بازدید 4241
در گفتگو با تابناک اقتصادی بررسی شد؛

پرمصرف‌ها مجبور به مدیریت مصرف انرژی می‌شوند؟

استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران تصریح کرد: درصد زیادی از پرمصرف‌ها که جزو اقشار مرفه جامعه هستند، قطعاً وقتی مجبور باشند قیمت واقعی گاز را بپردازند، در میزان مصرف شان تجدید نظر می‌کنند.
کد خبر: ۱۲۱۳۹۶۰
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۱ 04 January 2024
پرمصرف‌ها مجبور به مدیریت مصرف انرژی می‌شوند؟

به گزارش تابناک اقتصادی؛ بررسی دقیق ساختار مصرف مشترکین گاز طبیعی در بخش خانگی نشان می‌دهد که عمده مردم مصرفی در چارچوب الگوی مصرف دارند. این در حالی است که اقلیت مطلقی شامل کمتر از ۳ درصد از مشترکین مصارف نامتعارف ثبت می‌کنند. این دسته از مشترکان، میانگین مصرفی ۵ برابری نسبت به مشترکین کم مصرف دارند.

توزیع رفاهی مشترکین پرمصرف نیز نشان‌دهنده آن است که عمده پرمصرفین از اقشار مرفه جامعه هستند. این واقعیات باعث شده است برخی اعمال سیاست‌های قیمتی بر پرمصرف‌ها را به منظور مدیریت مصرف بخش خانگی مطرح کنند.

شواهد موجود حاکی از آن است که میزان سرانه‌ مصرف گاز در کشور ما نسبت به دیگر کشور‌ها بالاتر است. شاید یکی از دلایلش این است که ما دومین دارنده‌ ذخایر گاز طبیعی در جهان هستیم و همین امر باعث شده است مردم تصور کنند می‌توانند هر چقدر می‌خواهند این ماده‌ ارزشمند را بسوزانند.

واقعیت این است که تولید و استخراج گاز طبیعی هزینه‌های بالایی را به کشور تحمیل می‌کند. از سوی دیگر، با مصرف بهینه‌ گاز در کشورمان می‌توانیم به صادرات مازاد آن بپردازیم که سودآوری بالایی برای اقتصاد کشور به همراه دارد.

نظرات حسن مرادی، استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران را درباره اعمال روش تعرفه گذاری پلکانی در قبوض گاز مشترکان در ادامه می‌خوانید.

مرادی با اشاره به این موضوع که متاسفانه ارزش و جایگاه انرژی در کشور ما به درستی درک نشده است و مردم متوجه ارزش اقتصادی آن نیستند، تصریح کرد: ۴۰ سال پیش که بنده برای تحصیل در خارج از کشور بودم، برای استفاده از برق باید سکه داخل کنتور می‌انداختیم تا از برق استفاده کنیم. به این ترتیب، مردم قدر انرژی را می‌دانسنند و از آن به اندازه استفاده می‌کردند.

وی ادامه داد: از روش‌های مختلف می‌توانیم به بهینه سازی مصرف انرژی و از جمله گاز در کشور روی بیاوریم و ارزش آن را برای مردم مشخص کنیم. مثلاً در یک سیاست گذاری می‌توانیم به سهمیه بندی بپردازیم. تا حد مشخصی شهروندان از گاز با قیمت یارانه‌ای استفاده کنند و بعد از آن اگر مشترکی نیاز به گاز داشت باید آن را با قیمت واقعی و آزاد بخرد.

استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی، این طور برداشت می‌شود که به دریایی از انرژی وصل هستیم و هر چقدر از آن استفاده کنیم، مشکلی پیش نمی‌آید!

مرادی گفت: اجرای فاز دوم تعرفه گذاری پلکانی پرمصرف‌ها مدل مناسبی برای بهینه کردن رفتار و مصرف مشترکان پرمصرف است. لازم است فوب خلیج فارس ملاک قیمت گذاری باشد. نمی‌توان گفت که قیمت تأثیری در میزان مصرف طبقات مرفه ندارد. درصد زیادی از پرمصرف‌ها که جزو اقشار مرفه جامعه هستند، قطعاً وقتی مجبور باشند قیمت واقعی گاز را بپردازند، در میزان مصرف شان تجدید نظر می‌کنند.

وی ادامه داد: دولت نباید نگران این موضوع باشد که ممکن است قیمت‌های پلکانی نیز برای پرمصرف‌ها قدرت بازدارندگی نداشته باشد. باید به اعمال روش تعرفه گذاری پلکانی بپردازیم. قطعاً این روش به عدالت نزدیک‌تر است و بستری برای مدیریت مصرف نیز به وجود می‌آورد.

استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: برخی ویلا‌ها در مناطق توریستی در تمام فصل سرما، گرم نگه داشته می‌شوند، در حالی که کسی در آن‌ها ساکن نیست. وقتی قرار باشد پرمصرف‌ها قیمت واقعی گاز را بپردازند، تنها زمانی که در ویلا حضور دارند، آن را گرم می‌کنند و در نحوه‌ی استفاده از این حامل انرژی تجدیدنظر می‌کنند.

وی در پایان در خصوص این موضوع که در فاز دوم تعرفه گذاری پلکانی پرمصرف‌ها قیمت واقعی گاز را می‌پردازند، طبقات پایین جامعه از بخشودگی قبوض برخوردا می‌شوند و کسانی که در الگوی مصرف از گاز استفاده می‌کنند از یارانه‌ی انرژی بهره می‌برند، تصریح کرد: قطعاً این روش قیمت گذاری به عدالت نزدیک است و با هدفمندی یارانه‌ها نیز همخوانی بیشتری دارد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۷
خوب خدا رو شکر
یک تیر و دو نشان
ناترازی انرژی و کسری بودجه حل شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۵
اکثریت مردم در خانه های غیر استاندارد که از مصالح ارزون قیمت ساخته شده زندگی می کنند این خانه‌ها انرژی زیادی تلف میکنند در نتیجه باید انرژی بیشتری مصرف کنند،این قانون باعث جریمه بیشتر اکثریت ضعیف جامعه می‌شود
استاد بزرگوار به احتمال زیاد شما در انگلستان مشغول تحصیل بودید و برای استفاده از برق می بایست سکه در کنتور می انداختید. اولاً انگلیس روی دریایی از نفت و گاز نخوابیده ثانیاً اگر قرار بر مقایسه باشد باید در مورد همه چیز باشد نه فقط برق یا گاز.
جالب است که ما هر جا که صرف داشته باشد کشورمان‌ را با غرب مقایسه می کنیم اگر صحبت از کیفیت زندگی و حقوق و شرایط زندگی باشد یاد غرب نمی افتیم.
آیا می دانستید نیروگاه هایی که مجبور به سوزاندن مازوت می باشند ، هر کدام شان در تک تک خانه های ما دارای یک شیر کنترل هستند ، وقتی ماشین لباس شویی یا اتو را روشن می کنیم حجم بیشتری از دود از دودکش انها خارج می شود و وقتی خاموش می کنیم دود کمتر می شود .
کسی که مرفه است در خانه ۲۰ میلیاردی با پنجره های سه جداره و سیستم گرمایش از کف و پیکیج کندانسینگ زندگی میکند. مصرف گاز سالیانه اش از یک کپسول گاز کمتر است.
پاسخ ها
رضا
| Canada |
۱۵:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۵
حالا عزیز باید مملکت تاوان کسانی را که نمی‌خواهند این موارد را رعایت کنند و مصرف کشور را از اروپا بالاتر برده اند بدهد؟
قبض قبلی من 150 هزار تومان اومد
قبض این ماه من 3200 تومان اومد
قبض اخر من با اینکه کم اومد ولی داخلش نوشته بود پر مصرف ولی داخل رو که نگاه کردم دیدم از من 80 هزارتومان کم کرده بودن که 3200 اومده بود.یعنی قبض این ماه من 83200 تومان بوده و از دوره قبلی که زیاد برام 150 هزارتومان اومده بود اشتباه بوده و این ماه بهم برگردوندن
سوال چرا مصرف بالا رو میبینید ولی اشتباه های خودتون رو نمیبینید؟
چرا جلوی تولید لوازم برقی پر مصرف رو نمیگیرید؟من یه تلویزیون و یخچال و لباس شویی(در هفته یکبار یا دوبار اون هم صبح روشن میشه) و سه تا چراغ برق دارم.
عزیز این جماعت شاید پر مصرف باشند ولی تعدادشان کم است پس کل مصرفشان کم است پول مصرف کردن را هم دارند که بدهند آنی که باید مصرفش کنترل شود دهک ۳ تا ۹ است و اصل مصرف کشور مربوط به انهاست
قانونی که مرفه و پولدار را مجبور به رعایت میزان مصرف کند، کمر اقشار ضعیف را خواهد شکست.
استاد بزرگوار اگه خاطر مبارکتان باشد سال گذشته اغلب افرادیکه قبض گاز نجومی برایشان صادر شده بود از قشر ضعیف جامعه بودند که اعتراض آنها به گوش رییس جمهور و رییس مجلس نیز رسید که به ناچار به قبوض صادره ۷۰ در صد تخفیف داد شد.
پاسخ ها
محمد رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۵
جناب بزرگوار اگر از قشر ضعیف جامعه هستند این وسایلی که گاز را در این حجم مصرف می‌کند و همچنین منزلی با این ابعاد که گرم کردن آن به
اندازه یک نیروگاه گاز لازم دارد را از کجا آورده اند؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۵
بزرگوار، حجم مصرف آنها هیج فرقی با مصرف سالهای قبل نداشته بلکه دولت محترم تعرفه ها را به یکباره نجومی کرده بود
باز هم مصاحبه های فرمایشی برای گران کردن سوخت در کشور
به اسم قشر مرفه قیمت قبض گاز 90 درصد مردم رو بالا میبرن.... دست از این بازی بردارین
مصرف بالای گاز در ایران یک هاله حرارتی روی کشور ایجاد کرده و توده های هوا قبل از ورود به کشور ضعیف می شوند و به سمت ترکیه و روسیه منحرف می شوند که نتیجه آن هم کم بارشی بی سابقه در زمستان امسال بوده است
وقتی طبقه اول هستی و زیر خونت پارکینگ هست و دور تا دور خونه خالیه، خونه بسیار سرده، در موقع ساخت هم هیچ عایق کاری رعایت نشده، چرا توقع دارید مصرف گاز پایین باشه، چرا همه هزینه ها روی مصرف کننده هست، چرا در موقه ساخت سازنده مجبور به رعایت نکات مصرف انرژی نمیشه...
ساده انگاری است . اگرهزینه مصرفشان 20 برابرهم شود 30برابرآنرا از جیب مردم در می آورند.عین بنزین است که درهمه امور زندگی مردم ریشه دوانده است .کارکارشناسی سنگین می خواهد .راه حلها عمدتا یک نظریه خام بدون پشتوانه هستند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست