بازدید 13471
۹
وزیر کشور:

افراد زیر ۱۵ سال دارای کارت ملی می شوند

صدور کارت ملی برای افراد زیر ۱۵ سال از اقدامات در دستور کار است و از ماه های آینده آغاز خواهد شد.
کد خبر: ۱۲۱۲۲۷۷
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۸ 26 December 2023

 
به گزارش تابناک به نقل از باشگاه خبرنگاران توانا؛ سند سجلی هویتی شهید فخری زاده و شهید قاسم سلیمانی، امروز همزمان با گرامیداشت روز ثبت احوال در محل سازمان ثبت احوال کشور و با حضور احمد وحیدی وزیر کشور و هاشم کارگر رئیس سازمان ثبت احوال رونمایی شد.

در ابتدای این برنامه وحیدی وزیر کشور با بیان اینکه ثبت احوال یکی از سازمان های مهم است، گفت: این سازمان به عنوان یک سازمان پیشرو کارهای زیادی برای انجام دادن دارد و در دولت سیزدهم نیز شاهد تحولات خوبی در این سازمان بودیم. یکی از این اقدامات موضوع ایجاد زمینه آمارگیری «ثبت مبنا» است که سال گذشته آغاز شد.

وی افزود: اگر بتوانیم آمارگیری ثبت مبنا را تکمیل و دنبال کنیم به لحاظ آماری وضعیت بهتری پیدا خواهیم کرد. در بحث جمعیت نیز تکالیف مهمی برای سازمان ثبت احوال وضع شده و این امر منجر به اجرای بهتر قانون جوانی جمعیت شده است. به همین دلیل نیز در این سازمان اتاق جمعیت تشکیل شده است. مجموعه ای از خدمات جدید نیز برای رفاه هموطنان ایجاد شده که این امر گام خوبی بوده و تحولات خوبی آغاز شده است.

وزیر کشور تاکید کرد: خوشبختانه ده میلیون باقی مانده از کارت های ملی صادر نشده از دوران سابق صادر شد. هرچند که صدور این کارتها امری دائمی است اما این مطالبه پاسخ داده شد.

وی درباره صدور کارت ملی برای افراد زیر ۱۵ گفت: این امر یکی از برنامه های ثبت احوال است و احتمالا در ماه های آینده آغاز خواهد شد. 

وحیدی با اشاره بر تجمیع کارت های ملی با کارت های بانکی تصریح کرد: تفاهم نامه‌ای با بانک ملی برای این امر داریم و این فرایند در حال انجام است اما زمان تحقق آن مشخص نیست.
وی در بحث جوانی جمعیت در پاسخ به این سوال که آیا دستگاه ها تکالیف خود را در این زمینه انجام داده اند یا خیر بیان کرد: مسئولیت این امر بر عهده ساختاری در ریاست جمهوری است و این مجموعه باید پاسخ دهد اما به طور کلی تمام تکالیف وزارت کشور در بخش استانداری ها ثبت احوال و غیره انجام شده است و همه آمارهای روستایی را نیز داریم.

وحیدی با اشاره بر هوشمندی سازی خدمات ثبت احوال بیان کرد: به میزانی که خدمات ثبت احوال هوشمند می شود مردم نیز در مراجعات راحت تر خواهند بود. در حال حاضر ثبت احوال خدمات هوشمندی برای ایرانیان ساکن خارج از کشور ایجاد کرده و خدمت خوبی است. با هماهنگی وزارت کشور نیز کارت ملی برای این افراد صادر میشود. همچنین اگر هر شخصی مشکل شناسنامه دارد میتواند با مراجعه به هر یک مجموعه های ثبت احوال مشکل خود را رفع کند و نیازی به مراجعه به مرکز اصلی صدور شناسنامه خود ندارد.

وی با اشاره بر الزام تعویض شناسنامه ها و سامانه نشانی وزارت کشور عنوان کرد: شناسنامه ها دو نوع است و کیفیت این شناسنامه ها متفاوت است. نوسازی و یکپارچه سازی شناسنامه ها در دستور کار سازمان است تا در یک فرایند زمانی مناسب جمع آوری و تبدیل به شناسنامه های نوع جدید شوند. در خصوص سامانه نشانی نیز این سامانه عنصری در احراز هویت است و از وظایف ذاتی ثبت احوال است و باید مقرراتی ایجاد شود تا افراد خواستار نشانی به ثبت احوال مراجعه کنند و این امر منجر به ثبت تغییر نشانی محل سکونت افراد می‌شود و این موضوع منوط به این است که سازمان ها نشانی افراد را از بانک های ثبت احوال جویا شوند. 

وزیر کشور درباره اتصال همه دستگاه ها به سامانه ثبت احوال برای دریافت مدارک الکترونیکی شهروندان گفت: وقتی بانک ها می‌توانند به بانک های ثبت احوال متصل شوند و اطلاعات را دریافت کنند باید از اخذ مدارک کاغذی خودداری کنند و امیدواریم دستگاه های فعال در این زمینه به بانک های ثبت احوال مراجعه کنند اما ثبت احوال قوه قاهره ای برای اجبار سازمان ها به این امر ندارد و خود سازمان ها باید برای این امر اقدام کنند. 
وزیر کشور تصریح کرد: یک از اقدامات خود این دوره ایجاد پایگاه سببی و نسبی است که پیشتر وجود نداشت اما در حال حاضر این پایگاه تا حدود ۶۰ درصد پیشرفت داشته که منجر به یافتن شجرنامه افراد می شود.

وحیدی در پاسخ به سوال خبرنگار توانا درباره حذف شناسنامه گفت: جایگزینی شناسنامه با  چیز دیگری در دستور بررسی است اما الزاماتی دارد. آمادگی ها از سوی سازمان ثبت احوال فراهم است بخشی از این الزامات مربوط به داخل سازمان و بخشی خارج از ثبت احوال است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این امر تا پایان دولت فعلی انجام میشود یا خیر گفت: از لحاظ فنی شرایط انجام وجود دارد اما سایر مقررات هنوز محقق نشده است. 

وحیدی درباره تغییر آمار موالید بعد از تصویب قانون جوانی جمعیت بیان کرد: برای ثمربخشی این قانون مسائلی وجود دارد ازجمله اینکه فرهنگ سازی ها در این زمینه قدری زمان بر است. دولت نیز مشوق های تعیین شده در قانون به ویژه در حوزه اعطای زمین و خودرو را انجام داده است.

وزیر کشور گفت: با توجه به عملکرد خوب سازمان ثبت احوال و بنابر نظر نمایندگان مجلس شورای اسلامی، احتمال دارد سازمان ثبت اسناد نیز به سازمان ثبت احوال داده شود و زیر مجموعه این سازمان قرار بگیرد. البته ممکن است در مراحل اجرایی این امر چالش هایی وجود داشته باشد.

وی با اشاره بر مهاجرت عنوان کرد: یکی از سازمان هایی که می‌تواند در حوزه مهاجرت و مشخص کردن آمارهای مهاجرتی در درون شهرها و روستا به ما کمک کند، سازمان ثبت احوال است. در حال حاضر سالانه حدود ۲۰۰ هزار نفر به جمعیت شهر تهران و حدود ۱۰۰ هزار نفر به جمعیت شهر کرج اضافه می‌شود. 

وحیدی اظهار داشت: در زمین آمارگیری خانه های خالی و بدون سکنه نیز نقش سازمان ثبت احوال بسیار موثر بود.

وی ادامه داد: این سازمان میتواند در حوزه اسم گذاری و کمک به فرهنگستان ها بسیار نقش آفرین باشد و آثار فرهنگی به جای گذارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۹
برای کارت ملی افراد 18 سال به بالا هنوز گیرن!!!!!!!!!!!! وعده زیر 15 سال میدن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
دنبال جمع کردن پول از افراد زیر۱۵سالن
متاسفانه هنوز تراشه کارت ملی وارداتیه.بلدیم موشک هایپر سونیک درست کنیم اما در صدور کارت ملی باید سالها انتظار کشید.البته کشور جهان سومی هستیم.انتظاری بیش از این نیست. فقط وعده وعید.خدا را شکر خجالت هم نمی کشند...
من 14 ماهه کارت ملی ندارم ... اونوقت حرف الکی میزنن
اول به اونهاییکه بیش ازدوساله منتظر این کارت هستند ارائه بدید بعد .....
من بیشتر از دو سال هست که درخواست صدور کات ملی دادم ولی تا الان هیچ خبری نیست . ثبت احوال هم فقط لاف میزنه و دروغ میگه .
واسه یه جا پول کم اوردن فقط میخان از مردم بکنن
دوباره به فکر خالی کردن جیب مردم افتادن
حالا شما مال بالای ۱۵ سال را بدید زیر ۱۵ سال طلبتون
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار