بازدید 9796
ششصد و نود و یکمین روز از حمله روسیه به اوکراین

وحشت گسترده در اروپا با افزایش گمانه زنی ها درباره حمله روسیه/ارسال کلاهک های اتمی آمریکا به انگلیس پس از تهدید روسیه

ششصد و نود و یک روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.
کد خبر: ۱۲۱۸۲۸۴
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۲ 27 January 2024

وحشت گسترده در اروپا با افزایش گمانه زنی ها درباره حمله روسیه

بین الملل تابناک: ششصد و نود و یک روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

هر آتش‌بسی در اوکراین به نفع روسیه است
۱۴۰۲/۱۱/۰۷ - ۲۱:۱۳

موسسه مطالعات جنگ با بررسی اظهارات مقامات روسیه، اعلام کرد که هر نوع آتش‌بسی در جنگ اوکراین به نفع مسکو خواهد بود.

 موسسه مطالعات جنگ با جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها و بیانیه‌های مقامات روسیه، اعلام کرد که «هر آتش‌بسی به روسیه سود می‌رساند.»

به نقل از پراودا، این موسسه اعلام کرد که تاکید روسیه بر لزوم بی‌طرفی اوکراین و درخواست مسکو برای توقف گسترش ناتو همواره یکی از دلایل اصلی روسیه در حمله به اوکراین بوده و اگر مسکو در این موارد هر امتیازی بدهد، به معنای یک عقب‌نشینی بزرگ قلمداد خواهد شد.

درخواست روسیه برای بی‌طرفی اوکراین بدین معناست که کی‌یف باید در قانون اساسی خود تغییر ایجاد کرده و تعهد به پیوستن به ناتو را از آن حذف کند.

این موسسه همچنین مدعی شد که اگر روسیه متحمل یک شکست سنگین نشود، احتمالاً حاضر به امتیازدهی در این حوزه‌ها نبوده و دست از هدف خود برای کنترل اوکراین و تضعیف ناتو برنخواهد داشت.

گرچه گزارش‌هایی مبنی بر آمادگی روسیه برای مذاکره منتشر شده، اما در آن‌ها نشانی از اعلام آمادگی برای رها کردن مناطقی از خاک اوکراین که تا امروز به کنترل روسیه در آمده دیده نمی‌شود.

بر اساس گزارش موسسه مطالعات جنگ، اظهارات مقامات روسیه نشان می‌دهد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور این کشور قصد ندارد از الحاق مناطق تحت کنترل خود به خاک روسیه چشم‌پوشی کند و حتی احتمال دارد به دنبال دستاوردهای ارضی بیشتری هم باشد.

در این گزارش همچنین آمده است که آتش‌بس به روسیه فرصت تجدید قوا داده و موجب می‌شود تا حملات بعدی مسکو شدیدتر باشد. آتش‌بس همچنین باعث می‌شود که بخش‌های بیشتری از خاک اوکراین تحت کنترل روسیه قرار گیرد.

پیام سفر پوتین به «قلب اروپا» برای ناتو
۱۴۰۲/۱۱/۰۷ - ۲۱:۱۰

روزنامه انگلیسی می‌نویسد سفر غیرمنتظره پوتین به «کالینینگراد» که خارج از سرزمین اصلی روسیه و داخل اروپا واقع شده، به نگرانی‌ها از بروز جنگ با ناتو در قلب اروپا منجر شده است.

 روزنامه تلگراف در گزارشی می‌نویسد: سفر اعلام نشده ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در پنجشنبه به این منطقه که جزو قلمروی روسیه خارج از سرزمین اصلی آن و بین لیتوانی و لهستان قرار گرفته، موجی از نگرانی را درباره خطر بروز جنگ احتمالی با متحدان ناتو باعث شده است.

این سفر از آن جهت نگرانی را در میان کشورهای حوزه بالتیک به وجود آورده که او برای رفتن به کالینینگراد نزدیک به حریم هوایی استونی، از سواحل لتونی و لیتوانی پرواز کرده است.

همچنین با نزدیک شدن پوتین به دریای بالتیک، جنگنده‌ها در سواحل شرقی جزیره گوتلند سوئد مستقر شدند. رئیس جمهوری روسیه در سخنرانی برای دانشجویان دانشگاه فدرال بالتیک «کانت» به همسایگان کالینینگراد درباره پایین آوردن و حذف ابنیه تاریخی و یابودهای دوران جنگ شوری انتقاد کرد و افزود: این انکار و نادیده گرفتن خیره کننده و فقدان شعور و درک آنهاست که در کجا زندگی می‌کنند، چه کاری انجام می‌دهند و دنبال چه چیزی هستند.

در این میان، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفته که این سفر با هدف پیام به ناتو برای اعلام جنگ نیست بلکه هدف از آن، تقویت و توسعه روابط است.

تلگراف نوشته است: با وجود انکار کرملین، زمان‌بندی سفر پوتین به قلب اروپا و تشدید تهدید روسیه درباره یک جنگ گسترده‌تر با غرب، قابل توجه است.

ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس روز چهارشنبه پس از هشدار رئیس ارتش مبنی بر اینکه غیرنظامیان باید برای جنگ با روسیه ثبت نام کنند، مجبور به رد کردن خدمت اجباری در صورت وقوع جنگ شد.

بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان هم گفته که پوتین احتمالا ظرف پنج تا هشت سال علیه ناتو اعلام جنگ کند.

سفری برای یادآوری به ساکنان که شما روس هستید

«کامیل گراند»، تحلیلگر اندیشکده شورای اروپا در امور خارجه گفت: پوتین پیام‌های زیادی در این سفر داشته که شامل یادآوری به مردم در کالینینگراد است مبنی بر اینکه شما روس هستید.

او ادامه می‌دهد: به نظر من پوتین با این سفر می‌خواسته بگوید پس از درخواست فنلاند و سوئد برای پیوستن به ناتو، دریای بالتیک، دریای ناتو نیست. همچنین می‌خواسته به غرب یادآوری کند که روسیه دارایی‌های نظامی در کالینینگراد دارد.

پسکوف گفته است: بیانیه‌های نظامی از کشورهای بالتیک تهدیدی برای کالینینگراد بود که روسیه پس از جنگ جهانی دوم آن را از آلمان تصرف کرد.

نیروهای انگلیس به عنوان بخشی از دفاع ناتو در استونی مستقر هستند. در ژانویه، استونی به همراه لتونی و لیتوانی برای ایجاد یک منطقه دفاعی مشترک بالتیک در مرزهایشان با روسیه و بلاروس توافق کردند. آنها قرار است دیواری با تاسیسات ضد تحرکات نظامی ایجاد کنند و همکاری موشکی-توپخانه‌ای خود را بهبود بخشند.

استونی به عنوان کشوری که سابق بر این عضوی از شوروی بود، ۶۰۰ سنگر در مرز با روسیه ایجاد می‌کند که هر کدامشان بیش از ۱۰ سرباز دارد.

وزیر دفاع استونی نیز گفته که جنگ اوکراین اثبات کرد «ما به ساختارهای دفاعی فیزیکی در مرز با روسیه نیاز داریم تا از تمامی کشور دفاع کنیم.»

کالینینگراد به عنوان محتمل‌ترین مکان برای شروع جنگ بین روسیه و ناتو در نظر گرفته می‌شود.

مسکو جنگنده‌های مسلح به موشک‌های فرا صوت خود را در منطقه کمی پس از حمله به اوکراین مستقر کرده است. بعدا هم اعلام کرد که موشک‌های مستقر شده به کلاهک‌های اتمی مجهز هستند.

 

«شکاف سووالکی» ۶۰ مایلی در مرز بین لهستان و لیتوانی، کالینینگراد را با بلاروس، متحد روسیه وصل می‌کند، جایی که نیروهای روسی در آن مستقر هستند.

اگر پوتین در یک اقدام ناگهانی نیروهایش را از بلاروس در سراسر این شکاف به کالینینگراد منتقل کند، می‌تواند ارتباط استونی، لیتوانی و لتونی را با متحدانشان و خطوط تامین در مرکز و غرب اروپا قطع کند. ژنرال‌های ناتو این شکاف را پاشنه آشیل ائتلاف می‌دانند.

در این میان، «گابرلیوس لندسبرگیس» وزیر خارجه لیتوانی پیش از نشست اتحادیه اروپا در بروکسل گفته بود: ما متقاعد شده‌ایم که یک جنگ واقعی یک احتمال قطعی است.

وزیر دفاع آلمان هم هشدار داده که نه ارتش و نه مردم آماده جنگ با روسیه نیستند.

او اخیرا در جمع سربازان در آکادمی نظامی آلمان در هامبورگ گفته بود: واقعا ما برای دفاع از کشور آماده‌ایم؟ و این «ما» چه کسانی هستند؟ این بحثی است که باید داشته باشیم و به آن بپردازیم.

اوکراین: از رئیس جمهور چین برای نشست صلح در سوئیس دعوت کرده‌ایم
۱۴۰۲/۱۱/۰۷ - ۲۱:۰۹

مشاور دیپلماتیک ارشد رئیس جمهور اوکراین در آستانه دومین سالگرد «عملیات نظامی ویژه» ارتش روسیه در خاک این کشور گفت کی‌یف از شی جینپینگ، رئیس جمهور چین برای شرکت در یک «اجلاس صلح» با شرکت رهبران جهان در سوئیس دعوت کرده است.

 چین روابط نزدیکی با روسیه دارد و از انتقاد از حمله مسکو به اوکراین خودداری کرده است اما همچنین گفته است که حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشورها باید رعایت شده و پیشنهاد میانجی‌گری خود در جنگ روسیه و اوکراین را داده است.

ایهور ژوفکا، مشاور دیپلماتیک ریاست جمهوری اوکراین در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفت: «ما قطعا از چین برای شرکت در این اجلاس در عالی‌ترین سطح یعنی در سطح رئیس جمهوری خلق چین دعوت می‌کنیم.»

این مقام اوکراینی بیان کرد: «شرکت چین برای ما بسیار مهم خواهد بود. ما در حال همکاری با طرف چینی هستیم. ما شرکای خود در جهان را به کار می‌گیریم تا به چین ابلاغ کنند که شرکت کردن در یک چنین اجلاسی چقدر اهمیت دارد.»

به نوشته خبرگزاری رویترز، روسای جمهوری روسیه و چین سه هفته قبل از حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ به اعلام شراکت «بدون محدودیت» دو کشور در نشستی در شهر پکن پرداختند. چین از زمان اعلام این پیمان به میزان چشمگیری واردات انرژی خود از روسیه را افزایش داده است.

سوئیس اخیرا اعلام کرد که به عنوان یک کشور بی طرف با میزبانی از یک اجلاس صلح برای اوکراین به درخواست زلنسکی موافق است اما هنوز هیچ تاریخ یا مکان دقیقی برای این میزبانی تعیین نکرده است.

ژوفکا اظهار کرد که تیم‌هایی در حال کار به روی جزئیات این اجلاس هستند.

ژوفکا بیان داشت ۸۲ تن از مشاوران امنیت ملی کشورها در مذاکراتی درباره صلح اوکراین در ماه جاری میلادی در شهر داووس سوئیس که تمرکز  آن بر یک به اصطلاح «فرمول صلح» ۱۰ بندی اعلام شده از سوی زلنسکی بوده، شرکت کردند.

روسیه به این اجلاس دعوت نشد و فرمول صلح ۱۰ بندی زلنسکی را مردود و بی اثر دانسته است.

ژوفکا بیان کرد: «ما بر سر نقشه راهی در این اجلاس برای اجرای این فرمول صلح مذاکره خواهیم کرد.»

یک نماینده چین تابستان گذشته در نشستی در عربستان درباره اوکراین شرکت کرد و شی جینپینگ و زلنسکی نیز پیش از این با یکدیگر گفتگوی تلفنی داشته‌اند.

پکن سال گذشته میلادی یک طرح صلح خودش متشکل از ۱۲ بند را برای جنگ اوکراین اعلام کرد.

در طرح صلح اعلامی پکن موضوع اعلام آتش‌بس درج شده اما اشاره‌ای به خروج روسیه از تمامی مناطق تحت تصرفش نشده است.

ارسال کلاهک های اتمی آمریکا به انگلیس پس از تهدید روسیه
۱۴۰۲/۱۱/۰۷ - ۲۱:۰۱

 

«کلاهکهای اتمی آمریکا با سه برابر قدرتِ بمب اتمی هیروشیما در خاک انگلیس  مستقر می‌شود». روزنامه انگلیسی تلگراف براساس اسنادی که مشاهده کرده از تصمیم ایالات متحده آمریکا برای استقرار تسلیحات اتمی پنتاگون در پایگاه نظامی "لاکن هیث" در انگلیس خبر داده است.
 
ارتش آمریکا در 6 آگوست 1945 برای تسلیم کردن ارتش ژاپن یک بمب اتمی به قدرت 13 کیلو تن منفجر کرد که قدرتی برابر با 20 هزار تن تی ان تی داشت که در مجموع باعث کشته شدن بیش از 140 هزار نفر شد.

افشای این اسناد در حالی منتشر می‌شود که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) اخیرا در زمینه نیاز به آمادگی شهروندان کشورهای عضو برای جنگ با روسیه هشدار داده بود. 

هفته گذشته ژنرال راب بوئر یک مقام ارشد نظامی ناتو، گفت که «شهروندان ناتو باید برای جنگ همه جانبه با روسیه در 20 سال آینده آماده شوند» که این مستلزم تغییر عمده در زندگی آنها است.

آمریکا به عنوان بخشی از راهبرد بازدارندگی ناتو، به اروپا و کشورهای دیگر آن سلاح هسته‌ای ارسال کرده است. تعداد دقیق و موقعیت این سلاح‌ها جزو اطلاعات طبقه‌بندی‌شده هستند اما گفته می‌شود حدود ۱۰۰ بمب هسته‌ای B-61 در پنج کشور عضو ناتو شامل بلژیک، آلمان، ایتالیا، هلند و ترکیه قرار دارد.

تلگراف در ادامه نوشت: بازگشت تسلیحات آمریکایی به خاک انگلیس بخشی از برنامه ناتو برای توسعه و ارتقای پایگاههای اتمی در پاسخ به تنش‌های شدید با کرملین در پی حمله روسیه به اوکراین است. 

روسیه در واکنش به این تصمیم واشنگتن گفته که استقرار کلاهکهای اتمی در این کشور را یک رفتار تحریک آمیز و تنش زا قلمداد کرده و با اقدامات متقابل مواجه خواهد شد. 

روایت واشنگتن‌پست از راهبرد جدید آمریکا در جنگ اوکراین
۱۴۰۲/۱۱/۰۷ - ۲۱:۰۰

 روزنامه «واشنگتن پست» در مطلبی از ایجاد یک راهبرد جدید توسط دولت «جو بایدن» برای حمایت از اوکراین در بحبوحه عدم تائید بودجه حمایت از کی‌یف در کنگره آمریکا خبر داد که در آن به جای بازپس‌گیری قلمروی این کشور از روسیه، تنها بر دفاع صرف تمرکز شده‌است.

به گزارش این روزنامه آمریکایی، باوجود بن‌بست در کنگره بر سر تائید بودجه حمایتی از اوکراین، دولت بایدن در حال کار بر روی یک راهبرد بلندمدت با هدف پشتیبانی از این کشور است؛ طرحی که به گفته برخی مقامات آمریکایی دستاورد چندانی را برای کی‌یف مقابل مسکو در سال ۲۰۲۴ پیش‌بینی نکرده است.

براساس این طرح، دولت بایدن با در نظر گرفتن ضدحمله ناموفق سال گذشته اوکراین، در حال تدوین راهبردی جدید است که تمرکز خود را به جای برگرداندن بخش هایی از خاک اوکراین، به کمک به این کشور برای جلوگیری از پیشرفت های جدید روسیه و در عین حال تقویت توان و اقتصاد آن می گذارد.

به گفته منابع آگاه، این طرح جدید در مقایسه با برنامه سال گذشته تغییر بسیاری زیادی دارد، به ویژه که در سال گذشته آمریکا و متحدانش تلاش کردند با ارسال انبوهی از تسلیحات پیشرفته بتوانند به سرعت نیروهای روسیه را که شرق و جنوب اوکراین را اشغال کرده بودند، عقب برانند.

یک مقام ارشد آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، در همین زمینه گفت: «نمی توان مانند سال گذشته عمل کرد. راهبرد کنونی این است که اوکراین را در موقعیتی قرار دهیم تا موقعیت کنونی خود را در میدان نبرد حفظ کند و تمرکز را برای تقویت آنها تا پایان سال ۲۰۲۴ بگذاریم».

به نوشته این روزنامه پرشمارگان آمریکایی، طرح ایالات متحده اساسا بخشی از یک تلاش چندجانبه چندین کشور حامی اوکراین برای حمایت امنیتی و اقتصادی است و هر کدام از این کشورها در حال تهیه سندی هستند که تعهدات آنها را به کی‌یف تا یک دهه آینده مشخص می‌کند.

به گونه ای که هفته گذشته انگلیس از توافقنامه ۱۰ ساله خود با اوکراین که به امضای ریشی سوناک نخست وزیر این کشور و ولودمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین رسید، خبر داد. این توافق شامل کمک های مربوط به امنیت دریایی، هوایی، دفاع هوایی، تسلیحاتی و مالی است.

گفته می شود کشور بعدی همراستا با انگلیس، فرانسه باشد و توافق های آن با این کشور با سفر آتی امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه به اوکراین مشخص می گردد.

هرچند نویسنده این مطلب می افزاید: در نهایت موفقیت این راهبرد کاملا به آمریکا به عنوان بزرگترین حامی مالی و نظامی اوکراین بستگی دارد.

دولت بایدن امیدوار است در بهار امسال تعهدات ۱۰ ساله خود به اوکراین را با فرض تائید درخواست کمک ۶۱ میلیارد دلاری به کی‌یف توسط کنگره، اعلام نماید.

اما وضعیت متزلزلی که در حال حاضر توسط جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان ایجاد شده و امکان رد این بسته تکمیلی را تقویت کرده، به نگرانی ها میان مقامات کی‌یف و متحدان اروپایی آن دامن زده است.

یک مقام ارشد اروپایی در همین زمینه گفت: قطعا رهبری و تعامل آمریکا در این مرحله و در بلندمدت، بسیار مهم است. این امر یک ضرورت است و نشانه عزم غرب برای فهماندن این موضوع به روسیه است که پیروز نخواهد شد.

زلنسکی نیز هفته گذشته در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: ما بدون حمایت آمریکا نمی توانیم سرپا بمانیم. این یک واقعیت است.

تضمین آینده اوکراین در برابر ترامپ

به گفته مقامات آمریکایی، این سند راهبردی جدید حمایت از عملیات نظامی اوکراین کوتاه مدت و همچنین ایجاد یک نیروی نظامی اوکراینی را در آینده تضمین می کند تا بتواند از تجاوز روسیه جلوگیری نماید. گفته می شود این طرح شامل وعده ها و برنامه هایی برای کمک به حفاظت، بازسازی و گسترش پایگاه صنعتی و صادراتی اوکراین و یاری این کشور در ایجاد اصلاحات سیاسی مورد نیاز برای ادغام کامل با نهادهای غربی است.

یک مقام آمریکایی در همین مورد تاکید کرد: امیدواریم که در بلندمدت هم کمک های لازم به اوکراین در صورت پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ ارائه شود.

رومن کاستنکو قانونگذار اوکراینی در مصاحبه ای در همین زمینه تاکید کرد: از ما می پرسند برنامه ما چیست، اما باید بدانیم که چه منابعی خواهیم داشت. در حال حاضر، همه چیز حاکی از آن است که ما در سال جدید منابع کمتری در اختیار داریم. بنابراین معلوم است که چه برنامه ای داریم؛ دفاع.»

سرهی رکمانین یکی دیگر از نمایندگان مجلس اوکراین در این خصوص گفت: به طور کلی تصور یک عملیات تهاجمی استراتژیک جهانی در سال ۲۰۲۴ بسیار سخت است. به خصوص اگر به وضعیت کلی کمک های خارجی نگاه کنیم.

این روزنامه در بخش دیگری از این مطلب آورده است: حتی کسانی که معتقدند اوکراین در نهایت می تواند روسیه را شکست دهد، اذعان دارند که سال ۲۰۲۴ سال ضعیف و خطرناک خواهد بود.

ادگارس رینکوویچ رئیس جمهور لتونی در مصاحبه‌ای گفت: به احتمال زیاد، سال جدید دستاوردهای بزرگ ارضی به دست نخواهد آمد. تنها راهبرد این است که تا جای ممکن به اوکراین کمک کنیم تا از شهرهای خود دفاع کنند و به سادگی قلمروی کنونی را از دست ندهند.

در این میان، سیاستگذاران آمریکایی می گویند که انتظار می رود جنگ در نهایت از طریق مذاکره به پایان برسد، اما در عین حال بعید می دانند که ولادیمیر پوتین در مورد مذاکرات امسال جدی باشد. چراکه به ادعای آنها رهبر کرملین امیدوار است دونالد ترامپ در ماه نوامبر پیروز انتخابات شود و حمایت واشنگتن از کی‌یف کاهش یابد.

ترامپ ماه‌ها پیش گفته بود که اگر به کاخ سفید بازگردد، جنگ را ظرف ۲۴ ساعت خاتمه می دهد؛ ادعایی که به گفته زلنسکی «بسیار خطرناک» است.

هیچ راه حل سریع و آسانی برای جنگ وجود ندارد

اریک کیارملا تحلیلگر اطلاعاتی سابق سیا و کارشناس حوزه روسیه در مورد ارسال تجهیزات و تسلیحات بیشتر به اوکراین گفت: اگرچه اوکراین همچنان مشتاقانه منتظر تحویل جنگنده ها و خودروهای زرهی بیشتر در سال جاری است، اما اینها سامانه های گران قیمتی هستند و من فکر می کنم اوکراینی ها متوجه شده اند که هیچ راه حل سریع و آسانی وجود ندارد، زیرا آنها خود به چشم دیده اند که چگونه یک تانک یک میلیون دلاری توسط یک مین ۱۰ هزار دلاری منهدم شده است.

اما با این حال همه حامیان اوکراین معتقد نیستند که اکنون زمان مناسبی برای تمرکز صرف بر دفاع نیست.

آندرس فوگ راسموسن دبیرکل سابق ناتو در جریان دیدار هفته گذشته خود با نمایندگان آمریکایی برای تحت فشار قرار دادن قانونگذاران جمهوری خواه با هدف تایید بودجه اوکراین گفت: هر راهبردی هم که بکار ببرید، شما در نهایت به تمام تسلیحاتی که فکرش را بکنید نیاز دارید.

وی افزود: شما نمی توانید با دنبال کردن یک رویکرد گام به گام در جنگ پیروز شوید. شما باید حریف را غافلگیر و مغلوب کنید.

وحشت گسترده در اروپا با افزایش گمانه زنی ها درباره حمله روسیه

نشریه انگلیسی گاردین روز شنبه در گزارشی، نتیجه غیرقابل پیش‌بینی جنگ اوکراین، بحران خاورمیانه و احتمال بازگشت ترامپ به کاخ سفید را عامل تشدید نگرانی‌ها در میان سران اروپایی ارزیابی کرد.

 بازگشت احتمالی دونالد ترامپ به کاخ سفید و ضدیت او با سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)‌، عاملی برای تشدید نگرانی سران اروپایی نسبت به پایان جنگ اوکراین به نفع روسیه است.

تداوم بحران در خاورمیانه با ادامه کشتارها در غزه، درگیری‌های با حزب‌الله در مرز لبنان و حملات بی‌وقفه نیروهای یمنی و واکنش نظامی آمریکا و انگلیس نیز وخامت اوضاع را برای سران اروپایی بیشتر می‌کند.

راب باور، رئیس کمیته نظامی ناتو هفته گذشته بر ضرورت آمادگی برای مداخله نظامی در درگیری‌ با روسیه و جنبش مقاومت خاورمیانه تأکید کرده بود.

وزیر دفاع انگلیس گرانت شاپس نیز صلح دوره جنگ سرد را خاتمه یافته خوانده و گفته است جهان در حال عبور از «مرحله پساجنگ به پیشاجنگ» است و به‌زودی ایده‌آل‌گرایی جای خود را به «واقع‌گرایی سخت» خواهد داد.

بوریس پیستوریوس وزیر دفاع آلمان نیز در مصاحبه‌ای طی هفته گذشته به‌رغم غیرمحتمل خواندن حمله نظامی روسیه به اروپا، به احتمال وقوع چنین حمله‌ای در پنج تا هشت سال آینده اشاره کرد.

اگرچه ابعاد تجاری گسترش آتش جنگ و سود صنایع دفاعی یکی از انگیزه‌های وزرای دفاع اروپایی برای دمیدن در آتش جنگ عنوان می‌شود، اما باید توجه داشت که دو سال جنگ در اوکراین اروپا را از ذخایر تسلیحاتی تخلیه کرده است.

از سویی، احتمال تصویب کمک ۶۱ میلیارد پوندی به اوکراین توسط کنگره آمریکا باتوجه به عطف توجهات جمهوری‌خواهان به مرز مکزیک بعید به‌نظر می‌رسد. در این صورت، اروپا بار ادامه جنگ در اوکراین را به دوش خواهد کشید و با پایان یافتن حمایت آمریکا، روسیه دست برتر میدان جنگ خواهد بود.

مانفرد وبر رئیس حزب محافظه‌کار «مردم» در پارلمان اروپا هفته گذشته در مصاحبه‌ای با پولیتیکو بر ضرورت ابتکار عمل اتحادیه اروپا و گرفتن سکان جنگ از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تأکید کرده است.

برخی نیز صحبت از لزوم تشکل کمیسیون دفاعی اروپایی می‌کنند، پیشنهادی که باتوجه به حضور انگلیس، ترکیه و آمریکا در ناتو مشکل بتوان از منطقی بودن آن دفاع کرد.

از سویی، فرمانده ارتش انگلیس پاتریک سندرز باتوجه به حجم محدود ارتش کشورش مقاومت در مقابل حمله احتمالی روسیه را بدون ورود داوطلبانه غیرنظامیان ناممکن توصیف کرده است.

اگرچه چنین پیشنهادی در انگلیس رد شده است، اما کشورهایی چون لاتویا و سوئد به‌دنبال اعلام طرح نظام خدمت سربازی هستند و آلمان نیز «تمامی گزینه‌ها» را روی میز قرار داده است.

بلومبرگ: مجارستان از مخالفت خود با کمک اتحادیه اروپا به اوکراین دست کشید

بلومبرگ در گزارشی بدون اشاره به دلایل تغییر موضع بوداپست در برابر کمک‌های اتحادیه اروپا به اوکراین، نوشت: مجارستان از مخالفت خود با کمک ۵ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا به اوکراین دست کشید.

به گزارش بلومبرگ، مجارستان از مخالفت خود با ایجاد یک صندوق کمک نظامی با بودجه سالانه ۵ میلیارد یورو برای اوکراین دست خواهد کشید و راه را برای دستیابی به توافقی که هدف آن نوسازی مکانیسم دفاعی اوکراین از طریق تامین پایدار تسلیحات به کی‌یف است هموار خواهد کرد.

بلومبرگ به نقل منابع آگاه در گزارش خود نوشت: بوداپست اعلام کرده است که در نشست آتی سفرای اتحادیه اروپا، مانع از دستیابی آنها به یک توافق برای ایجاد این صندوق کمک نظامی نخواهد شد.

به نوشته بلومبرگ با توجه به اینکه مجارستان در اوایل هفته جاری با اصلاح مکانیسم فعلی اتحادیه مخالفت کرده بود، تصمیم جدید بوداپست حکایت از تغییر موضع مجارستان در همین چند روز اخیر دارد.

بر اساس مکانیسم فعلی اتحادیه اروپا، این اتحادیه بهای تسلیحات ارسالی از سوی کشورهای عضو به اوکراین را به آنها پرداخت می‌کند اما در صورت تصویب صندوق کمک نظامی با بودجه سالانه ۵ میلیارد یورو، روند این بازپرداخت‌ها تسهیل شده و همین امر به تداوم بیشتر کمک‌های نظامی به اوکراین خواهد انجامید.

استولتنبرگ: ناتو با سوئد قوی‌تر می‌شود

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو با استقبال از موافقت ترکیه با عضویت سوئد در پیمان آتلانتیک شمالی، تاکید کرد: ناتو با سوئد قوی‌تر خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، استولتنبرگ در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق)، نوشت: از گفت وگو با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه خوشحال هستم و از اقدام ترکیه در موافقت و تصویب عضویت سوئد در ناتو استقبال می‌کنم.

دبیرکل ناتو با بیان اینکه نگرانی‌های امنیتی مشروع آنکارا از سوی استکهلم برطرف شده است، تاکید کرد: سوئد، ترکیه و ناتو همگی با پیوستن استکهلم به جمع اعضای پیمان آتلانتیک شمالی، قوی‌تر خواهند شد.

به نوشته خبرگزاری آناتولی، سوئد و فنلاند در ماه مه ‌۲۰۲۲ و پس از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین در ۲۱ فوریه همان سال (دوم اسفند ۱۴۰۰)، درخواست عضویت خود به ناتو را ارائه کردند و فنلاند موفق شد در آوریل ۲۰۲۳ به عنوان سی و یکمین عضو این اتحاد نظامی به ناتو بپیوندد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۳۱
بزنید بترکونید جهان رو دست مریزاد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
بقول مهران مدیری

دیگه بدرد نمیخوره

اگر تخاصم و تصادم هسته ای پیش بیاد و ادمها همشون نابود بشن
کره زمین برای قرنها نفس تازه میکنه
براساس نظریاتی
دردورانهای گذشته پیشرفتهای زیادی بوده و تمدنهایی پیشرفته وجودداشته که از بین رفته و باز از صفر شروع شده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
اوپنهایمر گفته بوده اگر جنگ جهنی دیگه ای رخ بده امکان داره نسل بشر منقرض بشه
مرگ ‌بر پوتین دیکتاتور جنایتکار
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
روسیه در برابر آمریکا جوجه دیکتاتوره دیکتاتور اصلی آمریکاست
هرمس۳نیک
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
فکر نمی کنی گرگ وال استریت اگر زیاده خواه و خونخوار نبود الان جنگ در خاورمیانه وجود نداشت
کم کم اروپا به تنظیمات کارخانه بر می گردد . در این هشتاد سال اخیر در واقع اروپا در دوره افسردگی و نقاهت جنگ جهانی بوده ولی ما به اشتباه این به ظاهر آرمش خواهی آنها را به پای متمدن بودنشان می گذاشتیم. هر کو دور افتاد از اصل خویش باز جوید روزگار وصل خویش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
دقیقا احسنت درک درستی بور
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
عجب تحلیل درستی بور
لطفاً به فکر مشکلات مردم ایران و تگزاس باشید
من نمی‌دانم در جنگ جهانی سوم از چه سلاح‌هایی استفاده می‌شود، اما جنگ جهانی چهارم با چوب و سنگ خواهد بود.». ( آلبرت انیشتین )
آی پی کانادا کرسی رو روشن کن و بنواز
وحشت گسترده در اروپا همون زمستان سخته
گویا هنوز آی پی کانادا فعالیت به زبان های رایج در اروپا رو شروع نکرده تا این بندگان خدا از نگرانی دربیان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
آی پی کانادا رو این حساب که در همه علوم و فنون تخصص داره در حال سر هم بندی سایر مشکلات هستند . به زودی به موضوع مهیج اوکراین هم سر خواهند زد .
اوکراین از رئیس جمهور چین برای نشست صلح دعوت کرده
نمک نشناس ها. آی پی کانادا رو چرا دعوت نکردین
پوتین جانی
یه عده میگفتن این بود نتیجه اعتماد به غرب؟حالا که غرب همه جانبه پشت اکراین هست چی میگن؟اکراین در برابره یه ابرقدرت ونوچه هاش ایستاد ومردمش از جونشون مایه گذاشتن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
غرب، اوکراین و مردمش را هزینه استهلاک روسیه کرد بعد شما از حمایت غرب دم میزنین. غرب کدام گلوله را به سمت روسیه شلیک کرد یا کدام پهپاد روسی در خا غربی ها منفجر شد. خاک و خون از اوکراین رفت و غرب نشست و لذت برد. نسخه اوکراینی شماها باعث نابودی اوکراین شدن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
بله جنگی که غرب با روسیه می خواست انجام بده را با آوردن یه دلقک یهودی در راس حکومت اوکراین و با هزینه تک تک اوکراینی ها داره انجام میده و حسابی هم داره از اوکراین پشتیبانی می کنه
نمیشه فونت کامنت هارو بزرگتر کنید چشمها داغون میشود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
تصویر را زوم کنید
مطالبی که در این صفحه دیدم تداعی کننده تبلیغات آلمان نازی پیش از شروع جنگ جهانی دوم بود.
تنها ارزوم اینه که روسیه وانگلیس وارد جنگ اتمی بشن وهمدیگر را نابود کنن.نذر حضرت زهرا کردم.به امید خدا که جفتشون نابود بشن به حق همه ی ضربه هایی که به کشور ما زدن.مخصوصا روسیه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
اون شوروی بود بابا
ناشناس
| Germany |
۰۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
در یکی از نیروگاه های روسیه یک حادثه پیش آماد . تا اروپا درگیر رادیو‌اکتیو بود . فکر میکنی در امان خواهی بود در صورت وقوع جنگ هسته ای؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
ما هم یه نذر حضرت زهرا می کنیم که خداوند به شما عقل و ذره ای وجدان بدهد. کشته شدن مردمان عادی که شاید به اندازه ما و شما از دست سیاستمدارهاشون دلشون خونه چه اثر مثبتی می تونه داشته باشه. بعدشم برو در مورد تئوری اثر پروانه ای یه تحقیقی بکن
اینجا دیگه اقامت مردهای اکرایینی بین ۲۰ تا ۵۰ سال که زمان جنگ آمدن به راحتی قبلا تمدید نمیکنن و باید کم کم برن میدان مبارزه.
روسیه توانایی نظامی چندانی نداره همیم الان هم نیروی هوای روسیه قایلیت پرولز از ترس پدافند هوایی اوکراینو ندارهامریکا و اروپا روسیه رو نابود می کنن در جنگ واقعی اختمالا روسیه تجزیه میشه
خیلی دنیا خسته کننده شده یه جنگ جهانی بشه یه کم بخندیم
۝۝۝۝۝۝۝
﴿الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وَالْعَنْ أعْداءَهُم﴾
۝۝۝
﴿اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج﴾
۝۝۝
یا الله به حق محمد و آل محمد
از اختلاس و تورم نجاتمون بده
۝۝۝
و
از دست جنایتکارای جنگی غاصب قصاب صهیونست، مردم مظلوم فلسطین رو نجات بده.
۝۝۝
﴿الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وَالْعَنْ أعْداءَهُم﴾
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار