بازدید 22920

افتتاحیه جنجالی چهل و دومین جشنواره فیلم فجر

مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر که چند سالی بود دیگر برگزار نمی‌شد، در حالی امسال برگزار گشت که به همان دلایلی که چند سال اخیر برگزار نمی‌شد، با جنجال بزرگی همراه شد که وزیر فرهنگ و ارشاد را به واکنش درجا واداشت.
کد خبر: ۱۲۱۹۱۵۴
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۷ 31 January 2024

افتتاحیه جنجالی چهل و دومین جشنواره فیلم فجر

مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر که چند سالی بود دیگر برگزار نمی‌شد، در حالی امسال برگزار گشت که به همان دلایلی که چند سال اخیر برگزار نمی‌شد، با جنجال بزرگی همراه شد که وزیر فرهنگ و ارشاد را به واکنش درجا واداشت.

به گزارش «تابناک»؛ پس از چندین سال، افتتاحیه جشنواره فیلم فجر برپا شد و عصر ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ در تالار وحدت با اجرای محمد سلوکی، شاهد آیین آغاز جشنواره چهل و دوم بودیم. محمد خزاعی، رییس سازمان سینمایی، مهدی آذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران، حبیب ایل بیگی، فریبا کوثری، ابوالفضل پورعرب، پرویز شیخ طادی، هاشم میرزاخانی، فرید سجادی حسینی، داریوش یاری، بهروز شعیبی، انسیه شاه حسینی، علی اوجی، فریبا نادری، هومن حاجی عبداللهی عمده چهره‌های شناخته شده حاضر در مراسم بودند.

در ابتدای برنامه و پس از پخش سرود ملی و قرائت قرآن، نمایش گروهی سیمرغ برای حضار به اجرا درآمد. پخش کلیپی از درگذشتگان سینما و یک کلیپ با حال و هوای روزهای پیروزی انقلاب اسلامی از دیگر بخش‌های این مراسم بود. در کلیپ درگذشتگان از هنرمندانی همچون داریوش مهرجویی، رضا صفایی‌پور، آتیلا پسیانی، فخری خوروش، شهلا ناظریان، شهرام عبدلی، بابک برزویه، امین تارخ، ایرج تقی‌پور، اسماعیل شنگله، آرش میراحمدی، خسرو امیر صادقی، حسن شرف‌الدین، توران مهرزاد، کیومرث پوراحمد، فرشاد کلباسی، روح‌الله مفیدی یاد شد.

همزمانی برگزاری مراسم افتتاحیه با پخش مسابقه فوتبال ایران و سوریه سبب شده بود که خیلی از حاضران بازی فوتبال را هم مستقیم دنبال کنند. اجرای قطعه‌ای موسیقی به زبان انگلیسی در ارتباط با جنگ غزه نیز یکی از بخش های این مراسم بود.

ابوالفضل پورعرب: ما هم جوان بودیم و اشتباه می‌کردیم

شروع بخش بزرگداشت‌های مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر به ابوالفضل پورعرب اختصاص داشت که در ابتدا کلیپی درباره این بازیگر با پخش تصاویری از فیلمهای او و صحبت سینماگرانی همچون سعید سهیلی، سیدضیا هاشمی، حسین فرحبخش همراه بود.

سعید سهیلی کارگردان سینما، او را یک فوق ستاره سینما معرفی کرد که در اوج شهرت محبوب مردم بود.

در این کلیپ پورعرب گفته بود: خوشحالم که سراغم را می‌گیرند که چرا کار نمیکنی؟! این محبت مردم است که خیلی به ما عزت می‌گذارند.

سپس با حضور سیدضیا هاشمی، حسین فرحبخش و مجتبی امینی، ابوالفضل پورعرب در میان تشویق‌های حاضرانِ ایستاده در تالار وحدت روی سن آمد و گفت: خوشحالم که یک سال دیگر هم در خدمت شما هستم. حرف پارسال خودم را تکرار می‌کنم که جوانان ممکن است اشتباهی کرده باشند و باید آنها را بخشید. ما هم جوان بودیم و اشتباه می‌کردیم.

افتتاحیه جنجالی چهل و دومین جشنواره فیلم فجر

 آرزوی فریبا کوثری در شب بزرگداشت‌اش

فریبا کوثری (بازیگر) دیگر هنرمندی بود که در ادامه مراسم افتتاحیه فیلم فجر، بزرگداشت‌اش برگزار شد.

در کلیپ تهیه شده برای این بازیگر خاطرات و عکسهایی از او نمایش داده شد که به سال ۶۷ و اولین فیلم سینمایی او با مسعود جعفری جوزانی در فیلم «در مسیر تندباد» با همراهی مرحوم شهلا ریاحی تعلق داشت. کوثری در بخش‌هایی از این کلیپ فیلم «دندان مار» مسعود کیمیایی را نقطه پرتاب خود به سینما دانسته بود.

همچنین داود میرباقری در این کلیپ ویژه گفته بود: وقتی فیلم «دندان مار» را دیده بود، تصمیم داشت از فریبا کوثری برای بازی در سریال «امام علی» دعوت به کار کند که شرایط مهیا نشد. علی دهکردی هم از ویژگی‌های بازیگری او صحبت کرده بود.

فریبا کوثری هم در این کلیپ آرزو کرد که در آینده از او به نیکی یاد شود. سپس با حضور دبیر جشنواره فیلم فجر و هاشمی قائم مقام وزیر ارشاد این بازیگر تقدیر شد. کوثری در سخنانی کوتاه ابراز خوشحالی کرد که در این روزها وارد سی و هفتمین سال کاری خود شده است. وی از خودش و دیگر همکارانش نیز تقدیر کرد که در این سال‌ها پا به پای مردان در این عرصه کار کردند. این بازیگر از خانواده اش هم تقدیر و تشکر کرد.

 

برگزیدگان جوایز فیلم کوتاه و مستند

از دیگر بخش‌های افتتاحیه چهل و دومین جشنواره فیلم فجر، اهدای جایزه بخش فیلم کوتاه بود که با ورود محمد اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مراسم همراه شد. در این بخش اهدای داوران این بخش حاضر شدند و در ادامه دیپلم افتخار بهترین فیلم کوتاه به سید حمید و مهدی حسینی برای فیلم «یوفو» اهدا شد. تندیس بهترین فیلم کوتاه نیز به محمد علیزاده فرد برای فیلم «شریف» تعلق گرفت.

سپس نمایشی با موضوع غزه برای حضار پخش شد و احسان یاسین خواننده جوان قطعه‌ای را اجرا کرد.

در بخش دیگری از اهدای جایزه‌ها، برگزیده فیلم مستند بلند با حضور هیات داوران معرفی شد.‌ دیپلم افتخار در این بخش به رامتین بالف برای مستند «کوسه نهنگ» تعلق گرفت.

سیمرغ بلورین هم به مستند «قوی دل» به کارگردانی علی فراهانی صدر و تهیه‌کنندگی سعید الهی اهدا شد.

فراهانی پس از دریافت جایزه خود گفت: از اهالی فیلم داستانی دعوت می‌کنم که اگر می‌خواهند با مشکلات مردم بیشتر آشنا شوند، در اکران ‌های مستند، فیلمها را تماشا کنند.

افتتاحیه جنجالی چهل و دومین جشنواره فیلم فجر

بزرگداشت پرویز شیخ‌طادی کارگردان سینما از دیگر بخش‌های مراسم افتتاحیه بود که برای او هم کلیپی شامل صحنه‌هایی از فیلم‌هایش مثل «پشت پرده مه»، « سینه سرخ»، «روزهای زندگی» و صحبت‌های خودش پخش شد. سپس شیخ‌طادی در حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر ارشاد، محمد خزاعی و مجتبی امینی روی سن آمد و گفت: خوشحالم که شنیدم امسال برای خانواده سینما شرایط بهتری برای اکران فیلم‌های جشنواره فراهم شد.

پرویز شیخ طادی کارگردان سینما و تلویزیون با یک کراوات حاضر شد و ادامه داد: من امشب یک کراوات به عنوان هدیه برای آقای اسماعیلی آورده‌ام، کارمندان اول انقلاب همه کراوات می‌زدند، ارتشی‌های کراوات می‌زدند، پزشکان کراوات می‌زدند، خیلی مد بود و مرسوم بود. یک عده‌ای آمدند که الان جای دیگر هستند. بعضی شان اصلاً خارجند. آمدند و شروع کردند به قیچی کردن این کراوات‌ها؛ پزشک را می‌گرفتند قیچی می‌کردند... خسارات‌هایی بابت این کراوات وارد کردند، بدون آنکه بدانند این چیست... پزشک همین جور می‌زد برای زیبایی‌اش... می‌گفتند آقا غرب زده است، با ما نیست. این نمی‌تواند در تشکیلات ما باشد.

شیخ طادی افزود: همان عده‌ای که نیستند از این آمدند و رسیدند به ویدیو. 10 سال ماجرای ویدیو طول کشید. ایست بازرسی، بازرسی کردن... زیر کت شان قایم می‌کردند. اصلاً یک داستانی شده بود... بعد همه سازمان این دستگاه را خریدند و استفاده کردند. بعد این خسارتش عمدی بود. بعد نوبت ماهواره شد. دوباره خسارت. بریز ببند. از بالا پشت بام پرت کن پایین. دیش‌ها را خراب کن... راپل کن... لو بده، مردم ببینید کی داره کی نداره، با غلتک از روی دیش ماهواره رد شدند که آهان له شد؛ فرهنگ دیگر پاکسازی شد. چقدر خسارت.

او سپس یک روسری از جیبش درآورد و گفت: الان من از دوستان فقط یک خواهش را دارم که بیش از این خسارت نزنید. بیش از این خسارت نزنید به روسری. من فقط از این جوان‌ها می‌توانم درخواست کنم (با اشاره به وزارت ارشاد)، من از مردم نمی‌توانم درخواست کنم... آخه چقدر خسارت؟... بابا این چهره حزب الهی نیست. چهره بچه مسلمان این نیست... این اخلاق پیامبری نیست، به خدا نیست، که بگیریم و ببندیم، ماشین‌ها را توقیف کنیم... به خدا این چهره ما نیست، چهره تمدن هشت هزار ساله نیست... .

افتتاحیه جنجالی چهل و دومین جشنواره فیلم فجر

وزیر ارشاد پس از این صحبت‌های شیخ‌طادی با اشاره به برگزاری افتتاحیه بعد از چند سال، گفت: این جشن بزرگ ملی، جشن رهایی ملت است. این انقلاب از جنس بعثت انبیا است. به انقلاب اسلامی خود و به دستاوردهای آن می‌بالیم. جشنواره فیلم و جشنواره‌های دیگر این افتخار را دارند که نام فجر بر آنها باشد که یک عنوان قرآنی است‌.

اسماعیلی ادامه داد: خوشحالم که سینمای ایران بر پایه امید و اخلاق و آگاهی پیش می‌رود. ما پیشتاز فرهنگ در منطقه هستیم و از نمادهای هویتی خود، از زبان، دین و مذهب و همه مناسک و آیین‌های دینی و ملی حفاظت می‌کنیم. سینما و هنر مهمترین ابزار برای اعتلای همه داشته‌های غرور آفرین مردم ایران است. از همین داشته‌های غرور آفرین مثل پوشش، حیا و نیز حفاظت می‌کنیم. در آخرین پیمایش ملی که چندی پیش برگزار شد، ۸۵ درصد مردم ایران خود را حامی این نماد اصیل و چند هزار ساله در عفاف و حیا می‌دانند.

افتتاحیه جنجالی چهل و دومین جشنواره فیلم فجر

در ادامه کلیپی برای بزرگداشت محمدرضا علیقلی (هنرمند آهنگساز) پخش شد که رضا میرکریمی، فرهاد ورهرام، ایرج طهماسب، مسعود کرامتی، محمد مهدی عسگرپور در آن از ویژگی‌های این آهنگساز سخن گفتند و اشاره کردند که او تقریبا هیچ گاه مصاحبه نکرده است.

محمدرضا علیقلی روی صحنه حاضر شد و در سخنانی گفت: آقای خزاعی خوب می داند من هرگز روی صحنه نرفته ام، چون فکر می کردم خودم چیزی نیستم. من بیشتر شنیدنی هستم تا دیدنی چون مگنت، حاشیه فیلم هستم. برای همه دنیا آرزوی صلح دارم.‌ من برای دشمنم هم اگر خون از دماغشان بیاید دلم می‌سوزد، چه برسد به خودمان. پس یاد بگیریم آرزوی صلح کنیم. حرف‌های آقای شیخ‌طادی حرف‌های من نیز هست که دیگر تکرار نمی‌کنم.

سپس با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای حادثه تروریستی سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی، کلیپ شهدای کرمان پخش شد.

 

جوایز بخش تبلیغات فیلم

نامزدهای تیزر ۱.«پالایشگاه» ساخته روح الله موحدی/ ۲. «تصور» ساخته امید میرزایی/ ۳. «فسیل» ساخته امید میرزایی/ ۴. «ملاقات خصوصی» ساخته کیومرث بیگ‌زند که دراین بخش با حضور هیات انتخاب و داوران بخش آنونس- تیزر، برگزیده این بخش معرفی شد و امید میرزایی برای فیلم «تصور » سیمرغ این بخش را گرفت.

نامزدهای عکس: ۱. «خورشید آن ماه» اثر پویا شاه جهانی/ ۲. «دسته دختران» اثر مجید طالبی/ ۳. «سه کام حبس» اثر محمد بدرلو/ ۴. «ملاقات خصوصی» اثر محمد بدرلو که سیمرغ بلورین بهترین عکس نیز به محمد بدرلو برای مجموعه عکسهای «سه کام حبس» اهدا شد.

نامزدهای پوستر: ۱. «جنگل پرتقال» اثر شکوفه بیاتی/ ۲. «فسیل» اثر محمد تقی‌پور/ ۳.«قلیچ» اثر مهدی رایگانی/ ۴. «مصلحت» اثر روح الله مختاری که در بخش پوستر، سیمرغ به محمد تقی پور برای فیلم «فسیل» اهدا شد.

پایان بخش مراسم اجرای قطعاتی توسط ارکستر ملی به رهبری همایون رحیمیان بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۹
کی گفته ۸۵ درصد؟ صد و پنجاه درصد درسته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
این ادعای همیشکی این جناب وزیر است که ظاهرا سرشان در برف است
ادعای ۸۵ درصد ادعای همیشکی ایشان است
ظاهر ایشان کاملا با بیانشان متفاوت است
بهمین دلیل سعی دارند خودشان را با مطالبی از این قبیلحفظ موقعیت وزارت خودشان باشند
دست زدن حاضرین برای صحبتهای استاد شیخ هادی پاسخ دندان سکنی به سخنان ایشان بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
افتتاحیه جنجالی
باز چی شده یکی رو سری برداشته؟؟؟
احسنت .مختصر و مفيد درد دل خيليها بيان شد. دست مريزاد
پاسخ ها
آریابان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
باید در نظر داشت که مقوله فرهنگی از یک ظرافت و پیچیدگی ویژه ای برخوردار است و بخصوص باید با یک نگاه دقیق و کارشناسانه حرفه ای، بین مفاهیم (با عمر دهه ها و حتی صده ها) از یک سو و مصاديق (که در گذر زمان در حال گذر است) تفاوت های ژرف و بسیار عمیق را دید و شناخت و فراموش نکرد ؛
در دم دست تر ین مثال ها می توان به نبود هیچگونه پودر قهوه در قهوه خانه !!!! ها، هیچگونه عطری در عطاری !!!!! و...... و یا جهیزیه، مهریه و..... اشاره کرد
حرفهای شیخ طادی از دل برآمد و بر دل هم نشست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
سیاه بازی جدید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
اقای وزیر با اینکه 33 نفر اینجا رای منفی فیک دادن ولی 186 نفر رای مثبت نشون میده 85 درصد شما چقدر واقعیه
چه عجب آقای طادی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
انتخابات
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
یازده و شانزده دقیقه
ایرانی فهیم
جشنواره فجر بیشتر از قبل ارزش و اعتبار خودش رو از دست داده...
جشنواره کیلویی!!!
پیشتاز فرهنگ در منطقه؟؟؟!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
فرهنگ!!!؟؟؟خخخ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
وقتی اهل مطالعه نیستی همینه . همه چیز را به سخره می گیری. اگر میزان رشد فرهنگ کتاب و کتابخوانی را با قبل از انقلاب اسلامی می دانستی بعد به خودت می‌باید نه اینکه مسخره کنی. واقعاً وقتی این کامنت های برخی خبرها را می بینم ناراحت می شوم چون نشان می دهد که بیشتر مردم اهل مطالعه نیستند و اطلاع کافی از مسائل حتی مذهبی خود ندارند. جای تأسف دارد. باید مردم ما مانند مردم اروپا و ... به کتاب ارج بنهند و کتابخوانی را فرهنگ کنند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
15.59
بهت توصیه میکنم یکم مطالعه کن دانشمند.....
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
ناشناس ۱۵:۵۹
مسخره ترین نوع مقایسه مقایسه حال با ۴۵ سال پیش،این که دستاوردهای جمهوری اسلامی رو با ۵۰ سال پیش و زمان شاه مقایسه میکنید هیچ توجیح .
علمی و اماری نداره
پنجاه سال پیش وضعیت اقتصادی و سیاسی و اجتماعی ما از کره جنوبی بهتر بود اما بعد پنجاه سال کره جنوبی شده جزو ده اقتصاد برتر جهان اما ما جز پنجاه تا اول هم نیستیم
لطفا اینقدر مقایسه خنده دار نکنید
جشنواره وتلوزیون تماشایی!!!!!!!خود گویی وخود خندی
من که نهایتا فرصت کنم اخبار و یک سریال ببینم .. اگر هم کانال مستند یا نمایش فیلم خوبی داشته باشد نگاه کنم ... ولی از این منتقدین همیشگی تاریخ تعجب میکنم .. مرتب بد و بیراه به تلویزیون و فیلمهایش میکنند ... همه چیز را نقد و مسخره میکنند ... اصلا شما مگر این فیلمها و برنامه های را هم میبینید ؟؟؟ مگر میشود بدون دیدن نقد کرد ؟؟
پس میبینید و مرتب هم میبینید و همه چیز را می بینید
پس خواهش میکنم حرف بیخود نزنید وقتی تماشاچی همه برنامه های تلویزیون هستید
الان کراوات روسریه؟

کراوات یه وسیله تزیینی محسوب میشه، روسری هم تو فرهنگ ما تزیینیه؟!

واقعا سطح نخبگان هنر در این حده؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
با استدلال شما دیش و ویدئو هم کرواته
اصلا موضوع بحث را متوجه شدی یا فقط کروات را با روسری مقایسه کردی؟
این آمارهارو از کجا آقای وزیر میاره؟؟
آقای طادی نظر خودشون را گفتند.نظر دین را که نگفتند. نظر دین را اگر می خواهید بدانید و دنبال حق هستید و. می خواهید یک مسلمان باشید و به آن افتخار کنید باید دین را از متخصص آن یاد گرفت نه برداشتهای پر از اشتباه خودمان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
متخصص یا فوق تخصص؟
باز هم مطرح کردن خود و ادای من هستم و می‌گویم. راستی کراوات چه نسبتی با روسری داره شما برو بزن کی جلوتو گرفت. الان بحث روسری نیست روسری ها که شلشد برهنگی در خیابان پدیدار شد. آقای از خود راصی انتقاد خوبه البته باید منطقی باشه شما در جشن های خانوادگیشان روسری در بیارید هرطور میخواهید بپوشید کی جلوی شما رو میگیره؟،،، حال در خیابان و اماکن عمومی حجاب رعایت بسه که الان نمیشه. متلا چه مشکلی برامون پیش میاد!!!!؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
داداش بحث مقایسه روسری و کروات نبود
جناب منتقد فهیم
بحث سر این بود که این راهش نیست
و چند نمونه آورد که بگوید این روش فایده نداشته است
ابوالفضل پورعرب امسال هم اشتباه کرد
ی عکس منتشر شده ی عده خانم چادری همه کفشهاشون در اوردن و ی لنگه پا رو صندلی لم دادن لااقل قبل از اوردنشون به همچین جاهایی کمی اموزششون بدین تا با همچین کارهایی دستتون رو نشه ی خانم متشخص چه چادری چه بی حجاب هیچ وقت تو همچین جایی کفشهاش در نمیاره و روی صندلی لم نمیده
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم