بازدید 2642
۱

مردی ۲۱۷ بار واکسن کرونا زد

پژوهشگران می‌گویند دستگاه ایمنی بدن یک مرد ۶۲ ساله آلمانی پس‌ازاینکه در طول یک دوره ۲۹ ماهه ۲۱۷ واکسن کرونا دریافت کرد، هنوز به درستی کار می‌کند.
کد خبر: ۱۲۲۶۱۸۵
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۴ 09 March 2024

به گزارش تابناک، پژوهشگران آلمانی در مقاله‌ای که این هفته دراین‌باره در «ژورنال بیماری‌های عفونی لنست» منتشر کرده‌اند، می‌نویسند این مرد اهل شهر ماگدبورگ این واکسن‌های متعدد ضد کروناویروس را «به طور عامدانه و به دلایل خصوصی و برخلاف توصیه‌های مقامات بهداشتی ملی آلمان» دریافت کرده بود.

پژوهشگران آلمانی می‌نویسند: «این مرد در کل این دوره واکسیناسیون‌های متعدد هیچ عارضه جانبی مربوط به واکسن گزارش نکرده بود.»

انها هشدار می‌دهند که دریافت واکسن‌های متعدد را به عنوان راهبردی برای تقویت «ایمنی تطبیقی» را توصیه نمی‌کنند. ایمنی تطبیقی خط دوم دفاعی بدن پس «ایمنی ذاتی» است که به دستگاه ایمنی امکان مقابله با عوامل بیماری‌زای خاص را می‌دهد.

بر اساس این گزارش، این مرد نخستین واکسن کروناویروس- یک واکسن تک دوزی شرکت جانسون‌اند جانسون- را در ۳ ژوئن سال ۲۰۲۱ دریافت کرد. سپس به زدن واکسن‌های کرونای شرکت‌های آسترازنکا و مدرنا پرداخت و در ماه ژانویه سال ۲۰۲۲ در اوج موج شیوع سویه اُمیکرون کرونا میزان واکسن زدن‌هایش را به حداکثر رساند. او در دو هفته پایانی این ماه هر روز به جز یک روز واکسن کرونا زده بود، هر بار یک دوز در یک بازو. او بعد همین کار را در ۱۲ روز اول ماه فوریه ۲۰۲۲ انجام داده بود.

شواهد مربوط به ۱۳۰ واکسیناسیون در یک دوره ۹ ماهه را دادستانان شهر ماگدبورگ گردآوری کرده بودند که پرونده‌ای در این مورد بر اساس اتهام کلاهبرداری بر ضد این مرد تشکیل دادند، اما در نهایت اتهامات کیفری بر ضد او ایراد نکردند.

بر اساس این مقاله، این مرد در طول ماه نوامبر سال ۲۰۲۳ واکسیناسیون‌های مکرر را ادامه داده بود.

واکسن‌ زدن‌های مکرر عارضه‌ای برای مرد ایجاد نکرد

پژوهشگران آلمانی در پایان این مقاله چنین نتیجه‌گیری می‌کنند که تزریق مکرر واکسن‌های کرونا در این مرد به عوارض جانبی خاصی منجر نشده وافزایش میزان آنتی‌بادی‌ها یا پادتن‌های اختصاصی ضد پروتئین‌های شاخکی (اسپایک) کروناویروس و سلول‌های ایمنی از نوع T اثر مثبت یا منفی قوی بر کیفیت درونی پاسخ‌های ایمنی تطبیقی نگذاشته بود.»

این پژوهشگران می‌گویند که آنها این بررسی را پس از ارسال پیشنهاد آن برای این مرد از طریق دادستانی عمومی انجام داده‌اند. به گفته آنها این مرد به طور فعالانه و داوطلبانه پذیرفته بود که اطلاعات پزشکی و نمونه‌های خون و بزاقش را در اختیار بگذارد.

به گفته این پژوهشگران، نظریه‌ای مطرح بوده است که سلول‌های ایمنی پس از مواجهه مکرر با آنتی‌ژن (بخش تحریک‌کننده ایمنی عامل بیماری‌زا) به آن عادت می‌کنند و واکنش‌شان نسبت به آن کاهش می‌یابد. اما به گفته آنها، این نظریه در مورد این مرد صدق نمی‌کرد و دستگاه ایمنی او کارکردی کاملاً طبیعی داشت.

همچنین آزمایش‌ها نشان داد که که کارآیی دستگاه ایمنی این مرد در برابر سایر عوامل بیماری‌زا هم تغییری نکرده و بنابراین زدن واکسن‌های مکرر به دستگاه ایمنی او آسیب نزده است.

احتیاط را رعایت کنید

پژوهشگران آلمانی می‌نویسند نتایج آزمایش‌هایشان در حدی نیست که بر اساس آن بتوان نتیجه‌گیری‌هایی کلی کرد، چه برسد به اینکه بر این اساس توصیه‌هایی برای عموم انجام داد

اما می‌افزایند گرچه واکسن‌زدن‌های مکرر در این مرد عارضه‌ای ایجاد نکرده است، از تزریق مکرر و بیش‌ازحد توصیه‌شده واکسن را به عنوان راهبردی برای تقویت ایمنی تطبیقی پشتیبانی نمی‌کنند.

به گفته آنها بر اساس شواهد فعلی از یک برنامه واکسیناسیون سه دوزی به همراه تزریق منظم واکسن‌های یادآور برای افراد آسیب‌پذیر (مانند سالمندان یا مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای) شیوه مطلوب برای ایمن شدن در برابر کروناویروس عامل کووید-۱۹ است.

معمولاً واکسن‌های یادآور یا بوستر در ابتدای فصول سرد سال که هنگام شیوع بیشتر این ویروس تنفسی است تزریق می‌شوند، البته در افرادی که دچار ضعف شدید دستگاه ایمنی هستند، ممکن است فواصل میان تزریق واکسن‌های یادآور کمتر شود.

بالاخره اینکه واکسن‌های کرونا دارای عوارض جانبی که هستند، ازجمله درد محل تزریق،خستگی، درد عضلات و مفاصل، تب و لرز و تهوع و استفراغ که ممکن است در درصدی از افراد پس از واکسیناسیون بروز کند.

منبع: همشهری آنلاین

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
وقتی جا واکسن اب مقطر میزنی ...
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی