بازدید 233
اقتصاد در گذر زمان

از «صعود طلا پس از کشف گونه جدید کرونا» تا «صادرات ۸ میلیارد دلاری تسلیحات روسیه»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی پنجمین روز آذر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۱۲۱۰۷۹۸
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۶:۵۳ 26 November 2023

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی پنجمین روز آذر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

5 آذر 1285، اساسنامه بانك ملي ايران به تصويب مجلس شوراي ملي رسيد.

5 آذر 1286، محمدعلي شاه نسبت به اقدام مجلس شوراي ملي در كاهش بودجه دربار شديداً اعتراض كرد.

5 آذر 1289، مجلس شورای ملی در جلسه خود به پیشنهاد دولت تصویب کرد که ماهانه چهارصد تومان به ستارخان و سیصد تومان به باقرخان حقوق پرداخت کند.

5 آذر 1345، کارخانه سیمان فارس با ظرفیت ۵۰۰ تن در روز آماده بهره ‌برداری شد.

5 آذر 1346، مهندس شریف امامی از ریاست اتاق صنایع استعفا داد و به جای او دکتر طاهر ضیایی انتخاب شد.

5 آذر 1347، دکتر خداداد فرمانفرماییان به ریاست بانک مرکزی ایران منصوب شد.

5 آذر 1348، کمیسیون بودجه مجلس شورای ملی ۶۹۰ میلیون ریال اعتبار درخواستی دولت را تصویب کرد.

5 آذر 1389، محمدرضا رحیمی معاون اول رییس جمهور گفت: همه مراکز استان ‌های کشور به راه آهن متصل می‌ شوند.

5 آذر 1392، در نشست شورای وزیران سازمان همکاری اکو، ریاست این سازمان از جمهوری آذربایجان به ایران منتقل شد.

5 آذر 1393،  وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ابلاغ آیی ن‌نامه جدید قانون بازنشستگی مشاغل سخت و زیان ‌آور خبر داد. علی ربیعی با اعلام این خبر گفت: «آیین ‌نامه جدید براساس پیشنهاد وزارت کار و امور اجتماعی در هیات دولت تصویب شده است.» او در تشریح ویژگی ‌های آیین ‌نامه جدید گفت: «به موجب این آیین ‌نامه از این پس کارگران بیمه شده دارای مشاغل سخت و زیان ‌آوری که در طول دوران اشتغال و بیمه ‌پردازی خود به مدت یک ‌سال و کمتر از آن در مشاغل غیرسخت و زیان ‌آور اشتغال و بیمه پرداخت کرده ‌اند، می‌ت وانند بدون برهم خوردن توالی سوابق بیمه‌ خود پس از ۲۰ سال بازنشسته شوند.

5 آذر 1396، ایران، ترکیه و قطر با پیمانی سه ‌جانبه برای تسهیل حمل ‌و نقل کالا به توافق رسیدند؛ توافقی که ایران را به گذرگاهی برای صادرات کالا به قطر تبدیل می ‌کند.

5 آذر 1397، ثبت‌نام کارت سوخت المثنی از طریق سامانه و اپلیکیشن دولت همراه، بر اساس رقم آخر سمت راست شماره تلفن همراه افراد آغاز شد.

5 آذر 1398، پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان با تاکید بر خروج این بنیاد از فعالیت‌های غیرضروری گفت: در سال ۹۷ این مجموعه ۶۳۰  میلیارد تومان مالیات پرداخت کرده است.

5 آذر 1399، مهم‌ترین خبر این روزهای گروه خودروسازی فولکس واگن، عرضه آئودی Q۵ و پورشه ماکان الکتریکی است که سهم زیادی در بازار خودروهای الکتریکی خواهند داشت.آئودی Q۵ و پورشه ماکان الکتریکی در سال ۲۰۲۲ در کنار فولکس واگن ونID ارائه می‌شوند. این مدل‌های جدید یکی از مهم‌ترین بخش‌های بازار برای خودروسازان مدرن را هدف گرفته‌اند. این بخش با حجم بالا فرصت مناسبی برای فولکس واگن، آئودی و پورشه برای رشد سهم بازار خودروهای الکتریکی‌شان خواهد بود.ارائه وسایل نقلیه الکتریکی در حال رشد از سوی آئودی و پورشه پاسخی مستقیم به افزایش فشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از قوانین جدید و جبران رسوایی آلایندگی دیزل‌گیت است. هرچند کشف موتورهای دیزلی تقلبی ضربه بزرگی به این شرکت‌ها وارد کرد.

5 آذر 1400، رویترز نوشت: در حالی که نگرانی ها در مورد شیوع یک گونه جدید ویروس کرونا موجب افزایش جذابیت بازار طلا برای سرمایه گذاران شده قیمت فلز زرد امروز شاهد افزایش بود. قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۶۷ درصد افزایش به ۱۸۰۰ دلار و ۸۱ سنت رسید. قیمت فلز زرد در معاملات آتی امروز برای تحویل در ماه فوریه هم با ۰.۸۸ درصد رشد به ۱۸۰۲ دلار و ۷۰ سنت رسید.

5 آذر 1401،  ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه گفت صادرات تسلیحاتی این کشور در سال ۲۰۲۲ به رغم شرایط دشوار جهانی به ۸ میلیارد دلار رسیده است.

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
آخرین اخبار
وب گردی