بازدید 2595

همه فیلم‌های برنده جوایز سینماحقیقت هفدهم

در پایان هفدمین دوره جشنواره سینماحقیقت مستند «زندان مرکزی ولادیمیر» به کارگردانی جولیا بابکووا برنده جایزه بهترین فیلم مستند بلند بخش بین الملل و مستند «تکثیر در اسارت» اثر مهدی ایمانی شهمیری برنده جایزه بهترین مستند بلند بخش ملی شد.
کد خبر: ۱۲۱۱۷۷۲
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۸ 23 December 2023

همه فیلم‌های برنده جوایز سینماحقیقت هفدهم

هفدمین جشنواره سینماحقیقت در حالی به پایان رسید که دو فیلم درباره اسارت و زندان برنده جوایز بخش‌های ملی و بین الملل شدند.

به گزارش «تابناک»؛ هفدهمین دوره جشنواره سینماحقیقت کم فروغ تر از دوره پیشین بود و کمتر در اخبار مورد توجه قرار گرفت اما به هر حال فرصتی برای نمایش تعدادی فیلم مستند بود که امشب به کار خود پایان داد. در پایان هفدمین دوره جشنواره سینماحقیقت مستند «زندان مرکزی ولادیمیر» به کارگردانی جولیا بابکووا برنده جایزه بهترین فیلم مستند بلند بخش بین الملل و مستند «تکثیر در اسارت» اثر مهدی ایمانی شهمیری برنده جایزه بهترین مستند بلند بخش ملی شد.

بخش بین‌الملل

در ادامه این مراسم نوبت به معرفی برگزیدگان بخش بین‌الملل رسید. هانا پولاک، جیمز لانگلی و مهرداد اسکویی داوران بخش کوتاه بین‌الملل هستند.

دیپلم افتخار مستند کوتاه بخش بین‌الملل به فیلم «سقف سنگی» ساخته رویا ربانی از ایران رسید. همچنین فیلم مستند «پورزال» به کارگردانی ماریا ماوتی و احسان فرخی فرد برنده دیگر دیپلم افتخار بخش کوتاه بین‌الملل شد.

ماریا ماوتی پس از دریافت جایزه خود گفت: خودم هنگام تماشای فیلم برای مردم سیستان که بی‌هیچ امیدی زندگی کرده و نه خاک دارند و نه آب و نه هوا بغضم می‌گیرد. این جایزه را به مردم سیستان تقدیم می‌کنم.

جایزه بهترین فیلم کوتاه بخش بین‌الملل به مستند «ارتعاشاتی از غزه» اثری رحاب نزال از رسید.

او که در کرانه باختری حضور داشت، در ویدیویی از بینندگان خواست به تحریم کالاهای رژیم اشغالگر قدس پرداخته و به عنوان شهروند و هنرمند صدای مردم غزه و کودکان باشند.

مستند «مادر دانا مولود گنچ»» اثر سوینچ یشیل تاش برنده دیپلم افتخار بخش نیمه بلند بین‌الملل شد. همچنین جایزه بهترین مستند نیمه بلند بخش بین‌الملل به «انجمن کلاشینکف» اثر کریستف کربش رسید. 

در این بخش، دو جایزه ویژه نیز اهدا شد؛ مستند «در دست ساخت» اثر مارکوس تویوو جایزه ویژه هیئت داوران را گرفت و فیلم مستند «هم‌نوایی عاشقانه» ساخته آذر مهرابی نیز دیگر جایزه ویژه هیئت داوران را گرفت.

مهرابی پس از دریافت این جایزه  گفت: دیشب آقای اسکویی را دیدم و به من گفتند از تو خیلی ممنونم که یک «فیلم» ساخته‌ای. من فیلمساز هستم و دوست دارم باز هم فیلم بسازم. اولین پلان‌های این فیلم برای سال 97 و آخرین پلان‌های فیلم برای 1402 است. برای سینمای مستند باید فکری کرد. دوربین من در روند ساخت این فیلم خراب شد و من با این جایزه‌ای که گرفته‌ام نمی‌توانم دوربین یا ست مونتاژ بخرم و باید آن را به صاحب خانه‌ام بدهم. سینمای مستند پشتوانه شغلی ندارد. من از صندوق اعتباری کمک خواستم و بعد که فهرست انتظار هنرمندانی که برای کمکی ده میلیون‌ تومانی را در صف دیدم، شرمنده شدم.

بخش دیگری از این مراسم اختصاص به معرفی برگزیدگان مستندهای بلند در بخش بین‌الملل داشت و  رضا میرکریمی، میلیوشا آیتوگانووا و سلیمان سیسه داروان این بخش بودند.

براساس رای داوران دیپلم افتخار مستند بلند در بخش بین‌الملل به مستند «زندان مرکزی ولادیمیر» به کارگردانی جولیا بابکووا رسید و  مستند «ستار الکلاسیکو» به کارگردانی هادی شریعتی جایزه ویژه هیات داوران در این بخش را به خود اختصاص داد. در همین حال فیلم مستند «نخ طلایی» به کارگردانی نیشتا جین نیز برنده جایزه بهترین مستند بلند بخش بین‌الملل شد.

این مراسم، با سخنرانی آرلین کلمشا استاد دانشگاه و پژوهشگر ادامه پیدا کرد؛ او گفت: لحظه‌های ملاقات ما بسیار تراژیک است و کودکان بسیاری در غزه کشته می‌شوند و ما به عنوان فیلمساز نباید اجازه بدهیم که فلسطین دوباره فراموش شود تا حقوق بشر دوباره به فلسطین تاریخی بازگردد.‌ یکی از دغدغه‌های روشنفکر فلسطینی ادوارد سعید، بخشیدن صدا به فلسطینیانی بود که صدا از آن‌ها سلب شده است. نویسنده لبنانی هم می‌گفت سکوت را باید به کلمات تبدیل کرد. امروز صدای فلسطین، فریادی برای پایان ظلم و جنگ است.

 

جایزه «سرباز وطن»

جایزه این بخش به مستند «عیدوک» به کارگردانی امیر عسکری رسید. این جایزه توسط محمدمهدی اسماعیلی وزیر ارشاد، زینب سلیمانی فرزند شهید سلیمانی و محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی به وی اهدا شد و در ادامه از «وائل الدحدوح» خبرنگار تقدیر شد.

همچنین جایزه ویژه مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری به مستند «بحران خاموش» ساخته محمدحسین حقیقی اهدا شد، جایزه ویژه بنیاد پانزده‌ خرداد نیز به مستند «نفس» ساخته علیرضا باغشنی رسید.

 

بخش شهید آوینی

تندیس برنزی بخش شهید آوینی به مستند «بی قرار» ساخته محمدعلی فارسی داده شد. همچنین جایزه و تندیس نقره‌ای این بخش به مستند «احمد» به کارگردانی مصطفی رزاق کریمی رسید.

مستند «قوی دل» به کارگردانی علی فراهانی صدر برنده تندیس طلایی بخش شهید آوینی شد.

بخش ملی

در این بخش  تندیس و جایزه بهترین کارگردانی فیلم مستند کوتاه به مستند «پورزال» به کارگردانی مشترک ماریا ماوتی و احسان فرخی فرد رسید و تندیس و جایزه بهترین کارگردانی فیلم مستند نیمه بلند نیز به مستند «هفت سال، اینجا» ساخته سیدمصطفی سیدالحسینی اهدا شد. 

همچنین تندیس و جایزه بهترین کارگردانی مستند بلند به فیلم مستند «خانواده خلج» اثری از مصطفی حاجی قاسمی و مریم الهامیان رسید و جایزه بهترین فیلم مستند به مهدی ایمانی شهمیری برای مستند «تکثیر در اسارت» رسید و  حامد کلجه‌ای جایزه بهترین پژوهش را برای فیلم مستند «آذر آبادگان» به دست آورد.

او پس از دریافت جایزه خود گفت: مستند قبلی من که پنج سال برای آن کار کرده بودم، حتی به جشنواره راه پیدا نکرد. وضعیت معیشتی  مستندسازان بسیار سخت است. جشنواره هفدهم می‌توانست برای من نقطه پایان مستندسازی باشد.  فیلم «آذر آبادگان» فیلمی تاریخی درباره پاسداشت تمامیت ارضی ایران است. این جایزه را به همه کسانی که به ایران فکر می‌کنند و مرزبانان هستند، تقدیم می‌کنم.

در همین حال محمدرضا ابوالحسنی برنده جایزه بهترین نویسنده و گفتار متن برای فیلم مستند «دوئل بوکمال» شد و  جایزه بهترین گوینده گفتار متن به مرحوم زنده یاد ناصر طهماسب گوینده فیلم مستند «می 1968» رسید. 

احسان امی کارگردان این فیلم مستند که برای دریافت این جایزه روی صحنه آمده بود، گفت: امروز که به من گفتند ایشان کاندیدا هستند، هرچه تلاش به برقراری ارتباط می‌کردیم، موفق نمی‌شدیم. نمی‌دانستیم چه اتفاق غمباری افتاده است. آقای طهماسب در برابر هیولای نطق‌کش شبه روشنفکری ایستاد و شخصیتی بزرگ بود.

از سوی دیگر جایزه بهترین صداگذاری نیز به حسن مهدوی برای مستند «آب بندان» رسید و  اکبر ابراهیمی جایزه بهترین موسیقی متن را برای فیلم مستند «آخرین کوسه نهنگ» دریافت کرد، همچنین  جایزه بهترین تدوین به حسن وزیرزاده، ساسان فلاح‌فر و عباس وهاج برای مستند «دوئل بوکمال» رسید.

جایزه بهترین تصویربرداری جشنواره سینما حقیقت به دو فیلم داده شد؛ رامتین بالف و رشاد بالف برای مستند «آخرین کوسه نهنگ» و مهدی آزادی برای مستند «پورزال» برنده این جایزه شدندو جایزه ویژه هیات داوران به علی فراهانی صدر و مستند «قوی‌دل» و جابر بادیاد برای مستند «دختر کوه نور» رسید.

هیئت داوران از 3 فیلم‌ «آب بندان» در موضوع  آب، «بحران خاموش» در حوزه جمعیت و «در پناه نیزار» با موضوع محیط زیست تقدیر کردند.

دبیر جشنواره نیز 3 جایزه ویژه داد؛ این جایزه‌ها به مستند «رزیدنت» به کارگردانی امیرمحمد کوچک‌زاده و مستند «پدگر» به محمد دین‌دشتی اهدا شد. همچنین سومین جایزه ویژه دبیر جشنواره به احمد قوی‌دل شخصیت فیلم «قوی دل» اهدا شد.

تندیس جشنواره و جایزه «استعداد نو» نیز به مستند «برار انیسه» ساخته رسید.

جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران جشنواره به سعید الهی تهیه‌کننده مستند «قوی‌دل» اهدا شد.

علی دهکردی مدیرعامل خانه سینما آخرین سخنران این مراسم بود و گفت: در روزهای اولی که من برای مسئولیت مدیر عامل خانه سینما انتخاب شدم، اسنپ گرفتم و بعد راننده اسنپ به من گفت که من مستندسازم و عضوی از خانه سینما. همان لحظه من فکر کردم کلید خانه‌ای را در دست گرفتم که یک مستندساز به‌عنوان موتور دانش، خلاقیت و هنر راننده اسنپ شده است. اما حالا خوشحالم که این جوان در این سالن جایزه گرفت و جمعیت انبوهی برای او دست زدند. امیدوارم سینماحقیقت بتواند حقیقت سینمای فاخر ما را به گوش و چشم کسانی که چشم و گوششان را بر حقیقت سینما بستند، باز کنند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست