بازدید 1466
۱

۲۰۲۳ گرم‌ترین سال جهان شد

سرویس تغییرات آب و هوایی کوپرنیک اتحادیه اروپا (C۳S) امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد که زمین در سال گذشته میلادی با اختلاف قابل‌توجهی، به عنوان گرم‌ترین سیاره در تاریخ ثبت شد و به احتمال زیاد ۲۰۲۳ گرم‌ترین سال جهان در یکصد هزار سال گذشته نیز بوده است.
کد خبر: ۱۲۱۴۹۲۶
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۹ 10 January 2024

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از رویترز، از ژوئن (خرداد/تیر)، هر ماه گرم‌ترین ماه جهان در تاریخ در مقایسه با سال‌های گذشته بوده است.

کارلو بوونتمپو (Carlo Buontempo) مدیر سرویس تغییرات آب و هوایی کوپرنیک اتحادیه اروپا (C۳S) گفت: ۲۰۲۳ سالی بسیار استثنایی از نظر وضعیت آب و هوایی حتی در مقایسه با دیگر سال‌های بسیار گرم بود. به احتمال زیاد گرم‌ترین سال در یکصد هزار سال گذشته بوده است.

سرویس تغییرات آب و هوایی کوپرنیک، ۲۰۲۳ را به عنوان گرم‌ترین سال در تاریخچه دمای جهانی که به سال ۱۸۵۰ برمی‌گردد، تایید کرد.

بر اساس این گزارش، زمین در سال ۲۰۲۳ به طور متوسط ۱.۴۸ درجه سانتیگراد گرم‌تر از دوره قبل از صنعتی شدن یعنی بین سال‌های ۱۸۵۰ تا ۱۹۰۰ بود.

این گزارش خاطر نشان می‌کند که بسیاری از کشورها در معاهده پاریس در سال ۲۰۱۵ توافق کردند که برای جلوگیری از شدیدترین پیامدهای گرمایش جهانی، مانع گرم‌تر شدن زمین تا بیشتر از ۱.۵ درجه سانتیگراد شوند.

با وجود گسترش اهداف اقلیمی دولت‌ها و شرکت‌ها، انتشار دی‌اکسید کربن (CO۲) به شدت بالاست. انتشار این گاز ناشی از سوزاندن زغال‌سنگ، نفت و گاز در جهان در سال ۲۰۲۳ رکورد زد.

سرویس تغییرات آب و هوایی کوپرنیک اعلام کرد که سال گذشته میلادی غلظت دی‌اکسید کربن در جَو به بالاترین حد ثبت شده یعنی ۴۱۹ قسمت در میلیون (PPM) رسید.

این آژانس اروپایی همچنین عنوان کرد که ۲۰۲۳ اولین سالی بود که در آن هر روز بیش از یک درجه سانتیگراد گرم‌تر از دوران پیش از صنعتی شدن بود.

همچنین برای اولین بار ۲ روز [در سال گذشته میلادی]، ۲ درجه سانتیگراد گرم‌تر از دوره پیش از صنعتی شدن بود و که هر ۲ روز در ماه نوامبر (آبان/آذر) بوده است.

بوونتمپو در ادامه گفت: در ۲۰۲۳ دمای زمین ۰.۱۷ درجه سانتیگراد گرم‌تر از ۲۰۱۶ که گرم‌ترین سال قبل از شکسته شدن رکود آن در سال گذشته [میلادی] بود.

این گزارش در پایان اشاره می‌کند که پیامدهای اقتصادی تغییرات آب و هوایی نیز در حال افزایش است. داده‌های مرکز ملی اطلاعات محیطی (NCEI) نشان می‌دهد که ایالات متحده حداقل ۲۵ بلایای اقلیمی و آب و هوایی با خسارت بیش از یک میلیارد دلار را متحمل شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
شاید شنیدن این مطلب برای عزیزی که این متن را ترجمه کرده سخت باشد ولی با توجه به روند افزایش گرمای زمینی سال 2024 از 2023 گرمتر است
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست