بازدید 2455

پشت پرده یک مراسم؛ هیأت امنای صرفه جویی ارزی دنبال چیست؟

در برگزاری این مراسم، چند نکته قابل توجه و تامل بود که نمی توان نسبت به آنها بی اعتنا بود. نخست، اینکه در جریان این مراسم، گزارش هایی از عملکرد و اهداف هیأت امنا مطرح می شد که با واقعیت ها همخوانی نداشت.
کد خبر: ۱۲۱۲۴۰۴
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۷ 27 December 2023

آیین نکوداشت زنده یاد عباس شیبانی، روز گذشته به میزبانی هیأت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران، برگزار شد.

به گزارش تابناک، برگزاری مراسم ها و آئین های نکوداشت برای بزرگان حوزه سلامت کشور، از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است و نمی بایست نسبت به آن بی اعتنا بود. اما، بعضا در لابه‌لای چنین اقداماتی، شاهد رفتارهای پوپولیستی از سوی مجریان برگزاری این قبیل مراسم ها هستیم. 

روز گذشته هیأت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران، برای زنده یاد عباس شیبانی، مراسم نکوداشت گرفت، اما وقتی به محتوای این برنامه دقیق کنیم، متوجه حرکت های زیرپوستی می شویم که هیأت امنای می خواست از آن به نفع اهداف خود بهره‌برداری کند. 

در برگزاری این مراسم، چند نکته قابل توجه و تامل بود که نمی توان نسبت به آنها بی اعتنا بود. نخست، اینکه در جریان این مراسم، گزارش هایی از عملکرد و اهداف هیأت امنا مطرح می شد که با واقعیت ها همخوانی نداشت. به طور مثال، رونمایی از شو تکراری آنژیوکت بود که همچنان با ابهامات زیادی همراه است. زیرا، از زمان خرید خط تولید آنژیوکت، چند سال می گذرد و هنوز مسئولان هیأت امنای صرفه جویی ارزی، در این خصوص شفاف سازی نکرده اند.

نکته بعد، حضور مهمانانی از صنف تجهیزات پزشکی و درون هیأت امنای صرفه جویی ارزی در مراسم بود. حضور پرسنل هیأت امنا در این مراسم و پر کردن صندلی های هتل قلب بیمارستان شهید رجایی، چه معنایی می تواند داشته باشد؛ جز اینکه هیأت امنا فقط به دنبال یک مراسم برای ابراز وجود خود بود. 

با نگاهی گذرا به افرادی که در مراسم بودند، متوجه شدیم که بیش از ۷۰ درصد مدعوین از نیروها و شرکت‌های زیرمجموعه هیأت امنا بودند.

در عین حال، نکته قابل تامل در این مراسم، عدم حضور چهره هایی از خارج از حوزه سلامت بود و تنها مهمان ویژه ؛ حجت الاسلام ابوترابی بود. 

و اما موضوع مهم؛ هزينه هاي برگزاری این مراسم بود که لازم است در خصوص آن شفاف سازی شود. با توجه به اینکه هیأت امنا یک نهاد جهادی تلقی می‌شود؛ آیا نباید نسبت به رعایت صرفه جویی در هزینه ها، قدری بیشتر دقیق باشد. البته بماند که برخی اقدامات هیأت امنا در راه اندازی شرکت‌های زیرمجموعه نیز، بدون صرفه اقتصادی بوده و بعضا با ضرر و زیان همراه بوده اند.

نکته قابل توجه در مراسم روز گذشته هیأت امنا،  نبود رسانه‌های منتقد عملکرد هیأت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران بود و فقط آن دسته از رسانه‌ها بودند که موضع انتقادی نسبت به عملکرد هیأت امنا ندارند و همین موضوع برای آنها کافی بود تا مراسم را به دور از هر حاشیه ای به پایان برسانند. 

در واقع می توان هدف هیأت امنا از برگزاری مراسم روز گذشته را، ابراز وجود و خودنمایی در مقابل جبهه منتقدان تلقی کرد.  زیرا، به باور برخی دست اندرکاران حوزه تجهیزات پزشکی و...، با ظهور بخش خصوصی در این حوزه و موفقیت هایی که به دست آمده است؛ فعالیت هیأت امنا هیچ توجیه اقتصادی ندارد. 

اهداف هیأت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران، در دوران جنگ و پس از آن؛ حمایت از بیماران بوده و اینکه در آن دوران، بخش خصوصی به معنای امروزی وجود نداشت که بخواهد نیازهای مردم و بیماران را تأمین کند. اما، امروز و پس از گذشت بیش از چهار دهه از انقلاب، شرایط جامعه به سمتی پیش می رود که وزارت بهداشت نباید کار اقتصادی انجام دهد؛ بلکه وظیفه این وزارتخانه، نظارت بر حوزه سلامت است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # رفح # حج # قیام 15 خرداد
وب گردی