بازدید 43154

رهاسازی آب سد سیلوه به دریاچه ارومیه آغاز شد

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه گفت: امروز اولین رهاسازی آب از سد سیلوه به سمت کانی سیب و سپس دریاچه ارومیه آغاز شده که رهاسازی آب از سدها برای اولین بار در این فصل انجام می‌شود.
کد خبر: ۱۲۱۱۴۱۱
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۴ 21 December 2023


به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، محمدصادق معتمدیان صبح امروز در جمع خبرنگاران با تاکید بر اجرای سیاست‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه، اظهار داشت: با توجه به شرایط خاص دریاچه ارومیه و اهتمام وزارت نیرو، برنامه‌های رهاسازی آب از پشت سدها و رودخانه های فاقد سد به سمت این دریاچه از امروز  آغاز می‌شود.

وی همچنین با اشاره به کاهش 29 درصدی بارندگی‌های پاییزی در آذربایجان غربی، افزود: علی‌رغم پیش‌بینی‌های هواشناسی مبنی بر بارش فرانرمال در پاییز امسال، متاسفانه در حوضه آبریز دریاچه ارومیه حدود 45 درصد کاهش بارندگی داشتیم.

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه، به اهمیت رهاسازی آب سدها به دریاچه ارومیه نیز اشاره کرد و گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، حجم آب رهاسازی شده از پشت سدها و رودخانه‌های فاقد سد به سمت دریاچه ارومیه به بیش از یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعب خواهد رسید.

وی با بیان اینکه میزان تحویل آب در ایستگاه‌های هیدرومتری مستقر در ورودی دریاچه ارومیه محاسبه خواهد شد، ابراز داشت: با تدابیر اندیشیده شده، حجم آب دریافتی دریاچه ارومیه به شکل قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

استاندار آذربایجان‌غربی، در پایان گفت: در فصل کشاورزی قرار نداریم و هیچ اضافه برداشتی از طرف کشاورزان صورت نمی‌گیرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۵۶
نوش دارویی و بعد مرگ سهراب آمدی
عاشق اون اهتمام وزارت خونه هستم دمش گرم که اهتمام کرد دریاچه ارومیه میخایم چیکار کنیم مهم اینه وزارت خونه اهتمام داشته باشه وظیفه ای ندارن اصلا
انشا الله عمل کنند
پاسخ ها
هموطن
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
عمل کردند......... نکردند!؟
از سال 72 به این ور دریاچه رو خشک کردند
صنعت گردشگری رو از بین بردند
کلی شغل از بین بردند
خروجی آب یک سد میخواد دریاچه رو نجات بده طنز جدید
خخخخ
آب شیرین رو بریزید تور شوره زار
حیف اینهمه آب شیرین که میریزن تو چاه ویل شور
پاسخ ها
آیدین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
پس به نظر شما باید چیکار کنن؟ بفرمایید ماهم یاد بگیریم.
حیف از طلا که خرج مطلا کند کسی.
پاسخ ها
آیدین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
واقعا متاسفم.مگر طی میلیونها سال فقط آب شور وارد دریاچه می‌شده که الان نباید آب شیرین رو ریخت داخل دریاچه،اگر ذره آیی سواد داشتید متوجه بودید که حفظ دریاچه ی ارومیه یعنی نجات نصف ایران.اگر خشک بشه طوفانهای نمکی نیمه ی شمالی کشور رو تبدیل به بیابون لم‌یزرع میکنند.
نوش دارو بعد از مرگ دریاچه چه سودی دارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
ببخشید یعنی میفرمایید هیچ کاری نکنم تا خشک بشه دریاچه.البته از ایرانی جماعت بیشتر از اینهم انتظار نمیره.
ای بابا چیکار دارید میکنید
با اینجور مسکن های لحظه ای که نمیشه دریاچه رو نجات داد.
راه حل از بین رفتن تهدید خشکی دریاچه در چند مورد هست
1- پر کردن چاه های غیر مجاز پیرامون دریاچه و محدود کردن زمین های کشاورزی همراه با مدیریت مصرف درست آب
2- انتقال آب از خلیج فارس یا دریای عمان به دریاچه ارومیه البته بعد از شیرین سازی. از دریای مازندران به جهت بسته بودن و محدود بودن آب آون و یا از دریاچه وان به جهت مسائل سیاسی امنیتی نمیشه استفاده کرد.
3- تغییر الگوی کشت زمین های اطراف دریاچه
فقط چاره کار از خلیج همیشه فارس ایران است فقط چون نفت سیاه از آبادان به سمت تبریز میاد یک لوله بزرگ طراحی کند و به سمت دریاچه بیاد همیشه ومثل قدیم آبی آسمانی و دریاچه نه خشم میشه ونه از سد های آب شیرین استفاده کنیم انشالله که مسولان توجه کند ایران سرای من است از جنوب تا شمال از غرب به شرق
چرا یک کورد باید استاندار آذربایجان باشد؟
پاسخ ها
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
چرا یک ترک باید استاندار کردستان باشه مشخصه چه شخصیتی داری مگه کردها ایرانی نیستن؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
مگر از ال عثمان هست .کورد اصیل ترین قوم ایران هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
اینجا ایرانه و ترکیه نیست و افکار
پانترکی و نژادپرستی در ایران جایی نداره
..
ترکیه هم آخر تاوان میده خیلی هم بد میده ..
از کرد ایرانی تر وجود نداره
نادر احمدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
.چون بیشتر آدزبایجان کورد هستند.
با زدن سد ها بیچاره دریاچه ارومیه را خشک کردن بعدش میگفتن دریاچه مرد بابا دریاچه را خود شما کشتین دیگه حالا هم باید زنده اش کنید بارندگی به اون چیکار کنه
تا بارون نیاد باین آبها کار درست نمیشه گرفتی نوش خان
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
درسته باید یک کاری کنیم بارون بیاد
باسلام . قبلا برای حفظ آب دریاچه ازسایر کشورها پیشهاد شده بود.که برای اینکه دریاچه شوراست . کف دریاچه را کلاا چمن مصوعی شود و ابی که بروی دریاچه می ریزد حفظ شود و ضمنا این کار موجب می شود تا آب دریاچه باقی مانده ودیرتر بخارشود و این چنم مصنوعی چند سال طول می کشد تا پوسیده شود . وبعد ازآن دریاچه خودش را احیا می کند . هرچند وسعت دریاچه پنج هزارودویست کیلومتر مربع است . ولی کشورهایی هستند بزای حفظ محیط زیست .حاضرند هزینه نمایند واینکار شدنی است . باتشگر.
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
سلام عرض ادب کدوم کشورها حاضر هستند این کار رو بکنن؟
فرستادن آب شیرین قابل استفاده به مخزن شورابه تبخیر اصلا منطقی نیست. دریاچه ارومیه تنها باید با رعایت منابع و مصارف توسط خود ذینفعان حوضه آبریز احیاء مجدد گردد ونه اینکه آب شیرین حوضه های آبریز جانبی را داخل این مخزن شور تبخیری بریزیم.جالب است که تعدادی از نماینگان پیشنهاد انتقال آب از دریای جنوب را برای احیاء دریاچه داده اند. بر اساس چه منطق کارشناسی؟ معلوم نیست دریاچه ارومیه برای احیاء مجدد غیر از یک ذخیره اولیه حدود 30 میلیارد مترمکعب، نیاز به سالانه حدود 3 میلیارد مترمکعب آب دارد. تصور کنید وقتی برای انتقال سالانه حدود 70 میلیون مترمکعب آب به مشهد، نیاز به سرمایه گذاری چند میلیاردی است، برای انتقال سالانه سه میلیارد مترمکعب حدود 50 برابر خط انتقال آب مشهد یعنی بیش از 100 میلیارد دلار نیاز به سرمایه گذاری و سالانه حدود 5 میلیارد دلار برای نگهداری سیستم است. از نمایندگان محترم سوال فرمایید اولا چنین پولی کجاست و دوما آیا دارای توجیه اقتصادی است؟
پاسخ ها
الیاس اکبریاگ
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
اگه پولی که از معدن های طلای غرب کشور استخراج میشود خرج خود کشور بشود اوضاع کشورگلستان میشود باتشکر
این کارها مثل اینه که به مریض سرطانی قرص آسپرین بدی ،و الا کاراز این کارها گذشته
هیچ کاری نکنید بهتر . دست به هر کاری میزنید به گند می کشید . حیف این که مخ نیست هدر میدید . دریاچه را خشک کردید .کافی بود . تمام دنیا هم می دانند چه شاهکاری کردید .
بهترین راه انتقال آب از دریای عمان به سراسر ایران می باشد به امید روزی که ایرانی سراسر آباد داشته باشیم
حق آبه دریاچه را ندادیم خشک شد .الان آب کدام دریاچه راقطع میکنیم که این دریاچه را احیا کنیم ؟کم آبی فقط با اجرای کشاورزی مدرن ورعایت الگوی کشت مدیریت میشود نه خشکاندن یک حوزه به قیمت نوش داروی حوزه دیگر..التماس تفکر.
بگید اب کانی سیب و سیلوە و چپراباد از کجا میاد میریزە تو دریاچە ؟
چرا سد زدید که حالا با هزاران میلیارد کامل تونل بزنید که همان آب را به دریاچه برسونید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
اخه نمی فهمی حرف نزن آب شرب مردم از کجا بیارن پس؟؟؟خشک سللی هست چندین ساله بارندگی درست و خسابی نیس از دست کسی کاری برنمیاد اونوقت انتطار داری ابی که برای مصرف مردم ذخیره شده بازکنن تو دریاچه نک؟؟!!!!
حیفه این اب شیرین .یه خرده هوا گرم بشه تبخیر میشه اب شیرینم هدر میره
دوستانی که میگن از خلیج فارس و یا دریای خزر آب به دریاچه بیارن عرض میکنم که ارتفاع دریاچه ارومیه از سطح دریاهای آزاد و خلیج فارس ۱۴۰۰ متر هست بااحتساب اصطکاک آب و طول لوله بیش از ۲۰۰۰ متر این ارتفاع به عدد ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ متر میرسه و صحبت میزان آب وارده باید در حدوددمیلیارد متر مکعب هست پس میزان انرژی لازم را حساب کنید عملا غیر ممکن هست و غیر اقتصادی خواهشا بدون داشتن دانش لازم و فقط تحت تاثیر شعار های پوپولیستی قرار نگیرید . ولی با تغییر مدیریت در آب مصرفی وکنترل چاه‌های کشاورزی و زمين های کشاورزی می‌شود کمکی به دریاچه کرد .
سلام بهترین کارهمین است دستتون درد نکند
من از اهالی نزدیک سد هستم اخه اینجا اصلا باران نباریده شماهم اب رو بریز تو دریاچه
اگه دریاچه خشک بشه تبریز و اردبیل جای موندن نیست چون رطوبت از هوا می‌ره و گردو خاک زیاد می شود

باید دور دریاچه میوه های پر آب مثل هندوانه ،خیار وگوجه کاشت نشه نه اینکه آب سد تو دریاچه بریزن
کرد و ترک و فارس و عرب و بلوچ وغیره همه برادرند
ای کاش یه مسیرازارازدرطرفهای جلفا باز کنن بریزن به دریاچه ارومیه
اول از همه بایستی نمکهارو از دریاچه بیرون کشید بعد اب شیرین پشت سدها رو که خدا میداند چقدر گران برای مردم تمام شده رها کرد این کار مثل آتش زدن اسکناس برای گرم کردن خود در فصل سرما
تنها چاره کشیدن آب از خلیج همیشه فارسه حتی با تانکر چه خوب میشد که توی دریاچه قم هم آب میریختیم فکر کنید وسط کویر چه فضای سبزی درست میشه چقدر هوا لطیف و خنک میشه حتی تابستانها مردم ازتهران و قم حتی یزد وکاشان میتوانند برن اونجا شنا وماهیگیری وتفریح انشاالله مسئولین در این مورد هم فکری بکنند در انتها اگر مسئولین فکری هم برای افزایش حقوق بازنشسته ها بکنن ممنون میشیم .
خواهشن و خدا حافظ
با سلام چرا این همه ابر که میادروبارورنمیکنید
???
دانشمند مرحوم کردوانی بارها اعلام کرد آب را از قسمتهای دیگر ایران انتقال ندهید فقط نمک دریاچه را بردارید شهرهای اطراف آسیب نبینن کدام انسان عاقلی هزینه میکنه ۶ب خلیج فارس یا آب شیرین را بریزد به دریاچه مرده ارومیه چه فایدای دارد
دروغ میگن یه قطره نمیره تو دریاچه به عمد خشک شده
با سلام دوستان الان میگن برای نجات دریاچه ارومیه بودجه لازم را نداریم اما طولی نمیکشه یه نفر 3 برابر این پولو میدزده،!!! اینجا ایران است
ایران چهل سال پیش حدود ۱۵ دریاچه داشت
که الان همشون کامل خشک شدن
نمیدونم چرا الآن فقط دریاچه ارومیه مهم شده
ایران سیزدهمین کشور خشک دنیاست و آب شیرین رو نباید در شوره زار بریزی
باید فقط نمک کف دریاچه ارومیه جمع آوری بشه. همین
دوروبر دریاچه 13سد زدن آزاد بشن دوباره پر میشه
سد سیلوه در شهرستان پیرانشهر واقع شده که متاسفانه در هیچ خبری نامی ازش برده نمیشه.......
همهکشور بسیج شدن که چاههای اطراف دریاچه ارومیه خشک نشن.اگه میخاید کاری کنید اول اون چاهها رو پلمپ کنید چون اون چاهها یه دریاچه بزرگ رو خشک کردن این که هیچی نیست.شما فقط دارید برای چاه دارا زحمت میکشید.خیلی واقعا خنده داره.انگار فقط برای رفع تکلیف کار میکنن و اصلا فکری پشتش نیست.لطفا این پیام رو به مسئولین بفرستید.ممنون
دریا را باید خدا پر کند دست بشر نیت کاکا جان استخر نیست پر بکنی دریاست بخا اگر کل سدهای ایران بریزید یکساله بازهم خشک می‌شود چون در ارومیه هزاران چاه است قانونی و غیر قانونی آب کشیده می‌شود بس نتیجه میگیریم دریا ی ارومیه پر شدنی نیست
این اقدام خیلی دیر انجام میشه.اون کسانی که مخالف ریختن آب به دریاچه هستند سواد خود رو افزایش دهند.در واقع ما سهم دریاچه رو ما برداشتیم برا کشاورزی و آب شرب حالا با منت داریم یک آب جزیی بهش میدیم همه شدند کارشناس.حق آبه دریاچه اول باید تامین بشه به هر قیمتی.الان میگن مقدار بارش برف و باران کم شده.دلیلش همین خشک شدن تالاب ها و دریاچه هاست
با ان نمک ای شیرین هم از بین میرود نگران نباشید خدا بزرگ است بعضی ها خراب کاری نکنن بهتره دست روی دست بگزارید تا هر دوتاشو از بین نبردین
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
وب گردی