بازدید 1747

قیمت بلیط هواپیما به چه عواملی بستگی دارد؟

کد خبر: ۱۲۱۱۰۳۸
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۹ 19 December 2023

قیمت بلیط هواپیما به چه عواملی بستگی دارد؟

شاید در نگاه اول این‌گونه به نظر برسد که قیمت بلیط هواپیما صرفاً به مسائل اقتصادی بستگی دارد و هیچ عامل دیگری در تعیین قیمت این وسیله نقلیه نقش ندارد. اما واقعیت این است که اگر این موضوع را از تمام لحاظ و جهات مورد بررسی قرار دهیم، بدون شک با فاکتورهای متنوع و مختلفی در قالب عوامل افزایش دهنده قیمت هواپیما روبه‌رو خواهیم شد. تمامی این عوامل در کنار یکدیگر سبب می‌شوند که شما بلیط هواپیمای خود را با قیمتی بسیار بالا و گاهی اوقات نیز با قیمت‌هایی تخفیف خورده و پایین تهیه کنید. ما در ادامه این مطلب قصد داریم تا با شما عوامل و فاکتورهایی را که موجب افزایش قیمت بلیط هواپیما می‌شوند بررسی کنیم.

نوسان قیمت بلیط هواپیما و افزایش آن

برای خرید بلیط هواپیما و برای اینکه درک درستی از علل افزایش یا کاهش قیمت بلیط هواپیما داشته باشیم، در ادامه با هم فاکتورهای مختلف و گوناگونی را بررسی می‌کنیم. این فاکتورها نشان دهنده جزئیاتی هستند که بر روی افزایش قیمت بلیط هواپیما تاثیر داشته و آن را دستخوش تغییرات مختلفی قرار می‌دهند.

·      فاصله و مسیر پروازی

قیمت بلیط هواپیما به چه عواملی بستگی دارد؟

اولین فاکتور مهم و تاثیرگذار در تعیین قیمت و همینطور افزایش قیمت بلیط هواپیما، بعد مسافت و همینطور مسیر پرواز هواپیمای شما است. در حالت کلی پروازهایی که طولانی مدت هستند چون هزینه‌های مختلف عملیاتی بالاتری شامل آن‌ها می‌شود با قیمت افزایش یافته بلیط هواپیما روبه‌رو می‌شوند. هزینه‌های عملیاتی مانند هزینه خدمه، مصرف سوخت و استهلاک هواپیما که همگی در تعیین قیمت نهایی بلیط موثر خواهند بود.

حتی پروازهایی که به مقاصد بسیار محبوب یا مسیرهایی با رقابت محدود، ختم می‌شوند هم ممکن است قیمت بالاتری نسبت به سایرین داشته باشند. یا مثلاً برخی از پروازهای داخلی مانند پرواز تهران مشهد قیمت گران‌تری نسبت به سایر پروازها دارند. چون مقصد و بعد مسافت به طور مستقیم بر روی نرخ پرواز تاثیرگذار است.

·      میزان تقاضا و میزان عرضه

شاید ندانید که میزان عرضه و تقاضا نیز می‌تواند روی قیمت تمام شده و مستقیم بلیط هواپیما تاثیر داشته باشد. البته این فاکتور شامل بلیط هواپیما چارتر نمی‌شود و بلیط‌های چارتری شرایط دیگری را برای کاهش هزینه‌ها در نظر می‌گیرند. ولی در حالت کلی زمانی که تقاضا برای انجام یک سفر هوایی در یک مسیر مشخص با یک مقصد مشخص زیاد باشد و ظرفیت صندلی‌های تعیین شده یک پرواز یا مسیر خاص بیشتر شود، خطوط هوایی نیز اهرم خود را برای افزایش قیمت بلیط مورد تقاضا به کار گرفته و قیمت‌ها بالا می‌روند.

اما برعکس زمانی که تقاضا برای سفر در مسیری خاص یا مقصدی خاص کاهش پیدا می‌کند یا تقاضای سفر در یک بازه زمانی کم می‌شود، خطوط هوایی برای اینکه بتوانند صندلی‌های موجود در پرواز خود را پر کنند قیمت‌ها را تعدیل کرده و آن‌ها را با تخفیفات ویژه‌ای به مسافران خود ارائه خواهند کرد.

·      نوع پرواز یا کلاس پروازی

قیمت بلیط هواپیما به چه عواملی بستگی دارد؟

فاکتور مهم بعدی که در تعیین هزینه‌ها و افزایش قیمت بلیط هواپیما تاثیر بسزایی دارد، نوع کابین و همین‌طور کلاس پروازی شما است. بلیط‌هایی که درجه یک هستند یا نام فرست کلاس و بیزینس کلاس را به خود اختصاص داده‌اند، بلیط‌های گران با خدماتی پیشرفته، صندلی‌هایی لوکس و جادار و امکانات متفاوت و بی‌نظیری هستند. این بلیط‌ها خدمات ویژه‌ای دارند و به همین دلیل هزینه‌های آن‌ها نیز بیشتر است.

نقطه مقابل این بلیط‌ها، بلیط‌های اکونومی یا اقتصادی هستند که گزینه‌های مقرون‌به‌صرفه‌ای به‌حساب می‌آیند و مسافرانی که دوست دارند مبلغ کمتری را برای تهیه بلیط پرداخت کنند از این بلیط‌ها استفاده می‌کنند. در نهایت به‌راحتی می‌توان گفت که شما با توجه به بودجه‌ای که در نظر دارید می‌توانید بهترین بلیط را در کلاس پروازی مناسب خود تهیه کنید.

·      بازه زمانی رزرو و تهیه بلیط

فاکتور مهم بعدی که در تعیین قیمت بلیط ارزان هواپیما نقشی اساسی دارد، زمان رزرو و تهیه بلیط است. به‌طورکل اگر بلیط خود را از قبل رزرو کرده باشید این امکان را به شما می‌دهد که بلیط را با قیمت پایین‌تر و مناسب‌تری تهیه کنید. هرچه شما به تاریخ پرواز خود نزدیک‌تر می شوید بدون شک ممکن است با افزایش تقاضای بیشتری روبرو شده و ضمن آن خطوط هوایی نیز قیمت بلیط‌های خود را افزایش می‌دهند. زیرا رزروی که در لحظه آخر انجام شود ممکن است که خیلی راحت‌تر باشد؛ اما به دلیل محدود بودن شما برای در دسترس بودن بلیط مناسب و همینطور افزایش یافتن تقاضا برای سفرهای فوری، بدون شک با هزینه‌های بالاتری بلیط خود را تهیه خواهید کرد.

البته این موضوع همیشگی نیست و گاهی اوقات نیز شما با تهیه یک بلیط در پرواز لحظه آخری خود می‌توانید یک صندلی خالی را با قیمت بسیار مناسب‌تر تهیه کنید. به‌عبارتی شرکت‌های هواپیمایی برای خالی نماندن صندلی‌های پرواز خود تا زمان پرواز سعی می‌کنند که تمام بلیط‌ها را با قیمت‌های اندک و پایین‌تری به فروش برسانند. آن‌ها پایین آوردن هزینه‌ها را بهترین فرصت برای افرادی می‌دانند که زمانی برای تهیه بلیط نداشته و فقط با یک چمدان راهی فرودگاه شده‌اند.

·      فصل سفر

آخرین فاکتوری که به‌عنوان فاکتور مهم در افزایش قیمت بلیط هواپیما بررسی خواهیم کرد فصل و دوره سفر است. زمان سفر تاثیر قابل توجهی بر افزایش قیمت بلیط هواپیما خواهد داشت. در فصول پر تقاضا مانند تعطیلات تابستانی یا همین‌طور زمستانی و زمان‌هایی که خطوط هوایی اوج سفر را تجربه می‌کنند، شما با افزایش بسیار زیاد بلیط هواپیما روبه‌رو هستید. در عوض فصل‌هایی که پیک ترافیک هوایی در آن‌ها کم است فرصتی مناسب برای کاهش بلیط هواپیما و پایین آمدن هزینه‌ها است. گاهی اوقات شرایط جوی و آب‌وهوایی مقصد هم در این موضوع دخیل هستند. برای مثال شهرهای جنوب ایران در فصل تابستان با گردشگران و مسافران کمتری روبه‌رو هستند و همین موضوع سبب کاهش قیمت پروازهایی است که به سمت شهرهای جنوبی انجام می‌شوند.

هزار و یک علت برای کاهش و افزایش قیمت بلیط

در این مطلب افزایش قیمت بلیط‌ها را بررسی کردیم. البته فاکتورهای دیگری هم در افزایش قیمت دخیل هستند. فاکتورهایی مثل تعرفه‌ها و هزینه‌های مالیات، شرایط بازار و رقابت و قیمت سوخت، تورم و عوامل اقتصادی که تاثیر مستقیمی بر افزایش هزینه‌ها دارند. البته اگر با اسنپ تریپ بلیط خود را تهیه کنید، همیشه اقتصادی سفر خواهید کرد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست