بازدید 2957

ماموریت «البرز» در دریای سرخ

 ناوشکن البرز در قالب ناوگروه ۹۴ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با عبور از تنگه باب‌المندب وارد دریای سرخ شد.
کد خبر: ۱۲۱۳۶۱۶
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۰ 02 January 2024

به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه وطن امروز، صهیونیست‌ها در آستانه آغاز چهارمین ماه تجاوز نظامی‌شان به نوار غزه هستند. جغرافیای عجیب و تحت محاصره غزه به اشغالگران فرصت داد یک باریکه ۴۰ کیلومتری فاقد پدافند را از طریق بمباران هوایی هدف حمله قرار دهند.

آن‌ها از دو ماه پیش با شروع حمله زمینی به نوار غزه، خود را برای یک تجاوز زمینی و هوایی آماده می‌دیدند که از دورترین جبهه ممکن یعنی دریا ضربات غیرقابل تصوری را دریافت کردند. رژیم صهیونیستی که همواره با وسعت بخشیدن به جبهه جنگی خود و حمله به کشور‌های همسایه مثل لبنان و سوریه تلاش می‌کرد بازدارندگی خود را تثبیت کند این بار هزاران کیلومتر دورتر از صحنه نبرد و در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب از یمنی‌هایی ضربه خورد که سرنوشت خود را جدای از سرنوشت فلسطینی‌ها نمی‌دانند. زمانی که دولت انصارالله یمن دستورالعمل خود مبنی بر ممنوعیت حرکت کشتی‌های تجاری به سمت بنادر رژیم صهیونیستی را به جهانیان ابلاغ کرد، اشغالگران یکی از جدیدترین بحران‌های خود را در منطقه پس از ۷ اکتبر به چشم دیدند. اقدام جسورانه یمن در مدت کوتاهی بنادر رژیم صهیونیستی را در آستانه تعطیلی قرار داد.

رژیم صهیونیستی که دهه‌ها با حملات نظامی بیرحمانه و قتل عام مردم منطقه به دنبال اثبات برتری خود بود، پس از دریافت بزرگ‌ترین ضربه نظامی از سوی غزه تحت محاصره و شکست نظامی و امنیتی با یک تهاجم اقتصادی پیش‌بینی نشده از سوی یمن روبه‌رو شده است. تهدید انصارالله که بسیار سریع رنگ واقعیت به خود گرفت یکی از بزرگ‌ترین نقاط ضعف اشغالگران را عیان کرد. هفته گذشته یک رسانه عبری در گزارشی اعلام کرد شهر بندری «ایلات» در جنوب سرزمین‌های اشغالی که حمل‌و‌نقل دریایی رژیم صهیونیستی از طریق آن انجام می‌شود، در نتیجه جنگ غزه و محاصره دریایی اعمال‌شده بر این رژیم توسط ارتش یمن، در حال فروپاشی است. وبسایت صهیونیستی واللا در این باره نوشت: پایه اقتصاد ایلات گردشگری است و با این وجود ۱۵ هزار کارمند هتل در شهر بندری ایلات در میان بی‌تفاوتی تصمیم‌گیرندگان در اسرائیل نسبت به فروپاشی این شهر، از کار اخراج خواهند شد. طبق این گزارش، اعضای کمیته مالی کنست از وزارت دارایی رژیم اشغالگر خواستند در اسرع وقت طرح جبران خسارات واردشده به ایلات را تدوین کند و حتی تهدید کردند در صورت عدم انجام این کار، به قانون‌گذاری متوسل خواهند شد.

«الی لانکری» شهردار ایلات هم در این باره «داده‌های نگران‌کننده‌ای» ارائه کرد و گفت فروش فروشگاه‌ها در ماه جاری میلادی ۳۵ درصد کاهش یافته است و این اتفاق رسیدگی به وضعیت ایلات را ضروری می‌کند. لانکری همچنین هشدار داد: هتل‌ها بزودی تعطیل خواهند شد و نرخ بیکاری به ۵۰ تا ۶۰ درصد خواهد رسید. بدیهی است فعالیت تجاری در تل‌آویو نیز ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش یافته، اما در ایلات به طور کامل فروپاشیده است. از سوی دیگر فاکس‌نیوز افزایش قیمت نفت خام بر اثر اختلال در آبراهه دریای سرخ را طی ماه‌های آینده محتمل دانسته که به افزایش قیمت بنزین و بالا رفتن تورم جهانی می‌انجامد و این در سال انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا می‌تواند بشدت به دموکرات‌های حاکم بر کاخ سفید ضربه بزند. موج تورم سرخ  بر بازار خرده‌فروشی هم تاثیر گذاشته و برند‌های بزرگ اروپایی و آمریکایی را نیز با مشکل افزایش قیمت زنجیره تامین خود مواجه ساخته است.

 از تلف شدن ائتلاف آمریکایی تا تهدید انگلیسی

با رو شدن دست برتر مقاومت در منطقه و زنجیره عملیات‌های یمن در دریای سرخ، آمریکا ایده شکل‌گیری ائتلاف دریایی علیه این کشور را طرح کرد، اما این ایده با واکنش سرد و جواب منفی منطقه مواجه شد تا آمریکا نیز به عنوان مهم‌ترین حامی نظامی صهیونیست‌ها خود را تنهاتر از هر زمان دیگری بیابد.

در این فضا گذر زمان و سیر صعودی عملیات‌های یمن در توقیف کشتی‌هایی که به سمت بنادر رژیم صهیونیستی حرکت می‌کردند ضمن افزایش فشار به اشغالگران عملا دست برتر این رژیم در انجام عملیات‌های نظامی را به چالش کشید. با این حال در روز‌های گذشته دولت‌های غربی زبان تهدیدشان علیه یمن را تندتر کردند.

روز گذشته وزیر دفاع انگلیس مدعی شد کشورش آماده انجام اقدامات مستقیم برای جلوگیری از تهدید کشتیرانی در دریای سرخ است. گرنت شاپس مدعی شد: از آنجا که حوثی‌های یمن به تهدید تجارت دریایی ادامه می‌دهند، ما مجبور خواهیم شد اقدامات لازم و مناسب را انجام دهیم. وزیر دفاع انگلیس با تروریست خواندن نیرو‌های یمنی گفت: آن‌هایی که تجارت در دریای سرخ را مختل می‌کنند بدانند این آخرین هشدار است. این تهدید در حالی است که روز یکشنبه نشریه انگلیسی «تایمز» گزارش داد ارتش انگلیس در حال تدارک یک طرح تحریک‌آمیز برای دست زدن به موجی از حملات هوایی علیه مواضع نیرو‌های یمنی در دریای سرخ بوده که چشم‌انداز تشدید چشمگیر تنش‌ها در منطقه را مطرح می‌کند. به نوشته تایمز، بر مبنای این برنامه، نیرو‌های بریتانیا به نیرو‌های آمریکایی و احتمالا نیرو‌های یک کشور اروپایی دیگر ملحق می‌شوند تا حملات موشکی علیه اهداف از پیش برنامه‌ریزی‌شده متعلق به نیرو‌های مسلح یمن را در دریا یا داخل خود یمن اجرا کنند. یک منبع وابسته به دولت انگلیس گفت لندن برای اجرای این حملات هماهنگ از جنگنده‌های نیروی هوایی خود برای نخستین بار یا ناو جنگی اچ ام‌اس دیاموند بهره خواهد گرفت.

 البرز وارد دریای سرخ شد

در این شرایط ظهر روز گذشته خبر ورود ناوشکن البرز در قالب ناوگروه ۹۴ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی به تنگه باب المندب دریای سرخ منتشر شد. «سامانه دفاع نقطه‌ای کمند» (دفاع نزدیک دریایی) و سامانه کنترل آتش (FCS) در بخش میانی کشتی، سامانه کنترل آتش شامل مدیریت کنترل آتش الکترواپتیکال و یک سامانه توپی شکل (شبیه به سامانه‌های پدافند هوایی «سراج ۱») و پرتابگر ۱۲ تایی چف و فلر از جمله ویژگی‌های ناوشکن البرز است. این ناوشکن با شماره بدنه ۷۲ از ناو‌های کلاس الوند به حساب می‌آید. ناوگروه‌های ارتش از اوایل سال ۱۳۸۸ ماموریت خود را در آب‌های آزاد برای تأمین امنیت خطوط کشتیرانی و مقابله با دزدان دریایی و مأموریت‌های دیگر آغاز کرده‌اند و ورود ناوشکن البرز به دریای سرخ هم در راستای همین ماموریت‌ها به حساب می‌آید. اما در شرایط فعلی،  حضور ناو البرز در دریای سرخ یک پیام مهم برای کشور‌های مروج ناامنی در این منطقه دارد؛ پیامی که می‌تواند روی موازنه قوا در دریای سرخ اثر مهمی داشته باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی