بازدید 33840

۲۰ بانکی که وام اجاره ۲۰۰ میلیونی می‌دهند/ کدام مستاجر توان بازپرداخت اقساط ۵.۶ میلیونی تومانی را دارد؟

چگونه یک مستاجر در شهر تهران می‌تواند در کنار پرداخت اجاره به مالک، مبلغی هم در حدود ۵.۶ میلیون تومان به مدت پنج سال به بانک بپردازد؟ این سوالی است که باید مسئولان تصمیم گیر در شورای پول و اعتبار، وزارت راه و شهرسازی و نمایندگان مجلس پاسخ دهند.
کد خبر: ۱۲۱۷۲۲۶
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۹ 22 January 2024

به گزارش تابناک اقتصادی؛ اواخر آذرماه بود که رئیس کل بانک مرکزی از مصوبه یکهزار و سیصد و هفتاد و سومین جلسه شورای پول و اعتبار خبر داد و گفت: سقف تسهیلات ودیعه مسکن در شهر تهران از یک میلیارد ریال به دو میلیارد ریال، در مراکز  استان ها، از ۷۰۰ میلیون ریال به یک میلیارد و پانصد میلیون ریال و در سایر شهر‌ها از ۴۰۰ میلیون ریال به یک میلیارد ریال افزایش پیدا کرد. همچنین تسهیلات ودیعه مسکن که پیش از این در روستا‌ها تعریف نشده بود، مبلغ ۴۰۰ میلیون ریال تسهیلات ودیعه مسکن در نظر گرفته شد.

۲۰ بانکی که وام اجاره ۲۰۰ میلیونی می‌دهند/ کدام مستاجر توان بازپرداخت اقساط ۵.۶ میلیونی تومانی را دارد؟

حال امروز بانک مرکزی بخشنامه مربوط به مصوبه شورای پول و اعتبار مبنی بر افزایش سقف وام کمک ودیعه مسکن را که در تهران ۲۰۰ میلیون تومان، مراکز استانها ۱۵۰ میلیون تومان، سایر شهرستانها ۱۰۰ میلیون تومان و برای مناطق روستایی ۴۰ میلیون تومان تعیین شده است به ۲۰ بانک عامل ابلاغ کرد؛ بنابراین، متقاضیان مشمول این دستورالعمل پس از مراجعه و نام در سامانه طرح‌های حمایتی مسکن وزارت راه و شهرسازی به آدرس https://saman.mrud.ir بر اساس ضوابط موضوعه و در چارچوب سهمیه‌های تعیین شده از طریق این سامانه به بانک‎ های عامل معرفی می شوند.

۲۰ بانکی که وام اجاره ۲۰۰ میلیونی می‌دهند

با اعلام بانک مرکزی، دستورالعمل اجرایی تسهیلات کمک ودیعه مسکن پس از افزایش سقف تسهیلات اعطایی طی نامه شماره   ۲۶۶۷۰۳‏/ ۰۲ در تاریخ ۱ بهمن ۱۴۰۲ به بانک‌های ملت، ملی، مسکن، صادرات، بانک رفاه کارگران، سپه، تجارت، شهر، سامان، پاسارگاد، خاورمیانه، پارسیان، سینا، کارآفرین، آینده، گردشگری، اقتصاد نوین، ایران زمین، پست بانک و موسسه اعتباری ملل به عنوان بانک‌های عامل پرداخت تسهیلات ابلاغ شده است. 

براساس این بخشنامه  بانک مرکزی، متقاضیان این تسهیلات می‌بایست دارای اجاره­ نامه رسمی یا اجاره ­نامه ثبت شده در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات و دارای کد رهگیری، حداکثر ۶ ماه قبل از ثبت درخواست متقاضی در سامانه باشند. متقاضی موظف است اطلاعات سکونت و مالکیت خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت نماید.

همچنین کلیه متقاضیان و همسر ایشان متعهد هستند که در زمان ثبت­ نام، فاقد مسکن و یا زمین مسکونی ملکی باشند. چنانچه در هر زمان سابقه مالکیت ایشان محرز شود، از فرآیند پرداخت تسهیلات حذف شده و در صورت اخذ آن تسهیلات، متعهد به استرداد کلیه تسهیلات دریافتی و جبران خسارات و جرایم مربوطه خواهند بود.

در این بخشنامه آمده است: به استناد ماده (۴) قانون جهش تولید مسکن مصوب ۳۰/ ۶/ ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی و مصوبات مورخ ۳/۳/ ۱۴۰۱، ۳۱/ ۳/ ۱۴۰۱ و ۲۸/ ۹/ ۱۴۰۲ شورای پول و اعتبار و در راستای حمایت از مستأجرین کم درآمد، دستورالعمل اجرایی تسهیلات کمک ودیعه مسکن پس از افزایش سقف تسهیلات اعطایی به بانک‌های عامل ابلاغ شد. 

پیرو نامه­ های­ شماره ۸۴۷۴۳/۰۱ مورخ ۰۶/ ۰۴/ ۱۴۰۱ و  شماره ۲۴۰۸۸۸/۰۲ مورخ ۰۴/ ۱۰/ ۱۴۰۲ درخصوص تسهیلات کمک ودیعه مسکن از محل منابع موضوع ماده (۴) قانون جهش تولید مسکن، اصلاحیه دستورالعمل تسهیلات یادشده به شرح زیر است: 
ماده 1- متقاضیان مشمول این دستورالعمل از سوی وزارت راه و شهرسازی بر اساس ضوابط موضوعه، در چارچوب سهمیه‌های تعیین شده از طریق سامانه طرح‌های حمایتی مسکن به آدرس https://saman.mrud.ir  به بانک های عامل معرفی می شوند.

ماده ۲- سقف تسهیلات اعطایی مشمولان موضوع این دستورالعمل حسب درخواست متقاضی و ضوابط اعطای تسهیلات بانکی به شرح جدول زیر است.

۲۰ بانکی که وام اجاره ۲۰۰ میلیونی می‌دهند/ کدام مستاجر توان بازپرداخت اقساط ۵.۶ میلیونی تومانی را دارد؟

‌تبصره- مبالغ در نظر گرفته شده برای تسهیلات این ماده پس از اخذ مدارک و مستندات مورد نیاز و استعلامات صورت گرفته از سوی بانک/موسسه اعتباری غیر بانکی و بر اساس توافق متقاضی و بانک/موسسه اعتباری غیربانکی می تواند به مبالغ کمتر از سقف های تعیین شده تقلیل یابد. در این صورت متقاضی موظف است نسبت به اصلاح سقف تسهیلات درخواستی در سامانه اقدام کند.

ماده ۳- بانک/موسسه اعتباری غیر بانکی موظف است قبل از پرداخت تسهیلات نسبت به اخذ استعلام از سامانه سمات بانک مرکزی بابت عدم دارا بودن تسهیلات جاری در بخش مسکن شامل تسهیلات ساخت، خرید، جعاله و ودیعه مسکن برای متقاضی و همسر ایشان اقدام و درصورت مثبت بودن این استعلام نسبت به رد درخواست متقاضی در سامانه با ذکر دلیل اقدام نماید.

ماده ۴- تسهیلات موضوع دستورالعمل در قالب عقد مرابحه خرید کالا و خدمات توسط بانک/موسسه اعتباری غیر بانکی به مستأجر پرداخت می‌گردد.

ماده ۵- تسهیلات مزبور با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار و بازپرداخت حداکثر ۵ سال قابل اعطاست.

ماده ۶- وثایق مربوط به تسهیلات موضوع این دستورالعمل مطابق با دستورالعمل اجرایی اعطای تسهیلات خرد ابلاغی طی بخشنامه شماره ۲۴۷۹۲/۰۱ مورخ ۰۴/۰۲/۱۴۰۱ مدیریت کل مقررات، مجوز‌های بانکی و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی می‌باشد.



ماده ۷- شرایط متقاضیان دریافت تسهیلات موضوع این دستورالعمل به شرح زیر است:

۷-۱ متقاضیان می‌بایست دارای اجاره­ نامه رسمی یا اجاره ­نامه ثبت شده در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات و دارای کد رهگیری، حداکثر شش ماه قبل از ثبت درخواست متقاضی در سامانه باشند. متقاضی موظف است اطلاعات سکونت و مالکیت خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت نماید.


تبصره- بانک/موسسه اعتباری غیر بانکی مکلف است نسبت به مطابقت کد رهگیری و شهر مندرج در سامانه با اجاره نامه دریافتی اقدام نماید.


۲-۷ کلیه متقاضیان و همسر ایشان متعهد هستند که در زمان ثبت­ نام، فاقد مسکن و یا زمین مسکونی ملکی باشند. چنانچه در هر زمان سابقه مالکیت ایشان محرز شود، از فرآیند پرداخت تسهیلات حذف شده و در صورت اخذ آن تسهیلات، متعهد به استرداد کلیه تسهیلات دریافتی و جبران خسارات و جرایم مربوطه خواهند بود.


۳-۷ متقاضی باید متاهل باشد، چنانچه متقاضی مجرد باشد در خصوص زنان بایستی بالای ۳۵ سال و در خصوص مردان بالای ۴۵ سال داشته باشند.


۴-۷ اولویت ­بندی متقاضیان بر مبنای تصویب نامه شماره ۷۱۵۵۳/ت ۶۰۰۶۹ هـ مورخ ۰۱/۵۰/۱۴۰۱ هیات محترم وزیران موضوع "ساماندهی بازار مسکن و اجاره بها" انجام می‌پذیرد.

ماده ۸- چنانچه متقاضی تا حداکثر ۱۵ روز کاری از تاریخ معرفی به شعب، نسبت به تکمیل مدارک خود و ضامنین اقدام نکند، بانک/موسسه اعتباری غیر بانکی مکلف است نسبت به رد درخواست متقاضی در سامانه اقدام نماید.

ماده ۹- چنانچه بانک/موسسه اعتباری غیر بانکی نسبت به اعطای تسهیلات موضوع این دستورالعمل به متقاضیان اقدام نمایند، مبالغ عملکردی این تسهیلات جزو عملکرد ماده (۴) قانون جهش تولید مسکن محسوب می شود و جرایم مالیاتی مندرج در تبصره (۵) ماده (۴) قانون مذکور به آن تعلق نمی­ گیرد.

تبصره- بانکها/موسسه اعتباری غیر بانکی عامل موظفند تا زمان تکمیل سهمیه ابلاغی از سوی بانک مرکزی فرآیند پرداخت تسهیلات به متقاضیان را ادامه دهند.

بنابراین، بانک‌های عامل باید مراتب را به قید فوریت به واحد‌های اجرایی ذی ربط ابلاغ و بر اعطای تسهیلات موصوف تاکید کنند.  

 

کدام مستاجر توان بازپرداخت اقساط ۵.۶ میلیونی تومانی را دارد؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد در شهر تهران، شرایط بازپرداخت وام ۲۰۰ میلیون ودیعه مسکن با نرخ سود ۲۳ درصدی به گونه‌ای است که در بازه زمانی پنج ساله، هر ماه مبلغی حدود ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان باید توسط مستاجر به بانک پرداخت شود. رقمی قابل توجه که در کنار مبلغ اجاره، برای شخص متقاضی با فشار اقتصادی همراه است و احتمال زیاد از توانش خارح باشد.

چگونه یک مستاجر در شهر تهران می‌تواند در کنار پرداخت اجاره به مالک، مبلغی هم در حدود ۵.۶ میلیون تومان به مدت پنج سال به بانک بپردازد؟ این سوالی است که باید مسئولان تصمیم گیر در شورای پول و اعتبار، وزارت راه و شهرسازی و نمایندگان مجلس بدان پاسخ دهند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۳۶
با این کارهای بدون حساب و کتاب و البته ناشیانه،

فقط مردم را مقروض تر و بانکها را ورشکسته تر می کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
دولت رئیسی بازنشستگان را بعد
سی تا چهل سال کاربرای دولت های اصلاح طلب و اصولگرا و خدمت به کشور
مجبور به تکدگری
نموده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
با نرخ تورم غیر رسمی بالای 100%، تا 2-3 سال دیگر پیشنهاد پرداخت وامهای 1 میلیارد تومانی به مردم داده خواهد شد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
اینکار دولت حکایت اینکه : یک نفر مادرش را برای فروش به بازار میبرد

دوستش گفت : خجالت بکش مادر را که نمیفروشند !؟

طرف گفت : قیمتی روی مادرم گذاشتم که کسی نخرد!؟
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
برای پرداخت اجاره به ، میدانم و مطلعم که خیلی ها قرض میکنند مخصوصا بازنشسته کشوری!!!!!
آنوقت بیاید ماهی چند میلیون قسط بدهد؟!!!!!!

چه شد قیمت گذاری مسکن و اجاره توسط سامانه و اجبار به ثبت قرارداد در سامانه و بی ارزش بودن قرارداد غیر رسمی در دادگاه؟!!!!!!!!

چه شد؟
هر روز مالیات و مالیات ستانی ولی دریغ!!!!!!!

شرم کنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
اگر جلوی سازمان ها و افراد سود جو در این دولت گرفته نشود دیگر کسی نخواهد توانست جلویشان را بگیرد !!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
هدیه دیگری از دولت مرحومان به مردم از راه رسید.
بنزینی که صرفه جویی کرده بودید را
اول بهمن سوزاند.
از وعده ساخت سالی یک میلیون مسکن و به دادن وام 200 میلیون تومانی به مستاجران رسیدند!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
ملت شریف ایران توجه فرمایید
ملت شریف ایران توجه فرمایید
دراقدامی تخصصی و جهادی
بنزین های که باپارک نمودن ماشین در پارکینگ برای کمک به رفع آلودگی هوا
صرفه جویی کرده بودید را دولت خدمتگزار سوزاند تا هوا را بیشتر آلوده کنید و بیشتر بنزین بسوزانید.
ممکن به مذاق بعضی ها خوش نیاید اما خداییش احمدی نژادبا مسکن مهرش خیلی هارا با هیچی خونه دار کرد.
طرفدارش نیستم اما حق را باید گفت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
کیفیت مسکن مهر در زلزله چند سال قبل کرمانشاه برای همه آشکار شد.
ضمن آنکه مسکن مهر تورم شدیدی را به کشور تحمیل کرده، باعث شلوغ شدن اطراف شهر های بزرگ، مهاجرت روستاییان به شهرها و نابودی زمین های حاصلخیز کشاورزی شد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
ااحمدی نژاد با خزانه ای که از خاتمی تحویل گرفت وبا نفتی که فروخت می تونست به کل جمعیت ایران خانه رایگان بده! ولی کل این پول ها دود شد رفت هوا هیچ کس نفهمید کجا رفت!
دیندامال
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
درپاسخ به 12:40
علی رغم همه تبعاتش بازهم خیلی ها خونه دار شدن.دولت فخیمه کنونی که میخواست میلیونی خونه بسازه هیچی که نساخت بخاطر ریل گذاری اقتصادیش خونه دار شدن دیگه برای خیلی ها باچندنسل بعدشون رویا شده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
با همین مسکن مهر تورم شدیدی به کل جامعه تحمیل کرد
3 سال پیش قبل از آغاز دوران زمامداری رییسی، با 200 میلیون تومان می شد یک خانه نقلی در پردیس یا شهرک های اطراف تهران خرید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
دولت رئیسی بازنشستگان را بعد
سی تا چهل سال کاربرای دولت های اصلاح طلب و اصولگرا و خدمت به کشور
مجبور به تکدگری
نموده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
چند وقت پیش یه خونه به مبلغ 2 میلیارد و 100 معامله کردیم. بعد از اتمام معامله از فروشنده پرسیدم خانه را کی و چند خریدی؟
گفت اواسط سال 1400 خریدم 700 میلیون تومان.
یعنی در کمتر از 2 سال در دوره زمام داری رئیسی قیمت مسکن 3 برابر شده بود!
البته در این 3 ماه ک خانه را خریدیم فکر میکنم 10-15 درصد دیگه رفته باشه روش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
چقدر دروغ میگید آخه
دست رو هر چیز تو این مملکت بگذاری اوضاعش فشل و داغان است.

اگر توانستید یک مورد، فقط یک مورد نام ببرید که باعث انبساط روح انسان شود؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
بالا رفتن سطح شناخت و آگاهی مردم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
به حرکت در آمدن ریل قطار از پیشرفت های اخیر بوده
تنها کشوری ک موفق شده ریل قطار رو به حرکت دربیاره ما هستیم. البته متاسفانه باعث شد قطار از ریل خارج بشه
5 میلیون و 600 !!! یه جوری میگی 5 و 600 که هرکه ندونه فک می کنه چه خبره.
چقدر خامید شما، این طرح که برا مستاجرها نیست، برا اوناییکه با بانکا زد و بند دارن، به نام مستاجر برن بگیرن بزنن به دردای دیگه شون و البته بدنامیش بمونه برا مستاجرهای مستاصل
کارمزدش حدود 28 درصده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
یعنی نزول و ربا یش میشود ۲۸ درصد

خدا پدر نزول خورهای جوهود قدیم را بیانرزد نهایتا ۸ تا ۱۰ درصد نزول خوری میکردند
حرف هايي مي زني داداش جان

آخه مسئولي كه در طول عمرش ، حتي يك روز هم مستاجر نبوده و الان توي خانه هاي لاكچري و با حقوق بالا دارن زندگي مي كنند ، كجا خبر از حال و روز يك مستاجر داره ؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
سلام من بیست رو درگیر همین وام مسکن هستم
بعد از بیست روز امروز که دوتا ضامن اکی
شد بعد میگه مانده حساب بیار
میگم اگه حسابم مانده داشت که وام لازم نبود
دیگه آخرش شد دعوا بین من وبانکیه
خلاصه همش دروغ
این وام مختص مستاجران جدید و یا کسانی هست که قبلا وام ودیعه نگرفته اند.
من چند سال پیش وام 50 میلیونی ودیعه مسکن بهم تعلق می گرفت به خاطر مشکل ضامن مجبور شدم 35 میلیون وام بگیرم، الان با وجود اینکه مستاجرم دیگر مابه التفاوت وام را هم نمی دهند. در متن شرایط وام نوشته شده !
این روزها بانکها به تقلید از بانکهای غربی به اعتبارسنجی مشتریان و سود زیاد در وام توجه میکنند و همین سود بالا اقساط همه وامها را مشکل میکند مفهوم اعتبار سنجی به زبان ساده یعنی اگر فردی فقیر است یا بدهکار است یا قسط عقب افتاده دارد هرگز نباید به او کمک کرد به افراد مستضعف هرگز نباید وام داد بلکه باید رفت سراغ کسانیکه که این صفات را ندارند ...
مرابحه که نیاز به بخشنامه ندارد هر قدر بخای با 24% میدن نه سقف نیاز داره نه جلسه
این تصمیم گیرندگان ظاهرا در یک کشور دیگری زندگی می کنند که با اوضاع اقتصادی و معیشتی مستاجران بیگانه هستند
بانک اقتصاد نوین در تهران وام های مستاجرها رو به کارکنان خودش پرداخت کرده
با سلام
اقای احمدی نژاد چهل درصد پایه پولی کشور را در مسکن بی کیفیت مهر وارد کرد که خو باعث تورم شدید در مسکن شد در زمان اقای خاتمی اکثر کارمندان سرشان امد از اب بالا و یک نفسی کشیدند و اکثراخانه دار شدند چه وام خرید چه ساخت فشار هم به خزانه نیامد ولی متاسفانه در زمان اقا ی احمدی نژاد سرها باز دوباره رفت به زیر اب و دیگر بالا نیامد که نیامد
دیروز دیدم اطلاعیه هایی را کف پیاده رو چسبانده بودند که وام ازدواج شما را خریداریم . این وامها آنقدر قسطشان سنگین است که بسیاری توان پرداخت آنرا ندارند و این وامها جای دیگر هزینه می شود .
باسلام
آخه اگه به مستاجرین میخواین وام بدهید چرا ازشون سود میگیرین این چه جور حمایت از مستاجره میگه ۲۰۰ میلیون تومان وام باید ۶۰ تاقسط ۵۶۰۰ پس بدهد می‌شود حدودا ۳۴۰ میلیون. راستی من یاد فیلمهای مهران مدیری میفتم فیلم هیولا
تو برخی شهرستانها میشه بجای اجاره پول رهن داد این وام برای اون افراد خوبه که بجای اجاره قسط بانک رو بدن و بعد پولشون بمونه برای خودشون
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر
وب گردی