بازدید 4854
مرور روزنامه‌های شنبه ۱۴ بهمن

آمریکا قائل به حمله به تهران نیست / ایران و ژاپن؛ در انتظار طلسم شکنی /اصلاح‌طلبان توانایی رأی اعتراضی دارند؟

کوچ اجباری از تهران، خاورمیانه و تنش‌های بی پایان، طرح جدید معیشتی دولت برای ۶۱ میلیون تن، ضربه بین‌المللی به منافع موساد، ابر پروژه ملی «ایران‌هرمز»، سیاست مکمل مهار رشد نقدینگی چیست؟ بازخوانی پیام‌های اخیر میان دو کشور ایران و آمریکا و ایران – ژاپن در تقابل فینال گونه یک چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۲۱۹۴۶۸
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۳ 03 February 2024

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز شنبه ۱۴ بهمن ماه در حالی چاپ و منتشر شد که برف و باران زمستانی در بیش از نیمی از کشور، دومین سفر رئیس‌جمهور به هرمزگان، غرب علیه اسرائیل و رشد ۴۰ درصدی تورم بر اجاره بها در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم: 

 

آمریکا قائل به حمله به تهران نیست


حسن هانی‌زاده، کارشناس روابط بین‌الملل طی یادداشتی در آرمان ملی با عنوان آمریکا قائل به حمله به تهران نیست نوشت: از وقوع طوفان الاقصی آمریکایی‌ها به شدت درگیر مساله غزه و بحران در منطقه هستند. اکنون شرایط ارتش صهیونیستی ناپایدار است و این مورد نشان می‌دهد همه گزینه‌ها برای صهیونیست‌ها به اعتبار اینکه ۱۱۷ روز است ارتش این رژیم کاری را پیش نبرده از میان برداشته نشده.

اکنون ارتش رژیم صهیونیستی به بمباران مردم غزه ادامه می‌دهد همین بمباران‌ها موج نفرت را علیه اسرائیل در سطح جهان گسترش داده ضمن اینکه آمریکایی‌ها هم در طول روز‌های گذشته انواع سلاح‌های کشتار جمعی را در اختیار اسرائیل قرار داده و در جهان منزوی شده‌اند. تظاهرات گسترده مردم جهان در کشور‌های مختلف علیه آمریکا و صهیونیست‌ها نشان می‌دهد که این رژیم و حتی آمریکا به شدت تحت فشار است که این جنگ را به پایان برسانند. به همین علت اتفاقاتی که درسطح منطقه رخ داد از جمله حمله به پایگاه آمریکا در مرز اردن و سوریه نوعی واکنش دقیق و حساب شده است. این پایگاه مرکز توزیع سلاح به اسرائیل به سایر نقاط است و اسلحه به این پایگاه منتقل می‌شود و از اینجا در اختیار اسرائیل قرار می‌گیرد. به همین علت نیرو‌های مقاومت در منطقه در یمن، عراق و لبنان به صورت مستقل عمل کردند تا به نوعی بازدارندگی ایجاد کنند تا آمریکایی‌ها در کشتار مردم غزه بیش از این به اسرائیل کمک نکنند.

اخیرا نیز آمریکایی‌ها یک سلسله اتهام‌زنی‌هایی را علیه تهران آغاز کردند در این راستا پهپاد‌هایی که به پایگاه آمریکا در نزدیک اردن و سوریه پرتاب شده ساخت ایران اعلام کرده اند. در حالی که ایران هیچ گونه نقشی در این خصوص ندارد، اما آمریکایی‌ها به دلیل جایگاهی که ایران دارد و قدرت بازدارندگی ایران هرگز نمی‌توانند شتاب زده در برابر ایران حمله کنند و ایران طبیعتا اگر مورد حمله قرار بگیرد و اگر آمریکایی‌ها دست به ماجراجویی علیه ایران بزنند منطقه دچار آشفتگی خواهد شد و این مورد نفعی برای آمریکا آن هم در شرایطی که ایالات متحده در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ هستند؛ ندارد طبیعتا حمله نظامی آمریکا با هزینه سنگینی مواجه خواهد شد لذا اغلب ژنرال‌های پنتاگون اعتقاد دارند که حمله به ایران به سود آمریکا و هم پیمانانش نخواهند بود لذا سعی دارند از طریق ترور‌های اسرائیل در لبنان و سوریه به نوعی رهبران محور مقاومت را ترور کنند. اقداماتی که ناشی از ضعف اسرائیل و آمریکاست و عملیاتی که در سوریه رخ داد ناشی از بن‌بستی است که اسرائیل با آن مواجه شده است.

 

 ایران و ژاپن؛ در انتظار طلسم شکنی 


عبدالله دارابی طی یادداشتی در شماره امروز ابتکار با عنوان ایران و ژاپن؛ در انتظار طلسم شکنی نوشت: سخت‌ترین ایستگاه تیم ملی فوتبال از راه رسید و باز در جام ملت‌ها حریف ژاپنی شدیم که تا به حال در چنین تورنمنتی موفق به شکست آن نشده ایم. ژاپنی که در اوج‌ترین دوران خود را سپری می‌کند، ولی عراق حذف شده موفق به شکستش در همین جام شد تا رویای غیر قابل شکست بودن آن‌ها را در هم شکند و این خود امیدی برای تیم ماست.
در مصاف با ژاپن لحظات و تک فرصت‌ها سرنوشت سازند؛ بازی‌ای که به احتمال فراوان از موقعیت‌های زیاد گل زنی خبری نخواهد بود و فرصت جبران نیز سخت خواهد بود. این بازی نیازمند هوشمندی خاصی است که اگر نباشد باز باید در حسرت بردن ژاپن در انتظار آینده بمانیم!
بدون تعارف برای این نبرد حساس باید به اشکال ساختار دفاعی تیم ایران، کمبود روحیه تیمی را هم اضافه کنیم؛ همان کمبود روحیه‌ای که در بازی با هنگ کنگ و به ویژه سوریه به وضوح دیدیم و می‌رفت که برای ما گران تمام شود، آن هم در حالی که اسم، آوازه و تجربه یکی از ستارگان ما برابر با کل تیم‌های فوق بود، ولی همان ستارگان مطرح و نامدار نیز نه تنها نتوانستند این کمبود را از تیم بزدایند بلکه خود هم اسیر آن شدند و کادر فنی نیز نسخه عاجل و گره گشایی برای آن نداشت؛ مشکل افزایش مصدومان نیز که جای سوال دارد!


شاید معضل روحی تیمی ما ریشه در استرس سرمربی تیم ملی و در گذشته بودن وی هم داشته باشد که به تیم منتقل می‌شود یا مانع از کنترل کاهش روحیه تیمی در لحظات سخت بازی می‌گردد، نکته منفی‌ای که باتوجه به تجربه و زیرکی سرمربی تیم ملی عجیب می‌نماید! چرا مشاوران قلعه نویی به وی نمی‌گویند که اسیر گذشته بودن نه تنها گرهی از کار نمی‌گشاید بلکه خود گره بر گره می‌افزاید؟


آقای قلعه نویی! تیم ملی به رهبری شما در مرحله حساس و مهمی است، اگر جفایی به شما در دور قبلی حضورتان در تیم ملی شده، بدترین وقت را برای پرداختن بدان انتخاب کرده اید، این کار شما جز زایش استرس در خودتان و تسری آن به تیم ملی، اثری دیگر نخواهد داشت و این از شما با آن سابقه و باهوشی بعید است! دو صد گفته، چون نیم کردا نیست، عملکرد موفقیت آمیز تیم ایران می‌تواند بهترین معرف و مدافع برای شما باشد و ساعت‌ها صحبت در مورد نقدتان به گذشته، هرگز ارزشی به کارتان نمی‌افزاید. وقت برای این قبیل گله‌گذاری‌ها بسیار است. وقت بدی را برای آن انتخاب کرده اید که ثمره‌ای جز لطمه به تیم ملی، خودتان و در نتیجه جولان مجدد و بیشتر مخالفانتان نخواهد داشت. آقای قلعه نویی! خود با آن سابقه، بهتر میدانید که گذشته به خاطره‌ها پیوسته است و جز عبرت آموزی عایدی دیگری ندارد، در تاریخ فوتبال این کشور و اذهان مردم، عملکرد شماست که باقی می‌ماند نه صحبت از جفایی که به شما رفته یا مظلومیت تان! پس الان که فرصت دوباره یافته اید خود را به مخالفانتان ثابت کنید، آن هم با عملکرد نه با حرف‌هایی که هیچ بازدهی فنی، روانی ندارد.


ژاپن تیم حرفه‌ای و با برنامه‌ای است، آن قدر که در آستانه بازی حساس با ایران یکی از لژیونرهایش را به خاطر تخلف اخلاقی به راحتی کنار می‌گذارد، کاری که اگر ما بودیم، حتما در این شرایط نمی‌کردیم و در توجیه‌اش صغری و کبری‌های فراوانی می‌چیدیم. در برابر این تیم باید حرفه‌ای، با برنامه و زیرکانه عمل کرد و برای ضربه زدن به آن‌ها به اصل فریب و غافل گیری روی آورد. اکنون آن‌ها به خوبی از نحوه بازی، چیدمان، تعویض‌های تکراری و حتی بازه زمانی تعویض‌هایمان مطلعند و ما با تغییر در این فرایند‌ها می‌توانیم آن‌ها را غافل‌گیر کنیم تا بهتر به آن‌ها ضربه بزنیم.


اصلاح‌طلبان توانایی رأی اعتراضی دارند؟


روزنامه جوان درگزارشی نوشت: گفته می‌شود ایده رأی اعتراضی را که حسن روحانی پس از ردصلاحیت در انتخابات خبرگان رهبری مطرح کرد، یکی از اصلاح‌طلبان که سابقه چندین جرم امنیتی را در کارنامه خود دارد، به روحانی پیشنهاد داده و مورد موافقت قرار گرفته است!
پس از آنکه روحانی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری ردصلاحیت شد، بیانیه‌ای منتشر کرد و خواستار حضور حامیانش! در انتخابات و دادن رأی اعتراضی شد. در حالی که انتظار می‌رفت بیانیه پس از ردصلاحیت در مورد دلایل ردصلاحیت و دفاع از خود در برابر آنان باشد، روحانی از صحبت در مورد آن خودداری کرد و حتی در موعد مقرر هم اعتراض قانونی به ردصلاحیت خود انجام نداد. بیانیه روحانی و صحبت از رأی اعتراضی باعث شد برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب به نقد و بررسی آن بپردازند. 


محمدجواد روح، تحلیلگر سیاسی دو شرط را برای عملی‌شدن ایده رأی اعتراضی در بیانیه حسن روحانی لازم می‌داند، یعنی گرم‌بودن فضای انتخابات و جامعه و سازماندهی گسترده که البته هر دو شرط را فراهم نمی‌بیند. او همچنین محقق شدن «رأی منفی» را عملی‌تر می‌داند. این تحلیلگر سیاسی در این مصاحبه از نبود انگیزه کافی در میان اصلاح‌طلبان برای این انتخابات نیز سخن گفت. 
سردبیر روزنامه هم‌میهن رأی اعتراضی در انتخابات مجلس دوازدهم را این‌طور توضیح داد: برای تحقق این ایده، مردم در هر حوزه انتخابیه به هر کسی جز رقیب (به‌ویژه طیف حاضر در مجلس فعلی یا حامیان دولت) رأی خواهند داد که طبعاً شامل اصلاح‌طلبان، میانه‌روها، طیف ریشه‌دار و خردورز جناح راست و نیز چهره‌های تکنوکرات و دارای وزن و سابقه و ریشه در شهرستان‌ها می‌شود؛ چهره‌هایی که ممکن است چندان هم سیاسی نباشند، اما با رقیب نیز همراه و همسو نیستند. روح در تبیین موانع تحقق عملی ایده «رأی اعتراضی» گفت: اولین عامل سختی اجرای چنین ایده‌ای، سرد بودن فضای انتخابات و جامعه است چراکه تحقق این ایده در زمانی ممکن است که جامعه میل به مشارکت در انتخابات دارد، ولی کاندیدای مورد نظرش در میان تأییدصلاحیت‌شدگان نهایی حضور ندارد. 
همین سخنان نشان می‌دهد اصلاح‌طلبان از اینکه سرمایه اجتماعی‌شان به شدت آسیب دیده است و توان پای صندوق آوردن حامیان‌شان را ندارند، مطلع هستند و حتی تلویحاً به آن اذعان هم دارند تا جایی که معتقدند حتی کمپین رأی اعتراضی را هم نمی‌توانند به مرحله عمل برسانند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۶
تمام اسمانهای کشورهای همسایه در اختیارش است هواپیمای سوخت رسان هم در اخیار دارد یا کاملا بجنگیم یا دست از شعار اینها برداریم
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
پیشنهاد دوم به عقل ومنطق نزدیک تر است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
نیازی نیست. آنها با شعار دادن های ما کاری ندارند.
عاشق ایران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
بدانید که این یک اخطار جدی بود و قطعا کسی نمیتواند تضمین کند
که حمله گسترده و خطرناک بعدی داخل کشور نباشد

متاسفانه گروههای شبه نظامی عراقی و سوری و یمنی

و فلسطینی ثابت کرده اند که کاملا مطیع اوامر نیستند

و چه بسا عمدا و یا به تحریک کشور دیگری که پول بیشتری پرداخت کند
باعث گردد تا شاید عمدا دست به تحریک امریکا و اروپا بزنند
و به تبع آن مشکلات بسیار جدی خطرناک و خانمانسوزی را برای کشور و مردم ایران عزیز بوجود بیاورند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
من حاضرم بمیرم ولی نسل بعدی ایرانی مثل ژاپن داشته باشند.
با منطق جوان موافقم. وقتی خود روحانی به رد صلاحیتش «اعتراض» نکرد چگونه از هوادارانش می خواهد رای «اعتراضی» دهند!؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۸:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
شما حضور حداکثری مردم را میخواهید که با این پیشنهاد عملی ست به کیفیت رای چکار دارید.خخخ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
کدوم هوادار روحانی؟
من خودم دو دوره بهش رای دادم ولی الان چهرش اصلا یادم نیست
باید خوشحال باشیم که آمریکا به ایران حمله نکرد!!
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
عزیز انقدر تولید قدرت کرده ایم که هیچکس خواب حمله به ایران را هم نکند این فقط توهمات جماعت غرب گداست وگرنه ژنرال های پنتاگوئن هم خودشان را با یک
کشور اتمی در گیر نمی کنند همان طور که با کره شمالی و روسیه نمی کنند
مردم بهترین رای اعتراضی را خواهند داد: رای ندادن!!
اکثریت کشورها از جنگ دوری می‌کنند ، اما ایران از معدود کشورهاییه که به استقبال جنگ میره و این چوب تو لونه زنبور کردنها کار دستش خواهد داد و قربانی نهایی ، مردم بیچاره خواهند بوذ
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
فکر کنم در شرایط جنگی نیازی به برگزاری انتخابات نباشد
فقط امیدوارم که توقع بردن تیم ملی ایران را نداشته باشید .
آمریکا ابرقدرت نظامی جهان
هم زمان با جنگ غزه و حمله به حوثی ها به حملات خود در سوریه و عراق ادامه می دهد. در جنگ اوکراین شرکت دارد. در مانور نظامی ناتو که در حال برگزاری است مشارکت دارد. در مانور نظامی با مشارکت کره، ژاپن، استرالیا حضور دارد. در دریای چین برای محافظت از تایوان حضور دارد. در سودان یک طرف منازعه است. درآمریکای جنوبی، در قطب جنوب، در قطب شمال و..... در مریخ، در ماه،.....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
اما جرئت درگیر شدن با جوانان رشید و دلاور ایران را ندارد
دلارهای نفتی در سال‌های ۸۴ تا ۸۸ ، سپس وضعیت درامدی مناسب حاصل از برحام در نیمه اول دهه ۹۰ و همچنین قبل از اینها سقوط صدام در عراق و نفوذ همه جانبه ایران در این کشور باعث برخی تحلیل های بلند پرواز آنه در بین مقامات کشور شد اکنون که گردو غبار این تحولات فرو نشسته لازم است سیاست‌های کشور مورد باز یابی قرار بگیرد شاید دوبار بازگشت به سیاست‌های درون‌گرا و اقتصاد محور و تنش زدای دهه هفتاد چاره کار باشد .
روزنامه جوان درگزارشی نوشت:روحانی باید یجای اینکه بیانیه بدهد که رای اعتراضی بدهید باید در بیانیه از دلایل رد صلاحیتش میگفت !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
سوال از روزنامه جوان : مگر دلایل رد صلاحیت به کاندیداها اعلام می شود ؟ یا اینکه شما التزام عملی به اسلام ندارید قابل جواب است ؟ یا اینکه بطور کلی بگویند صلاحیت شما احراز نشد !
کدامیک از این اتهامات قابل جواب است ؟
اسرائیل اگر نیروهای ما را مستقیماً نزند نشانه ترسش است. اگر هم بزند «ناشی از بن‌بستی است که اسرائیل با آن مواجه شده است.»
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
دلت را به اسرائیلی ها خوش نکن ..... فرزندان دلاور ما ایرانی ها لرزه بر اندام نامردان کودک کش می اندازند ....
باید پدافندهایی بسازیم که از داخل خاک ایران آسمان کل منطقه از یمن گرفته تا سوریه رو حفظ کنه از حملات بزدلانه غربی ها هیچ چیز نشد نداره اگه پول باشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
یه چیزی در حد جنگ ستارگان ، باید موشک‌های پدافندی را در خارج از جو زمین مستقر کنیم فقط یه مقدار هزینه داره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
نه بابا؟ با کدوم تکنولوژی وسرمایه؟
کافیه اصلاح طلبان در تهران همت کنند و منسجم رای بدن قطعا از این گروه نمایندگان فعلی مجلس در تهران یک نفر به مجلس نخواهد رفت البته اگر بعد از رای دادن خبر از مهندسی نباشد
بچه ها! چوب دو میدانی امدادی امروز از دست طارمی به شما رسیده که باید اونو به خط پایان برسونید تا کار واقعی را به درستی تموم کرده باشین... تمام توانتون رو نه بلکه بیش از توانتون مایه بذارین تا با خوشحال کردن طارمی و 85 میلیون ایرانی در تاریخ، ماندگار بشین... یا علی مدد
آمریکا دوبار تو ایران کودتا کرده ، راهشو خوب بلده ، نیازی به حمله نیست
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی