بازدید 7289
فرجام یک وعده خودرویی برای ایثارگران؛

از وعده واردات خودرو برای جانبازان به گزینه خرید کوئیک دنده‌ای رسیدیم؟!

مدیرکل دفتر مسکن و تسهیلات رفاهی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفته است: برخی از ایثارگران مشمول دریافت خودرو از شرکت سایپا در تأمین مابه التفاوت وجه خودرو شاهین با مشکل مواجه بودند. به همین منظور درخواست داشتند که خودرو ارزان قیمت‌تر کنار خودرو شاهین قرار بگیرد.
کد خبر: ۱۲۱۴۷۵۶
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۹ 09 January 2024

از وعده واردات خودرو برای جانبازان به گزینه خرید کوئیک دنده‌ای رسیدیم؟!

به گزارش تابناک اقتصادی؛ در شرایطی که این روزها، نمایندگان مجلس مشغول بررسی دخل و خرج بودجه ای دولت برای سال آینده هستند، نگاهی به قانون بودجه امسال نشان می دهد بسیاری از قوانین همچنان در مرحله بررسی برای اجرا هستند؛ یکی از این قوانین مهم روی زمین مانده، قانون واردات خودروهای کارکرده و واردات خودرو برای جانبازان است.

بنا بر این گزارش، در خصوص واردات خودرو‌های کارکرده تا به امروز ـ که چندین ماه از ابلاغ قانون از سوی مجلس به دولت می‌گذرد ـ همچنان هیات وزیران گزینه سکوت در برابر افکار عمومی را انتخاب کرده و زمان نیز در حال سپری شدن است. از سوی دیگر، در خصوص قانون واردات خودرو، مجلس در قانون بودجه به الزام دولت برای تسهیل در فرآیند واردات خودرو و همچنین خرید خودرو‌های داخلی برای جانبازان تاکید داشت. قانونی که هیئت وزیران در جلسه هشتم مردادماه ۱۴۰۲ آیین نامه اجرایی آن را به شرح زیر تصویب کرد؛

واگذاری خودروی داخلی به مشمولین براساس اولویت زیر می‌باشد:

۱ - مشمولینی که بدون استفاده از تسهیلات بهای خودرو را نقداً پرداخت نمایند.

۲ - جانبازان ۲۵ درصد الی ۴۹ درصد که به تشخیص کمیسیون پزشکی بنیاد از نظر جسمی محدودیت حرکتی دارند با رعایت اولویت تعیین درصد جانبازی تا پایان سال ۱۴۰۱.

۳- آزادگانی که به تشخیص کمیسیون پزشکی بنیاد معلول شناخته می شوند.

۴- فرزندان شهدا که به تشخیص کمیسیون پزشکی بنیاد معلول شناخته می شوند.

۵ - همسران شهدا که به تشخیص کمیسیون پزشکی بنیاد معلول شناخته می شوند.

همچنین برای مشمولان خودروهای وارداتی اشاره شد: ارزش خودروی وارداتی در کشور مبدأ برای جانبازان ۷۰ درصد (دو پا یا دو دست قطع از مچ و یا قطع نخاع) تا سقف ۳۵ هزار یورو، سایر جانبازان ۷۰ درصد تا سقف ۳۰ هزار یورو و برای جانبازان ۵۰ درصد تا ۶۹ درصد تا سقف ۲۵ هزار یورو (سیف) باشد. همچنین مشمولینی که در ده سال گذشته از هیچ گونه تسهیلات اعم از واردات و خرید خودرو استفاده نکرده اند در اولویت قرار دارند. مشمولین نیز از پرداخت سود بازرگانی متعلق به واردات خودرو و تجهیزات مورد نیاز متناسب سازی برای ایثارگر و نیز از پرداخت عوارض مندرج در تصویب نامه شماره ۶۲۹۲۴ت / ۵۴۵۲۲ مورخ ۱۳۹۶/۵/۲۵ معاف میباشند. بانک مرکزی نیز مکلف است نسبت به تخصیص ارز تا سقف مجاز برای واردات هر خودرو به شرکت با اولویت تخصیص از منابع ارزی جهت واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام نماید.

اما در شرایطی که جانبازان مشمول واردات خودرو، ماه هاست چشم انتظار تعیین تکلیف اجرای این قانون از سوی وزارت صمت با همکاری بانک مرکزی هستند، همچنان خبری از خودروی وارداتی برای جانبازان نیست؛ موضوعی که البته برای سایر مردمی که در سامانه مربوطه در اواخر سال گذشته ثبت نام کردند، هم چندان تعریفی ندارد و تعداد کمی خودرو برای این گروه وارد شده است.

بنابراین در بخش خودروهای وارداتی برای جانبازان تا به امروز تصمیم اجرایی مشخصی گرفته نشده است. حتی در این باره، چند هفته قبل محسن بزرگی معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران در همایش «حقوق شهروندی و ایثار» در تبریز، مجموع جانبازان ۷۰ درصد کشور را هشت هزار و ۲۱۰ تن و جانبازان ۵۰ تا ۶۹ درصد را ۲۲ هزار و ۱۶۲ تن اعلام کرد و گفت: این افراد امسال مشمول واردات خودرو شدند که در این زمینه نیازمند همکاری وزارت صمت و بانک مرکزی برای تامین ارز مورد نیاز هستیم.

کوئیک دنده‌ای برای جانبازان ۲۵ درصد تا ۴۹ درصد

از سوی دیگر، جانبازانی که مشمول خرید خودروهای داخلی هستند، یعنی جانبازان ۲۵ درصد تا ۴۹ درصد، حداقل وضعیت بهتری نسبت به مشمولان خودروهای وارداتی دارند. به گونه ای که مدیرکل دفتر مسکن و تسهیلات رفاهی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفته است: در راستای اجرای بند "و" تبصره ۷ قانون برنامه بودجه سال ۱۴۰۲ و آیین‌نامه واگذاری خودروی داخلی به جانبازان ۲۵ تا ۴۹ درصد دارای محدودیت جسمی، حرکتی فرزندان - همسران شهید و آزادگان دارای معلولیت طبق تأیید کمیسیون پزشکی، بنیاد دو شرکت خودروساز ایران خودرو و سایپا از سوی وزارت صمت جهت تأمین خودروی مشمولین فوق تعیین گردیدند. خودروهای اعلامی از سوی ایران خودرو پژو ۲۰۷ اتومات و شاهین اتومات از سوی سایپا معرفی شد.

وی افزود: با توجه به اینکه برخی از ایثارگران مشمول دریافت خودرو از شرکت سایپا در تأمین مابه التفاوت وجه خودرو شاهین با مشکل مواجه بودند، به همین منظور درخواست داشتند که خودرو ارزان قیمت‌تر کنار خودرو شاهین قرار بگیرد، لذا با رایزنی‌هایی که با شرکت سایپا انجام دادیم، موفق شدیم که علاوه بر خودرو شاهین، خودرو کوئیک دنده‌ای جی ایکس ال را هم به سبد خودرو ایثارگران بیفزایم.

مدیرکل دفتر مسکن و تسهیلات رفاهی بنیاد شهید و امور ایثارگران تصریح کرد: نکته مهم این است که خودرو شاهین اتومات و خودرو کوئیک جی ایکس ال دنده‌ای است اما ارزان‌تر از خودرو شاهین است. او خاطرنشان کرد: آن گروه از ایثارگران واجد شرایط که تکمیل وجه برای خودرو شاهین انجام ندادند ،پیامک این خودروی جدید نیز برای آنان ارسال می‌شود. هیچ اجباری برای انتخاب خودرو نیست، ایثارگران مشمول این قانون هر خودرویی که تمایل دارند، می‌توانند انتخاب کنند و این رایزنی به درخواست خود ایثارگران برای انتخاب خودرو ارزان قیمت‌تر انجام شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۱۲
کوئیک
همان پراید است که فقط پالانش عوض شده است.
گنجشگی است که رنگ شده و جای قناری به فروش می رسد. البته گرانتر!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
کوییک فقط یک قیافه ظاهری دارد والا از پراید بد تر است
خو درو های تولید ایران از جمله کوئیک را از نزدیک ببینید.
یک کدام از درزهای این خودروها جفت و جور نیست. ظاهرشان که این است، ببینید که داخل قطعاتشان اوضاع چگونه است!
مملکت آب نداره شماها فکر خودرو هستین؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
هر چیزی جای خودش
با درود
به نظرم میاد یک سایت خیری برای مسولین محترم باید تاسیس بشه تا با شاهکارهایی که انجام میدن به خوبی اشنا بشن وگرنه مردم بخوبی می دانند اوضاع کشور کلا چقدر خرابه
کاش جانبازان عزیز خودشان از خودرو خارجی استفاده کنند . سالهای گذشته نیز فقط مجوز را می فروختند .
جانباز داریم که یک خیابان را می خرد جانبازی داریم که در حد اقل زندگی است
با عرض معذرت جانبازان بدلیل نیاز اغلب حواله خودرو های وارداتی را می فروشند این چندمین بار است که این اتفاق می افتد .
چرا بنیاد جانبازان با نظر خودش قانون را تفسیر می کند مگر درصد جانبازی کمیسیون پزشکی خود بنیاد دلالتی بر معلولیت فرد ندارد. این چه تفسیری است که جانبازی یا آزاده یا خانواده شهیدی که دارای معلولیت باشد در اولویت هستند. یعنی اگر فرد مشکل داخلی از نگاه کمیسیون پزشکی باشد یا ترکش در سر دارد و یا اینکه دارای اعصاب و روان باشد چگونه تفسیر می کنید چرا اولویت بر مبنای درصد جانبازی همانگونه که مر قانون توسط قانون گذار است است ملاک قرار نمی گیرد.
خودرو کجا بوده ،سایت ها یه چیزی مینویسند مردمم میگن جانبازان گرفتن بردن ،خوشبه حالشون ،کی ماشین دادن این بشه دفعه دوم
پدمن جانبازهست بالای ۲۵درصدمغزواعصاب تابحال نه زمین داده اندنه خودرونه حقوق درست وحسابی درفقردست وپامیزنه توان راه رفتن هم نداره فقط جوانی و سلامتی خودشان رادادنددرمقابل هیچ
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست