بازدید 15435

ساعت رسمی کشور تغییر می‌کند؟/ آخرین جزئیات از وضعیت جاماندگان سهام عدالت/ چشم‌انداز قیمت دلار و طلا از زبان وزیر اقتصاد

نشست خبری سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت، امروز سه‌شنبه (۲۴ بهمن ۱۴۰۲) با حضور خبرنگاران برگزار شد. خاندوزی در این نشست درباره آخرین وضعیت جاماندگان سهام عدالت، تصمیم برای تغییر ساعت رسمی کشور و چشم‌انداز قیمت دلار و بازار طلا صحبت کرد.
کد خبر: ۱۲۲۱۵۳۳
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۵ 13 February 2024

خاندوزی: برای فعالان اقتصادی استان سمنان خط ویژه در بورس ایجاد می‌شود |  خبرگزاری بین المللی شفقنا

به گزارش تابناک، نشست خبری سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت، امروز سه‌شنبه (۲۴ بهمن ۱۴۰۲) با حضور خبرنگاران برگزار شد. خاندوزی در ابتدای نشست خبری خود به رشد تولید در سال ۱۴۰۲ اشاره و بیان کرد: در بخش حقیقی اقتصاد ایران در روزهای گذشته به تازگی گزارشی در رابطه با میزان تولید و فروش شرکت های بزرگتر صنعتی کشور منتشر شد که براساس آن شاهد رشد (۱.۹ درصدی) تولید در دی ماه امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته بودیم. همچنین این رقم برای آذر ماه  ۴.۵ درصد رشد داشته و در بخش شیمیایی و فلزات به تفکیک این رشد به ترتیب ۶ و ۹ درصد برآورد شده است.

رشد پایه پولی کاهش یافت

خاندوزی درباره بخش قیمتی اقتصاد نیز با اشاره به کاهش رشد نقدینگی گفت: هدف گذاری کنترل نقدینگی تا پایان امسال ۲۵ درصد بود که در پایان دی ماه به ۲۵.۲ کاهش یافته است رشد پایه پولی هم به ۳۱.۷ درصد رسید که کمترین میزان ۱۷ ماه گذشته است رشد نقدینگی در دولت قبل به ۴۰ درصد رسیده بود. با این حساب می‌توان گفت دولت موفق شد یکی از لنگرهای تورمی را به خوبی کنترل کند. 

سخنگوی اقتصادی دولت با تاکید بر اینکه بر اساس اطلاعات مرکز آمار تورم نقطه به نقطه مسکن در پایان دی ماه نسبت به دی ماه ۱۴۰۱ معادل ۱۱ درصد کاهش داشته است، بیان کرد: اردیبهشت امسال حدود ۷۵ واحد درصد کاهش تورم نقطه نقطه قیمت مسکن داشته ایم. البته این رقم به معنای کاهش سرعت رشد قیمت ها بوده و نهایتا رشد مثبت این رقم زیر ۲ درصد بوده است. 

خاندوزی همچنین درباره وضعیت عبور ترانزیت در کشور گفت: بر اساس گزارش‌های بدست آمده میزان عبور ترانزیت نسبت به ۱۰ ماهه پارسال رشد ۳۰ درصدی را نشان می دهد که البته انتظار داریم تا پایان سال به ۱۶ میلیون تن ترانزیت کالا از قلمروی ایران برسیم. علت رشد حاصل شده در زمینه ترانزیت نیز بی اثر بودن تحریم ها، جایابی اقتصاد ایران در منطقه و همسایگان به شمار می‌آید.

ساعت رسمی کشور تغییر می‌کند؟

خاندوزی در ادامه با تاکید بر اینکه دولت برنامه‌ای برای تدوین لایحه تغییر ساعت کار رسمی کشور ندارد، گفت: براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، دولت این اختیار را دارد که ساعت دستگاه‌های زیر مجموعه خود را به گونه‌ای تنظیم کند که استفاده بهینه از انرژی محقق شود.

وزیر اقتصاد درباره ساماندهی رمزارزها بیان کرد: راهبرد دولت درباره ساماندهی رمزارزها شفافیت و مشاهده پذیری این بخش است. همچنین به دنبال تدوین قوانینی هستیم تا هم از کلاهبرداری ها جلوگیری شود و هم شفافیت داشته باشیم. در قانون جدید بانک مرکزی که آذر ماه از سوی رییس جمهور ابلاغ شد، این وظیفه بر عهده بانک‌ مرکزی گذاشته شده تا سندی برای رمزارزها تدوین شود تا در این باره به شفافیت برسد.

سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به صدور مجوز صید در استان هرمزگان گفت: پس از بیست سال صدور مجوز صید از انحصار خارج شد و به سهولت در اختیار صیادان قرار گرفت. برای دو استان سیستان و بلوچستان و بوشهر فرآیند ثبت درخواست آغار شد و متقاضیان می توانند درخواست خود را برای صید و قایق ثبت کنند.

خاندوزی در پاسخ به پرسشی درباره ادعای افزایش قیمت نان در برخی نانوایی‌ها تصریح کرد: سیاست دولت در این خصوص این است که سهم هزینه نان در معیشت و سفره خانوار پایین بماند. این سهم در ابتدای دولت ۲.۵ درصد بود که اکنون به ۲ درصد کاهش یافته است. در برخی استان ها تقاضای افزایش قیمت داشتند که به شوراهای آرد و نان رفت و مصوب شد. اما اگر تخلفی در قیمت و کیفیت شود، رسیدگی به آن در حوزه فعالیت وزارت صمت و سازمان تعزیزات است.

آخرین وضعیت جاماندگان سهام عدالت

خاندوزی درباره آخرین وضعیت جاماندگان سهام عدالت و رایزنی با برخی وزاتخانه ها برای عرضه سهام شرکت های تابعه گفت: در دو سال در قانون‌ بودجه موضوع عرضه سهام عدالت به جاماندگان آمده بود اما اینکه اجرایی نشده، به دلیل این است که برخی وزارت خانه‌ها، سهام شرکت های خود را نداده اند. ما اصرار داریم شرکت هایی که به این فهرست می آیند، شرکت های ارزنده باشند و امیدواریم مخالفت دو وزارت خانه مخالف را مرتفع کنیم.

سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به پرسشی درباره تعطیلات پنجشنبه و جمعه ونظر دولت درباره این موضوع بیان کرد: دولت درباره تعطیلات لایحه ای را سال گذشته به مجلس داد و منتظر جمع بندی مجلس هستیم؛ قانون هر نظری داشته باشد، تابع قانون خواهیم بود. 

وی با بیان اینکه رویکرد دولت افزایش کمی مناطق آزاد نیست گفت: در سال گذشته ۷ منطقه آزاد جدید هم اضافه شده و همین مناطق جدید به جهت اینکه نیازمند طرح های تفصیلی بودند، شروع به کار آنها ماه ها زمان برد؛ لذا سیاست ما فعال کردن همین مناطق در کنار افزایش کیفیت مناطق آزاد نسل اول هست که به دلیل تنگ نظری برخی دستگاه ها در اجرای ماده ۶۵ قانون مناطق آزاد شاهد مشکلاتی هستند لذا دنبال ایجاد مناطق آزاد جدید نیستیم. 

چشم‌انداز نرخ ارز و بازار طلا

وزیر امور اقتصاد و دارایی درباره سیاست‌های دولت برای جلوگیری از افزایش نرخ ارز و طلا در آستانه سال نو، بیان کرد: سیاست دولت و تدابیر بانک مرکزی بر کاهش نوسانات و بازگشت ثبات به بازار ارز است و از تمام ظرفیت خود برای کنترل بازار ارز استفاده خواهد کرد.

خاندوزی تاکید کرد که بانک مرکزی، جدی به مساله افزایش بی ضابطه نرخ ارز در طول ۲۰ روز گذشته ورود کرد و در آینده نیز همین سیاست را ادامه خواهد داد چرا که بی ثباتی در نرخ ارز در هدفگذاری کنترل تورم، کشور را دچار مشکل خواهد کرد و تاکید رئیس‌جمهور محترم نیز بر کنترل این بازار و جلوگیری از افزایش تورم ناشی از آن است.

وزیر صمت پاسخگوی سیاست‌های خودرویی باشد

وزیر اقتصاد درباره سیاست های خودرویی وزارت صمت، واردات خودروهای خارجی و نیز کنترل قیمت خودرو و همچنین اظهارات اخیر معاون حمل‌ونقل وزیر صمت، بیان کرد: راهبرد دولت که وزارت صمت آن را پیگیری می کند به تعادل رساندن قیمت خودروی داخلی از طریق افزایش تولید و نیز واردات خودروی خارجی است. وزیر صمت وعده داده به زودی مفصل درباره سیاست های خودرویی صحبت می کند.

سخنگوی اقتصادی دولت درباره امکان ورود ایرلاین های خارجی به پروازهای داخلی گفت: در لایحه برنامه هفتم بندی در این خصوص آمده بود که در صحن علنی مجلس با آن موافقت نشد و دولت هم برنامه ای برای این موضوع ندارد. رییس سازمان هواپیمایی در این زمینه به تازگی توضیحاتی داده، ولی در برنامه دولت چنین موضوعی در دست اقدام نیست. 

سخنگوی اقتصادی دولت درباره افزایش قیمت گوشت اظهار کرد: دولت دو اقدام مهم در این زمینه را در دستور کار قرار داد؛ وزارت جهاد کشاورزی با تأمین و عرضه کافی خوراک و نهاده‌های دامی به حمایت از تولیدکنندگان و هم‌چنین تعادل‌بخشی به بازار از طریق واردات پرداخت.

وی در پایان گفت: امیدواریم برنامه وزارت جهاد کشاورزی در تأمین قیمت‌ها ـ که دغدغه صحیحِ مردم است ـ به‌ زودی به سرانجام برسد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱۹
چرا نمی‌گویید رتبه آزادی اقتصادی در ایران 160 از 165 است؟

شواف با اعداد، دلچسب‌تر از واقعیات اقتصادی است!

ایران در حال شبیه شدن به بنگلادش بیست سال قبل است>
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
حسین نظری، معاون شهردار تهران، با اشاره به «فعالیت زباله‌گردها» گفت که «براساس طرح جامع تنظیف شهر تهران، پیمانکاران شهرداری می‌توانند زباله‌گردهایی که بالای ۱۸ سال سن دارند و افراد ایرانی یا اتباع دارای مجوز اقامت در ایران محسوب می‌شوند، به کار گیرند.»

در کدامیک از کشورهای مترقی و حتی همسایه ایران به جز طالبان افغانستان، زباله گردی وجود دارد؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
حجت عبدالملکی، دبیر شورای عالی مناطق آزاد، با تاکید بر استقرار جمعیت در سواحل گفت: «در اروپا در مجاورت دریا، یک وجب خالی وجود ندارد!»
او افزود: «ده‌ها نفر از اقتصاددان‌های غربی و شرقی اقتصاد مقاومتی را پسندیدند. همه دنیا به‌دنبال این هستند که اقتصاد خود را مقاومتی کنند.»
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
مردم دیگه آگاه شدند
مردم می دانند روی اقیانوسی از ثروت نشستند و اگر مملکت شایسته سالاری بود
الان باید مانند مردم ممالک نروژ و کویت و قطر
زندگی شاهانه داشته باشند ولی عملکرد افرادی چون ایشان
مردم را محتاج کالابرگ نموده.
وقتی رفاه و قدرت وجود ندارد و دولت نیز قادر به تحقق شعارهایش نیست، پای اعداد و ارقام به میان می‌آید و مقامات دولتی نیز تلاش می‎کنند با استناد به اعداد ثابت کنند که وضعیت اقتصادی خوب است!
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
کدام اعداد
اعداد ساختی خود دولتمردان یا اعداد واقعی
با آمار ساختی نمیشود پیشرفت واقعی ایجاد کرد
داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در شبکه فیلتر شده ی ایکس پستی منتشر کرد و با

اشاره به رتبه ۱۹ ایران در اقتصاد دنیا نوشت تولید ناخالص داخلی ایران به ۱.۸۱ تریلیون دلار

رسیده است!!!!

بازی با ازقام و کلمات نون و آب برای ملت نمی شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
اگر اقتصاد ایران رتبه ۱۹ را دارد چرا جزء گروه جی بیست نیست
جبران کسری بودجه دولت در این دو سال با افزایش بسیار کمتر از تورم حقوق ها به همراه افزایش شدید قیمت ها و افزایش شدید مالیات ها تنها دستاورد وزیر اقتصاد برای مردم هستند که نتیجه آن کاهش شدید قدرت خرید مردم و گسترش فقر بود بودحه ای که هزینه های بسیار اضافی آن کوچکترین تاثیر مثبتی در زندگی مردم ندارد
بازی با کلمات و ارقام برای مردم نون و آب نمی شود، چناب آقای وزیر اقتصاد.

شاخص رفاه ایران در میان 167 کشور در سال 2023، در رتبه 126 قرار داشته است.
در بین کشور‌های آسیایی، ژاپن، سنگاپور و تایوان جزو ۲۰ کشور برتر دنیا هستند. رتبه امارات ۴۴، قطر ۴۶، کویت ۶۰، بحرین ۶۲، عمان ۶۷ و عربستان سعودی ۷۹ است. در بین همسایگان غیرعرب ایران هم ترکیه در رتبه ۹۵ و بسیار بالاتر از ایران قرار دارد.
حرمت‌الله رفیعی، رئیس انجمن دفاتر مسافرت هوایی و جهانگردی:

گردشگر چینی عموما گردشگر حکومتی است و مقاصد گردشگری برای چینی‌ها از قبل تعیین می‌شود.
با آمار سازی نمی‌توان واقعیت را پنهان کرد
عدم پس وپیش کردن ساعت کاری بسیارخوب است. ولی ساعت ایران در حالت کلی باید نیم ساعت جلوکشیده شود.با کشورهای همسایه ودور مقایسه کنید متوجه میشوید.
گند زدی به اقتصاد کشور استعفا بده برو .
همه چی آرومه. من چقدر خوشبختم!! :((
سهام استانی در بورس چی شد الان چند سال است که پول مردم را قفل کردید
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
من نمی فهمم
شرکت یا ارگان دولتی
بعد از تصمیم تبعیت نمی کنه و برای آقایان قابل قبول و .... پس دولت اقتدار خوبی داره برای کارمندان بدبخت که مچبورند با تورم 80 درصد تبعیت کنند از افزایش خقوق 10و20 درصد و مدیران شرکتهاو ارگانها چون سود خودشون هست نه و دولت هم قادر به تمکین کشاندن این افراد و ارگانها و شرکتها نیست پس حکومت را بدهید دست اینها که قدرت بیشتری دارند
در هیچ کجای دنیا نان سنگک تولید نمی کنند و ما رتبه ۱ را داریم آیا نشانه توسعه در کشور نیست؟ ما اول هستیم
اقای وزیر زن بچه ات توی اجتماع نیستند وصع معیشت مردم را بهت نمی گویند پروقسور این حقوق صد میلیونی شما حلال نیست
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست