بازدید 1827

دیدار و گفت‌وگوی مخبر با دبیرکل سازمان ملل

معاون اول رئیس جمهور در دیدار دبیر کل سازمان ملل گفت: رژیم غاصب صهیونیستی به هیچ‌یک از قوانین و معاهدات بین‌المللی، به‌خصوص توقف شهرک‌سازی‌ها، پایبند نبوده است.
کد خبر: ۱۲۱۶۹۷۹
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۴ 21 January 2024

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، معاون اول رئیس جمهور در این دیدار با بیان اینکه آنچه امروز در غزه علیه مردم مظلوم این منطقه می‌گذرد، موجب رنجش همه انسان‌های آزاده و وجدان‌های بیدار شده است، اظهار داشت: بمباران وحشیانه و بی‌امان مناطق مسکونی و غیر نظامی، به خاک و خون کشیدن هزاران زن و کودک بی‌گناه و ممانعت از هرگونه امدادرسانی به این منطقه، جنایاتی بوده که تاکنون سابقه نداشته است.

مخبر در ادامه، ضمن قدردانی از مواضع دبیر کل سازمان ملل در قبال جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، به نگرانی جدی کشور‌های منطقه از گسترش دامنه جنگ در صورت متوقف نشدن جنایات صهیونیست‌ها اشاره کرد و افزود: این وقایع تلخ و تأسف‌بار، موجب جریحه دار شدن احساسات ملت‌های جهان شده و امروز انتظار از مجامع بین‌المللی، نقش‌آفرینی موثر و مشارکت فعال‌تر برای توقف جنایات در غزه است. 
 
معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه رژیم غاصب صهیونیستی به گواه همه دبیران کل سازمان ملل به هیچ‌یک از قوانین و معاهدات بین‌المللی، به‌خصوص توقف شهرک‌سازی‌ها پایبند نبوده است، افزود: از همین منظر، جمهوری اسلامی ایران، راهکار دو دولتی را راهکار حل مسئله فلسطین نمی‌داند، بلکه معتقد است بدون آنکه دیگران بخواهند برای این ملت تصمیم بگیرند، مراجعه به آرای عمومی همه مردم فلسطین برای تعیین حق سرنوشت خود، تنها راه حل مردم‌سالارانه این مسئله است. 
 
مخبر، همچنین ساز و کار ناعادلانه حق وتو را موجب تضعیف جایگاه سازمان ملل خواند و گفت: اگر چنین حق ناعادلانه‌ای وجود نداشت، امروز به‌واسطه وتوی قطعنامه‌های شورای امنیت از طرف آمریکا، بسیاری از زنان و کودکان فلسطین به خاک و خون کشیده نمی‌شدند.
 
وی افزود: بازنگری در این زمینه و اصلاح این رویه، ضرورت اساسی دارد.
 
دبیر کل سازمان ملل نیز در این دیدار اوضاع کنونی در غزه را بسیار غم‌بار، توصیف کرد و با بیان اینکه وضعیت بحرانی این منطقه به‌ لحاظ حجم تخریب و میزان کشتار غیر نظامیان نسبت به همه بحران‌های گذشته در دوران مسئولیت او در سازمان ملل بی‌سابقه بوده است، گفت: ما با همه آنچه در توان داریم، در تلاش هستیم تا کمک‌های بشر دوستانه را به دست مردم غزه برسانیم، اما متأسفانه بمباران بی‌وقفه، مانع اصلی در روند کمک‌رسانی به این منطقه است.
 
آنتونیو گوترش، همچنین با اشاره به تبعات گسترش دامنه بحران به دیگر نقاط منطقه، از جمله تهدید امنیت آبراهه‌های بین‌المللی، اظهار داشت: ما متعهد به استفاده از همه ظرفیت‌های موجود برای توقف جنایات در غزه هستیم. 
 
دبیر کل سازمان ملل در ادامه، ضمن محکومیت اقدام رژیم صهیونیستی در توسعه شهرک‌سازی در کرانه باختری، گفت: بسیاری بر این باورند که این رژیم به دنبال تسلط بر نوار غزه است، در حالی که به عقیده ما آن‌ها به دنبال سلطه کامل بر کرانه باختری و تخلیه غیر قانونی ساکنان این منطقه از خانه و کاشانه خود هستند که تحقق چنین طرحی موجب بحران بی‌پایان و افزایش جنگ و درگیری دائمی در سرزمین‌های فلسطینی خواهد شد.
 
گوترش، تصریح کرد: تنبیه یا مجازات جمعی، قابل قبول نیست و در این زمینه، سازمان ملل با از دست دادن ۵۲ نفر از کارکنان خود نیز سهیم است.
 
دبیر کل سازمان ملل با توجه به اینکه احترام بسیاری برای ایران و تاریخ این سرزمین قائل است، گفت: ایران، یکی از ستون‌های اساسی غرب آسیا است و نقش فعالی برای تحقق صلح در منطقه ایفا می‌کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست