بازدید 4363

وزیر نفت‌: چالش ناترازی گاز تمام شد

وزیر نفت گفت: در شروع دولت سیزدهم با چالش ناترازی گاز مواجه بودیم، اما با تلاش‌های صورت گرفته، خوشبختانه در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ هیچ قطعی گازی نداشته‌ایم.
کد خبر: ۱۲۲۰۷۶۱
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۶ 09 February 2024


به گزارش تابناک به نقل از تسنیم ، جواد اوجی در نشست با نخبگان خراسان رضوی در نمایشگاه روایت پیشرفت اظهارداشت: بیش از 150 میلیارد دلار در عسلویه سرمایه‌گذاری شده است.

وی با اشاره به اینکه 70 درصد تولید گاز از میدان مشترک با کشور قطر است، سهم تولید ایران را بیشتر از سهم سرمایه گذاری قطر عنوان کرد و افزود: بخش عمده گاز تولید شده در بیش از 70 صنعت پتروشیمی ارزش افزوده پیدا می‌کند و امروز 92 کاتالیست پتروشیمی در داخل تولید می‌شود.

وزیر نفت در ادامه به تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران اشاره و بیان کرد: هیچ کشوری در دنیا تحریم‌هایی مانند جمهوری اسلامی ندارد ولی از دل همین تحریم‌ها بسیاری از صنایع کشور عزیزمان خودکفا شده است.

اوجی به عنوان نمونه به کشور ونزوئلا اشاره کرد که رتبه نخست ذخایر نفتی را دارد، اما پس از تحریم و به دلیل وابستگی به مستشاران آمریکایی، تولید نفت در این کشور افت چشمگیری پیدا کرد.

وی با بیان اینکه امروز با حضور متخصصین ایرانی، تولید نفت در ونزوئلا به روند سابق بازگشته است، این موضوع را نشان دهنده توانمندی و تخصص بالای متخصصان ایرانی دانست.

وزیر نفت در بخش دیگری از سخنان خود به دستاوردهای دولت سیزدهم در صنعت نفت و گاز اشاره کرد و گفت: در شروع دولت سیزدهم با چالش ناترازی گاز مواجه بودیم، اما با تلاش‌های صورت گرفته، خوشبختانه در سال‌های 1401 و 1402 هیچ قطعی گازی نداشته‌ایم.

اوجی با اشاره به افزایش صادرات نفت و گاز در دولت سیزدهم، از صادرات 30 میلیارد دلار نفت و گاز در 10 ماه سال جاری خبر داد و گفت: این در حالی است که در سال 1399 در مجموع 7 میلیارد دلار صادرات نفت و گاز داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه کشور در تامین ارز هیچ مشکلی ندارد، این اقتدار را مرهون ظرفیت ارزآوری صنعت نفت و گاز دانست.

وزیر نفت در ادامه به تشریح برخی از پروژه‌های مهم در حال اجرا در صنعت نفت و گاز پرداخت و گفت:در شروع دولت سیزدهم، 132 پروژه نیمه تمام را شناسایی کردیم که به تدریج در حال بهره‌برداری هستند.

اوجی از آغاز 50 پروژه مهم در راستای رشد تولید و اشتغال‌زایی خبرداد و گفت: برخی از این پروژه مانند فاز 11 پارس جنوبی در دولت‌های مختلف مطرح می‌شد ولی وارد فاز اجرایی نمی‌شد که در دولت سیزدهم با یک اقدام کارشناسی سه سال زودتر به بهره‌برداری رسید.

وی با اشاره به رشد شاخص‌های تولید در دولت سیزدهم، از افزایش 1200 بشکه‌ای تولید نفت خام در روز خبر داد و گفت:همچنین متوسط تولید بنزین در شروع دولت 91 میلیون لیتر بوده که امروز این عدد به 114 میلیون لیتر در روز رسیده است.

وزیر نفت با تأکید بر اینکه "کارنامه صنعت نفت در دولت مردمی رشد چشم‌گیری داشته است"، این دستاورد را در راستای سرمایه‌گذاری و شناسایی پروژه‌های کلیدی دانست و از افتتاح 15 پروژه با ارزش 2.2 میلیارد دلار در ایام دهه فجر 1402 خبر داد.

اوجی همچنین از برنامه‌های جدید عقد قراردادهای نفتی و گازی در دستور کار خبر داد و گفت:در دولت قبل عقد قرارداد جدید حدود 50 ماه زمان نیاز داشت که در دولت سیزدهم به 28 ماه کاهش یافت.

وی از تخصیص 32 همت اعتبار مسئولیت‌های اجتماعی تا پیش از پایان سال خبر داد و گفت: این رقم نسبت به دولت قبل 13 درصد رشد داشته است.

وزیر نفت به رشد بی‌نظیر اقتصادی نفت و گاز در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: ما در سه ماهه دوم 1402 رشد 25.7 درصد داشته‌ایم‌.

جواد اوجی، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران، در نشست خبری نیز با اشاره به پیشرفت‌های چشمگیر صنعت نفت و گاز در دولت سیزدهم، از خودکفایی کامل این صنعت در زمینه دانش فنی، ساخت، نصب و بهره‌برداری از پالایشگاه‌ها خبر داد.

وی همچنین از برنامه‌های وزارت نفت برای توسعه صنعت پتروشیمی خبر داد و گفت: "ما در حال برنامه‌ریزی برای افزایش تولید و صادرات محصولات پتروشیمی هستیم."

وزیر نفت در پایان با تأکید بر اینکه "صنعت نفت و گاز موتور محرک اقتصاد کشور است"، از تعهد و تلاش‌های کارکنان این صنعت قدردانی کرد و گفت: "ما با اتکا به توان و تخصص داخلی، صنعت نفت و گاز را به جایگاه واقعی خود در منطقه و جهان ارتقا خواهیم داد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار