بازدید 202707

تحرکات گسترده سفیر عربستان در ایران

نزدیک به یک هفته پیش تصاویری از رقص عربی سفیر عربستان سعودی در ایران در شب گردشگری اروند منتشر شد؛ حرکتی که هرچند در ظاهر امر خلاف پروتکل‌های مرسوم دیپلماتیک نبود اما می‌تواند هشداردهنده باشد.
کد خبر: ۱۲۱۴۸۵۱
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۶ 09 January 2024

به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه «وطن امروز»، با برقراری مجدد روابط میان تهران و ریاض در آخرین روز‌های سال گذشته و بازگشایی سفارتخانه‌های ۲ کشور در پایتخت یکدیگر در تابستان سال جاری، مناسبات میان ایران و عربستان بعد از یک تنش ۷ ساله وارد عصر جدیدی شد. ۲ کشور ضمن اینکه روابط‌شان را با همدیگر از سر گرفتند در مواضع خود نیز از گسترش مناسبات با یکدیگر استقبال کردند. سفر چندی پیش رئیس‌جمهور به ریاض برای شرکت در اجلاس سران کشور‌های اسلامی با موضوع بحران انسانی غزه و دیدار محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان نیز نشانه‌ای بر پایان یک دوره پرتنش از روابط ۲ کشوری است که همواره به عنوان رقبای منطقه‌ای شناخته می‌شوند. در این فضا بهبود روابط تهران - ریاض را از جهات متعدد می‌توان آغازگر فصل جدید همکاری میان ۲ کشور دانست که تاثیرات مثبتی بر دیگر مناسبات منطقه نیز خواهد داشت. چنانکه وضعیت فاجعه‌بار یمن در یک سال گذشته دستخوش تغییراتی شده و دیگر خبری از محاصره ۹ ساله این کشور نیست.

جمیع این شرایط، اما نباید باعث ضعف در ادراک صحیح مناسبات میان ایران و عربستان سعودی شود؛ ۲ کشوری که به عنوان بزرگ‌ترین کشور‌های منطقه همواره و در دل فراز و فرود روابط حسنه و پرتنشی که با هم داشته‌اند رقیب یکدیگر نیز به حساب می‌آیند. دولت آل‌سعود همواره شیعیان را به عنوان یک تهدید برای جایگاه خود به عنوان رهبر جهان اسلام به حساب آورده است و طبیعتا ایران به عنوان بزرگ‌ترین کشور شیعه جهان که از قضا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ مشی اسلامی داشته یک رقیب معنوی برای این کشور شمرده شده است تا جایی که با فراگیر شدن اندیشه مقاومت اسلامی که جمهوری اسلامی ایران سردمدار آن بوده، آل‌سعود اقدامات فراوانی را برای تضعیف موقعیت ایران در منطقه انجام داد. از سوی دیگر عربستان همواره با تاکید بر هویت عربی منطقه به دنبال تضعیف جایگاه ۲ رقیب دیگر خود یعنی ایران و ترکیه بوده است. با این حال جمعیت چندمیلیونی اعراب در جنوب ایران از دیگر انگیزه‌های عربستان و دولت‌های حاشیه خلیج‌فارس برای دمیدن بر مولفه‌های برآمده از ناسیونالیسم عرب بوده است. آن‌ها به جنوب غرب ایران از منظر عرب بودن ساکنان شیعه‌اش و به جنوب شرق ایران از منظر اهل سنت بودنش نگاه خاصی داشته‌اند.

* از رقص عربی تا شیطنت ورزشی

در این فضا با آغاز رسمی روابط میان تهران و ریاض، ضمن توجه به ظرفیت‌های این همکاری نباید چشم بر نگاه ویژه دولت عربستان به جمعیت عرب و اهل سنت ایران بست و صرفا به بهانه تقویت روابط و اثبات حسن‌نیت به طرف مقابل، دستش را برای حضور فعالانه در این ۲ میدان باز گذاشت.

در یکی از این موارد هفته گذشته «عبدالله بن سعود العنزی» سفیر عربستان سعودی در ایران در حاشیه برنامه شب گردشگری اروند با حضور در جمع هموطنان عرب‌مان با آن‌ها رقص عربی کرد؛ اقدامی که تصاویر آن از قضا در شبکه‌های اجتماعی انتشار گسترده‌ای یافت. سوالی که در این میان طرح می‌شود این است: با توجه به نگاه ویژه قومیتی عربستان سعودی به خوزستان و جمعیت عرب ساکن آن، آیا باید امکان نقش‌آفرینی و حضور فعال در چنین مجامعی را برای سفیر عربستان سعودی فراهم کرد؟
دولت عربستان در همه ادوار یک سیاست مشترک در قبال همکاری با ایران داشته و آن سیاست عبارت بوده از عدم امکان شکل‌گیری ارتباط میان شیعیان این کشور با ایران، تا جایی که به ندرت اجازه سفر شیعیان شرق عربستان به ایران داده شده است. عربستان همواره در قبال شیعیانش سیاست سرکوب و انزوا را در پیش گرفته است. در این فضا و با توجه به بیش‌فعالی سفارت عربستان در ایران و حضور تبلیغاتی در جمع عرب‌های ایران، این سوال مطرح می‌شود: آیا سفیر ایران در ریاض نیز این امکان را در شهر قطیف یا مجامع شیعیان عربستان دارد و آل‌سعود به راحتی چنین اقدامی را به بهانه بهبود روابط می‌پذیرد؟
البته پرونده فعالیت سفیر عربستان به این رقص جنجالی محدود نمی‌شود. «عبدالله بن سعود العنزی» در یک ماه گذشته تا جایی که امکان داشته در مجامع مختلف حاضر شده است که جنجالی‌ترین مورد آن دیدار با مدیرعامل یکی از باشگاه‌های فوتبال پایتخت و وعده برگزاری سوپرجام فوتبال ایران در عربستان بوده است؛ اقدامی که اعتراض فدراسیون فوتبال کشورمان را به همراه داشت و آن‌ها این اقدام سفیر عربستان را دخالت در مسیر رسمی تصمیم‌گیری‌های فوتبالی کشور از طریق سوءاستفاده از هیجانات هواداران یک تیم پرطرفدار خواندند. این مساله زمانی تامل‌برانگیزتر می‌شود که به سرمایه‌گذاری عربستان برای افزایش قدرت نرمش از طریق فوتبال نگاه بیندازیم؛ مساله‌ای که حواشی آن در جریان دیدار پرسپولیس - النصر در ورزشگاه آزادی و برگزار نشدن بازی سپاهان - الاتحاد در ورزشگاه نقش‌جهان خود را نمایان ساخت.
در کنار این موارد حضور در کنسرت مجید انتظامی، سفر به قم و دیدار با نماینده آیت‌الله سیستانی و موارد دیگر نشان از فعالیت چندجانبه این سفیر در همین چندماه دارد.
تامین منافع ملی ایران در گرو فهم صحیح واقعیات خارجی و دوری جستن از افراط و تفریط است. به همان میزان که از کاهش تنش در منطقه باید استقبال کرد نباید به بهانه تقویت روابط با دیگر دولت‌ها، چشم بر واقعیات و پس‌زمینه‌های سیاسی هر رابطه‌ای نیز بست.

* گردشگری و بلاگری سفرای خارجی

با تغییراتی که در یک دهه گذشته در حوزه عمومی به وجود آمده است سفرای خارجی نیز برای تقویت جایگاه عمومی خود کارویژه‌های جدیدی تعریف کرده‌اند. تا جایی که برخی از سفرای خارجی حاضر در ایران تلاش می‌کنند بیش از آنکه به عنوان یک دیپلمات با عرف کلاسیکش شناخته شوند می‌خواهند از خود یک چهره متفاوت برای افکارعمومی خلق کنند.
برای نمونه سفیر انگلیس در تهران به بهانه مناسبت‌های مختلف همچون شب یلدا تلاش می‌کند با انتشار ویدئو‌هایی که نشان‌دهنده اهتمام و احترامش به آداب و رسوم ایرانیان است پل ارتباطی به افکارعمومی بزند.

اما شاید آشناترین نمونه در این زمینه سفیر سابق آلمان در ایران باشد. اردیبهشت ۱۳۹۹ «وطن امروز» در مطلبی با عنوان «جاسوس صهیونیست‌ها» پرده از نقش اصلی «میشائیل کلور برشتولد» سفیر وقت آلمان در تهران برداشت و نوشت: «سفیر پرکار آلمان که در سال‌های اخیر سعی کرده با نشان دادن وجهه عمومی متفاوت از خود باعث ترمیم چهره دولتش در پیگیری رفتار‌های ایران‌ستیزانه شود و از حضور در بازار تهران و  کوه‌های زاگرس و میهمان شدن در سیاه‌چادر‌های بختیاری و استادیوم ورزشی تا ملاقات با ورزشکاران ایرانی تنها بخش کوچکی از اقدامات او را شامل می‌شود، سابقه روشن و قابل تاملی در زمینه فعالیت‌های جاسوسی دارد. وی یکی از افسران سرویس اطلاعات و امنیت برون‌مرزی آلمان یا همان BND است که ۲۸ سال با پوشش دیپلماتیک برای این سرویس فعالیت کرده است. او در مقطعی معاون سازمان اطلاعات آلمان هم بوده است و عمده مسؤولیت‌هایش در وزارت خارجه آلمان نیز مسائل امنیتی است و همین موضوع کارویژه این مهره اطلاعاتی - امنیتی برای آلمان‌ها را مشخص می‌کند، اما نکته قابل تامل درباره برشتولد، روابط نزدیک او با موساد است. برشتولد از افسران ارشد اطلاعاتی آلمان است که حلقه‌های مشترک با سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی را رهبری کرده و چند سال نیز به عنوان دیپلمات در سفارت آلمان در تل‌آویو بوده است. برشتولد اگر در تل‌آویو به عنوان یک دیپلمات فعال بوده، حالا در تهران به عنوان سفیر آلمان، دست‌های بازتری برای پیگیری اقدامات خود دارد».
هرچند در زمان انتشار این گزارش مقامات آلمانی به انحای مختلف جاسوس بودن سفیرشان را که مانند مارکوپولو از شمال تا جنوب ایران در حال تردد بود تکذیب کردند، اما چند هفته بعد از گزارش «وطن امروز» و در حالی که برشتولد تا پایان سال میلادی به عنوان سفیر آلمان در ایران حکم داشت، اما به یکباره اواسط خرداد ۱۳۹۹ خبر از پایان دوره سفیری‌اش در تهران داد.

* بیدارباش نهاد‌های سیاست خارجی و امنیتی

با پوست‌اندازی حوزه عمومی و گسترش دایره فعالیت سفرای خارجی در چارچوب ارتباط‌گیری با بدنه جامعه، وزارت امور خارجه و نهاد‌های امنیتی نیز باید با شاخص‌های جدیدی به فعالیت سفرای خارجی دقت کنند و به ارتباطات سفرا با گروه‌های مرجع اجتماعی و تاثیرگذاری بر شکاف‌های مذهبی، قومی و... توجه مضاعف داشته باشند.

از سوی دیگر با توجه به اینکه به رغم آغاز مجدد روابط رسمی تهران - ریاض، کماکان اختلافات میان ۲ کشور در مسائلی همچون محور مقاومت جدی است، در این فضا بسط ید سفارت‌های خارجی به بهانه تقویت روابط می‌تواند در آینده خطرآفرین باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۳
در انتظار بررسی: ۱۹
انتشار یافته: ۷۲
فقط سفرای ما خوب هستند که از در سفارت بیرون نمیروند و با کسی ارتباطی ندارند!!!!!!!!!!
پاسخ ها
رضا اهوازی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
بجای اینکه از سفر یه سفیر اینقدر به وحشت بیفتین سطح رفاه رو افزایش بدین که سفر یک سفیر یا وسوسه های فلان کشور دشمن اینقدر به هول و ولا نندازنتون
.
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
احتمالا جناب سفیر دلش واسه بارهای غربی و دیسکو و عشق و حال تنگ شده، یا مثل همپالگی هاش اگه پا ،. ولی اینجا ایرانه مهد دلیرانه
حالا ایران التماس میکنه حتی عربستان هم کمی با ایران کنار بیاذ
سوال مهم این است که آیا عربستان هم به همین صورت اجازه تحرک و دید و بازدید و بررسی مجامع گوناگون را به سفیر ایران می دهد؟ دقیقا باید مقابله به مثل کرد.
پاسخ ها
محمود
| Bulgaria |
۰۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
من به عنوان یک عرب ایرانی ا
که افتخارمیکنم با
ان سفیر عربستان دیدار داشته است همشهریانمخوزستلن
اهواز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
دوست دارم به اهواز بیاد ،اهلان وسهلان
تحرکات موزون و ناموزون سعودی
از مکر بن سلمان یهودی غافل نشوید
مرگ بر عربستان
پاسخ ها
احسان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
اینهمه مرگ گفتن فایده ای هم داشته؟
اصلا این بازگشت روابط چه سودی به حال ایرانیان داشته؟؟؟! یه نمونه بگید .جز نجات عرب از باتلاق یمن بود؟!!!
پاسخ ها
کلهر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
روغن پنج کیلویی از پانصد هزار تومان شده دویست و پنجاه هزار تومان و خیلی چیزهای دیگه ، لطفاً از روی هیجان حرف نزنید این فقط یک نمونه بود، بازرگان های عربستان بزرگترین سرمایه گذاری در ایران را دارند
اینا بیکار نیستن که برای ایران خوش رقصی کنن از الان باید جلوشونو گرفت احساسم بر اینه اسراییل برای فرار از جنگ خودش شدیدا به دنبال فتنه تو ایرانه
همیشه هر فن بدلی هم داره
به چشم دوست باشد ولی در باطن دشمن
ایران از قدیم دشمن دارد
با این تفکر روابط را سرد و خودتان را از سرمایه‌های عربستان و امکانات آنها محروم می‌کنید. یعنی عربستان هر جور رفتار و عمل کنند در چشم شما نشانه‌ای از دشمنی است.
سلام واقعیت این است. تمامی سفرا در کشور ما از مامورین امنیتی کشور ثالث هستند که برای جمع آوری اطلاعات. و بر هم زدن امنیت کشور مان در نقاب دوست عمل می‌عمل می‌کنند نتیجه اولا شدیدا. ارتباط آنها. کنترل شود ثانیا نباید اجازه داشته باشند در مکانی به دلایلی. شرکت کنند
هرسفیری درهرکشوری اگر بخواهد جابحاشود باید باوزارت کشور هماهنگی نماید وقبلا انگیزه خودرا بیان نمایند
سفرا حتما با وزارت خارجه ایران نسبت به هر عملیات باید اطلاع داده شود و حتما در صورت مجوز آنها را کنترل مورد رصد قرار دهند زیرا لبخند آنها یعنی گریان ما خواهد بود
متاسفانه مدیران بلندپایه ایران در خیلی موارد کوتاهی میکنند هم دردشمنی زیاده روی میکنند وهم در دوستی . باید همه جا در چهارچوب قانون عمل کنند.اما افسوس.یاازاین وربوم می افتن یاازاون وربوم..
آقایون فقط لب و دهان هستن فقط بلد هستن اما. سازی کنن ولی در عمل هیچی
همین کارها را و شبیه آن را باید سفرای ما انجام دهند. این بهترین روش است. هر طور برخورد کردند ما هم همانگونه با سفرای آن ها برخورد کنیم
شهر در امن و امان است بخوابید....
سفیر عربستان لطفا جهت حس ایران دوستی آموزش زبان وادبیات فارسی را در مدارس کشورش راه اندازی کند
سفیر عربستان برای چی به ایران آمد ؟ برای اینکه نماینده کشورش در ایران باشد و از مصونیت هم برخوردار است.
پاسخ ها
جنوبی
| United States of America |
۱۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
مصونیت یعنی چه؟یعنی ایشان مصونیت ندارد؟اینجا از مصونیت صحبت شده بود؟مصونیت با جاسوسی ۲ مورد متفاوت است.درایران همیشه برای خارجی ها و مخصوصاً سفرا مصونیت بیش از حد بوده و جاسوسی هم از طرف آنها بیش از حد بوده
مواظب شیطنت سفیر عربستان باشید
درست است رابطه سیاسی و اقتصادی در آینده قرار است برقرار کنند اما،وهابی ها فرزندان شیطان رجیم هستند وباید خیلی مراقبت داشته باشیم.
احسنت.و آفرین از این تهلیل .بنابراین مسولین امنیتی کشور باید بیدار و به هوش باشن.االی بود آفرین ومرحبا
اینها از نسل عمروعاص هستند وتابتوانند شیطنت میکنند اما تاوقتی مردم ایران گرسنه ودر فقر باشند خطربزرگی برای مملکت است غمخواری دیگران خودمان رابهفنا داده
البته در این نفد ازعدم حضور هیئت عربستانی در سالنی که عکس سردار شهید سلیمانی بود شما چیزی نگفتید
انشالله تقاضا دارم درخصوص کشورهایی که قبلا با ما بنای ناسازگاریهای داشته اند؛با تدبیری هوشمندانه موضع گیری شود؛ما که هی میگوییم ومتاسفانه جایگاهی درخور؛ شآن نداریم.اما متاسفانه عرق ملی فقط باعث میشه تذکراتی بدیم؛اما ظاهرا هاونگ کوبیدنی بیش نبوده ونیست.
این رقص خیلی معنی داره هنوز خیلی زود تا ازاین رقص شماها سر دربیارید
وقتی دولت و وزارت خارجه اقتدارلازم نداشته باشند وضع بهترازاین نمیشه
اگر نتواند از عربستان شیر بدوشد گرفتار شاخ گاو میشود پس الان زمان دوشیدن است نه بازی سیاسی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
تاحالاکدوم گاوی رودوشیده
بهتر است بجای ایجاد محدودیت، از اقدام متقابل سفرایمان در کشورهای مذکور استفاده کنیم. تا ضمن مشاهده عملی عکس العمل آنها، اقدامات محدودیت زایی در راستای اقدام متقابل برداریم، نه اینکه ابتدا به ساکن ما آغازگر اقدامات محدودیت زا باشیم، در این برهه لزوم فعالیت جدیتر سفرای ما بیش از پیش مچرد نیاز است.
داره چهره کشورش رو بهبود میده در دنیا. شما بلد نیستید چرا قضیه رو امنیتی می کنید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
خیلی راه‌ها برای بهبود چهره کشور توی اذهان عمومی هست که بسادگی قابل اجرا بوده و هست و برای مردم 100 درصد اولویت بحساب میاد. هیچ کس نیازی به تکان خوردن جسم سفیر عربستان نداره.
لطفا بفهم چون ما می فهمیم.. ?
امید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
چقدر ساده ای
مثل برخی از مسوولین دولت قبل
احسنت خوب نوشتی
وقتی میرید التماس نتیجش همینه مثل سفیر روسیه
انگار تصمیم دارید مجددا حمله ای نموده وسفارت را تعطیل بفرمایید.
بسیار عالی و بجا..اگر یک نفر مثل شما در وزارت امور خارجه و البته با دست باز باشد همه این مسائل حل است..واقعا هر چی مادیدیم یا افراط بوده یا تفریط
مگه سفرا اجازه چنین کارهایی را دارن ؟
بیشتر شبیه به دخالت در امور کشور ه
هدف چه هست؟
اتفاقا انجام کارهای فرهنگی جهت نزدیکی کشورها باید تشویق شود، دید امنیتی صرف مگر تا به حال نتیجه مثبتی داده است. این که مثلاً نیروهای امنیتی باید هوشیار باشند، که همواره باید باشند. ربطی به موضوع ندارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
نه در مورد کشوری مثل عربستان با پیشینه سیاه
ما ایرانیها یه مشکل داریم اینکه زود شل می کنیم چرا باید بزاریم سفیر عربستان که کشورش ید تولایی در فتنه انگیزی دارد به همین راحتی در کشور ما جولان بدهد.پس حتماً سفیر ما هم

می تونه بره بین شیعیان عربستان. امتحان کنه اگه جلوش را نگرفتن
فعلا که تنها دستاورد ارتباط با عربستان این شده که یمن از محاصره درامده!! واقعا متاسفم
سلام مقاله بسیار خوب و عبرت اموزی بود . و تکلیف افرین برای نهاد های امنیتی و وزارت خارجه کم اثر و پر هزینه خودمان . سفرا باید کنترل شوند . سفیر عربستان برای تجارت به منطقه اروند نرفته است . او برای باز کردن گسل قومی به انجا رفته
هرکه میخندد. هر که. می رقصد هر لباسی می پوشد ما نگران می شویم چقدر آسیب پذیر هستیم. به کار همه می‌نگریم غیر خودمان
پاسخ ها
امین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
احساسی برخورد نکن، یادت رفت اوباما و جان کری سفره هفت سین پهن میکردن؟ از اونور تحریم میکردن،
کشوری که بی پول شد پیش هر کس و ناکس تعظیم میکنه و تمام شرایط کشور مقابل را می پذیره همانگونه که در مقابل چین و روسیه کوتاه آمدیم به خاطر اشتباهات گسترده که کشور بی پول و فقیر شد در مقابل عربستان و کشور های خلیج فارس و اروپایی هم کوتاه می‌آییم
و نتیجه نهایی هم اینکه کشورهای مثل افعانستان و آذربایجان هم دارند برای ایران ما گردن کلفتی می‌کنند
صدای رقص بن سلمان 5 سال دیگر جواب میده
اگر ظمام دارن عربستان دوست دارند با عربها رقص عربی بکنند یادشان باشد که می توانند با اعراب فلسطین رقص عربی بکنند البته اگر
ماسونها عبری عربی قدرت در سایه اجازه بدهند جا برای رقصیدن زیاد است
دولت نباید اینقدر به سفیر عربستان میدون بده والا بخدا مردم ایران اینقدر ضعیف نشده اند که بن سلمان بخواهد برای ما تصمیم بگیرد ملت اجازه نخواهندداد دولت آقای رئیسی باید قوی تر عمل کند
عربستان اگراشتباه نکنم بیش از۲ میلیون شیعه داره ، خب سفیرماهم بره با اونا دعاکمیل بخونه
سفارت عربستتن دم دسته،باز میتونید به اونجا حمله کنید،شماها که از چیزی باک ندارید،غصه چی رو میخورید.
سفیر ایران در عربستان نیز معادل رفتار ایشان را انجام دهد
بله کاملا درسته ، باید مواظب بود.
چرا شما برای ملت ایران نقش آفرینی نمیکنید ،ملت ایران بسیار شریف وصبوری هستند، این میطلبد که بهتر به ملت برسید ، دوستی نظر داده ومرگ آل سعود خواستار شده بجای مرگ بر دیگران گفتن برای خود ودیگران زندگی بهتری درست کنید بامرگ دیگران ما زنده نمیمانیم
حالا اگر با مدیر عامل لنگ دیدار داشت در راستای سیاست های نظام و تقویت روابط دو کشور مسلمان بود ، بس کن لنگی
شناسایی. جاسوسی به اسرایل امریکا همین
سیاست یعنی همین ، یعنی ارتباطات و نفوذ در قلب جامعه ، کار درست را سفرای خارجی مقیم ایران انجام میدن نه سفرا و مسئولین ما که فقط یادگرفتن دست به شکم فیگور بگیرند و مثلا مبادی اداب باشند سفرایی که فقط حفظ ظاهر را یادگرفتن
سفارت لهو و لعب در تهران تعطیل باید گردد
پاسخ ها
لهو و لعب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
لطفاً و خواهشاً هر چه سریعتر اقدام کنید، نذارید تعطیل شدن قبلی رو فراموش کنیم و نتایج آن را
کشوری مثل ایران که روز بروز قدرتمند میشوددشمنان زیادی هم داردبایدایران احتیاط کامل از هر نظر واز کشورهائیکه به آمریکا نزدیکندداشته باشد
سریعا بسیج فرخوان بزنید مقابل سفارت عربستان بهترین روش همیشه هم جواب داده
با احترام به تمام اعراب خوزستان .عربهائی در ماهشهر بودند که تیم ایران به کشورهای عربی میباخت خوشحال میشدند و شکلات پخش میکردند.
حاصل سیاست خارجی قدرتمند
خوب تابناک حال۶ ببین۸ میتونی روابط مارو با همسایگان تیره کنی
فقط یک چیز امضای کری تضمین بود ?
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی