بازدید 7570
در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی بررسی شد؛

پیش بینی واردات روزانه ۱۱۰ میلیون لیتر بنزین در ده سال آینده/ ریشه تشدید ناترازی بنزین در صنعت خودروسازی است/ بدمصرف‌ترین خودرو‌ها را داریم!

بالا بودن مصرف بنزین در خودروهایی که در کشور مورد استفاده قرار می دهیم، عامل مهمی در بروز ناترازی بنزین در کشور است. متاسفانه طبق آمار سازمان استاندارد کشور، اغلب خودروهای تولید داخل و مونتاژی در گرید جی، یعنی بدمصرف ترین قرار می گیرند و همین موضوع، موجب تشدید ناترازی بنزین و تحمیل بار مالی بزرگ بر بودجه کشور در جهت واردات بنزین در سال آتی است.
کد خبر: ۱۲۱۳۳۳۹
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۶ 01 January 2024

برآورد واردات روزانه ۱۱۰ میلیون لیتر بنزین در ۱۰ سال آینده/ ریشه تشدید ناترازی بنزین در صنعت خودروسازی کشور است/ بدمصرف‌ترین خودرو‌ها را داریم!

به گزارش تابناک اقتصادی؛ شواهد نشان می‌دهد، اگر سیاست‌های دقیق و عاجلی در زمینه‌ی حل مشکل ناترازی بنزین در پیش نگیریم، قطعاً در آینده‌ی نزدیک با مشکلات جدی مواجه می‌شویم. در صورتی که روند فعلی مصرف ادامه یابد و چاره اندیشی‌ نداشته باشیم، مجبور به واردات بنزین در حجم بالا و صرف منابع ارزی هنگفت خواهیم شد.

نکته مهم این است که با توجه به رشد روزافزون مصرف بنزین در کشور، هر سال نیاز به منابع ارزی بیشتری برای واردات بنزین داریم و این به معنای وارد شدن به یک باتلاق است.

بنا بر برخی پیش بینی ها، با روند فعلی، ایران در ۱۰ سال آینده نیاز به واردات روزانه ۱۱۰ میلیون لیتر بنزین خواهد داشت؛ یعنی درآمد صادرات روزانه یک میلیون بشکه نفت ایران با قیمت ۷۰ دلار باید صرف واردات بنزین شود که فاجعه آفرین خواهد بود.

بعد از چند سال حضور ایران در میان صادرکنندگان بنزین از سال ۹۷ تا ۱۴۰۰، سرانجام در سال ۱۴۰۱ صادرات متوقف شد. به اعتقاد کارشناسان، افتتاح فاز‌های سه گانه پالایشگاه ستاره خلیج فارس و شیوع کرونا در سال ۱۳۸۹ در مثبت شدن تراز بنزین موثر بود و به صادراتش منجر شد. عواملی که به مرور اثر خود را از دست دادند و حالا با ناترازی بنزین مواجه شده ایم.

به منظور رفع مشکل ناترازی بنزین، سیاست‌های مختلفی را می‌توانیم در پیش بگیریم. افزایش کنترل‌ها به منظور جلوگیری از قاچاق بنزین، تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی و مدیریت ترافیک در شهر‌های کلان و واردات خودرو‌های برقی و هیبریدی، از جمله پیشنهاد‌هایی است که کارشناسان مطرح می‌کنند.

نظرات ابوذر ندیمی را به عنوان یک اقتصاددان و نماینده ادوار مجلس در خصوص مشکل ناترازی بنزین و جوانب پیدا و پنهانش جویا شدیم که در ادامه می‌خوانید.

ندیمی در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی در خصوص مشکل ناترازی بنزین در کشور تصریح کرد: ما در این ارتباط با چند موضوع روبه رو هستیم. مساله‌ اول این است که میزان مصرف بنزین در کشور روزافزون در حال افزایش است؛ بنابراین، هر چقدر در چاره اندیشی برای این مشکل تعلل کنیم، باید هزینه‌ی بیشتری برایش بپردازیم.

وی ادامه داد: موضوع مصرف بی رویه‌ بنزین در کشور علاوه بر اینکه بر مشکل ناترازی بنزین دامن می‌زند. مشکلات عدیده‌ای به لحاظ سلامت شهروندان و مسائل زیست محیطی برایمان ایجاد می‌کند که باید به آن‌ها توجه داشته باشیم.

این کارشناس اقتصادی توضیح داد: مساله‌ی مهم این است که ما هر ساله چند هزار خودروی جدید وارد بازار می‌کنیم و این به معنای افزایش مصرف است.

ندیمی گفت: در حوزه‌ی ناوگان حمل و نقل عمومی نیز نتوانسته ایم عملکرد خوبی داشته باشیم، به طوری که بسیاری از شهر‌های بزرگ کشور از نعمت مترو محروم هستند و بخش زیادی از ناوگان حمل و نقل کشور فرسوده است و اضافه مصرف زیادی دارد.

برآورد واردات روزانه ۱۱۰ میلیون لیتر بنزین در ۱۰ سال آینده/ ریشه تشدید ناترازی بنزین در صنعت خودروسازی کشور است/ بدمصرف‌ترین خودرو‌ها را داریم!

وی ادامه داد: واقعیت این است که بخش عمده‌ای از خودرو‌ها تک نفره مورد استفاده قرار می‌گیرند و حساسیتی نسبت به مصرف بالای بنزین در کشور نداریم. سرویس‌های حمل و نقل عمومی مانند اسنپ، تپسی و... نیز بر افزایش سفر‌های تک نفره دامن زده است. بخشی از خودرو‌ها نیز در پارکینگ‌ها هستند تا به جابجایی مدیران بپردازند. این‌ها رسوباتی است که تا وقتی حل نشوند، مشکل ناترازی بنزین در کشور ادامه خواهد داشت.

این کارشناس اقتصادی توضیح داد: باید به موضوع افزایش مصرف بنزین در کشور موشکافانه نگاه کنیم. قبلاً سفر‌های برون مرزی زیادی داشتیم. الان به خاطر گرانی ارز میزان این مسافرت‌ها کاهش یافته و افراد به سفر‌های داخل کشور روی آورده اند. این امر نیز در افزایش میزان مصرف بنزین موثر بوده است.

ندیمی گفت: بالا بودن مصرف بنزین در خودروهایی که در کشور مورد استفاده قرار می دهیم، عامل مهمی در بروز ناترازی بنزین در کشور است. متاسفانه طبق آمار سازمان استاندارد کشور، اغلب خودروهای تولید داخل و مونتاژی در گرید جی، یعنی بدمصرف ترین قرار می گیرند و همین موضوع، موجب تشدید ناترازی بنزین و تحمیل بار مالی بزرگ بر بودجه کشور در جهت واردات بنزین در سال آتی است، که منجر به کسری بودجه خواهد شد.

وی ادامه داد: در کمال تعجب به سوخت‌های جایگزین مانند انرژی برقی، بادی، خورشیدی و... روی نمی‌آوریم و همچنان اصرار داریم از بنزین برای سوخت خودرو‌ها استفاده کنیم. این امر نیز در پیچیدگی مشکل ناترازی بنزین اثرگذار است.

این کارشناس انرژی توضیح داد: تجدیدنظر در صنعت خودروی کشور، بازاندیشی در مورد نوع مصارف و استفاده از منابع جدید مانند انرژی خورشیدی، برقی و... و نوسازی و بهینه سازی ناوگان حمل و نقل عمومی می‌تواند از جلمه راهکار‌های موثر برای حل مشکل ناترازی بنزین باشند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۹
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۷۲
راههای کاهش مصرف بنزین: 1. لغوقانون گردنکلفت مابانه ممنوعیت واردات خودرو و واردات خودروهای استانداردبنزینی وبرقی 2. گسترش حمل ونقل عمومی 3.اصلاح بروکراسی اداری برای کاهش رفتامدهای غیرضروری 4.اصلاح نحوه شهرسازی وساخت خیابانهای ومعابربا عرض مناسب وگسترش پارکینگ5. اعمال قاطعانه مقررات راهنمایی که متاسفانه بسیارضعیف است که 2 مورداخیربا کاهش ترافیک باعث کاهش مصرف بنزین هم میشوندمیشوند و.مواردمتعدددیگر
پاسخ ها
ناشناس
| Sweden |
۱۴:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
این چیزایی که گفتی برا ایران بود یا اروپا...خوابی ...۳ میلیارد دلار بردن و خوردن ..یه چای هم روش.....برو بابا
شناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
با توجه به استقبال عمومی از ماشین های برقی , بنظر تا ده سال دیگر بنزین از صحته تقاضا خارج شود و مانند مازوت و گازوییل در دست پالایشگاهها باد کند و جای بنزین را برق بگیرد,البته با توجه به محدودیت ها احتمالا تا ده سال دیگر خودروهای تنها چند کشور ازبنزین ( بنزین ده سال دیگر بسیار بی مشتری و فراوان)استفاده کنند که یکی از انها ایران خواهد بود ,
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
قیمت بنزین باید جهانی شود تا مصرف مدیریت شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
۱۵:۲۹
قیمت خودروها چطور. اونم جهانی بشه یا همینطوری 6 برابر دنیا پول خودرو بدیم در حالی که رکورددار کمترین میزان حقوق و دستمزد در دنیا هستیم. از آخر دومیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
حداقل یک جواب دندان شکن به مسوولین و مافیای خودرو و مافیای مسکن دادی خیلی هم عالی بود.. روزنامه ها که دنبال منافع خودشان هستند و در این خصوص حرفی حساب شده نمی زنند
رضا اهوازی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
اگه مصرف بنزین تو ایران زیاد شده به مردم ارتباطی نداره و کاملا مقصر دولت هست
اول بحث تولید خودرو با کیفیت و تکنولوژی۵۰ سال پیشه
دوم بحث معیشت مردمه که کالاهای خارجی بجای اینکه از مبادی رسمی و با کامیون وارد بشه یعده با هزار خطر و صرفا بعلت بیکاری بصورت شوتی با سواری و مصرف وحشتناک بنزین این کالاها رو به سراسر کشور جابجا میکنن
و سوم مصرف بالای وانت نیسان این خودرو حدودا ۷۰ ساله با همین وضع داره تولید و استفاده میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
تعداد خودروهای موجود در کشور ۲۴ میلیون دستگاه است و با فرض جمعیت ۸۵ میلیون نفری، به ازای هر ۳.۵ نفر یک دستگاه خودرو وجود دارد. که این با توجه به کیفیت خودروها، کیفیت سوخت و تراکم ماشین ها در خیابانها، بسیار بسیار زیاد است.
باید تولید خودرو سواری متوقف و تولید خودرو سنگین اتوبوس و کامیون در دستور کار قرار گیرد.
باید از ترددخودروهای با سن 15 سال به بالا جلوگیری شود.
باید تعداد اتوبوس ها 10 برابر شود.
باید تعداد خطوط شهری اتوبوس 10 برابر شود.
باید طوری شود که هرکس از در خانه اش بیرون آمد، بتواند ظرف 5 دقیقه داخل اتوبوس بوده و بر روی صندلی بشیند.
مسعود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
همچین تیتر میزنه بد مصرفترین ماشین‌ها را داریم که انگار ما حق انتخاب داریم از خوب مصرفترین بدترین را انتخاب کردیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
استادمون تو دانشگاه گفت گول قیمت پایین بنزین را نخورید،چند برابر مصرف سالیانه ی یه خودرو کم مصرف خارجی را،دولت با قیمت های چند لا پهنا روز اول ،از خریدار ایرانی،یه جا میگیره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
تصور کنید ده سال آینده،ظاهر خودروهای روز دنیا چطوریه؟اونوقت تو ایران ساینا،کوییک،دنا پلاس،تارا پلاس پلاس و...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
از همه مهمتر بی لیاقتی مسولین مربوطه است .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
فقط سوخت مهم نیست . بالای هفتاد درصد خودروها ، هرز در سطح شهر می گردند . اگر بر فرض قیمت بنزین لیتری یک دلار یعنی پنجاه هزار تومان بود ، آمار ترافیک ، آلودگی هوا و مصرف بنزین به شدت پایین می آند . توصیه می کنم به حاکمیت که بنزین را به لیتری پنجاه هزار تومان برساند و در عوض روی گوشت ، لنیات ، تخم مرغ یارانه بده . بنزین پنجاه تومن و گوشت هم پنجاه تومن . همه برنده هستند . هم مردم و هم دولت . منتها دو اشکال وجود دارد . سیستم بروکراسی کشور بلد نیست درست کار کند .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
وقتی کوئیک با آلایندگی بالا صد کیلومتر نزدیک به 10 در شهر مصرف بنزین دارد چه توقعی دارید؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
دمت گرم رضا اهوازی.کاملا درست گفتی
فقط اینو میدونم که سی سال پیش ما بنزین را می زدیم لیتری ۵۵ سنت الان شده ۱۳۵ سنت. یعنی کمی بیشتر از دو برابر. حالا در ایران که مسئولان همش منت می گذارند که بنزین مجانیه در این یی سال چند برابر شره؟ گمانم سیصد برابر. از ده تومن به سه هزار تومن
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
هر چند سنت میشه یه دلار؟ مهندس
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
چطور حساب کردی مهندس که شد ۱۳۵ سنت؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
الان بنزین سوپر میشه حدود ۱۵ سنت
ناشناس
| Canada |
۱۷:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
یک دلار ۱۰۰ سنت. ۱۳۵ سنت یعنی ۱ دلار ۳۵ سنت. دو برابر ۵۵ سنت یعنی ۱۱۰ سنت. نقطه سر خط.

اینم اضافه بشه در امد سرانه انزمان بود ۱۵ هزار دلار یا ۱۵۰۰۰۰۰ سنت ولی الان شده ۶۰ هزار ودلار یا چهار برابر. یعنی قیمت بنزین بر استس قدرت خرید از ۵۵ سنت شد۶ سی سنت!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
به این نظرتا حالا 20 نفر +و2 نفر - رای دادند یعنی 90 درصد بدون تفکر رای میدهند...
ناشناس
| Canada |
۱۸:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
اگر منصف باشی متوجه میشی حداکثر زیر ده درشدی هستید. دلی باز خوبه دیگه نگفتی ۹۰ درثد البانی نشین یا دستگاه هستند!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
کاملا درسته.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
انحراف افکار عمومی از مشکل اصلی یعنی سرشاخ شدن با کد خدا.
تا سفارت ایالات متحده در تهران باز نشود وروابط نرمال و عادی با جهان نداشته باشیم همین است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
اساتیدی که بهش ایراد گرفتن، حساب کتابش مال ایران نبود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
بیشتر مردم نمی فهمند ۱۳۵ سنت یعنی یک دلار و ۳۵ سنت و بعبارتی نزدیک لیتری ۷۰ هزار تومان
مردم تو را به خدا تفکر و تعقل و چشم بسته چیزی را قبول نکنید و از روی لجبازی نظر مثبت ندهید
اونيكه 10 سال آينده رو پيش بيني كرده نميدونه تا 5 سال آينده ديگه خبري از خودروي بنزيني در جهان نيست و شماها هام بزور بايد خودروي برقي توليد كنيد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
تا چند سال دیگه که هیچ تا قیامت قیامت تولید ماشین های بنزینی متوقف نمیشه به چند دلیلی اول اینکه شرکت های بزرگ نفتی اجازه بزرگ شدن شرکت تولید خودروهای باتری رو نمی دن چون بر خلاف منفعت اوناست و دوم اینکه منابع لیتیوم محدود و گران هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
این برای سایر کشورهاست وگرنه ما در ایران تا 50 سال دیکه هم پیکان و سمند و پژو باید سوار بشیم و بنزین مصرف کنیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
تا مسافرکش ها جمع آوری نشن ترافیک و آلودگی و مصرف بنزین درست نمی شه
رضا
| Canada |
۱۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
عزیز خواب دیدی خیر باشه کی میخواد زور کنه اونا بنزین ندارند اینجا تا ۵۰ سال دیگه هم خودروی بنزینی وجود
خواهد داشت چون بنزینش هست فقط گران می‌کنند که دخل و خرجش جور بشه
اینا نه از سود هنگفت فروش لگنهای داخلی پرمصرف میگذرن نه تولید بنزین آشغال و رانت واردات بنزین. در نهایت هم تاوان همه‌ چی رو مردم میدن
آقا هیچ کاری نکنید خودروسازان را تشویق کنید که با همین فرمان جلو بروند ، ملت را جریمه کنید که چرا ماشینهایشان مصرف زیاد دارد و چرا بد کار میکند !
از این خوشحال هستم که بلاخره برخلاف منافع مافیای خودروسازان یک مقاله در تابناک چاپ شد واقیت را خوب بیان کردند اگر همین امروز فرض کنیم کل خودرهای داخلی با خودرهای متوسط مصرف 4 تا 5 لیتر جایگزین شوند کشور توانای صادرات 80 میلیون لیتر بنزین و 80 میلیون لیتر گازوئیل در روز را دارد نه مشکل آلودگی هوا خوهیم داشت و نه پرداخت یارانه های هنگفت انرژی و نه تصادفات ناشی از خودرهای بی کیفیت
پش چرا سیاستمداران با ازاد سازی واردات خودرو با تعرفه صفر مخالفت می کنند و یک چنین تصمیم استراتژیک برای حل حداقل 5 مشکل بزرک کشور را نمی گیرند
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
این ها رو همه میدونند.، حتی خودروسازهای خودشون بهتر از همه میدونند، وزرای مربوطه هم میدونن، حتی راننده تاکسی ها هم میدونند
اما در کشور ما منافع یه عده ای بر منافع مردم مظلوم و بدبخت باید بچربه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
حداقل برای رانندگان تاکسی که کارشون اینه یه رحمی بکنید ماشین اتوماتیک و قبراق برقی هیبدریدی وارد کنید که تابستان و زمستان سیستم تهویه مناسب داشته باشه من برای رانندگان تاکسی در مقایسه با حداقل رانندگان تاکسی کشورهای همسایه حتی عراق دلم خیلی میسوزه با این ماشینهای بی کیفیت
چرا کشور چین تنها خودروهای پر مصرف را به ایران صادر می کند اگر چند سال دیگر این روند ادامه پیدا کند مشکل تامین مقدار سوخت بنزین و گازوئیل کشور مانع صادرات نفت خام کشور خواهد شد و به نوعی می توان متوجه هماهنگی پشت پرده بین چین و غرب در صادرات خودرهای پر مصرف به ایران دید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
اون زمان روحانی که با اروپایی ها میخواستن برای ماشین قرارداد ببندن، همش بهش گیر میدادن که غرب زده هست و ....! ولی نمیدیدن که هم داره تولید میشه اینجا و هم تکنولوژیش تا یه حدی به واسطه مونتاژ وارد میشد و هم خدماتی هم داشت. ولی الان ماشین چینی کمپلت وارد میشه و نه کیفیتی و نه خدماتی و حتی قطعاتش هم پیدا نمیشه!!
تا سیاست عوض نشه هر روز بدتر از دیروز.مثل یه بادکنکه یه جاش فشار بدی جای دیگه باد میکنه
نیاز به این همه توضیح ندارد. بنزین قیمتش پایین است باید قیمت تعدیل شود. از همین فردا هم سهمیه بنزین یارانه ای افراد با بیش از دو خودرو را قطع کنید حتی بدون اعلام قبلی. مابه التفاوت آن را هم بلافاصله به حساب یارانه بگیران اضافه کنید. هر کس هم خواست شرارت کند و نفهمید منطق این کار را به او با زبان خودش بفهمانید برای خودش هم این کار در آینده خوب است.
ما که نگران این چیزای پیش پا افتاده و کم بارشی،آلودگی ،دریاچه ارومیه،بی کیفیتی خودرو،فرونشت های زمین های کشاورزی،خشک شدن بسترهای زیر زمینی آب،سو استفاده روسیه و چین،سیستم فشل اداری…نیستیم.ما باید نگران دشمن، عزت مندی بین المللی و سند۲۰۳۰ باشیم ولاغیر
۵۰ ساله مملت لگن های اینا رو خریدند اگر فرغون سازی هم بود باید الان بنز میزد.‌‌‌...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
نه اشتباه نکن. 50 سال نه! 43 سال
خودرو های تولید داخل مصرف سوخت بالایی دارند به مردم ربطی نداره
با اين روال و با اين دست فرماني كه آقايان و مسئولين دلرند كشور را پيش مي برند ، تا ده سال ديگه كشور ايراني باقي نمي مونه كه بخوان بنزين و يا حتي آب خوردن و ... وارد كنند !
یادتان می آید که یک روز مسخره می‌کردید که یک شخصی گفته بود آب خوردن هم به تحریم ارتباط دارد ؟ حالا می‌فهمید نه آب خوردن بلکه هوای پاک هم با تحریم ارتباط دارد.
تحریم، تمام فرصت است. این جمله را من متوجه نمی شدم یعنی چه! تا اینکه یکی دو دهه گذشت الان قشنگ می فهمم یکی می گوید تحریم فرصت است و در شرایط تحریم ما بهتر رشد می کنیم با تمام وجودم می فهمم و از خودم بدم می آید.
نا بر برخی پیش بینی ها، با روند فعلی، ایران در ۱۰ سال آینده نیاز به واردات روزانه ۱۱۰ میلیون لیتر بنزین خواهد داشت!!!!
تا پنج سال آینده بیشر کشورهای پیشرفته اتومبیل هایشان تبدیل به ماشینهای برقی خواهد شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
خوب شما بگو واردات ۱۱۰ میلیون لیتر! برق
عوارض تولید خودروهای بی کیفیت :
آلودگی هوا و شیوع بیماریهای ریوی وقلبی وبه تبع آن فوت هزلران انسان بیگناه
گشته وزخمی شدن صدها هزار نفر در سال در اثر تصادفات با این خودروهای بی کیفیت
خروج میلیاردها دلار ارز به خاطر واردات بنزینی که خودمان تولید کننده جهانی هستیم
بازی با اعصاب و روان مردم بدلیل خرابی بیش از حد ماشین های بی کیفیت وهدر رفت منابع مالی مردم در این اوضاع اسفناک اقتصادی
سلب لذت و شادی از مردم بدلیل ترس از مسافرت با ماشینهای بنجل
یعنی امثال میرسلیم ها این چیزهای بسیار ساده را نمیفهمندند .تاکی دولتمردان میخوهند با بهانه های نخ نما شده نبود ارز برای واردات خودرو و حمایت از تولیدات داخلی واشتغال در حق ملت خود اینگونه ظلم کنند .
اگر میرسلیم هاوبعضی نماینده هاست ازسرخودروبردارن وخودروواردبشه وکارخانه خودروسازی تعطیل مصرف بنزین نصف میشه مقصرصددرصددولته
پاسخ ها
دوست میرسلیم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
تحلیلت اشتباهه. تنها راه کاهش مصرف بنزین، تعدیل قیمت و حذف بنزین افراد با چند خودرو است
علت اصلی افزایش مصرف بنزین عامل اصلیش افزایش تعداد خودروها هست وترافیک بیش از حد شهرها .نمیشه که شما سالی 800 هزار تا خودروسواری بذین تو بازار بعد مصرف بنزین کشورت پایین بیاد ما عملا خروج خودروهای فرسوده به تعداد تولید که نداریم .نکته بعدی هم گرایش افراد به ماشین سواری تو شهرها هست .شما صبحها یا دم ظهر برین دم مدارس ببینین چند تا خودرو سواری اومدن بچه هاشون رو ببرن منزل .تو تهران باید محدوده طرح ترافیک گسترش پیدا کنه به شرطی که حمل ونقل عمومی ومترو توان ارایه خدمت به مردم رو داشته باشن وگرنه با این رویه افزایش مصرف چند سال دیگه تنها راهکار سهمیه بندی بنزین هست .
پس تینهمه حرف و شعار و ادعا مبنی بر اینکه ما سوخت هسته ای تولید میکنیم برای تولید برق چی شد پس ؟!!!
چی شد برق هسته ای ؟
شما ها اگر باشید و بمونید تا ۱۸۰ سال دیگه هم برای تولید برق باید مازوت بسوزونید و مردم خفه شن و سرطان بگیرن
دنیا داره می‌ره سمت خودروهای برقی، اینجا میگن ده سال بعد بنزین کم داریم!!!
تا ده سال بعد خودروهای پرنده هم رایج شده.
جدا که خیلی با حال هستید سناریوهای بنزینی شما شبیه سناریوهای دستمزدی نمایندگان کار گران در شورای کار است که یک معیشتی را در نظر می‌گیرند و می‌گویند حقوق باید این باشد دیگر کاری ن آرند که آیا چنین حقوقی اصلا برای یک بنگاه اقتصادی صرفه دارد یا بنگاه عطای کار را به لقایش می‌بخشد.نه برادر فردا بنزین را بکنند لیتری ۵۰ هزار تومان مصرف کشور میشه روزی ۳۰ میلیون لیتر و مردم فقط برای کارهای خیلی ضروری از خودرو استفاده میکنند خودشان را تطبیق می‌دهند حتی اگر در محل کار بخوابند
خدایی در کرونا که همه خونه بودن با الان چه فرقی داشت !
تولید و همه چی سرجاش بود و رفاه مردم هم بیشتر فقط مدیران کارکنانشون نمیدیدن
ارز بدین چای دبش درست میشه
دنیا به فکر برقی کردن خودروست اینا تازه دارن برا وارد کردن بنزین تو ۱۰ سال آینده برنامه ریزی می کنند، اینا کی ان
حمل و نقل عمومی هم نداریم
دلیل مصرف بالای بنزین فقط وفقط بنزین بی کیفیت است تادوماه قبل کرولای من صدی ۴لیتر میسوخت ولی الان صدی ۱۱لیتر میسوزه چون ظرف این ۲ماه بی کیفیت ترین بنزین داره توضیح میشه
امکانشو دارید از ایران برید
خودروهای ساخت داخل به نسبت قیمتی که دارند بسیار مقرون بصرفه هستند و از لحاظ مصرف بنزین هم فرق چندانی با خودروهای تولید شده در سطح جهان ندارند، مشکل فرهنگ مردم است که تبدیل به فرهنگ غربی شده، تن پروری و مصرف گرایی و تجمل گرایی رواج پیدا کرده است، اکثره ماشین ها رو شما نگاه بکنی میبینی تک سرنشین هستند، اکثره واگن های مترو با نصف ظرفیت پر میشوند، من خودم دیدم که بیشتر اتوبوس های شهری خالی هستند و حداکثر چهار پنج نفر در آن سوار هستند، مشکل خودروسازان نیستند، مشکل فرهنگ مصرفی و از زیر کار در رفتن مردم است.
یکی از عوامل مصرف و هدر رفتن سوخت طرح های هندسی خیابانها و معابر و مسدود سازی کوچه های محلات است. وقتی خیابانها را بدون هیچ بریدگی و یا دور برگردان تا انتها امتداد داده انده قطعاً خودروها اجباراً باید تا اتنهای خیابان را طی کنند تا بتوانند از آن خارج شوند بدون آنکه راه مفری بیابند مخصوصاً اینکه انتهای کوچه ها و معابر را بسته اند تا هیچ ورودی و خروجی نداشته باشد. با اینکار ترافیک خیابانها زیاد شده و در نتیجه میزان مصرف سوخت هم افزایش می یابد.
بهتر است برای کم کردن ترافیک و مصرف سوخت طرح هندسی خیابانها و معابر اصلاح شده و در طول خیابانها و معابر ورودی و خروجی های متعددی تعبیه شود.
اگر پیش خدا ابرو دارید نماز باران بخوانید. تا باران ببارد.
من یک‌ماشین تیانا ۶سیلندر دارم یک ۲۰۶ ولی ازبس به ۲۰۶ بنزین زدم خستم کرده اون ۶ سیلتدر به نسبت خیلی کمتر نصرف میکنه
نیسان آبی میسازیم مردم باید تاوان پس بدهند
چند وقته دارم فکر میکنم این هرج و مرج ترافیک تهران خصوصا مرکز شهر عمدا ایجاد شده.تا پارسال پلیس اکثر مناطق را پوشش کامل داده بود.الان وضع به قدری خرابه که ادم فکر میکنه پلیسها را هم صادر کردند. مخدوش کردن پلاک در موتور بیداد می‌کنه آلان به خودروها سرایت کرده.دوربینها دکوری هستند.همه تهران باخودروی شخصی بیرون می آیند .تازه میگویید مصرف زیاد شده .خودتان عمدی ایجاد کرده آید.کجای دنیا اینقدر ولوشو است.
وقتی ماشین تولید می کنند 100 بیش از 15 لیتر بنزین مصرف می کند و اجاز نمی دهند ماشین وارد کشور شود و به حمایت از تولید (اشغال) داخلی باید ماهانه 5 میلیارد لیتر به جای 110 وارد کنند جدا کدام ماشین ایران قابل رقابت با ماشینهای جهانی است حتی اشغال چنین میشه بگید
لطفا به این مسئولین یا نمایندگان مجلس بگوهید که سهمیه خودروهای شاسی بلند را کم کنید البته اگر شهامت اینکاررا داشته باشند با یه تیر چند نشان را هدف قرار میدهید !
اینها رو بهتره از آقای میر سلیم بپرسی! البته که ایشون راه حلش پاک کردن صورت مساله و گرون کردن بنزین هست!
کل دنیا ده سال اینده خودرو برقی و ما پیش بینی مصرف بنزین
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
وب گردی