بازدید 3163

۹۰ درصد سکته‌های مغزی قابل پیشگیری است

بروز سکته مغزی در ایران هم ۱.۵ برابر متوسط جهانی است و عوامل مختلفی در بروز سکته مغزی نقش دارند که البته می‌توان با شناسایی آنها، به پیشگیری از این سکته اقدام کرد.
کد خبر: ۱۲۱۰۲۱۱
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۲ 14 December 2023

به گزارش تابناک، همشهری آنلاین، تازه‌ترین آمار وزارت بهداشت حاکی از آن است که سالانه به طور متوسط ۵۵۰ هزار نفر دچار انواعی از سکته‌های مغزی می‌شوند که به طور معمول ۱۵ درصد این آمار منجر به مرگ می شود؛ نکته قابل تامل اینکه حدود ۳۰ درصد افرادی که در کشور دچار سکته مغزی می‌شوند، زیر ۵۰ سال دارند که این رقم ۱۰ سال کمتر از میانگین جهانی بوده، اما ۹۰ درصد سکته‌های مغزی قابل پیشگیری است.

میزان بروز سکته مغزی در ایران هم ۱.۵ برابر متوسط جهانی است به طوری که اگر در جهان به ازای هر ۱۰۰هزار نفر کمتر از ۱۰۰ سکته مغزی به صورت سالانه بروز کند در ایران طبق مطالعات دقیقی که انجام شده این میزان به ۱۵۰ مورد بروز سکته مغزی در هر ۱۰۰هزار نفر است و باید برنامه‌های جدی برای پیشگیری از این بیماری مرگبار برنامه‌ریزی و اجرایی شود.

کاهش سن سکته مغزی
حسین پاکدامن، رئیس انجمن نورولوژی ایران در مراسم افتتاحیه پانزدهمین کنگره سکته مغزی ایران که صبح امروز برگزار شد، درباره درمان سکته مغزی گفت: انجام فعالیت و فیزیوتراپی می‌تواند به بیماری که دچار سکته مغزی شده است، کمک کند تا به زندگی خود بازگردد.

به گفته پاکدامن،در ایران میزان سکته مغزی در جوان‌ها از ۳.۲ به ۱۱.۶ درصد رسیده و سن سکته مغزی هم پایین آمده، به همین دلیل باید عواملی مانند ژنتیک، آب و هوا و... بررسی شود چرا که باعث بروز سکته مغزی است.

وی تاکید کرد: ۸۰ تا ۹۰ درصد سکته‌های مغزی قابل پیشگیری است و افراد می‌توانند از طریق اپلیکیشنی در موبایل خود، از بروز سکته مغزی پیشگیری کنند.

 

زمان طلایی برای درمان
لیلا افشار هزارخانی، دبیر علمی این کنگره هم با بیان این که شناسایی عوامل و اصلاح سبک زندگی از طریق آگاهی دادن به افراد با کمک رسانه‌ها، می‌تواند بسیار مؤثر باشد، عنوان کرد: بازتوانی به مانند درمان سکته مغزی دارای زمان مشخصی است که باید مورد توجه باشد. سه ماه اول تا یک سال ابتدایی بهترین دوره برای بیماران برای شناسایی و کمک به درمان بیماران مبتلا به سکته مغزی است.

همه باهم علیه سکته مغزی
فرشید رضایی، مدیرکل دفتر آموزش و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت هم در این مراسم حضور داشت و با اشاره به این که شعار امسال کنگره «همه باهم علیه سکته مغزی» است، عنوان کرد: سبک زندگی پرخطر، قرار گرفتن در فضایی که پر از درد و اذیت شدن است، از جمله عوامل بروز سکته مغزی است.

وی به زندگی هانیه یوسفیان مستندساز ایرانی به عنوان بیمار سکته مغزی که بهبود پیدا کرده است اشاره کرد و گفت: او می‌تواند اولین سفیر هنرمند ما باشد چراکه مسیر خاصی را در زندگی خود طی کرده است.

یوسفیان، مستندساز ۳۵ ساله‌ای که سال گذشته دچار سکته مغزی شد و توانست با تلاش خود و کمک پزشکان باردیگر به زندگی خود برگردد که در پانزدهمین کنگره بین المللی سکته مغزی ایران از او تجلیل شد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست