رساندن آن به ۲۵ سال است و مردان را ملزم می‌سازد که از طریق درگاهی آنلاین نام‌نویسی کنند. انجام ندادن این کار مجازاتی را به دنبال خواهد داشت که هنوز درباره آن تصمیم‌گیری نشده است. به گفته مقامات پارلمانی که در تهیه اولین پیش‌نویس نقش داشته‌اند، کسانی که این قانون را دور بزنند، احتمالا، مشمول بازرسی مقامات مسئول سربازگیری ارتش از خانه‌های آن‌ها خواهند شد و گواهینامه رانندگی آن‌ها به تعلیق در می‌آید.

در حال حاضر در اوکراین، بین ۵۵۰ هزار تا ۷۰۰ هزار نفر مشاغل حساس و مهمی دارند که از اعزام به خدمت معافند. طبق قانون جدید، آن‌ها یا از طریق تخصیص بخشی از حقوق خود یا از طریق مالیات ماهانه‌ای که پرداخت می‌کنند، باید به جنگ کمک کنند.

وزارت دارایی و ارتش اوکراین گفته‌اند که موج جدید اعزام نیروها در سال ۲۰۲۴، هزینه‌ای در حدود ۲۰.۸ میلیارد دلار در پی خواهد داشت که این میزان شکاف با کنگره آمریکا بر سر تخصیص کمک‌های مالی جدید به کی‌یف را عمیق‌تر می‌کند. این آمار افزون بر کسری ۴۱ میلیارد دلاری تخمینی برای بودجه ۲۰۲۴ اوکراین است.

اعزام نشدن هزاران نیروی امنیتی و پلیس اوکراینی به خط مقدم که از آموزش‌های اولیه نیز برخوردارند،‌ برای برخی سوال‌برانگیز شده است. وزارت دفاع اوکراین در این باره گفت پلیس و نیروهای امنیتی مشاغلی «اساسی» دارند و برخی از آن‌ها نیز در حال حاضر، در گردان‌های وزارت کشور مشغول به خدمت هستند. با این حال، برخی مطالبه شفاف‌سازی در این باره در قانونی هستند که قرار است به رای‌گذاشته شود.

گفت‌وگوی وزیران دفاع آمریکا و اوکراین درباره تحولات جنگ
۱۴۰۲/۱۲/۲۳ - ۲۱:۰۲

وزیران دفاع آمریکا و اوکراین در یک گفت‌وگوی تلفنی با یکدیگر درباره آخرین تحولات در جنگ اوکراین و همچنین نیازهای کی‌یف بحث و تبادل‌نظر کردند.

 لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده و رستم اومروف، وزیر دفاع اوکراین در یک تماس تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

دو طرف درباره آمادگی برای نشست بعدی گروه تماس در دفاع از اوکراین (UDCG) گفت‌وگو و اطلاعات به روز در مورد درگیری‌ها در اوکراین را ارائه کردند.

آنها همچنین نیازهای میان مدت و فوری در جریان جنگ اوکراین را مورد بحث قرار دادند که به‌ویژه، درباره درخواست‌های خاص از اوکراین بود.  

تامین مهمات و به‌علاوه دفاع هوایی اوکراین همچنان در میان اولویت‌های کلیدی باقی مانده است.

انهدام بالگردهای ارتش اوکراین با بمب های خوشه ای روسیه+ فیلم

وزارت دفاع روسیه در کانال تلگرامی خود با انتشار فیلم انهدام بالگردهای اوکراینی نوشت: «تجهیزات شناسایی هوایی (روسیه) سه بالگرد متعلق به نیروهای مسلح اوکراین را شناسایی کردند که در یک منطقه فرود مخفی به زمین نشستند؛ منطقه‌ای که به تجهیزات سوخت‌گیری و بارگیری مجدد سلاح‌ها مجهز بود.»

بر اساس این بیانیه، نیروهای مسلح روسیه محل فرود بالگردها را با بمب‌های خوشه‌ای هدف قرار دادند و سپس با استفاده از سلاح‌های دقیق‌تر، دو بالگرد اوکراینی را منهدم کردند.

تعداد بازدید : 6311

این در حالی است که مجله «فارن افرز» این هفته در گزارشی با اشاره به ضعف اوکراین در تامین مهمات و سربازگیری برای ارتش، احتمال پیشروی عظیم روسیه در خط مقدم را بسیار دانست.

این رسانه در بخشی از گزارش خود در این باره نوشت: «با توجه به ضعف اوکراین در تامین مهمات و بسیج بیشتر نیروهای نظامی، پیشروی اساسی ارتش روسیه در خط مقدم بسیار محتمل‌ به نظر می‌رسد.»

حملات پهپادی گسترده اوکراین به چند منطقه روسیه

 اوکراین برای دومین شب پیاپی، یک حمله پهپادی گسترده را به چندین منطقه روسیه انجام داد که در اثر این حملات به زیرساخت‌ها و منازل مسکونی آسیب‌های جزئی وارد شد.

به گزارش رویترز، الکساندر گوسف، فرماندار منطقه ورونژ که هم مرز با اوکراین است، امروز در پیام رسان تلگرام گفت: خطر حمله پهپاد همچنان پابرجاست. شب گذشته بیش از سی پهپاد توسط سامانه‌های پدافند هوایی در منطقه شناسایی و منهدم شد.

الکساندر دروزدنکو، فرماندار منطقه لنینگراد نیز در تلگرام اعلام کرد: یک پهپاد نیز در نزدیکی یک پالایشگاه نفت در منطقه لنینگراد سرنگون شد. وی تاکید کرد این حادثه هیچ تاثیری روی کار پالایشگاه نداشته است.

این گزارش افزود: در منطقه بلگورود، ریزش آوار از پهپادهای سرنگون شده به خط گازرسانی آسیب رسانده و برق برخی از روستاها را قطع کرده است.

گفتنی است، یک هواپیمای بدون سرنشین اوکراین، روز گذشته چهار بمب در منطقه بلگورود پرتاب و منفجر کرد که باعث تخریب و اختلال جدی در خطوط برق‌رسانی به چندین شهرک و روستاهای این منطقه شد. در اثر این حملات، برق هفت روستا شامل یاسنیه زوری، چرموشنویه، اوستینکا، لوزوویه، روونک، پتروفکا، سولوویوکا قطع شد.

پیشتر در هجدهم اسفند نیز فرماندار منطقه بلگورود روسیه اعلام کرد که در حمله پهپادی روز جمعه ارتش اوکراین به روستای روژدستونکا در منطقه گریوورونسکی در این استان مرزی روسیه، دو غیرنظامی کشته و یک تن زخمی شد.

گلادکوف افزود: حمله سه پهپاد کامیکازه اوکراین به این روستا همچنین به برخی تاسیسات و تجهیزات منطقه آسیب زد.

آمریکا ۳۰۰ میلیون دلار به اوکراین سلاح می‌دهد

دولت آمریکا اعلام کرد برای نخستین بار در چند ماه گذشته، یک بسته جدید کمک‌های نظامی را برای اوکراین می‌فرستد.

دولت «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد یک بسته جدید کمک‌های نظامی به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار را برای اوکراین خواهد فرستاد؛ اقدامی که برای نخستین بار در چند ماه اخیر و در پی تداوم بن‌بست بر سر تصویب یک بودجه ۶۰ میلیارد دلاری درخواستی این دولت برای اوکراین در مجلس نمایندگان آمریکا اتفاق می‌افتد.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، کاخ سفید به دنبال تداوم این بن‌بست در تلاش برای یافتن راه‌هایی برای ارسال کمک‌های نظامی بیشتر برای کی‌یف با توجه به وضعیتی که نظامیان اوکراینی در میدان جنگ پیدا کرده‌اند، است. در مقابل مخالفت جمهوری خواهان تندرو با بودجه درخواستی ۶۰ میلیارد دلاری بایدن در مجلس نمایندگان آمریکا همچنان ادامه یافته است.

«جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی آمریکا اظهار کرد، اعتبارات کمک‌های اعلام شده برای اوکراین از طریق صرفه‌جویی در هزینه‌های غیرمنتظره مربوط به قراردادهای پنتاگون تامین شده و قرار است با استفاده از آنها مهمات و گلوله‌های سامانه‌های توپخانه و راکت اندازهای «هایمارس» عرضه شود.

سالیوان به خبرنگاران گفت: «این مهمات فعلا تا مدتی آتش تسلیحات اوکراین را حفظ خواهد کرد اما تنها برای یک دوره کوتاه. ممکن است تنها برای دو هفته به اوکراین کمک کند.»

این مقام آمریکایی ادامه داد: «این کمک‌ها برای رفع نیازهای اوکراین در میدان جنگ کافی نیستند و جلوی کمبود مهمات اوکراین را نخواهند گرفت.»

«پت رایدر»، سخنگوی مطبوعاتی پنتاگون نیز اظهار کرد، این بسته جدید شامل موشک‌های ضدهوایی و مهمات توپخانه می‌شود. او ادامه داد عرضه تسلیحات به اوکراین از طریق صرفه‌جویی در قراردادهای پنتاگون احتمالا تنها برای یک بار ممکن است و روش پایداری برای تامین کمک‌ها برای اوکراین نیست.

دسامبر ۲۰۲۳ آخرین باری بود که آمریکا در پی به اتمام رسیدن بودجه رسمی کمک‌ها برای اوکراین دست به برداشت از هزینه‌های دیگر زد.

مقام‌های آمریکایی همچنین اخیرا ادعا کردند، گزینه تصرف حدود ۲۸۵ میلیارد دلار از دارایی‌های روسیه که در سال ۲۰۲۲ توقیف شدند و استفاده از این پول برای تامین تسلیحات اوکراین را بررسی می‌کنند.

«مایک جانسون» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، یک جمهوری خواه و متحد ترامپ است که تاکنون از فراخوان برای به رای گذاشتن لایحه حاوی بودجه ۶۰ میلیارد دلاری برای کمک به اوکراین امتناع کرده است.

این بودجه پیش از این در مجلس سنای آمریکا که تحت رهبری دموکرات‌هاست تصویب شده و به تازگی هم جمهوری خواهان و هم دموکرات‌های مجلس نمایندگان اعلام کردند، در صورتی که رهبران جمهوری خواه این مجلس مجوز به رای گذاشتن آن را صادر کنند، آن را تصویب خواهند کرد.

روز سه شنبه رهبران آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا اعضای مجلس نمایندگان این کشور را تحت فشار گذاشتند تا کمک‌ نظامی جدید مربوط به اوکراین را تصویب کنند و ادعا کردند این کمک‌ها نه تنها منجر به تقویت موضع کی‌یف در جنگ با روسیه بلکه موجب «دلسرد کردن چین از تجاوز» می‌شود.

همچنین وزارت دفاع دانمارک نیز روز سه‌شنبه اعلام کرد این کشور بسته کمک‌های نظامی جدیدی برای اوکراین شامل سامانه‌های توپخانه سزار و مهمات به ارزش بیش از ۳۳۶ میلیون دلار را عرضه خواهد کرد.

نشریه فایننشال تایمز انگلیس روز سه‌شنبه در گزارشی به نقل از چهار مقام مطلع به بحث‌ها نوشت کشورهای اتحادیه اروپا قرار است بر سر یک بودجه پنج میلیارد یورویی جدید مختص به تامین مالی محموله‌های نظامی برای اوکراین توافق کنند.

وزارت امور خارجه آمریکا همچنین با فروش موشک‌های زمین به هوا به ارزش ۱.۷۷ میلیارد دلار به لهستان موافقت کرد.

آژانس همکاری‌های امنیتی دفاعی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «وزارت امور خارجه آمریکا تصمیم به تصویب یک معامله فروش نظامی خارجی به دولت لهستان شامل موشک‌های زمین به هوای «AGM-۱۵۸B-۲» با برد افزایش یافته و عناصر لجستیکی مرتبط و برنامه پشتیبانی به میزان ۱.۷۷ میلیارد دلار  گرفته است.»

در بیانیه این آژانس آمده است: «این فروش پیشنهادی باعث ارتقای توانمندی لهستان برای رفع تهدیدات کنونی و آینده از طریق ارائه سامانه‌های موشکی‌ پیشرفته دوربرد برای نیروی هوایی لهستان می‌شود. همچنین فروش این موشک‌ها باعث پیشبرد هر چه بیشتر سطح بالای کنونی در قابلیت عملیات مشترک نیروی هوایی لهستان با نیروهای مشترک آمریکایی و دیگر نیروهای ناتو و منطقه‌ای ‌خواهد شد.»

از سوی دیگر این آژانس دولتی آمریکا از فروش بالقوه موشک‌های هوا به هوای پیشرفته برد متوسط از مدل « AIM-۱۲۰C-۸» پرده برداری و اعلام کرد ۷۴۵ فروند از این موشکها برای این فروش به ارزش حدود ۱.۶۹ میلیارد دلار در نظر گرفته شده است.

هشدار اردوغان درباره گسترش جنگ اوکراین به ناتو

رئیس‌جمهور ترکیه گفت باید از هرگونه اقدامی که جنگ در اوکراین را تشدید می‌کند و احتمالا درگیری را به ناتو گسترش می‌دهد، پرهیز کرد.

 ترکیه به عنوان عضوی از ناتو از تمامیت ارضی اوکراین حمایت می‌کند اما هم‌چنین روابط صمیمانه‌ای با روسیه دارد و مرتب با هر دو طرف درگیری گفت‌وگو و رایزنی می‌کند. این کشور از اوکراین حمایت نظامی و سیاسی کرده اما با تحریم مسکو نیز مخالف است.

طبق گزارش رویترز، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در جریان سخنرانی خود به مناسبت ضیافت شام ماه مبارک رمضان با سفرای خارجی در آنکارا گفت: آنکارا به کار خود برای احیای قرارداد غلات دریای سیاه که بین روسیه و اوکراین با میانجیگری سازمان ملل منعقد شده بود، ادامه خواهد داد.

او با اشاره به نشست برنامه‌ریزی شده صلح اوکراین در سوئیس در سال جاری میلادی که روسیه در آن شرکت نخواهد کرد، گفت: در حالی که حمایت خود را از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین اعلام می‌کنیم، قبلا هم گفته‌ایم که طرح‌های صلح بدون حضور روسیه، هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت.

رئیس‌جمهور ترکیه افزود: ما در تلاش هستیم تا دوباره امنیت ناوبری را در دریای سیاه برقرار و اطمینان حاصل کنیم که تجارت غلات می‌تواند با خیال راحت انجام شود. ما معتقدیم از اقداماتی که درگیری‌ها را در منطقه تشدید و به ناتو نیز سرایت می‌کند، باید خودداری شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۸۷
من که فیلمی نمی بینم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
فکر کنم بینایی ات مشکل داره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
ان شاء الله که نابودی کامل منافقان غربگدا و کفار فاسد شیاد اروپایی نزدیک است
ناشناس
| Canada |
۰۵:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
قبلا خبر در حال تکمیل بود نبود الان اومده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
باید به متخصص مغز مراجعه کنی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
تو که تو کشور دشمن زندگی میکنی چرا اخبارو از همونجا نمیبینی که با مشکلات آی پی و اخبار یکطرفه مواجه نشی؟
خدایا شکر. دو سال پیش مدادوف می گفت کریمه خاک روسیه هست و اگر اکراین ان را هدف قرار دهد قیامت می شود. حالا پالایشگاههای روسیه در عمق خاک روسیه و در اطراف مسکو پشت سر هم هدف قرار می گیرد و مدادوف دنبال خودکار هست!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
روسیه فقط در صورتی به حمله اتمی دست خواهد زد که به آخر خط رسیده باشد
تا موقعی که روسیه هنوز سلاح و سرباز برای جنگ دارد نیازی به استفاده از سلاح مرگبار ویرانگری مثل بمب اتمی نیست چون در این صورت احتمال نابودی خود روسیه هم هست
این طور که روسیه از متلاشی شدن تجهیزات نظامی اکراین و نفرات ان گزارش می ده مثل اینکه اکراین اولین ارتش بزرک دنیا بوده و روسیه دومین ارتش دنیا توانسته با اولین ارتش دنیا یعنی اکراین هماورد بشه! دستگاه تبلیغات پوتینی ها را خوب معرفی می کند!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
بله چون اوکراین 20 تا کشور کوچک و بزرگ ازش حمایت کامل دارند از انگلیس و آمریکا تا این زپرتی ها مثل سوئیس و بلژیک
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
عاقل جون این جنگ از جنگیدن با ارتش اول جهان هم بالاتره
چون از ارتش اول جهان گرفته تا همه کشورهای ناتو تا خود اکراینک دارن با روسیه میجنگن
هفتصد و سی و پنجمین روز از حمله روسیه به اوکراین
آی پی کانادا هنوز نرفته با روسیه بجنگه؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
هر وقت تو و 9،999،999 ارزشی دیگه که داوطلب اعزام به غزه شدید رفتید فلسطین را آزاد کردید، آی پی کانادا هم میره اوکراین. منتظر چی هستی؟ دیگه از غزه چیزی باقی نمونده. برو به اسرائیل نشون بده که «حریفش تویی» به جای کامنت نوشتن برای سایبری ها.
حسن
| Germany |
۰۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
بله .صدرصد همینطور هست . روسیه یه نوعی با غرب در جنگ هست منتها فقط نیروهای ناتو تکمیل نیستند یعنی اگر به ۵۰۰ هزار نفر نیروی نظامی از جانب غرب در اکراین بود بطور کامل روسیه با غرب جنگ میکرد . ولی با نیروها و مزدوران جزئی و سلاحهای پیشرفته غربی اکراین روبه شکست رفته .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
از غزه چه خبر پسرم؟
دیروز بزرگترین پالایشگاه نفت روسیه در عمق 500 کیلومتری خاک روسیه و امذور سه پالابشگاه دیگر در عمق خاک روسیه و نزدیک مسکو توسط پهباد های اکراین ( و مستشاران نظامی دوست اکراین) رفت روی هوا. خوب. حالا بی اعتبار شدن اس 500 و اس 400 و اس 300 و.... بماند ولی پوتین باید بداند که وقتی مستقیم و غیر مستقیم حوثی ها را تشویق و تجیهز به موشکهای ضد کشتی و نفتکش و بالستیک و پهباد و زیر دریایی! و اطلاعات نقطه ای در مورد کشتی ها و یا برای حمله به تاسیسات نفتی عربستان و نفتکش ها و کشتی های تجاری راهی اروپا می کند تا به اروپا و امریکا ضرر اقتصادی برساند طرف دست روی دست نمی گذارد. هم تجیهزات و اطلاعات دارد و هم مستشار نظامی که به اکراین کمک کند ! خوبی بایدن این هست که می د اند همه این دردسرها ریشه اش در مسکو هست نه حوثی و غیر حوثی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
یمن چه ربطی داره به روسیه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
فعلا اهدافی توی خاک آمریکا رو نزده دل میلیاردها آدم شاد بشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
اره درسته.دمت گرم
اقای ظریف گفته که پوتین صریحا گفته اماده همکاری با غرب از ایران تا اکراین بوده ولی غرب قبول نکرده!. دقیقا همین هست. پوتین راست گفته . ولی همه مسئله را نگفته. منظور پوتین از امادگی برای همکاری با غرب، همکاری از همان موضعی هست که استالین یا برژنف که رئیس ابرقدرت جهان انزمان یعنی شوروی که در بیشتر تولیدات حتی بیشتر از امریکا بود هست. ولی نمی شود روسیه در جنگ سرد ببازد و شوروی فروبپاشد و از موقعیت واقعی ابرقدرتی خارج بشود و اقتصادش حتی 5 درصد امریکا هم نباشد ولی باز بخواهی مانند ابرقدرت مساوی امتیاز بگیری. مثل تیمی که در فینال چهار هیچ بازی را باخته ولی مربی میگه باید ما را برنده اعلام کنید مگر نه مدادوف را می فرستم وسط زمین!
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
بنده خدا ظریف سه سال هست که از ایران اجازه خروج نداره. دیگه صبرش تمام شده و پشت سر هم تحلیل میده که به غرب وحشی برای ادامه خدمت سربازی راش بدن!... همه پوتینی ها و ظریف ها دو روی یک سکه هستند. ضد غرب ولی شیفته ویزا غرب
تابناک چرا ناگهان قبل از تماشای ویدئو باید تبلیغ با صدای بلند پخش بشه ؟؟؟
روز بعد از پایان جنگ ، چه شکلیه ؟ هر شکلی باشه برای غربزده ها جذاب نخواهد بود .
لعنت و نفرین به پوتین و ارتش جنایتکارش
جنگ های این زمونه هم نامردی شده قبلا رو در رو میجنگیدن الان از بالا یه دکمه میزنن صدتا زن و بچه و پیر و جون رو میکشن فقط خدا چه بلایی قرار تو دنیاهای بعدی سرمون بیاره مشخص نیست

در قرآن گفته یک نفر رو بکشی مثل اینه که همه انسان هارو کشتی این یعنی روح و ذات انسان ها یکیه ما همه انسان ها و موجودات زنده از یه روح به اسم روح زندگی هستیم
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
همین هست که هیچ انسانی نباید جنگی را اغاز کند و اگر اغاز کرد هیچ کس نباید از او حمایت کند. جنگ های جدید یعنی نابودی حداکثری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
آیه قرآن رو تحریف نکنید
این آیه درباره کسانی است که انسانی بی گناه و بی تقصیر را بخواهند به قتل رسانند
وگرنه حکم کفار شیاد جنایتکار آلوده فاسد که مشخصه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
شما بنده خوبی باش. هرچی مصیبت است از ظلم به خودتونه
آی پی کانادا :

انهدام بالگردهای ارتش اوکراین با بمب های خوشه ای روسیه نشانه دیگری از فرو رفتن پوتین در باتلاق اوکراین است
اگر زلنسکی روز اول حماقت نمی کرد و بعد از برکناری والری زالوژنی ، آی پی کانادا رو به جای سیریسکی به عنوان فرمانده کل ارتش منصوب می کرد الان روسیه و کرملین دست زلنسکی افتاده بود و داشت بر گردن آی پی کانادا مدال مینداخت در جشن ملی

افسوس که فرد شایسته و دلسوزی در اوکراین نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
مفتخریم!...
محمد فقیه نوری
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
مفتخر باش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
دورود بر آی پی کانادا حرف حق رومیزنه
این بمب های خوشه ای عالی هستن امیدوارم یکیشون نثار غربگداها و خانوادشون بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
پوتینی ها وقتی کم می اورند خیلی رقت انگیز می شوند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
دلم به حالت میسوزه ای شرق گدا.
معلومه خیلی تحت فشاری!!
خدا بهت رحم کنه ،خیلی زور بهت اومده.
محکم باش شرقی محکم!!!خخخ
صمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
الهی آمین بلاخره اون غربگدا انرژی مثبتی که برای کودک کشای صهیونیست میفرسته یه روزی باید اون انرژی مثبت به خودشوخونواده اش برسه
کاش روسیه یکی از این بمب های خوشه ای میزد به خانه این آی پی کانادا
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۸:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
خیلی این کامنتها را جدی نگیرید. همه می دونیم اگر پوتینی ها بخواهند قواعد و منطق را رعایت کنند که باید جمع کنند بروند مسکو! این دوستان رمز بودنشون بی منطق و بی قاعده بودند مگر قاعده زور و ارعاب و کمی تطمیع هست
با وجود پوتین دنیا هرگز رنگ صلح و آرامش را نخواهد دید .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
ببخشید حملات اربابت آمریکا به ویتنام و کُره و عراق و افغانستان و کوبا و..... چی؟
آخر سال است لطفاً پانزده روز صلح کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
صلح موقعی معنی می دهد که عدالت اجرا شود. هشت سال صدامی ها می گفتند بیایید صلح ولی حتی یکساعت قبول نشد. پوتینی ها هم مانند صدامی ها
آفرین به اردوغان که فقط به فکر منافع کشور و مردم خودشه . سیاست خارجی یعنی همین .
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
اردوغان و کلا ترکیه ای ها تصور می کنند خیلی زرنگ هستند. ولی همین الان فقیر ترین کشور اروپا هستند. می دانید چرا؟ چون عوض تعامل و همکاری با اروپا و دنیا می خوان از اروپا باج بگیرن. باج گیر چه رجب چه پوتین سرانجامی ندارد جز ضعف و فقر بیشتر
آفرین به اردوغان که فقط به فکر منافع کشور و مردم خودشه . سیاست خارجی یعنی همین .
غزه محاصره ست ما نمیتونیم بریم بجنگیم ، اوکراین که داره التماس میکنه برای سرباز شما غربگداهای عقب افتاده چرا نمیرین پس ؟

چرا نمیرین انتقام قرارداد ترکمانچای رو از پوتین و روسیه بگیرین؟ چرا نشستین پس؟ تمام مرزهای اوکراین که بازه

مگر شما ضد روسیه نیستین چرا نمیرین اونجا پس ، نشستین مثل این عقب مانده از کانادا هی کامنت میزارین :

روسیه شنبه رفتنیه
شنبه گودبای پارتی پوتینه
روسیه تا هفته دیگه تجزیه میشه

خخخخخ
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
اکراینی ها انقدر دلاور هستند که حتی الان اتش توپخانه روسیه ده به یک شده ولی روسیه هنوز نتوانسته 10 کیلومتر در خط مقدم پیش برود
ناشناس
| Canada |
۰۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
پوتینی ها خیلی باحال هستند. مثلا میگن غرب زده ها گفتند دلار می شود100 هزار تومن ولی ما روی60 تومن مقاومت کردیم و حماسه افریدم . انها هم که غیر از این میگن متر کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
من میدونم پوتین به خاطر دستگیری آپی کانادا به زودی آلاسکا و کانادا رو هم تصرف میکنه
با تمام شدن مهمات اوکراین روسیه داره نهایت استفاده رو میکنه و توی چند هفته اخیر به شدت به اوکراین ضربه زده

هفته های اخیر هفته های بسیار غربگدا سوز و برعنداز سوزی بوده
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
واقعا شدت ضربه به اکراین وحشتناکه. سال گذشته بعد از 8 ماه توانست شهرک 12 هزار نفری بخموت را بگیرد و امسال بعد از 7 ماه شهرک 5 هزار نفری اودیکا. پوتینی ها حماسه هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
آی پی کاندا اینقدر بشین تا پوتین بیاد روی سرت
وقتی رئیس جمهور مملکتت یه شبه از کمدین کوکائینی یهودی سینما به سیاستمدار تبدیل بشه عاقبتت بهتر از این نمیشه
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
کاش همه کمدین بودند و اینجوری با شجاعت جلوی ظالم می ایستادند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
جلوی پوتین ظالم ایستاده ولی حواسش نیست که پشت کرده به آمریکا
شانس اینکه یک دلقک کوکائینی بتونه مامور سابق سازمان مخوف KGB رو شکست بده چند درصده ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
همون اندازه که کسی تصورش را هم نمی کرد که مردی پیدا بشه که صدام را به دار بکشد
لامصبا چقدر دقیق هلیکوپترهارو زدن حتی نیم متر خطا نداشت
فیلم انهدام هلیکوپترا مشخصه فتوشاپی و دروغه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
واقعیته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
غربگدا که کم می آورد از واژه فتوشاپ استفاده می‌کند
غرب دونتسک هم تصرف شد
سربازان اوکراینی داشتن گل میگفتن و گل میشنفتن در استتار کاملشون که یهو مهمان ناخوانده رسید و بووووووووم
اوکراینی ها کاملا فرصت جابه جایی هلیکوپترهارو داشتن ولی چون مثل بقیه غربگداها ترسو و بدبخت و بی جربزه هستن رفتن قایم شده و روسیه زد ترکوندشون
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
اگر ترسو نبودند چه بلایی سر دومین ارتش بزرگ دنیا می ارودند!
دوستانی احیانا بمب خوشه ای، سلاح ممنوعه حساب نمیشه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
آمریکا به اوکراین این همه بمب خوشه ای داد نگفتی ممنوعه ست ولی روسیه استفاده کرد شد ممنوعه؟
دوستان ملاحظه می کنید این غربگداها چقدر از نظر مغزی معیوبن؟
ناشناس
| Canada |
۰۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
روسیه گفته بود در صورتی که اوکراین ازبمب های خوشه ای که آمریکا تحویلش داده استفاده کنه او هم استفاده خواهد کرد.
روسیه از آغار تجاوزش به اوکراین از بمب های خوشه ای استفاده کرده است. ولی پس از حدود یک سال و نیم ارتش اوکراین با دریافت گلوله های خوشه ای توپ از آمریکا تا حدی مقابله به مثل کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۸:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
دروغ محض. وقتی آمریکا بمب های خوشه ای به اوکراین تحویل داد روسیه هم تهدید کرد که از اونها استفاده خواهد کرد.
تسلیت ب غرب گدایان !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
با افتخار غربگدا هستم پسرم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
آخه پوتین کوتوله چی داره واسش زجر بکشی نه علمی نده عدالتی هوم
این جنگ اوکراین برای امریکا بخصوص فروش سلاح عالی است
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۸:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
دیگه اینو نگین چی بگین
نیروهای روسیه شروع به شورش کردن کار چکمه تمام
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
زلنسکی کوکائین میکشه غربگدا شیشه میکشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
چقدر این مخالف زلنسکی کامنت میزاره کامنتهاش دوزاری و حقیره
نا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
واقعا عجيبه اون روزاي اول كه اكراينيا هنوز منسجم نشده بودن فرار مي كردن ترسو بودن وخيلي حرفاي ديگه حالا هم جلوي زورگو وايستادن شدن بازيچه ي دست غرب و دلقك!!!
مرگ بر آمریکا و انگلیس
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
مرگ بر روسیه و چین
کشوری که مانند روسیه فرد گرا شود دیگر روح خوشی نخواهد دید اگر پالمانی داشت که بگوید بجنگیم. یا نجنگیم جنگی در روسیه نبود و پو تین هیتلر دوم است به این صورت همانطوری که هیتلر جنگ دوم را شروع کرد و باعث نابودی کشور ها شد و جهان را دویست سال عقب انداخت پوتین هم همین کار را بر سر دنیا اورد
آمریکا فقط باید به اکراین بمب اتم بدهد تا در روسیه منفجر کند،چقدر لذت بخش است جنگ اتمی،ومطمئنآ بزودی جنگ اتمی به راه خواهد افتاد،انشاالله به امید خداوند متعال.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
اون وقت فک کردی خودت در امان خواهی بود؟
جنگ اوکراین فقط زمانی تموم میشه که آمریکا بخواد
چکمه هام کو؟؟
پوتین واضح سریع به گوش غرب کشورهای عضو ناتو رساند.که جنگ هسته ای به موقع احتیاط برای کشور مسکو که به اهدافش نرسد.دست به ماشه.یا جنگ روانی است.چون استفاده از بمب اتم کشور خودش نیز بی شک در تیر راس موشکی هسته ای قرارا خواهد گرفت.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست