میزان مصرف بنزین در ایران سه برابر استاندارد جهانی است / عامل ناترازی بنزین در صنعت خودروست!

به گزارش تابناک اقتصادی؛ تقریبا روزی نیست که مطلبی در خصوص ناترازی بنزین و کمبود بنزین گفته نشود و کارشناسان حوزه انرژی، دلایلی زیادی را برای این ناترازی برشمردند که مهمترین آن مربوط میشود به عدم مدیریت مصرف و تولید خودروهای بی کیفیت.
آمار نشان میدهد که خودروهای داخلی روزانه بیش از ۴۰ میلیون لیتر بنزین بیشتری مصرف میکنند که با قیمت بنزین فوب خلیج فارس، حدود ۲۰ میلیون دلار میشود. اگر این عدد را در کل سال ضرب کنیم، مشخص میشود که سالانه بالغ بر ۷ میلیارد دلار خودروهای داخلی بنزین اضافه میسوزد.
از سویی دیگر نگاهی به تاریخچه مصرف بنزین نشان میدهد که علاوه بر مصرف بالای سوخت خودروهای جدید، به دلیل عدم اسقاط خودروهای فرسوده، مصیبت مصرف بنزین روز به روز بیشتر میشود؛ برای فهم دقیق این مساله باید اشاره کرد که در سال ۱۳۹۸ مصرف بنزین میانگین ۹۵ میلیون لیتر در روز بود و امروز این رقم به میانگین ۱۱۳ تا ۱۱۵ میلیون لیتر رسیده است؛ یعنی در چهار سال، مصرف بنزین ۲۰ میلیون لیتر بیشتر شده است. به بیان دیگر، هر سال بین ۵ تا ۶ میلیون لیتر به مصرف روزانه بنزین افزوده شده است.
نکته قابل توجه آنکه در سال ۱۳۹۰ میزان مصرف روزانه بنزین بین ۵۷ تا ۵۹ میلیون لیتر در روز بود؛ یعنی در دوازده سال مصرف این سوخت بیش از دو برابر شده است.
در همین راستا با توجه به اهمیت موضوع با رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران و عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به گفتوگو نشسته که نتیجه را با هم میخوانیم.
رضا پدیدار در گفتوگو با تابناک اقتصادی با بیان اینکه عدم مدیریت مصرف و بهره مندی از استانداردهای جهانی در تولید خودرو باعث شده است که در حال حاضر کشور با ناترازی بنزین مواجه شود، ابراز کرد: بر خلاف اینکه ایران در گذشته بنزین به کشورهای دیگر صادر میکرد در یک سال گذشته به دلیل چالش ناتراری به واردات بنزین پناه آورده است.
وی ضمن اشاره به پالایشگاه ستاره خلیج فارس، عنوان کرد: با توجه به ظرفیت این پالایشگاه، مقدار قابل توجهی بنزین به کشورهای دیگر صادر میشد.
رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران و عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه بیش از ۲۵ میلیون خودرو در ایران وجود دارد، تصریح کرد: از این تعداد، بیش از ۱۹ میلیون مربوط به خودروهای شخصی و تنها ۵ میلیون مربوط به حمل و نقل عمومی است.
میزان مصرف بنزین در ایران بیش از دو تا سه برابر استاندار جهانی است

پدیدار خاطرنشان کرد: متاسفانه میزان مصرف بنزین در ایران، بیش از دو تا سه برابر استاندار جهانی است. وی با بیان اینکه سرانه بنزین به ازای هر نفر در ایران ۲۷.۱ لیتر است ـ که جزو سرانههای بسیار بالای جهانی است ـ یادآور شد: سرانه مصرف ایران، مشابه کشورهایی همچون لبنان، استرالیا و روسیه است؛ البته در استرالیا به دلیل بعد مسافت و روسیه، سرمای هوا مصرف بنزین بالاست.
رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران و عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه پایینترین مصرف بنزین در جهان مربوط به دو کشور هندوستان و ترکیه است، ابراز کرد: سطح بنزین در سبد سوخت کشور ما، حدود ۹ درصد است.
پدیدار با بیان اینکه میزان مصرف بنزین تابع دو عامل سطح رفاه عمومی و کالا و خدمات که دولت به مردم ارائه میکند است و بر اساس آنها تغییر میکند، تصریح کرد: بررسیها نشان میدهد بزرگی اقتصاد کشور با دو مولفه سطح رفاه و خدمات ارتباط مستقیم دارد؛ به عبارتی اگر میزان تولید ناخالص ملی در کشور بالا باشد، مصرف بنزین مردم آن کشور بیشتر خواهد بود.
وی افزود: در کشور ما تولید ناخالص ملی کم بوده، اما میزان مصرف بنزین بسیار بالاست که لازم است در ناوگان عمومی و تولید خودرو اصلاحاتی صورت گیرد.
عضو هیات نمایندگان اتاق ایران گفت: خودروهای خارجی در هر ۱۰۰ کیلومتر ۲.۵ لیتر مصرف و خودروهای ایرانی ۱۰ تا ۱۲ لیتر مصرف دارند؛ بنابراین، برای رفع ناترازی بنزین نیاز به کاهش سرانه مصرف بنزین داریم و باید در این جهت اصلاحات مهم صنعتی در حوزه خودرو داشته باشیم.
پدیدار گفت: بازدهی سیستم حمل ونقل ما یکسوم بازدهی حمل ونقل کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است. سالانه ۱۰ تا ۱۲ درصد مصرف سوخت مایع است که اگر بخواهیم این میزان را هم در مصرف سوخت کشور محاسبه کنیم، متوجه میشویم در سال ۱۴۰۲ به نسبت ۱۴۰۱ روند افزایش مصرف بنزین را داشتهایم که مهمترین عامل آن کیفیت پایین خودروهای داخلی است.
بعدشم خودروهای داخلی با مصرف غیر طبیعی و بالا است
بیش از 40 سال انحصار خودرو سازی هنوز اتومبیل های پرمصرف بی کیفیت تولید میشود
مجلس باید وزارت کشور را استیضاح کند که هنوز مدیریت شهری نتوانسته مشکل ترافیک را حل کند و این کار با بگیر و ببند و محدودیت قابل حل نیست
آن هم ماشینهایی با تکنولوژی مربوط به 30 سال پیش.
شما شغل پایدار و آبرومند برای مردم درست کن، در نتیجه مسافرکشی کاهش یافته، مصرف بنزین هم کاهش می یابد.
خودروهای وارداتی نه گارانتی دارند، نه خدمات پس از فروش!
این نشون میده مصرف واقعی مردم ایران از میانگین جهانی کمتره و عامل اصلی مشکلات ، بی کفیتی خودروهای تولید داخل هست
یعنی اگر به جای دناپلاس که صدی 13 لیتر میسوزونه خودروی با کیفیت ژاپنی سوار میشدیم الان از میانگین جهانی هم کمتر مصرف بنزین داشتیم
فقط و فقط. مربوط بعقب ماندن ۱۰ برابری صنعت خودرو به نسبت جهانی است
در ایالت کالیفرنیا قانون شده برای رعایت ویژگی اجباری خودرو حتی به نسبت چندین ایالت دیگر در نتیجه خود رو سازان داخلی و خارجی برای از دست ندادن بازارشان در کالیفرنیا تولیدشان با قوانین ایالت کالیفرنیا تطبیق. داده اند
ولی خودرو ساز داخلی که مدیریت دولتی دارد
و هزینه های گزاف مثل تمامی مسیئولین دولتی بجای بکار گرفتن متخصصین برای استخدام سفارش شده های مجلس وزارتخانه
و نهاد ها از دیپلمه غیر متخصص ( در حالی که ما فارغ التحصیلان هنرستانها در رشتههای مرتبط با صنعت خودرو داریم
مدیریت دولتی در اتومبیل یعنی به قهقرا بردن صنعت خودرو
میزان مرگ و میر ناشی از استاندارد نبودن بدنه و به صورت کلی بدنه و .....
تازه با این حال خودرو سازی پول ناشی از زیان های خودش را هم می خواهد از دولت بگیرد!!!
خودروسازهای جهان روی صدکیلومتر 1 لیتر دارند کار می کنند.
منم داناپلاس صفر اتومات داشتم فروختم. اغراق نکنم تو شهر 13 تا 14 لیتر مصرفش بود. باورم نمیشد چطوری داره سوخت رو مصرف میکنه. اوایل فکر میکردم باکش سوراخه
بعدا که شوهرخواهرم هم دناپلاس خرید دقیقا همین مشکل رو داشت
بنزین رو با لیوان میخوره لامذهب!
این مصرف یه ۸ سیلندر المانیه .
تولید لگن های سفید داخلی باید په پایان برسه این خواست مردمه
داداش مگر خودروهای ساخت ایران می تونن بالای 100 برن؟؟ اگر کسی چنین اشتباهی بکنه اول تمام بدنه را باد میبره بعد هم موتور تبدیل به آهن پاره میشه.
ماشین من خارجیه هر صد كیلومتر 1 سی سی مصرف میكند. بروید كارتان را درست كنید.. ایرانیهای كیمیاگر كمك كردند و توانستند بعد از هزاران سال تمدن بالاخره مس را تبدیل به طلا كنند...
صنعتی که جایگاه رانت و مافیا و فساد هست و هیچ خروجی مثبتی نداره
همین رانت و فساد و قدرت پول هست ک اجازه نمیده این صنعت درست بشه یا تعطیل بشه
وقتی دست و پای مردم رو بستن گزینه دیگه ای نداریم
همین الان میریم ثبت نام مجهول العاقبت خودمو واسه کوئیک لغو میکنم و یه تویوتا 2023 از نمایندگی سر کوچمون میخرم
لطفا توجه كنيد كه ١٥ ميليارد دلار ميشود ٧٥٠.٠٠٠ ميليارد تومان كه معادل ٧٥٠ همت ميشود نه ٧٥ همت
شايد راه ساده و عملى تر براى اين صرفه جويى واقعى تر شدن قيمت بنزين و رعايت مقررات رانندگى و احترام به حقوق ديگران براى باز كردن گره ترافيك باشد تا مجبور نشويم براى يك مسير ١٥ دقيقه اى ٦٠-٥٠ دقيقه وقت صرف كنيم و اتلاف بنزين داشته باشيم.مطمئن باشيد كه اگر بجاى اتومبيل هاى خارجى ، رانندگان خارجى جايگزين شوند ظرف يكى دو هفته ترافيك سنگين فعلى از بين ميرود.
میزان مصرف بنزین در ایران ۳ برابر استاندارد جهانی است/ عامل ناترازی بنزین در صنعت خودروست!
خوب جواب را که دارید .
ولی تاوانش را مردم باید بدن
از اونجایی که این باصطلاح صنعت خودرو سازی نون دونی دولت و دولت نمیاد خودش را مواخذه بکنه پس بنابر این مردم باید پاسخگوی این ناترازی باشن و هزینه اش را پرداخت کنند
فقط خودت ببين دو دانشمند فليسوف در پاسخ بهت چي گفتن
خود باقي رو بر و بيخيالت
وقتي هم ننه قمري بشه كارشناس موضعات
اينجوري هم اظاهار نظر ميكنن......................
جالبه که 4 تا جمله نوشتی توش 5 تا غلط املایی داره بعد به بقیه تیکه دانشمند بودن میندازی
واقعا با کیا شدیم 85 میلیون!







