بازدید 2536
۱

اتهام‌زنی آمریکا و انگلیس به ایران در شورای امنیت

در پی حملات ارتش آمریکا و گروه‌های مقاومت منطقه علیه اهدافی در عراق و سوریه، «رابرت وود» معاون نماینده آمریکا در سازمان ملل در نشست شب گذشته شورای امنیت سازمان ملل با تکرار ادعا‌ها درباره نقش ایران در اقدامات گروه‌های مقاومت، از شورای امنیت خواست که ایران و آنچه گروه‌های نیابتی آن خواند را «کنترل کند.»
کد خبر: ۱۲۲۰۲۷۲
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۹ 06 February 2024

 به گزارش تابناک به نقل از مهر، نمایندگان آمریکا و انگلیس با تلاش برای توجیه حملات اخیر آمریکا علیه گروه‌های مقاومت در عراق و سوریه، ادعای مرتبط بودن اقدامات گروه‌های مقاومت منطقه با ایران را تکرار کردند.
 

در پی حملات ارتش آمریکا و گروه‌های مقاومت منطقه علیه اهدافی در عراق و سوریه، «رابرت وود» معاون نماینده آمریکا در سازمان ملل در نشست شب گذشته شورای امنیت سازمان ملل با تکرار ادعا‌ها درباره نقش ایران در اقدامات گروه‌های مقاومت، از شورای امنیت خواست که ایران و آنچه گروه‌های نیابتی آن خواند را «کنترل کند.»

روزنامه اماراتی نشنال در این باره گزارش کرد که وود با نادیده گرفتن تاثیر ثبات‌زدای حضور نظامی مداخله‌جویانه آمریکا در منطقه، تاکید کرد که شورای امنیت باید به دولت سوریه فشار بیاورد تا از این کشور به عنوان بستری برای ثبات‌زدایی در منطقه استفاده نکند.

این ادعای وود در حالی مطرح می‌شود که ایران تاکید کرده است در سوریه حضور نظامی مستقلی ندارد و تنها به صورت مستشاری و به دعوت دولت قانونی این کشور برای کمک به مبارزه با تروریسم در آنجا است.

این دیپلمات آمریکایی مدعی شد، در آخرین مورد از حملات آمریکا، ارتش این کشور اهدافی مربوط به ایران و گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به آن را در سوریه و عراق مورد حمله قرار داده است.

او بیان کرد: ما پیشتر، بار‌ها گفته‌ایم که آمریکا اقدامات بیشتری برای پاسخ به حملات آتی یا تهدید به حمله علیه شهروندان، نظامیان یا مواضع آمریکایی انجام خواهد داد.

وود با گفتن این که این حملات علیه مواضع و نظامیان آمریکایی «غیرقابل قبول هستند و حملاتی مانند این نمی‌توانند ادامه پیدا کنند»، مدعی شد که اقدامات آمریکا مطابق قوانین بین‌المللی و بهره‌مندی از حق دفاع از خود بوده است.

معاون نماینده آمریکا در سازمان ملل همچنین با تلاش برای توجیه این حملات گفت: صراحتا می‌گویم که آمریکا با تلاش برای متوقف کردن و تنش‌زدایی از درگیری در غزه به دنبال درگیری‌های بیشتر در منطقه و به دنبال درگیری مستقیم با ایران نیست. آمریکا به دفاع از نیرو‌های خود در قبال حملات غیرقابل قبول ادامه خواهد داد.

نیرو‌های مقاومت منطقه تاکنون بیش از ۱۵۰ بار مواضع آمریکا در منطقه را در پاسخ به حمایت‌های تمام‌عیار آن از جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی در غزه هدف قرار داده‌اند. در پی این حملات، حداقل ۷۰ مورد آسیب‌دیدگی نظامیان آمریکایی گزارش شده است که بیشترشان جراحات مغزی هستند. حمله پهپادی هفته گذشته مقاومت عراق به «برج ۲۲» در اردن نیز منجر به کشته‌شدن سه نظامی آمریکایی و مجروح‌شدن حداقل ۴۰ نفر شده است.

غرب مدعی حمایت نظامی و مالی ایران از نیرو‌های مقاومت منطقه و کنترل اقدامات آن‌ها است. این در حالی است که ایران بار‌ها این ادعا را رد کرده و اقدامات نیرو‌های مقاومت منطقه را صلاحدید خود آن‌ها و تصمیماتی مستقل تلقی کرده است.

افزون بر این، «باربارا وود» نماینده دائمی انگلیس در سازمان ملل در نشست شب گذشته شورای امنیت گفت که لندن از تمام اقدامات برای حفظ و ارتقای صلح وامنیت بین‌المللی، از جمله در عراق و سوریه «به کلی حمایت می‌کند» و نسبت به تنش‌زدایی متعهد است.

او حملات آمریکا به اهدافی درعراق و سوریه را «حق آمریکا برای دفاع از خود و حق آن برای پاسخ به حملات به نظامیان و پایگاه‌های خود» تلقی کرده و به حمایت از آن پرداخت.

این دپیلمات انگلیسی درباره اقدامات نیرو‌های مسلح یمن (انصارالله) در دریای سرخ که شامل حملاتی علیه کشتی‌های رژیم صهیونیستی و متحدان آن بوده است، این حملات را غیرقانونی و غیرقابل قبول خواند.

وود مدعی شد، اقدامات و حضور انگلیس در دریای سرخ برای حفاظت از جان افراد بی‌گناه، حفظ آزادی ناوبری و بازدارندگی در قبال حملات بیشتر علیه کشتیرانی طراحی شده است.

در مدت اخیر، حملات ارتش یمن به کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی در دریای سرخ در پاسخ به جنایات جنگی صهیونیست‌ها علیه مردم فلسطین در غزه، مورد بحث قرار گرفته و بهانه‌ای نیز برای حملات متجاوزانه آمریکا و انگلیس به یمن شده است.

نماینده انگلیس در سازمان ملل در بخشی از سخنانش ادعای حمایت «سیاسی، مالی و نظامی» ایران از گروه‌های شبه‌نظامی منطقه را تکرار کرده و گفت که این اقدام ایران منجر به ثبات‌زدایی در منطقه و مختل کردن تلاش‌ها برای مبارزه با داعش می‌شود.

او گفت که انگلیس از ایران می‌خواهد «این گروه‌ها را کنترل کند و برای جلوگیری از حملات بیشتر توسط نیرو‌های نیابتی و شرکای آن در عراق، سوریه و یمن وارد عمل شود.»

ادعا‌های نمایندگان انگلیس و آمریکا در شورای امنیت درباره این حملات و نقش ایران در آن‌ها در حالی مطرح شده است که «امیر سعید ایروانی» سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نشست شورای امنیت با عنوان «تهدید صلح و امنیت بین‌الملل» گفت که اقدام نظامی آمریکا غیرقانونی، غیرموجه، ناقض هنجار‌ها و اصول اساسی حقوق بین‌الملل، منشور ملل متحد به ویژه بند ۴ ماده ۲ منشور ملل متحد بوده، و نقض آشکار تمامیت ارضی، حاکمیت و استقلال سیاسی عراق و سوریه است.

او با تاکید بر اینکه آمریکا و انگلیس آشکارا از قطعنامه ۲۷۲۲ شورای امنیت سوءاستفاده کرده‌اند، اظهار داشت: تمامی گروه‌های مقاومت در منطقه مستقل هستند و انگیزه تصمیم‌ها و اقدامات آن‌ها برپایه حقوق مشروع آن‌ها ذیل قوانین بین‌المللی است که در پاسخ به حضور غیرقانونی آمریکا در سرزمین‌هایشان و در راستای توقف نسل‌کشی در غزه و پایان دادن به سرزمین‌های اشغالی فلسطینی است، بنابراین هرگونه تلاش برای نسبت دادن این اقدامات به ایران یا نیرو‌های مسلح آن گمراه‌کننده، بی‌اساس و غیرقابل قبول است.

نماینده ایران در سازمان ملل در بخش دیگری از سخنان خود در نشست شورای امنیت با موضوع بررسی حملات آمریکا به سوریه و عراق گفت: ایران نه حضور نظامی در عراق دارد و نه پایگاه و مستشاران نظامی. در سوریه، مستشاران نظامی ایرانی از آن‌جایی که رسماً توسط دولت سوریه برای مبارزه با تروریسم دعوت شده‌اند، به طور قانونی حضور دارند.

وی ادعا‌ها مبنی بر این‌که پایگاه‌های ایران در عراق و سوریه مورد حمله قرار گرفته است را تکذیب کرد و افزود: چنین ادعا‌هایی برای دور کردن توجه از اقدامات تهاجمی آمریکا مطرح می‌شوند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱
مرگ برز امریکا - مرگ بر انگلیس - مرگ بر نتان یاهو
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست