بازدید 3443

چند درصد از پهنه ایران با فرونشست مواجه است؟

رییس سازمان نقشه برداری کشور گفت: سازمان نقشه برداری کشور اخیر بر اساس فناوری سنجش از دور راداری نقشه جامع فرونشست کشور را تولید کرده است که اخیر رونمایی شد.
کد خبر: ۱۲۱۹۲۷۰
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۶ 01 February 2024

 به گزارش تابناک، علی جاویدانه در مراسم اختتامیه هفتمین کنفرانس بین المللی تغییر اقلیم تهران در محل سالن قلم مرکز همایش‌های کتابخانه ملی ایران در تهران اظهار داشت: سازمان نقشه برداری در بخش زیر ساخت داده مکانی (SDI) این امکان را فراهم کرده است که داده‌های مکان محور در یک پنجره واحد قابل استفاده قرار گیرد.

وی افزود: حدود ۳۵۰ دستگاه‌های اجرایی در سطح ملی و استانی بیش از ۲۰۰۰ لایه اطلاعات مکانی تخصصی خود را در این بستر به اشتراک گذاشتند که با توجه به این محتوای غنی اطلاعات می‌توانیم به حوزه‌های کاربردی مختلف سرویس ارائه دهیم.

رئیس سازمان نقشه برداری کشور ادامه داد: اکنون ژئوپورتال موضوع مدیریت بحران و همچنین در حوزه سرمایه گذاری اقتصادی، از این بستر خدمات دریافت می‌کنند، مطمئناً یکی از حوزه‌هایی که می‌تواند از این زیرساخت و اطلاعات ارزشمند و یکپارچه استفاده کند، حوزه مطالعات تغییر اقلیم است.

جاویدانه ابراز امیدواری کرد: امیدواریم با توجه به تجربه عملی و اجرایی که در این زمینه وجود دارد از این ظرفیت استفاده شود تا ما نیز در حوزه اطلاعات مکانی سهم خودمان را برای مطالعات تغییر اقلیم ارائه کنیم. این اطلاعات از ماهیت تئوری خارج شده و به نتایج عملی رسیده است.

وی در بخش دیگری به فعالیت‌های کاربردی نقشه و اطلاعات مکانی در حوزه مطالعات تغییر اقلیم اشاره کرد و گفت: بی شک وارد کردن بعد مکان در بخش اخذ داده، نگهداری، آنالیز و ارائه اطلاعات، مهم است و در مطالعات اقلیم می‌تواند خیلی مؤثر باشد.

رئیس سازمان نقشه برداری افزود: از شبکه ژئو دینامیک سازمان نقشه برداری یا شبکه GNSS، علاوه بر کاربرد‌های تعیین موقعیت و مطالعات ژئو دینامیک، می‌توان در مطالعات وضعیت یونسفر و تروپوسفر استفاده کرد.

جاویدانه ادامه داد: با توجه به قدمت ایستگاه‌های مربوط به این شبکه و پیوستگی اخذ داده در آنها، می‌توان استفاده مؤثری در مطالعات این حوزه از آن‌ها داشت.

وی گفت: سنجش از دور به عنوان یکی از گرایش‌های حوزه نقشه برداری، کاربرد‌های وسیعی در مطالعات اقلیم دارد که هم در حوزه اپتیک و هم در رادار استفاده می‌شود.

رئیس سازمان نقشه برداری کشور ادامه داد: سازمان نقشه برداری کشور اخیر بر اساس فناوری سنجش از دور راداری نقشه جامع فرونشست کشور را تولید کرده است که اخیر رونمایی شد.

جاویدانه اضافه کرد: در این پروژه کل کشور از نظر پهنه فرونشست مطالعه شد و نتایج نشان داد که بیش از پنج درصد از کل پهنه ایران دچار فرونشست است. این پنج درصد مناطق غیر قابل استفاده نیست بلکه عمده آن‌ها از مراکز جمعیتی یا مناطق دارای خاک حاصلخیز است. این نقشه می‌تواند ابزاری مناسب برای مدیریت بهتر و آگاهانه‌تر پدیده فرونشست باشد.

رئیس سازمان نقشه برداری ادامه داد: در حوزه تصاویر اپتیک سنجش از دور نیز سازمان نقشه برداری موفقیت‌هایی داشته و توانسته نسبت به شناسایی منابع انتشار گاز متان، خشکسالی، ریزگرد‌ها اقدام کند و به خروجی‌های قابل توجهی برای کشور دست یابد.

جاویدانه با بیان اینکه حوزه هیدروگرافی یکی از حوزه‌های مهم در مطالعات اقلیم است، گفت: بی شک یکی از پیامد‌های تغییر اقلیم مربوط به بالا آمدن سطح آب‌های آزاد است که شبکه‌های جزر و مدی سازمان در این حوزه می‌تواند اطلاعات قابل اعتمادی ارائه دهد.

وی افزود: شبکه جزر و مدی سازمان نقشه‌برداری بیش از ۲۵ سال است که در سواحل شمال و جنوب کشور توسعه یافته و امکان مطالعه و دستیابی نتایج قابل اعتماد آن در حوزه تراز دریا را فراهم می‌کند.

منبع: خبرگزاری مهر
 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست