بازدید 8564
ششصد و هشتاد و ششمین روز از حمله روسیه به اوکراین

آماده باش پدافند موشکی روسیه برای مقابله با حملات ناتو در لنینگراد/کشته شدن 130 فرانسوی در اوکراین/واکنش روسیه به طرح ترامپ درباره صلح در اوکراین

ششصد و هشتاد و شش روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.
کد خبر: ۱۲۱۷۳۳۹
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۹ 22 January 2024

آماده باش پدافند موشکی روسیه برای مقابله با حملات ناتو در لنینگراد

بین الملل تابناک: ششصد و هشتاد و شش روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

آیا جنگ اوکراین باعث تغییر دکترین هسته‌ای روسیه می‌شود؟
۱۴۰۲/۱۱/۰۲ - ۲۲:۴۰

 رویترز با استناد به گزارشی که از سوی یک اندیشکده پرنفوذ انگلیسی منتشر شده، به بررسی احتمال تغییر دکترین هسته‌ای روسیه و امکان استفاده این کشور از تسلیحات اتمی و پیامدهای آن پرداخت.

به گزارش این خبرگزاری انگلیسی، مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک (IISS) امروز دوشنبه در گزارشی اعلام کرد که جنگ در اوکراین اعتماد روسیه به نیروهای متعارف خود را کاهش داده و اهمیت استفاده مسکو از تسلیحات هسته‌ای غیراستراتژیک (NSNWs) را به عنوان ابزاری برای بازدارندگی و شکست ائتلاف نظامی ناتو در جنگ‌های احتمالی آینده افزایش داده است.

تسلیحات هسته‌ای غیراستراتژیک به تمامی سلاح‌های اتمی با برد تا ۵ هزار و ۵۰۰ کیلومتر گفته می‌شود که در میدان جنگ کاربرد دارند و نقطه مقابل تسلیحات هسته‌ای استراتژیک با برد بلندتر هستند که روسیه یا آمریکا می‌توانند برای حمله به یکدیگر از آنها استفاده کنند.

براساس گزارش این اندیشکده انگلیسی که امروز دوشنبه منتشر شد، این پرسش مطرح شده که آیا امکان دارد روسیه براساس این باور که غرب اراده لازم برای واکنش هسته‌ای را دارا نیست، از تسلیحات هسته‌ای غیراستراتژیک خود در میدان جنگ علیه اوکراین استفاده کند؟

در این گزارش آمده است: «درک روسیه از فقدان اراده کافی غربی‌ها برای استفاده از تسلیحات اتمی یا پذیرش تلفات در جنگ‌ها، افکار و دکترین تهاجمی روسیه را برای استفاده از NSNW ها بیش از پی تقویت می کند.

مطابق این گزارش، منطق استفاده از تسلیحات هسته ای غیراستراتژیک تشدید درگیری به شیوه‌ای کنترل شده و با هدف جلوگیری از جنگ با آمریکا و ناتو، یا برای وادار کردن آنها به پایان جنگ بر اساس خواسته های روسیه بکار برده می شود.

با این وجود، مسکو همواره هرگونه تهدید هسته‌ای از جانب خود را رد کرده است. اما اظهارات ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه از زمان آغاز جنگ در اوکراین که خطاب به غرب به صورت هشدارآمیز صورت گرفته احتمال استفاده آن از تسلیحات نام برده را رد نمی‌کند. پوتین از زمان شروع جنگ اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ همواره گفته بود که هر کسی که تهدیدی برای روسیه ایجاد کند و یا در این راستا تلاش کند با پیامدهایی روبرو می شود که در تاریخ تجربه نکرده است.

سرگئی کاراگانوف تحلیلگر روسی از جمله کسانی بود که سال گذشته بر لزوم تهدید به حملات هسته ای اروپا با هدف ترساندن و هشیار کردن دشمنان مسکو تاکید کرد.

ویلیام آلبرک به‌عنوان یکی از اعضای ارشد اندیشکده مطالعات استراتژیک و نویسنده این گزارش در همین زمینه گفت که کاراگانف از جمله حامیان اصلی استفاده از تسلیحات هسته ای در صورت شکست ارتش روسیه در اوکراین است.

آلبرک مدعی شد: تحلیلگران و مقامات روس بیم آن دارند که وضعیت کنونی، غربی ها را جسورتر کرده باشد. بنابراین با مطرح کردن تهدیدات هسته ای سعی در ترساندن زیاد آمریکا را دارند.

وی سپس خاطرنشان کرد: چنانچه روسیه برای استفاده از تسلیحات هسته ای غیراستراتژیک آماده شود، نهادهای اطلاعاتی غرب آگاه می شوند. چراکه آماده سازی برای استفاده از این تسلیحات شامل حرکت سلاح ها از یک انبار مرکزی به یک پایگاه هوایی و احتمالا حملات متعارف در نزدیکی منطقه هدف برنامه ریزی شده به منظور از کار انداختن رادارها و دفاع ضد موشکی چیزی نیست که بتوان آن را پنهان کرد.

این عضو اندیشکده انگلیسی افزود: احتمالا پوتین در این مرحله به یک پناهگاه هسته‌ای منتقل می‌شود و در صورت واکنش هسته‌ای آمریکا، کل سیستم فرماندهی و کنترل هسته‌ای روسیه را در حالت آماده‌باش قرار می‌دهد.

این فرمانده پیشین ناتو در ادامه یادآور شد: هرگونه استفاده احتمالی روسیه از چنین تسلیحاتی نیازمند آن است تا مسکو مقدار مناسب و کافی استفاده از آنها را برای عقب راندن دشمن در نظر داشته باشد.

وی سپس گفت: چگونگی واکنش به این سناریو همان چیزی است که خواب را از چشمان برنامه ریزان آمریکایی ربوده است.

نویسنده این گزارش در پایان اضافه کرد: وقتی طرف مقابل از آستانه هسته ای عبور می کند، چگونه می تواند از تشدید جنگ جلوگیری می کنید؟ چگونه می توان آن را مهار نمود و از تنش ها کاست؟ وی سپس گفت: این یکی از سخت‌ترین مشکلاتی است که از آغاز عصر هسته‌ای وجود داشته است.

مسکو: آمریکا در حال ایجاد دولتی استعماری در اوکراین است
۱۴۰۲/۱۱/۰۲ - ۲۲:۴۰

سرویس اطلاعات خارجی روسیه اعلام کرد آمریکا در حال راه‌اندازی دولتی استعماری در اوکراین است.

 سرویس اطلاعات خارجی روسیه امروز/دوشنبه اعلام کرد آمریکا در حال راه‌اندازی یک دفتر استعماری در اوکراین است که نیروهای آن قبلا در کشورهای غربی آموزش دیده‌ بودند.

این گزارش به نقل از سرگئی ناریوشکین، مدیر مطبوعاتی سرویس اطلاعات خارجی روسیه آورده است که دفتر مذکور توسط افسران اوکراینی که قبلاً در کشورهای غربی آموزش دیده‌اند، اداره می‌شود.

در متن گزارش مطبوعاتی این سرویس آمده است: «دولت آمریکا در ادامه اهداف قبلی خود برای دست‌نشانده سازی اوکراین، اقدام به ایجاد یک دفتر در این کشور نموده است که عملاً ماهیت استعماری دارد».

لاوروف: اوکراین به طور عمدی به اهداف غیرنظامی حمله می‌کند
۱۴۰۲/۱۱/۰۲ - ۲۲:۳۹

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد اظهار داشت: نیروهای اوکراینی به طور عمدی به اهداف غیرنظامی حمله می‌کنند.

 سرگئی لاوروف امروز (دوشنبه) در نشست شورای امنیت سازمان ملل در نیویورک با بیان این مطلب افزود: کارشناسان بی طرف پی برده‌اند که حمایت مستمر غرب از اوکراین مانع دستیابی به صلح می‌شود.

وزیر امور خارجه روسیه با بیان اینکه «ما همیشه آماده گفت‌وگو هستیم»، تصریح کرد: مسکو هرگز مانع مذاکره و حل درگیری اوکراین از طریق راه‌های دیپلماتیک نشده است.

دیپلمات ارشد روس با اشاره به حمله اوکراین به مناطق مسکونی «بلگورود» در ۹ دی و حمله روز گذشته (اول بهمن) به بازاری در شهر «دونتسک»، مسوولیت مرگ غیرنظامیان را متوجه کسانی که سلاح به اوکراین می‌فرستند، دانست و گفت: «تجار مرگ» به هیچ وجه شرمسار نمی‌شوند که سلاح‌هایشان، از جمله مهمات خوشه‌ای و گلوله‌های حاوی اورانیوم ضعیف‌شده، به طور سازمان‌یافته، بی‌رحمانه و از روی عمد اهداف کاملا غیرنظامی را مورد اصابت قرار می‌دهد.

لاوروف موضع آمریکا در مورد کمک نظامی به اوکراین را با یک پروژه تجاری سودآور مقایسه کرد و تصریح کرد: آقای آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا بر این واقعیت تمرکز دارد که تداوم ارائه کمک به اوکراین، تضمینی برای ایجاد مشاغل جدید در ایالات متحده است.

وی ادامه داد: کمک مالی واشنگتن به کی‌یف همانند تامین مالی یک جنگ نیست، بلکه شبیه پروژه تجاری سودآوری است. نمونه بارز فعالیت‌های ایالات متحده در اوکراین، دریافت خاک‌های «زمین سیاه» توسط جورج سوروس تاجر آمریکایی برای دفع زباله‌های صنایع شیمیایی غرب است.

این دیپلمات ارشد روسیه تاکید کرد که «اوکراین برخی از تسلیحات غربی را در بازار سیاه می‌فروشد و تصور اینکه کشورهای غربی از این موضوع اطلاع نداشته باشند، دشوار است.»

لاوروف افزود: اگر اوکراین جنگ را متوقف کند، صدها هزار شهروندش مجبور نمی‌شوند برای منافع ژئوپلیتیکی غرب جان خود را از دست بدهند.

مجارستان: در طرح اتحادیه اروپا برای تامین مالی اوکراین شرکت نمی‌کنیم
۱۴۰۲/۱۱/۰۲ - ۲۲:۳۸

وزیر امور خارجه مجارستان اظهار داشت: بوداپست در تامین مالی ارائه تسلیحات به اوکراین از طریق «تسهیلات صلح اروپا» (EPF) شرکت نخواهد کرد.

پیتر سیجارتو روز دوشنبه به رادیو تلویزیون «M1» گفت: تمایل نداریم در هیچ تصمیم یا روندی که منجر به افزایش عرضه تسلیحات به اوکراین شود، شرکت داشته باشیم.

وی با بیان اینکه «مجارستان پیشتر سلاح [برای اوکراین] نفرستاده و بعد از این نیز ارسال نخواهد کرد»، اظهار داشت: بوداپست نمی‌تواند و نمی‌خواهد بر اساس یک تصمیم ملی، از ارسال سلاح توسط دیگر کشورها جلوگیری کند.

بر اساس این گزارش، روزنامه «وال استریت ژورنال» پیش از این گزارش داده بود که «سرویس اقدام خارجی اروپا» (EEAS) در حال توسعه طرح جدیدی برای ارائه کمک‌های مالی به اوکراین است که به اعضای بلوک اجازه می دهد وتوی مجارستان در مورد کمک مالی میان مدت اتحادیه اروپا به اوکراین را لغو کند.

واکنش روسیه به طرح ترامپ درباره صلح در اوکراین
۱۴۰۲/۱۱/۰۲ - ۲۲:۱۹

سخنگوی کاخ کرملین در پی ادعاهای «دونالد ترامپ»، رییس جمهور پیشین آمریکا مبنی بر این که اگر دوباره رییس جمهور شود،‌ می‌تواند فورا به جنگ روسیه و اوکراین پایان دهد، از برنامه ترامپ در این باره اظهار بی‌اطلاعی کرد.

«دمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین، امروز (دوشنبه) در جمع خبرنگاران گفت که دیپلمات‌های روس هیچ تماسی با «دونالد ترامپ» رییس جمهور پیشین آمریکا درباره حل‌وفصل وضعیت اوکراین نداشته‌اند.

خبرگزاری اسپوتنیک در این باره گزارش داد که پسکوف در پاسخ به سوالی درباره این که آیا کرملین تصوری درباره این که ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴، چگونه قرار است در اوکراین به صلح دست پیدا کند و آیا تماسی میان دیپلمات‌های روس با او در این زمینه برقرار شده است، گفت: نه، ما نمی‌دانیم که چنین چیزی چگونه امکان‌پذیر خواهد بود.

اظهارات پسکوف در پی این مطرح می‌شود که چند روز پیش، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین در واکنش به وعده مکرر دونالد ترامپ، نامزد پیشتاز رقابت مقدماتی جمهوری‌خواهان آمریکا برای حل‌وفصل جنگ اوکراین و روسیه در عرض ۲۴ ساعت، از او دعوت کرد در صورتی که واقعا توان اجرای این وعده را دارد به اوکراین سفر کند.

نشریه پالتیکو در این باره گزارش داد که دونالد ترامپ در ماه‌های گذشته چندین بار ادعا کرده در صورتی که رییس جمهور شود، می‌تواند به جنگ روسیه و اوکراین فورا پایان دهد. او گفته که پایان این جنگ را از طریق وادار کردن زلنسکی و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه به حصول یک توافق رقم می‌زند چون با هر دو آن‌ها روابط خوبی دارد.

زلنسکی در مصاحبه‌ای با شبکه خبری «چنل ۴» تلویزیون انگلیس اظهار کرد: «دونالد ترامپ، لطفا اگر می‌توانی در عرض ۲۴ ساعت این جنگ را متوقف کنی فکر کنم فقط کافی است هر روزی که من اینجا در کی‌یف هستم به اینجا بیایی!»

زلنسکی افزود که اگر دونالد ترامپ واقعا «فرمولی» برای پایان دادن به جنگ اوکراین دارد خواستار دانستن این فرمول است.

این اظهارات زلنسکی در حالی مطرح شده که نشریه پالتیکو نوشت، رئیس جمهور اوکراین علاوه بر تلاش‌هایی که برای بهبود روابطش با دونالد ترامپ و متحدان او انجام می‌دهد از طرفی نگران بی‌میلی ترامپ به ادامه حمایت‌های نظامی از کی‌یف است.

ترامپ، اخیرا، از ولادیمیر پوتین تمجید کرده و گفت که او به خاطر «تصرف یک جای وسیع و قطعه زمینی بزرگ با جمعیتی بالا در ضمن آن که تحریم‌ها ضربه نسبتا کمی به او وارد کرده‌اند، فردی باهوش است.»

ترامپ زمانی که رئیس جمهور آمریکا بود، از سوی مجلس نمایندگان وقت به خاطر پرونده اعمال فشار بر زلنسکی به منظور انجام دادن تحقیقاتی با انگیزه سیاسی و هدف ضربه زدن به جو بایدن استیضاح شد که بعدها، در مرحله محاکمه مرتبط با استیضاح در مجلس سنای وقت تبرئه شد.

ترامپ در یک سخنرانی بعد از پیروزی قاطعی که در مرحله اول رقابت مقدماتی جمهوری‌خواهان در ایالت آیووا کسب کرد بار دیگر ادعا کرد که اگر همچنان رئیس جمهور آمریکا می‌ماند، روسیه به اوکراین حمله نمی‌کرد و او و پوتین به خوبی با هم کنار می‌آیند.

نووستی: غرب در صورت توقیف دارایی‌های روسیه، ۲۹۰ میلیارد دلار ضرر خواهد کرد
۱۴۰۲/۱۱/۰۲ - ۲۲:۱۷

یک خبرگزاری روس گزارش داد، غرب در صورتی که اقدام به توقیف دارایی‌های مسدود شده روسیه برای کمک به بازسازی اوکراین کند در اثر برخورد تلافی‌جویانه مسکو با حدود ۲۹۰ میلیارد دلار ضرر و زیان مواجه خواهد شد.

خبرگزاری ریانووستی روسیه محاسبه کرد، غرب در صورتی که دارایی‌های مسدود شده این کشور در اثر تحریم‌ها را توقیف و از آن برای کمک به اوکراین استفاده کند در اثر برخورد تلافی جویانه مسکو دارایی‌ها و سرمایه‌گذاری‌هایی را از دست خواهد داد و دست کم ۲۸۸ میلیارد دلار متحمل ضرر خواهد شد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، آمریکا و متحدانش در پی تصمیم ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برای اعزام نظامیان کشورش به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ تحریم‌هایی شامل ممنوع کردن معاملات با بانک مرکزی و وزارت دارایی روسیه و مسدود کردن حدود ۳۰۰ میلیارد دلار از دارایی‌های حاکمیتی مسکو در غرب را اجرا کردند.

مقام‌های انگلیس و آمریکا در ماه‌های اخیر تلاش‌هایی برای توقیف دارایی‌های مسدود شده روسیه در بلژیک و چند شهر دیگر اروپا با هدف استفاده از آن برای بازسازی اوکراین داشته‌اند.

سه منبع چند هفته قبل به رویترز گفتند آنها همچنین در راستای این خواسته خود چشم امید دارند که رهبران گروه هفت در نشستشان در اواخر ماه فوریه بر سر صدور یک بیانیه شدیداللحن‌تر علیه روسیه توافق کنند. این نشست در حوالی دومین سالگرد حمله روسیه به اوکراین برگزار می‌شود.

روسیه واشنگتن را به تلاش برای قلدری کردن به کشورهای اروپایی که عمده دارایی‌های مسدود شده روسیه را در اختیار دارند به منظور در پیش گرفتن رویکردی مشابه در قبال این دارایی‌ها متهم کرده است.

کرملین اعلام کرده مسکو فهرستی از دارایی‌های آمریکا، اروپا و متحدان دیگرشان را در اختیار دارد که در صورتی که غربی‌ها دارایی‌های روسیه را توقیف‌ کنند، متقابلا برای تلافی توقیف خواهند شد.

خبرگزاری ریانووستی گزارش داد، داده‌های در اختیار این خبرگزاری نشان می‌دهند که سرمایه‌گذاری مستقیم اتحادیه اروپا، کشورهای گروه هفت، استرالیا و سوئیس در اقتصاد روسیه در پایان سال ۲۰۲۲ به مجموعا ۲۸۸ میلیارد دلار بالغ شده است.

این خبرگزاری نوشت، کشورهای اتحادیه اروپا ۲۲۳.۳ میلیارد دلار دارایی از بابت سرمایه گذاری مستقیم خود در روسیه دارند که از این میان ۹۸.۳ میلیارد دلار رسما مربوط به قبرس، ۵۰.۱ میلیارد دلار مربوط به هلند و ۱۷.۳ میلیارد دلار هم مربوط به آلمان است.

طبق گزارش این خبرگزاری روس پنج کشور اروپایی اولی که در اقتصاد روسیه سرمایه‌گذاری کرده‌اند شامل فرانسه با مجموع دارایی و سرمایه گذاری به ارزش ۱۶.۶ میلیارد دلار و ایتالیا با ۱۲.۹ میلیارد دلار می‌شوند.

در میان کشورهای گروه هفت، بریتانیا یکی از بزرگترین سرمایه‌گذاران در روسیه محسوب می‌شود و داده‌های مربوط به اواخر سال ۲۰۲۱ نشان داده‌اند که ارزش دارایی‌های بریتانیا در روسیه به حدود ۱۸.۹ میلیارد دلار می‌رسد.

ریانووستی همچنین گزارش کرد ایالات متحده آمریکا در پایان سال ۲۰۲۲ دارایی‌های به ارزش ۹.۶ میلیارد دلار و ژاپن نیز در پایان همان سال دارایی‌هایی به ارزش ۴.۶ میلیارد دلار در روسیه داشته‌اند.

 ارزش دارایی‌های کانادا در روسیه نیز معادل ۲.۹ میلیارد دلار بوده است.

این خبرگزاری تصریح کرد، سوئیس و نروژ که معمولا در تحریم‌های ضد روسیه مشارکت می‌کنند هر کدام در پایان سال ۲۰۲۲  به ترتیب ۲۸.۵ میلیارو و ۱۳۹ میلیون دلار دارایی در روسیه داشته‌اند در حالی که طبق داده‌های این خبرگزاری، استرالیا نیز در پایان سال گذشته میلادی ۶۸۳ میلیون دلار در روسیه سرمایه گذاری کرد.

کشته شدن 130 فرانسوی در اوکراین
۱۴۰۲/۱۱/۰۲ - ۲۱:۱۳

خبرگزاری روسی آماری از حضور مزدوران فرانسوی در خاک اوکراین را منتشر کرد.

 رسانه روس نوشته از زمان آغاز عملیات ویژه نظامی روسیه، بیش از ۳۰۰ مزدور فرانسوی به اوکراین آمدند تا در درگیری‌ها شرکت داشته باشند.

یک منبع مطلع به خبرگزاری اسپوتیک گفته از این تعداد، تاکنون حدود ۱۳۰ مزدور فرانسوی در این درگیری‌ها کشته شده‌اند.

این منبع هم‌چنین گفت که برخی از این مزدوران در لژیون خارجی فرانسه خدمت کرده بودند.

او عنوان کرد که ۱۷۰ مزدور فرانسوی نیز خاک اوکراین را ترک کرده‌اند.

منبع مطلع بیان کرد: در آغاز ژانویه سال جاری حدود ۵۰ مزدور فرانسوی همچنان در منطقه عملیات نظامی ویژه حضور داشتند.

او در انتها اظهار کرد که این مزدوران هم‌اکنون در لژیون بین‌المللی اوکراین خدمت می‌کنند.

آماده باش پدافند موشکی روسیه برای مقابله با حملات ناتو در لنینگراد

 یک اندیشکده معتبر آمریکایی روز دوشنبه از تقویت مواضع پدافندی روسیه در استان «لنینگراد» برای  مقابله احتمالی با اهداف هوایی ناتو خبر داد.

اندیشکده «جنگ» نوشت، سامانه‌های پدافند هوایی روسیه در استان لنینگراد برای دفاع برابر ناتو تا دفع پهپادهای اوکراین طراحی شده‌اند.

یک مقام روس گفت که پدافند هوایی روسیه در استان لنینگراد برای محافظت برابر حمله فرضی ناتو از غرب یا شمال غرب در نظر گرفته شده است.

بر اساس این گزارش، ارتش روسیه در حال حاضر در حال اصلاح منطقه نظامی لنینگراد است تا برای جنگ احتمالی با ناتو آماده شود و ممکن است تجهیزات نظامی را در امتداد مرز با کشورهای عضو ناتو مستقر کند.

پدافند کوتاه برد مانند «پنتسیر» ممکن است برای محافظت از هر هدف بالقوه مهم در استان لنینگراد بدون استقرار سامانه‌های اضافی کافی نباشد.

سخنگوی نیروی هوایی اوکراین نیز از تقویت یگان‌های پدافند هوایی روسیه در خطوط مقدم و شبه جزیره کریمه خبر داد.

«یوری ایحنات» سخنگوی نیروی هوایی اوکراین نیز گفت که روس‌ها سامانه‌های پدافند هوایی بیشتری را در کریمه و خط مقدم مستقر کرد‌ه‌اند.

او افزود: «این حقیقت که آنها خط مقدم را تقویت کرده‌اند و همچنین تقویت پدافند کریمه نیز صد در صد درست است.»

وی ادامه داد: «مسکو و سن پترزبورگ کم و بیش محافظت خواهند شد، اما پهپادهای ساخت اوکراین قادر به رسیدن به مسکو، سنت پترزبورگ و دیگر انبارهای نفت این کشور هستند. این نشانه بسیار خوبی است.»

رکن اطلاعات وزارت دفاع انگلیس نیز اعلام کرده که روسیه سامانه‌های راهبردی پدافند هوایی خود را از منطقه راهبردی کالینینگراد به مناطق عملیاتی اوکراین منتقل کرده است.

روسیه، کالینینگراد، غربی‌ترین پایگاه نظامی خود که از سه طرف با کشورهای عضو ناتو هم مرز است را یکی از حساس‌ترین مناطق می‌داند. استقرار انواع سامانه‌های موشکی روسیه از جمله سامانه‌ موشک زمین به هوای «اس-۴۰۰» و سامانه موشکی «اسکندر» در کالینینگراد روسیه موجب نگرانی ناتو است.

این منطقه از زمان آغاز جنگ سرد محل سرفرماندهی ناوگان بالتیک اتحاد جماهیر شوروی سابق بوده و دارای اهمیت راهبردی است. کالینینگراد در منطقه بالتیک بین کشورهای لیتوانی و لهستان واقع شده است.

رکن اطلاعات وزارت دفاع انگلیس اعلام کرده که روسیه با این اقدام چالش‌های پدافندی ناوگان دریای سیاه روسیه در شهر بندری «نووروسیسک» را که  بر توانایی آن‌ها برای پرتاب موشک‌های کروز به سمت اوکراین تاثیر می‌گذارد، بر طرف خواهد کرد.

روایت «فارن افرز» از شکست اوکراین در جنگ‌های پهپادی

 مجله «فارن‌افرز» در تحلیلی نوشت: روسیه از اواخر سال ۲۰۲۲ از ترکیب پهپادهای جاسوسی اورلان-۱۰ و تهاجمی لانست برای حمله به جنگ‌افزارهای اوکراین استفاده کرده و در حال حاضر کی‌یف هیچ ترکیب پهپادی برای مقابله با این سیستم دوگانه مسکو را ندارد.

به گزارش این پایگاه تحلیلی آمریکایی، روسیه صنعت دفاعی خود را با توجه به موضوع جنگ تنظیم کرده و هزینه‌های نظامی کنونی این کشور را به بیش از دو برابر قبل از جنگ رسانده است. در همین راستا مسکو هزاران هواپیما بدون سرنشین (پهپاد) با قابلیت‌های جدید برای هدف قرار دادن پدافندهای گران‌قیمت عرضه شده توسط غرب به کی‌یف را به آسمان فرستاده است.
فارن افرز افزود: اوکراین و متحدانش برای تضعیف برتری روسیه در این مرحله از جنگ، نه تنها باید تولیدات دفاعی خود را افزایش دهند، بلکه باید برای توسعه و گسترش فناوری‌هایی که می‌تواند با پهپادهای جدید قدرتمند روسیه مقابله کند، سرمایه‌گذاری‌های بیشتری انجام دهند. اخیرا کی‌یف مزیت‌های قبلی خود را در جنگ‌های پهپادی از دست داده و نیروهای روسی توانسته‌اند در بسیاری از تاکتیک‌هایی که اوکراین در تابستان در آن پیشگام بود، از جمله انجام حملات هماهنگ بزرگی که از چندین نوع پهپاد استفاده می‌شد، دست برتر را داشته باشند.

این مقاله با اشاره به دست برتر روسیه در جنگ‌های پهپادی نوشت: در عین حال که ترکیب اورلان- لانست در نبرد میان دو کشور تعیین‌کننده شده، توانایی‌های برتر روسیه در جنگ الکترونیک به آن اجازه می‌دهد سیگنال‌های بین پهپادهای اوکراینی و خلبانان آن‌ها را مختل و جعل کند. اگر اوکراین بخواهد پهپادهای روسی را خنثی کند، نیروهایش به این توانایی‌ها نیاز خواهند داشت. تنها تعداد محدودی از یگانهای نظامی و امنیتی اوکراینی تجهیزات پارازیت را از تامین‌کنندگان آمریکایی یا استارت آپ‌های داخلی تامین کرده‌اند.
نکته مهم دیگری که فارن افرز در این تحلیل به آن پرداخت پیش‌بینی در مورد روند سخت درگیری برای اوکراین طی چند ماه آینده است. اقتصاد جنگی تاب‌آور روسیه و افزایش تولید مواد همراه با عدم اطمینان در مورد حمایت مستمر غرب از اوکراین - به‌ویژه در سال انتخاباتی ایالات متحده - به مسکو این توانایی را می‌دهد تا با قدرت بیشتری در میدان جنگ ظاهر شود.

بر اساس این مقاله می‌توان انتظار داشت در آینده روسیه و اوکراین بیشتر بر حذف تسلیحات یکدیگر و شرکت در نبردهای پهپاد در برابر پهپاد تمرکز کنند.

این رسانه آمریکایی افزود: هم اروپا و هم ایالات متحده، از تداوم جنگ میان روسیه و اوکراین خسته شده‌اند و کارزار حمایت از اوکراین در غرب کم‌کم در حال تضعیف است. کاهش کمک‌های مالی و نظامی غرب می‌تواند بن‌بست شکننده درگیری را تحت تاثیر قرار دهد. روسیه دارای ذخایر مهمات و خطوط تولید کافی برای ادامه جنگ برای حداقل یک سال دیگر است. اگر اوکراین بخواهد برای ادامه درگیری در آینده برنامه‌ریزی کند، باید همچنان از غرب کمک بگیرد. از طرفی اوکراین به موشک‌های ضدهوایی و تهاجمی برای حمله به اهداف هوابرد با حرکت سریع نیاز دارد. با درک این موضوع که تسلیحات متکی به GPS آمریکا ممکن است در مقابل توان جنگی الکترونیک روسیه به خوبی مقاومت نکنند، اوکراینی‌ها باید به دنبال پهپادهای پیشرفته و مقاوم در برابر پارازیت هم باشند.

فارن افرز در پایان نتیجه‌گیری کرد: اوکراین تنها با سیستم‌های تسلیحاتی بیشتر و بهتر - اعم از تهاجمی و تدافعی - می‌تواند وضعیت را در میدان جنگ تغییر دهد و پر کردن این شکاف در نوآوری و تدارکات مستلزم حمایت مالی و فنی پایدار از سوی متحدان کی‌یف است. برای جلوگیری از یک جنگ طولانی، غرب باید از یک سو به تامین نظامی اوکراین ادامه دهد و از سوی دیگر با تلاش دیپلماتیک از آوردن طرفین به میز مذاکره حمایت کند.

آلمان: ابتکار عمل در جنگ اوکراین در دست ارتش روسیه است

مقامات ارشد وزارت دفاع آلمان می‌گویند که «در حال حاضر ارتش روسیه در جنگ اوکراین ابتکار عمل را در دست دارد».

 مسئول کارگروه هماهنگی کمکهای نظامی به اوکراین در وزارت دفاع آلمان ژنرال کریستین فرودینگ می‌گوید که کمبود حمایت هوایی و نبود سیستم دفاع هوایی موثر از دلایل اصلی «شکست ارتش اوکراین در ضد حملات ارتش این کشور علیه ارتش روسیه» در طول یک سال گذشته است. 

کریستین فرودینگ اضافه کرد که «آلمان قرار است در سال 2024 حدود 10 هزار نظامی ارتش اوکراین را آموزش بدهد». 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۶
اوکراینیها پوتین رو واقعا در حد همون پوتین میبینن و بادش رو خالی کردن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
پوتین واقعا در حد همون پوتین است البته از نوع بسیار نامرغوب
.......
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
دلنون رو به این حرفا خوش کنید اما واقعیت در میدان چیز دیگریست که حتی خوده غربیها دارن به اون اذعان می کنند اما شما غربگداها در توهمی پوچ به سر می برید
توافق پوتین و ترامپ یعنی خداحافظی ناتو و اروپا
این غربگداها چنان علیه پوتین و روسیه با خشم کامنت میزارن انگار پوتین باباشون رو کشته، اینهمه عقده در براندازان دلیلش چیه؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
بدتر از بابا کشتن با دسیسه و هماهنگی با غرب روسیه چند شهر از ایران جدا کرده ،اگر برگردون شهرهای جدا شده و را من هیچ دشمنی با روسیه و مردمش نخواهم داشت
علیرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
خدا و ارباب و کعبۀ آمال و آرزوهای غربگداها آمریکا و اروپاست بنابراین هرکی با خداشون در بیفته از اون متنفرند. در حقارت و پستی غربگدا همین بس که حتی با کشور خودشون هم به این دلیل که مخالف سلطه طلبی غربیهاست بیزارند و به خاطر غرب به وطنشون پشت کردند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
شما شرق گداها بابای غرب گداها را کشتید!!!
ناشناس
| Germany |
۰۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
تو شرقگدا چی میگی؟ با هر چی بی دین و کمونیسته رفیق شدید؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
چیزی بعنوان شرقگدا وجود خارجی نداره هم خودتون میدونید هم اربابتون
به امید ترمیم مغزی برای شما
این آی پی کانادا و بقیه غربگداها و برعندازها بدونید که با کامنت گذاشتن های دلقکانه علیه روسیه به آرامش نمیرسید ، زمانی به آرامش می رسید که به روانشناس و روانپزشک مراجعه کنید
اگر جنگ اوکراین در جریان نبود آیا کشورهای غربی در برابر پرتاب فضایی اخیر ایران واکنش شدیدی نشان نمی دادند ؟ آیا در ازای صنعت اتمی ایران تحریم های اقتصادی بیشتری وضع نمی کردند ؟ جنگ اوکراین یک راه تنفسی برای کشورهای غیر درگیر باز نمود درگیر بودن غرب در اوکراین باعث شده بازار ارز ایران هم مثل قبل از بلوف های غربی‌ها نترسد. علی برکت الله
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
پرتاب فضایی و برنامه هسته ای که میفرمایید غیر از گذاشتن هزینه برگرده مردم چه سود و فایده ای داره ?؟؟
غیر از تبلیغات توخالی چی هست توش یکیشو بگو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
۲:۳۹
غربگدای عزیز یعنی انریکا و کشورهای دیگر جهان که در فضا اینهمه ماهواره دارن و انرژی هسته ای دارن دارن الکی برای خودشون خرج میتراشن؟
آدم به شما غربگداها چی باید بگه؟
غرب زده ها از این به بعد اتوبان تهران مشهد رو دنده عقب برن که بنزین کمتر مصرف بشه تا شما باشید به حرف دشمن گوش نکنید کمپین خرید دلار بزنید که دلار از ۳۵ بشه ۵۰ تومن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
جالب اینجاست که دارن خودشونو میکشن که بگن دلار خیلی رفته بالا
اونوقت دولت قبل که اینا طرفدارشونن گفته بود دلار باید 300 بشه
علی کریمی که به غرب زده ها میگفت کمپین خرید دلار راه بندازید الان خودش سوار پورشه و غرب زده اینجا باید از تهران تا شمال رو دنده عقب بره که سهمیه بنزینش تموم نشه
یکی رو میشناختم خیلی بی پول بود بعد تو آشوب ها از اینکه تجریش نشین ها کمپین خرید دلار گذاشتن خوشحال بود!!! قیمت بنزین با دلار ۵۰ هزار تومانی بیشتر از ۴۰ هزار تومانه و این یه واقعیته!
مطابق ادعاهای وزارت جنگ روسیه که شما بازپخش می کنید، نه تنها چند برابر نیروی هوایی و زرهی اوکراین تا کتون منهدم شده است، بلکه نصف لژیون خارجی فرانسه هم نابود شده. اگر اینطور بوده، پس چرا ارتش «همیشه پیروز» روسیه حتی نتوانسته دو استان دونتسک و لوهانسک را هم به تصرف کامل خودش در بیاره، به رغم تقدیم روزانه 1000-500 قربانی در درگاه پوتین امپراتورخواه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
پوتین راهی جز خودکشی نداره
بعد از نزدیک 2 سال که حملات یک طرفه روسیه به زیرساخت های اوکراین با پهپادهای شاهد و موشک های مختلف بدون پاسخ مانده بود، حالا پهپادهای جدید بومی اوکراینی به تولید انبوه رسیده اند و هر شب اهداف نظامی و اقتصادی روسیه تجاوزگر را تا عمق 1500 کیلومتری هدف قرار می دهند. همانطور که شعار ما در زمان جنگ با دیکتاتور عراق «موشک جواب موشک» بود، پیام اوکراینی ها هم به دیکتانور روسیه «پهپاد جواب پهپاد» است.
پاسخ ها
ناشناس
| Finland |
۰۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
زلنسکی گفت جنگ رو به روسیه میبریم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
درود بر مردم سلحشور اکراین که عزتمندانه و با چنگ و دندان در مقابل خرس بی ترمز و بی کله سیبری از وطنش دفاع کرده و می کند
زلنسکی قهرمان بی چون و چرا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
زلنسکی قاعدتاً باید می گفت جنگ رو به روسیه میبازیم نه جنگ رو به روسیه میبریم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
از نظر من هم این جمله که "جنگ رو به روسیه میبریم" از لحاظ دستور زبان اشتباهه یا باید می گفت جنگ رو به روسیه میبازیم یا میگفت جنگ رو از روسیه می بریم ، مثل اینه که مربی تیم ملی بگه ما بازی امشب رو به امارات میبریم !!!؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
زلنسکی هنوز بلد نیست درست حرف بزنه اونوقت میخواد جنگ رو از روسیه ببره
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار