بازدید 27964
رمزگشایی از فسادی که در پرونده «دبش» کمتر دیده شد؛

چگونه آب از آب تکان نخورد و دلارهای واردات چای در بازار آزاد به مبالغ بالاتر فروخته شد؟!

بیش از یک هفته از گزارش سازمان بازرسی از فساد چند میلیارد دلاری یک شرکت واردکننده چای می‌گذرد و در این میان، یکی از ابعاد این تخلف کلان، کمتر مورد توجه قرار گرفته است؛ تخلفی عجیب با محوریت فروش دلار‌های نیمایی در بازار آزاد که رئیس اتاق ایران و چین از فرآیند این تخلف ارزی به تابناک گفت.
کد خبر: ۱۲۰۹۲۶۲
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۸ 11 December 2023

چگونه آب از آب تکان نخورد و دلارهای واردات چای در بازار آزاد به مبالغ بالاتر فروخته شد؟!

به گزارش تابناک اقتصادی؛ یازدهم آذرماه سازمان بازرسی کشور در گزارشی، از فساد ۳ میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلاری که توسط یک شرکت خاص انجام گرفت، خبر داد و اعلام کرد: یک گروه تجاری از ابتدای سال ۱۳۹۸ تا پایان سال ۱۴۰۱، حدود ۳ میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلار برای واردات چای و ماشین‌آلات پیشرفته چاپ و بسته‌بندی، ارز دریافت کرده و طی این مدت، ۷۹ درصد از ارز نیمایی تخصیص یافته برای واردات چای، به این گروه تجاری اختصاص پیدا کرده است. در سال ۱۴۰۱ نیز کل ارز تامین شده برای واردات چای، حدود یک میلیارد و ۳۹۶ میلیون دلار بود که از این میزان، یک میلیارد و ۱۰۱ میلیون دلار به این گروه اختصاص پیدا کرده بود.

رئیس سازمان بازرسی در این گزارش تاکید داشت: حسب پیگیری‌های صورت گرفته، مشخص شد بخشی از ارز‌هایی که توسط این گروه دریافت شده، در بازار آزاد به مبالغ بالاتر فروخته شده است. ذکر این نکته ضروری است که علاوه بر مبلغ مورد اشاره (یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار) مهلت مابقی ارز‌های دریافتی این گروه نیز رو به پایان است و میزان ارز رفع تعهد نشده در حوزه واردات چای برای این شرکت تا عدد نزدیک به ۲ میلیارد دلار قابل افزایش است.

همان طور که در بالا اشاره شد، بخشی از ارزهای دریافت شده توسط این گروه (شرکت چای دبش) در بازار آزاد به مبالغ بالاتر فروخته شده است. تخلفی که در کنار ابعاد دیگر این فساد، تا به حال کمتر مورد توجه بوده است؛ موضوعی که از جزئیات و میزان ارز فروخته شده فعلا اطلاعات بیشتری منتشر نشده و حتی سازمان بازرسی اعلام نکرده است که حجم ارز فروخته شده در بازار آزاد، در چه بازه زمانی بوده است تا مشخص شود که کدام رئیس کل بانک مرکزی و کدام معاون ارزی این بانک باید پاسخگوی این فساد کم سابقه در بازار ارز باشد. اما در هر صورت رمزگشایی از این مساله نکات قابل تاملی برای نهادهای نظارتی در پی خواهد داشت تا در مسیر رسیدگی و برخوردهای قضایی، مسئولان مربوطه در این تخلف را بازخواست کنند، چون علاوه بر از بین رفتن منابع ارزی، به اخلال در بازار ارز نیز منجر شده است که تخلفی کمی نیست.

در این باره؛ مجیدرضا حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی به بررسی ابعاد این نوع تخلف ارزی پرداخت و اظهار داشت: اول اینکه باید دقت داشت این ارز نیمایی فروخته شده، به صورت اسکناس سر از بازار آزاد در نیاورده است؛ یعنی نیامده در کف بازار و به صورت اسکناس فروخته شود. در حقیقت شخص متخلف، حواله ارزی خود را می‌فروشد. به بیان دیگر؛ یک شخصی حواله را از سامانه نیما گرفته و در یک حساب دیگری (هر جای دنیا) قرار داده است، به گونه ای که در فرآیند خرید ارز نیمایی از سامانه نیما، یک حساب (مثلا در هند) به عنوان فروشنده معرفی می‌کند و درخواست واریز حواله به آن شماره حساب را می‌دهد. بعد این واردکننده متخلف به سامانه نیما اطلاع می دهد که چون تحریم هستیم و باید تحریم‌ها را دور بزنم، اظهار می‌کند که این ارز را به حساب دیگری مثلا در دوبی واریز کنید.

حالا در این مرحله، ممکن است، یک شخص دیگری در خارج از کشور، متقاضی خرید آپارتمان در ترکیه یا مثلا تورنتو باشد و یا شخصی قصد واردات کالای قاچاق به کشور را داشته باشد؛ خب سوال اساسی اینجاست که ارز این موارد از کجا تامین می‌شود؟ پاسخ روشن است! این در حالی است که در سال، حداقل ۱۲ تا ۱۳ میلیارد دلار کالای قاچاق وارد ممکلت می‌شود. کمترین آمار می‌گوید که سالانه بین ۸ تا ۱۰ میلیارد دلار خروج سرمایه از کشور داریم. یعنی در کمترین حالت، ۲۰ میلیارد دلار ارز خارج از شبکه بانکی معامله می‌شود و بانک مرکزی برای خروج سرمایه و واردات کالای قاچاق به کسی حواله نمی‌دهد. در این دو حالت شخص متقاضی باید به بازاری بیرون از بانک مرکزی مراجعه کند تا نیاز ارزی خود را تامین کند.  

حریری افزود: سوال اینجاست، چه کسانی منابع ارزی این بازاری که اشاره شد را تامین می‌کنند؟

پاسخ: دو گروه عمده است؛ یک گروه عمده صادرکنندگانی هستند که ارز صادراتی خود را با بانک مرکزی تسویه نمی‌کنند و گروه دوم، واردکنندگانی هستند که یا کالا در مقابل ارز دریافتی وارد نمی‌کنند و یا کالای وارداتی را با بیش اظهاری به گمرک و داخل کشور می‌آورند. (قیمت کالای وارداتی را بیش از آنچه واقعی است نشان می‌دهند) و بخشی از ارز خود را در حساب‌های خارج از کشور نگه می‌دارند. البته باید تاکید داشت که این سازوکار دلار نیمایی تا هفت-هشت ماه پیش به شدت رایج بود و حواله دلار نیمایی شخص، در هرجای دنیا امکان خرید داشت.  

اگر قرار است در این ممکلت ارز‌های چند نرخی داشته باشیم، باید بانک مرکزی و دولت به عنوان ناظر بر این سازوکار، بر ۱۰۰ درصد ارز‌های حاصل شده برای کشور تسلط داشته باشند. سیاست گذاری‌ها نیز باید به گونه‌ای باشد که تقاضایی برای بازار‌های متفاوت ایجاد نشود. اما وقتی که ارز را به واردکننده اختصاص می‌دهید که واردات انجام دهد و ۱۸ ماه فرصت هست تا این ارز را تسویه کند، معنایش این است که یک سال و نیم به واردکننده اجازه می‌دهیم هر بهانه‌ای بیاورد؛ بنابراین این اشکال دارد. یعنی اگر بانک مرکزی می‌خواهد متمرکز عمل کند، دیگر این زمان یک سال و نیم اشکال دارد. بایستی مکانیزم‌های کنترلی قوی تری داشته باشید وگرنه محل فساد ایجاد می‌شود.  

چگونه آب از آب تکان نخورد و دلارهای واردات چای در بازار آزاد به مبالغ بالاتر فروخته شد؟!

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در ادامه اظهار داشت: معتقدم این ایراد از سیاست گذاری است. این فساد، یک نفری اتفاق نمی‌افتد. یک تشکیلات و باند از آدم‌های متفاوت در جا‌هایی که باید نظارت کنند، بوده اند؛ بنابراین ایراد از بدون سیستمی بودن است. یعنی اگر سیستم خیلی خوب کار کند، کمتر چنین تخلفاتی رقم می‌خورد. البته [با خنده] این سیستم برای آدمی که ۵۰ هزار دلار یا ۱۰۰ هزار دلار واردات دارد، خوب عمل می‌کند، ولی برای ارقام گنده‌تر چطور؟ به عنوان نمونه، وقتی شخصی بخواهد یک میلیون دلار واردات انجام دهد، نمی‌تواند به کسی حق حساب بدهد، ولی وقتی ۱۰۰ میلیون دلار واردات شد، آن موقع شخص متخلف می‌تواند یک میلیون دلارِ آن را هزینه کند و حق حساب بدهد و خیلی‌ها را با همین یک میلیون دلار بخرد.

حریری تاکید کرد: هیچ تخلفی شکل نمی‌گیرد مگر اینکه دستگاه‌های سیاست گذار و دستگاه‌های ناظر و حاکمیتی در آن شریک باشند. درست است که آن شخص مورد نظر، دولت نیست و بخش خصوصی محسوب می‌شود، ولی یک شرکت تشکیل می‌شود و همه متخلفان در آن شریک می‌شوند. یعنی احتیاج به ابزاری دارد که بعضی از آن در اختیار واردکننده چای است و بعضی در اختیار شخصی در گمرک، در بانک مرکزی، در بخش ثبت سفارش وزارت صمت و جهاد و ... است؛ بنابراین برای خروجی این فساد، باید این حلقه در جا‌های مختلف به درستی شکل بگیرد.

وی در ادامه به مثالی در گذشته اشاره داشت و گفت: چهار پنج سال قبل، یک شب تا صبح سایت ثبت سفارش برای خودرو باز شد و فساد واردات خودرو شکل گرفت. خوشبختانه یا متاسفانه در بیست و چند سال اخیر، انواع و اقسام راه‌های تخلف برای افراد دیده شده و یاد گرفته اند. یعنی دانشگاهی برای آموزش تخلف و فساد شده است. چه بخواهیم بپذیریم و چه نخواهیم بپذیریم، فارغ از بحث‌های سیاسی، می‌خواهم بگویم که اتفاقاتی همچون اعتراضات و شورش‌های اجتماعی که از سال ۹۶ به این سو شکل گرفت، ریشه آن‌ها همین تبعیض و نابرابری اقتصادی و تنگی معیشت بوده است که مردم احساس کردند و عصبانی شده اند. مجموعه این اتفاقات باعث شده تا بین مردم و حاکمیت یک دیوار بی اعتمادی شکل گرفته است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در پایان گفت: اتفاقا الان فرصت بسیار خوبی است تا حاکمیت برای ایجاد اعتماد و فرو ریختن دیوار بی اعتمادی، به این موضوع کاملا ریشه‌ای و علنی بپردازد تا مردم احساس کنند که بالاخره نظارتی وجود دارد تا کسی چند میلیارد دلار را نبرد و فساد شکل نگیرد. مردم باید احساس کنند که حاکمیت مراقب سفره آن هاست. مردم ببینند که در این مملکت اگر وزیر هم باشی و تخلف کنی، شناسایی خواهی شد و برخورد قاطع می شود؛ یعنی این گونه نیست که فقط سلطان سکه را اعدام کنند. این رویه باعث می‌شود تا هم متخلفان دست به عصا شوند و هم مردم احساس اطمینان بیشتری نسبت به حاکمیت پیدا کنند و اعتمادی که به شدت مخدوش شده است، ترمیم شود.  

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷۳
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱۷۶
مشکل اصلی در کشور وضعیت تحریم هاست که باعث عدم شفافیت اقتصاد شده است . اگر اقتصاد رو پلیسی کنیم در شرایط تحریمی عملا هیچ کار اقتصادی قابل انجام نخواهد بود.
از نان شب واجب تر برای این کشور رفع تحریم هاست .
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۷:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
هرچی چای صلواتی تو عمرمون خورده بودیم پولشو یک جا باهامون حساب کردند . خدا به داد شربت و شیرینی ها برسد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
یعنی تحریم باعث میشه چای داخلی مصرف نشه
آرش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
آفرین ...درود بر شما
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
مردم منتظر محاکمه دولتی ها هستند. حداقل چند مقام دولتی باید مجازات سنگین و تیرباران شوند. مانند کره شمالی و چین. اگر جدیت داشته باشند. اگر هم نداشته باشند اون چند درصد هوادار خودشون هم از دست می دهند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
بدبختای فلک زده بیچاره ایرانی
خودتون آماده کنید وسنگ بر شکم ببندید که اختلاس بعدی تو راهه. ایندفعه سر به بالای 15 میلیارد دلار می زند. نفری 20 میلیون تومن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
تکلیف بابک زنجانی
جوانکی که در تمیز کردن بینی خود به کمک دیگران نیاز داشت.
جزایری که در لباس پوشیدن به کمک دیگران نیاز داشت
طبری که هنوز از همه طلبکار است
رحیمی معاون احمدی نژاد و
......
هنوز بعد از سال ها مشخص نیست.
اینم مانند اون پرونده ها
ناشناس
| Canada |
۲۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
فساد مثل سلولهای سرطانی کل را در برگرفته نه نظارتی هست نه پاسخگویی
شهریار
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
مشکل اصلی عدم شایسته سالاری و مدیریت غلط و غیر تخصصی در تمام حوضه ها وعدم استقلال دستگاه ق و عدم اراده جدی و قاطع در برخورد با فساد است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
مگه چای هم تحریم بود
نعمت
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
بنده خودم غریب به 25 سال هست که یکی از دلالان زحمت کش خیابان فردوسی سر منوچهری هستم و ای روزگار میگذرانیم آب باریکه درآمدی ناچیز داریم خداروشکر البته چای نمیخوریم ضرر داره با این درامد ناچیزمون جتی نمی تونیم چهار حلقه لاستیک برای لندکروزمون بخریم کاش مشکل همین بود یک بنز اس500 هم در حیاط خونه افتاده و از شدت نداری و فقر نمی تونم هزینه تعویض چرم تودوزیش رو بدم چون منزل از رنگ کرم تودوزی ماشین خوششون نمیاد ماشین خوابیده تا هر زمان پولی گیرمون آمد چرم تمساح بندازیم
عاشق ایران
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
کاسبان تحریم و آغازاده های ساکن کانادا و آمریکا و

بخاطر همین مزایای اقتصادی و سیاسی میباشد که در

راه توافق برجام و اف ای تی اف سنگ اندازی کردند

چون اگر همه معاملات تجاری صادرات و واردات و

انتقال درامدهای دلاری ناشی از آنها قانونمد و منظم

گردد ، دیگر چطور این دزدان بیت المال میتوانستند

به این ارقام هنگفت دست یابند ؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
یعنی تحریم باعث شده اینا این همه دلار بدزدن؟؟؟//
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
مشگل اصلي باند بازي و جناح بازي است و عدم شفافيت در مجلس و دور زدن قانون توسط خوديها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
در جواب دوست عزیزی که گفته بودند واقعا تحریم ها باعث دزدی این مبلغ شده است عرض کنم که به علت تحریم ها و کاهش درآمدهای ارزی کشور و هم چنین عدم امکان تبادل مالی از طریق بانکهای کشور ، امکان تک نرخی شدن ارز در شرایط فعلی وجود ندارد واین تفاوت نرخ هر کسی رو وسوسه می کنه که از این آب گل آلود ماهی بگیره . حتی بسیاری از بانکهای خارجی هم با بلوکه کردن پولهای تجارت ایران سودهای بسیار بزرگی کسب می کنند چون می دونند که رفع انسداد پولها عملا برای کشور ایران امکان پذیر نمی باشد .
قادر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
میگفتند آخه تحریمها هیچ تاثیری نخواهد داشت و با قدرت ایستاده ایم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
احتمالا مجوز شرعی هم داشته
واقعاً آدم شاخ در میاره
چرا همیشه یه فساد با ارقام نجومی رو میشه و آب از آب تکان نمی‌خوره
چرا هیشکی اعدام نمیشه ؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
برگ درختان و زباله های کوچک و سبک که جلوی جریان آب را گرفته باشد ، را یک کودک و یا سالمند هم میتواند کنار بزند و بردارد تا آب جریان پیدا کند، ولی اگر سنگ بزرگ و سنگینی جریان آب را بند آورده باشد پهلوان و فرد توانمند و مقتدر و سلامت میخواهد که آن را کنار بزند!!!! اینجوری هاست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
فاضل خداداد با 123 میلیاد تومان در دهه 70 اعدام شد ولی بعد از وی با بزرگتر شدن ارقام اختلاس، مختلسی اعدام نشد.
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
فقط برا مردم شاخ و شونه میکشن و اشد مجازات تعین
میکنن ولی از خودشون رو تبرئه میکنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
چون دستهای پشت پرده ای هم هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
جالبه آقای رئیسی میگن ما کشف کردیم افراد گذارش دادیم دستگاه قضا و اونم 9 ماه پیش و آقای اژه ای دیروز گفتن نه کسی به ما معرفی نشده هنوز از افراد متخلف!!!!
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
اگه چند نفر از این مفسدین اعدام میشدن مثل چین دیگه کسی جرأت فساد رو نداشت.وقتی با یه تک زنگ پرونده نصف میشه یا کلا عوض میشه یا زندان ویژه براشون تدارک میبینن و بعد از مدتی به اسم مرخصی آزاد میشن.خب معلومه هر کی از دستش بر بیاد قطعاً دزدی هم میکنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
خب ازبس گفتید نه به اعدام !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
اعدام راه حل نیست ، باید فضای اقتصاد سالم و رقابتی در کشور شکل بگیره که پیش زمینه اون هم رفع تحریم ها هست
بازنشسته حداقلی بگیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
چون این جماعت یک اقلیتی خودی و مافیایی هستند

که اکثرا درگیر کاسبی و اختلاس میباشند

و بشدت همدیگر را حمایت و پشتیبانی میکنند

و بیچاره مردم فلکزده که باید با تبعات هولناک ناشی از

فقر مطلق که انها با این دزدی ها و اختلاس ها برایشان

بوجود آورده اند بسوزند و بسازند و اجازه و جرات کم

ترین اعتراضات قانونی و ارام طبق قانون اساسی کشور

را هم نداشته و ندارند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
چون برای مردم بی اهمیت شده و مهم نیست همه چی به مردم برمیگرده این اتفاق تو هر کشوری افتاده بودش مردم یه زلزله 10 ریشتری راه مینداختن مردم ایران هم زیر پتو یه کامنت میزران مثل خودم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
مردم ایران اعدام سه دسته رو با قاطعیت خواستار هستن:
اول مفسد اقتصادی که عمده بدبختی کشور ازوناست
دوم نفوذی های انگلیس و آمریکا که استاد عقب نگه داشتن کشور هان
و سوم متجاوز وسارقین مسلح
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
اخوی پاسخ شما معلوم است. چون کله گنده ها از چنین اختلاسهایی سود کلان میبرند.
naser
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
من با اعدام مخالفم. ولی اعدام هم باشه معمولا مهره های معمولی اعدام می شوند و اصل کاری ها باقی می مانند و از طریق مهره های جدید تر به فسادشان ادامه می دهند.ا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
چرا بابت یکی دو میلیارد دلار ناچیز جان انسانی را باید گرفت و اعلام کرد مگه اذهان عمومی را تشویش کرده یا خدای نخواسته زبونم لال نشر اکاذیب کرده؟!
تابی عزیز دردفعات قبل انتشارمطالب راجع به این موضوع 90 درصدپیامها رو غیرانتشاری کردی. حالا باز اومدی بصورت سئوالی تیترزدی چگونه.....که معنایش نظرخواهی ازمردم است.خب تابی محترم وقتی منتشرنمیکنی برای چی نظر میخواهی؟ البته ما محدودیتهای رسانه ای رو میدونیم ولی باز این توجیه گر نحوه سانسور نمیشود.درحقیقت ظاهرا بین خودسانسورچی ها تناقض وجوددارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
تمام سایت ها همینطورین بعضی هاشون روی خود خواهی سانسور می کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
اینکه میگفتن تحریم ها نعمت است واسه همین بود . میلیارد دلاری ببرن و به کسی جواب ندن
بخش مهمش رو نگفتید .

گویا چاهای سنواتی ده ساله را که باید کود میشدند در بسته بندی دبش به عنوان چای سریلانکایی وارد بازار کرده است !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
در واقع طرف گفته گور بابای سلامتی مردم
محسن
| Belgium |
۱۹:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
چای تولید داخل را از کشور خارج می کنند و کمی به ان چای خارجی و رنگ و عطر اضافه می کنند و همان چای را به دوباره به ایران وارد کرده و به عنوان چای خارجی مرغوب به مردم می فرشند،سالهای طولانی است اینکار را انجام می دهند....؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
من یک 5 شش ساله که چای ایرانی می خورم که خیلی بهتر از چایهای خارجی عطری خارجی است
چرا اب از آب تكان نمي خورد اين همه گراني ها و كمبودها و عدم بودجه ها براي كارهاي عمراني علتش چه مي تواند باشد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
الان این همه داد مردم از دست ورود بیش از حد افغانی بالاست کسی محل می زاره؟ تازه برعکس کارت هم بهشون میدن چون می‌بینند ما هنوز نفس می کشیم بخدا اگه ما طبقه ضعیف را درک کنند
مثل همیشه اعلام میشه که تحت بررسی است و به علت داشتن ابعاد پیچیده و زوایای پنهان زمان زیادی میبره و بعد هم به فراموشی سپرده میشه.
هر چقدر قبلیهابه نتیجه رسیدن و مسیولین قبلی و وقت در ملا عام اعدامشدن اینهمبه نتیجه میرسه. این اختلاسها بدون وصل بودن به دولت امکان نداره انجام بشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
ولی پارسال خوب رسیدگی های ضرب العجل میشد وکلی دوطرف کشته شدن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
من یک دعوای ساده پیش خرید آپارتمان در دادگاه داشتم یک سال و نیم طول کشید. اونوقت شما انتظار داری ظرف چند روز رسیدگی تمام بشه!!!!!!!!!!
ضمنا پرونده های قبلی همش به نتیجه رسیده و مشخصه. اینکه شما فراموش میکنی پیگیری کنی مشکل از خودته.
علیرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۲
بالاخره کاسه و کوزه هارا سریک نفر شکسته , و پرونده را مختومه اعلام میکنند , مثل گذشته و ملت هم میروند دنبال کارشان
نتیجه ۷ نوع نرخ ارز اگر همش یک بازار و همان آزاد هم باشد همچی نرخ ارز میاد پایین
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
خوب گفتی.چندنوع دلار داریم:4200-28500- نیمایی-تالاردوم-سنایی-متشکل ارزی-صرافی ملی-توافقی-....
رضا
| Canada |
۲۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
معلومه شما سواد اقتصادی بالا داری چیزی که در عوام وجود ندارد آفرین اما آن وقت بساط چپاول مافیای غیر متمرکز برچیده می‌شود برای عایدات هر نوع رانتی ردیف هزینه مافیایی تعریف شده است مثلا با قاچاق بنزین فلان کار انجام بشود
چرا در این دولت برخلاف دولت قبل نام مقامات دولتی دخیل در این فساد اعلام نمی‌شود؟ چرا ائمه جمعه در مرد این فساد چیزی نمی گویند؟ مثلا اگر این فساد در دولت قبل اتفاق افتاده بود علم الهدی اینگونه سکوت میکرد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
کفن پوش ها و خودجوش ها کجاهستند؟
اینهمه منکر و فحشا توی جامعه اتفاق میوفته شما چسبیدی به اختلاس، موقعی که یک عده مزدور اغتشاش و هرج و مرجی توی مملکت راه میندازن خب معلومه که دستگاههای نظارتی نمیتونن کارشون رو درست انجام بدن
پاسخ ها
ناشناس ۱۷:۳۹
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
تا حالا کدوم از اختلاس ها که اتفاق افتاد پیگیری و به نتیجه رسیده؟
تو این ۴۵ سال همش اغتشاش بوده و هرج و مرج که این همه اختلاس و دزدی اتفاق افتاده؟
التماس تفکر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
التماس یه ارزن شرافت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
حالت خوبه نابغه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
الان منظورت اینه که دستگاههای نظارتی مشغول جلوگیری از فحشا هستند؟ پس چرا فحشا روز به روز بیشتر میشه؟
تاوقتی از انگاره های مارکسیستی و نرخ گزاری و قیمت های چندگانه دست بر نداریم و واقعیت های زندگی را نپذیریم که آدم ها آزادند و نمی‌توانیم بجای آنها تصمیم بگیریم هم یارانه انرژی تباه کننده ثروت ملی داریم،هم دلار چند نرخی داریم هم کالای قاچاق و خروج سرمایه ای که وجود دارد و خواهد داشت اما حاضر به پذیرش موجودیت آن نیستیم،هم فرار از سربازی چند میلیون نفری،هم کسانی با تعداد کثیر که زیر بار حجاب اجباری نمی روند،هم مصرف کنندگان میلیونی شبکه های اجتماعی که تسلیم فیلترینگ نمی‌شوند و .....
مگر برای واردات کالا دلار اسکناس میدن ، عجب عوام فریبی و دروغگو هستید
پاسخ ها
محسن
| Slovakia |
۰۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
دوست عزیز با خوندن تیتر کامنت نده. توضیح داده راجع به حواله نیمایی
یک سوال و دو پیشنهاد :
سوال : آیا شرکتهایی که قصد واردات دارند مستقیماً دلارها را بصورت نقدی همین جا از بانک دریافت میکنند ؟
پیشنهاد : به بانکهای پرداخت کننده ارز به چای دبش پیشنهاد میدهم حالا که هر کی هر کیه شما به این بابا میلیاردها دلار ارز داده اید ما متوجه شدیم از اینکه شما در پرداخت وامهای ازدواج دست و دلتان کار نمیکرد بخاطر این بوده که این ارقام کوچک و چند میلیونی کسر شأن شما بوده ! لطفاً از این به بعد وامهای ازدواج را هم با دلار پرداخت بفرمایید !
پیشنهاد دوم : بانکهای پرداخت کننده ارز به چای دبش ، شما که تا اینجا اینهمه ارز به این بابا دادید و آب از آب تکان نخورد پیشنهاد میکنم یک وام کلان دیگر برای این بنده خدا در نظر بگیرید بدهی مرحله اول را صاف کند از زندان خارج شود جوان است و جاهل نشان داده که جنم دارد و پشتکار حتماً کار میکند و بقیه بدهی را هم صاف میکند بیچاره زن و بچه دارد گناه دارد تو این سیاه زمستان زن و بچه اش بی خرجی و بی سرپرست بمانند دو فردای دیگر هم که شب عید ! خدا را خوش نمی آید !
من ۴شاخ اهن برای خانه نمی توانیم بخریم دراین کشور اینها این همه حق مارا میبرن خدایا۰۰۰۰۰۰ش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
همینه که هست آقای شهرکی! مملکت مال حزب اللهی هاست؛ هرکی خوشش نمیاد جمع کنه بره
همین اتفاق در قضیه موسوم به دلارهای جهانگیری هم افتاد
شرکتهای صوری در نبود نظارت درست دلارهای دولتی را گرفتند و دربازارهای ازاد فروختند و اب از اب تکان نخورد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
اخه با این مبلغ؟ پول 14 سال مصرف چای کل کشور رو در یک سال تنها بدن به یک شرکت وارد کننده
کل شاکله دولت از رئیس جمهور تا کارمند وزارت کشاورزی و بانک مرکزی در این فساد دخیل بودن با علم کااااااااااااااااامل
اتفاقا تکان شدید رخ میدهد،اما این زلزله و چاه ویل اقتصادی برای اکثریت مردم کمر شکن و ویرانگر است،و مسئولان و عده کمی از سرمایه داران و یقه سفید ها ک روز ب روز بر سرمایه ناپاکشان افزوده میشود.فقط کافیست ب نمودار وحشتناک رشد قیمت دلار در این ۴۰سال نگاه کنید،اقتصاد دولتی،رانت،تحریم،سیاستهای غلط خارجی،مدیریت غلط،فساد سیستمی و.....باعث این تورم و فساد گردیده
معلوم نیست بی صاحب تر از مملکت ماهم هست توی دنیا یانه ?
پاسخ ها
وحید
| United States of America |
۰۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۲
خلایق هر چه لایق
نبود آزادی و استقلال رسانه ها
مصونیت قضایی متخلفین
عدم ثبات اقتصادی
پارتی بازی
نداشتن سواد کافی عده ای از مدیران
تحریم‌های بین المللی
بی کیفیتی محصولات داخلی و نبود صادرات
و .....
کاشکی اختلاس گران یک به یک اعدام میشدند تا دل مردم شاد میشد
خودتان هم مثل ما می دانید کجای کار خراب است
مدیونید اگر فکر کنید با این اختلاس میخوان موضوع غزه فراموش بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
منظورت پیروزی در غزه است؟
مرگ بر انگلیس مرگ بر روسیه
اگر قانون رسیی ب اموال مسوولان تصویب میشد کمتر شاهد اختلاس بودیم
یکی مانند خاوری با طبری یا.... دیگر نمیتوانستند اختلاس کنن
پاسخ ها
تفکرنقاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
آدمهایی مثل بابک زنجانی، طبری، خاوری، جزایری و ...
کارپرداز و کارگزار گروههای پشت پرده هستند.
آهای سران مملکت خدا وکیلی حقوقهای آنچنانی که می گیرین هلاله؟ چرا اینقدر این اختلاس ها و زدی ها توی کشور اسلامی انجام میشه وکسی نمی فهمه پشت پرده چه خبره ؟ شماها دارین برای چی حقوق می گیرین ؟ اون از افغانی که از تمام محله ها وکوچه وخیابان پر شده اون از مجردها اون از گرانی ومعیشت خراب اون از بیکاری اون از مرزبانها که شنیدیم بعضی هاشون رشوه میگیرن وافغانی وارد میشه به قرآن قسم داریم از غم وغصه دیوانه میشیم وفقط زنده ایم ولی زندگی نمی کنیم من کاری به مرفهین بی درد ندارم اکثریت مثل خودم.ن را می گم
انشاالله عدالت اسلامی اجراشودوخائنین واختلاس گرهارابدون جناح بازی محاکمه شوندوبودجه مردم راازحلقومشان بیرن بیاورندوخائنین راسزای اعمالشون برسند تاعبرتی برای دیگران باشدماازقوه قضائیه تمنامیکنیم عدالت اسلامی اجراشودنه بانفوذی
وقتی تامین اجتماعی ، سرمربی استقلال برای واردات گوشی آیفون ارز جهانگیری می گیرند و وزیر حاضر نیست اسامی افراد و شرکت هایی که ارز را دریافت کرده اند را اعلام کند و استعفا می دهد فاتحه اقتصاد را باید بخوانیم
تابناک ،لطفا در مورد اختلاس ۹۰۰ فقره وام ازدواج دروغین که دست دو نماینده معروف مجلس هم در آن است مطاب بذار .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
ازدواج ۷۰ ساله ها؟
کجای اسلام اختلاس اومده و حلال که ما نمی دونیم.
فقط میشه گفت تف به ذات وشرف نداشته همه کسانی که به نوعی دخیل هستند در این ماجرای کثیف ......بمیرید انشالله
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
مادربزرگ من بهتر نفرین میکنه
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
الهی امین/ اینقدر پر رو هستند و با کمال بیشرمی هر روز دزدیها و نامردمی هاشون را اعلام میکنند بدون اینکه کسی مجازاتشان کند
خیلی ساده است کسی که این همه دلارروغارت کرده پشتش گرمه و مطمئن از اینکه مجازات نمیشه وباده پونزده سال حبس تعزیری ومرخصی طولانی مدت وزندان لاکچری قضیه فیصله پیدا می کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
صد در صد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
چه ناشناس از مرحله پرتی ! اصلا تو فکر کردی رییس باند رو کسی جرات می کنه بهش سلام کنه ؟ماست چی کشک کی ؟ اینهایی که توی ویترین می بینی پادوهای بزرگترها هستند که هیچوقت نمی بینی شان
چرا که دست خیلیها تو این فساد هست وگند کارشون در میاد تو این اوضاع اقتصاد خراب این یک فاجعه حساب میشه
اینها که بصورت باند و از چند سازمان تخلف می کنند همه خودی هستند و پشت آنها گرم است و این افراد با حساب و کتاب در این مراکز درآمدزا گذاشته اند و هرکسی را مأمور انجام این کارهای با درآمد هنگفت نمی کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
اصلاً همه چی دست چند تا خانواده هست که همشون با هم‌فامیل هستند معلوم هم نیست چرا افشا شده
سوال من اینست که نظر این آقایان متهم به فساد اقتصادی در خصوص ادامه تحریم ها و پذیرش fatf چیه؟ بنظر می‌رسد قریب به اتفاق این آقایان نظرات مثبتی نسبت به ادامه تحریمها داشته و تحریم را نعمت میدانند و مخالف fatf بوده و همین موارد باعث ایجاد زمینه فساد مالی را فراهم کرده است.
به قول معروف : پشتم گرمه.
این دیگه سوال نداره تابی.بزودی باید کل ایران رو اختلاس کنن بازم اب از آب تکون نمیخوره.مردم هم فقط تماشاگر و دنبال یه لقمه نون خشک که گیرم بیاد یا نیاد
وزیر سابق کشاورزی واقای روحانی واقای جهانگیری رو باید به محاکمه ودادگاه علنی بیاورید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
پسرم 80 درصد پول در زمان سید مظلومان پرداخت شده است
تحریم ها نعمت هستند برای صاحبان قدرت وزر سیم
همون طور که خیلی از چیزای دیگه هم شد و آب از آب تکان نخورد.
این موضوع رو با علم عادی نمیشه بررسی کرد نیاز به علم علما داره،علما خواهشن استفتا
یه زمانی یه نفر رو میگرفتن ، میگفتن سلطان سکه رو گرفنیم ، سلطان ارز رو گرفتیم ، الان چای دبش رتبه و درجه و مقامش چیه ؟؟؟!!! سلطانه یا بالاتر ؟؟؟!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
سلطان سلطان ها
بستر فساد در چند نرخی بودن ارز هست و این بستر هم توسط بانک مرکزی ایجاد شده و می شود و خواهد شد
آب از آب تکان نــــــــــــخورد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

دلار 2 هزار تومنی را رسوندین به 50 هزار تومن؟؟؟

این آب از آب تکان نخوردنه؟؟؟ یا شکمتون سیره؟؟؟

ملت رو نمی بینید؟؟؟ تا کمر تو سطل زباله خم شدند؟؟

نمی بینید نخبه ها دارند فرار میکنند؟؟؟

این آب از آب تکان نخوردنه یا ســــــــــونامی است؟؟؟؟
هروقت چهارتا وزیر و چهارتا معاون وزیر را کشیدید بالا و اعدام کردید؟؟؟

بعد بیایید حرف از مبارزه با فساد بزنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
اینو راست میگه اینا که کاری بلد نیستن اقلا برای نمایش مبارزه با فساد اعدام بشن!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
مگه میتونن؟همه باهم فامیلی ونسبت دارند
چجوری هستش الان یک ادم ر با یک چمدون از دلار تو هر وضعیتی بگیرین براش اعدام میزنن حتی اگه با پوله خودش خریده باشه و نتونه سند رو کنه براش. چجوری هر کارت ملی میتونه یک حجمی از دلار رو خرید و فروش کنه. شما انار تک تک مردم رو داربن.چجورب این همه دلار تو بازار نقد شده
یک نفر در بین مسئولان نیست که اسم صاحب اصلی دبش را بگوید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
مگه قرار بود بگن؟
نگران نباشید اختلاس بعدی این هم فراموش میشود مثل بقیه ..چطور میشود که این همه اختلاس بشود ودر اصلاح امور نباشیم ومرتب تکرار شود تازه این ارقام فوق نجومی هستند که ما متوجه میشویم خرده اختلاس‌ها که کم هم نیستند ‌بحساب نمی آیند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
تو ایران مشکل حل نمیشه بلکه با اومدن مشکل جدید مشکل قبلی فراموش میشه
سه روزه پالایشگاه بیرجند داره میسوزه حضرات فقط نظاره گر هستند همین جماعت مدعی مبارزه با اسراییل و امریکا هستند ؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
چیکار کنن ؟ ثبت نام کنن هرکدوم یه سطل اب بیارن
بریزن شاید خاموش شه
حالا ما ک میخوایم ۵۰ میلون وام‌ بگیریم .اونم با سپرده.برا ندادنش صد تا قانون وتبصره میارن
دبش ملت و زدن......
مشکل اساسی از همین تحریم هاست، وقتی سوئیفت بانکی مرخص شده و ارز ۱۰ مرحله دست به دست میچرخه و حتی به صورت کش( cash) در خارج از کشور تحویل وارد کننده میشه( که اونم راحت میتونه اون پول رو هرجوری خواست خرج کنه و نفعش رو ببره) دیگه نباید انتظار رفتار درست رو داشت، در حسابرسی داخلی بحثی هست به نام محیط کنترلی، یعنی فرهنگ سازمانی و نگرش مدیریت واحد تجاری، میتونه بر روی رفتار درست یا نادرست کارکنان اثر گذار باشه، لذا وقتی خود بستر سو استفاده فراهم شده ( ناشی از همین تحریم ها) دیگه انتظار رفتار درست رو نباید از اشخاص ذیربط داشت
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
در مورد تحریم ها موافقم
ولی بقیه اش نه
تو همین شاریط هم خیلی از شرکت ها دارند صادقانه کار می کنند!!!
الان مافای برنج وارداتی هم اضافه شده به این دزدی ها،تو تاریخ هزاران ساله هم این حجم از دزدی و غارت اموال مردم قفله...
اخه چطور امکان داره، یعنی بازرسی و کنترلی وجود نداره، چرا از این مشکلات در اروپا اتفاق نمی افتد،یا بلد نیستید کنترل کنید، یا واقعا دست همه در دست هم هست و هر که سهمی از اختلاس ها دارد، برای یکبار هم که شده مصلحت باید کنار گذاشت، همین مصلحت باعث شد دزدان بسیار شوند، و کشور و مردم را افسرده و عصبانی کرده است. مصلحت بیجا که دزدان سواستفاده کنند شده بلای جان کشور،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
یکی باید خود بازرسی ها را برسی کند یکی هم اینارو واین سلسله مراتب به هیچ جا نخواهد رسید
چقدر به این مسائل حاشیه ای می پردازید چه اهمیتی دارد . مهم رقصیدن پیرمردان و حجاب است از اونها غافل نشوید
حالا خودی یک کاری کرده مثل ۹۲ هزار میلیاردی ذوب آهن یواش یواش فراموشتان خواهد شد
جمع کنید مسخره بازیو ! خلاصه اتفاقی که افتاده اینه که دولت نمیتونسته مستقیم ارز رو تو بازار آزاد بفروشه ، یکی باید واسطه می شده .
مدیران دولتی که منجر به این فاجعه اقتصادی شدند را چرا دستگیر نمی کنند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
چون که از اول هم قرار نبود کسی مجازات‌بشه. همشون خودی هستند.
این را بالا آوردندوبلت کردندوتوبوق وکرناکردندوصادق بوقی راهم وتتلو را هم بلت کردند تادههامیلیارد دیگر در جای دیگر صداش درنیاد____ایکاش این مبلغ هاصرف قدرت دفاعی وملی کشور میشد__یاصرف اساسی ترین نیازمملکت ومردم که همان سرپناه ومسکن حداقلی میشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
بلت نه مجید جان . بلد درسته
ناشناس
| Austria |
۱۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
بهتر است به جای بُلد بگویید برجسته یا پررنگ. در این صورت هم فارسی صحبت کرده و هم خواندن متن خود را آسانتر کرده اید.
چقدر مردم ایران اظهار نظر میکنند در مورد اختلاس و رانت و دزدی زیرا واقعا این موارد زیاد بوده و هست امروز یک محموله قاچاق طلا در مرز بازرگان و کلی محموله سوخت در جنوب کشف شده و در مراکز استانها هم اختلاس ارز موجود هر چند بطور آزمایشی نشان میدهند وگرنه زیاده و تلویزیون ما هم خرابه های غزه و کشته ها را نشان میدهد
این دروغها راباورنکنید تمام این سیاه بازیها برای این است که ذهن مردم را مشوش کنند خدا نیامرزد این عده ای راکه خون مردم را اینطوری توی شیشه می کنند عده ای نان شب ندارند آنوقت اینها میلیاردها پول این مملکت هدر میدهند وزندگی آنچنانی درست می کنند از رهبر عزیز تقاضا داریم ورود کنند وخاطیها تنبیه نمایند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
برو چایت را بنوش وکمی فاصله بده بعد ساندیس بنوش
این افشاگری مربوط به اختلاس چای دبش نتیجه جنگ قدرت درون سیستم هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
بهترین نظر
دقیقا به همین علت هست که عده ای نمی خواهند سایه تحریم از کشور برداشته شود، اگر FATF تصویب شده بود و شفافیت مالی بود موارد اینچنینی ایجاد نمیشد.
فساد در ایران نهادینه شده و ربطی به فلان آقا و دولت نداره . تا پول مفت نفت هست دزدی و چپاول هم هست .
مثل سایر موارد که آب از آب تکون نخورد.....
پیشنهاد میکنم بجای ساختن جوک و مزه پرانی بابت این اختلاسهای هنگفت برای یکبار هم شده مردم همگی از حاکمیت مطالبه قانونی بکنند. حاکمیت باید خیلی شفاف پاسخگو باشد.
پاسخ ها
تفکرنقاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
عده‌ای از مردم، هر مساله‌ی مهمی را دستمایه شوخی و مسخره‌گری می‌کنند و حساسیت نسبت به آن را از بین میبرند.
باید بطور جدی مطالبه‌گری کرد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
خیلی از کاربران نوجوان هستند و توی این سنین معمولا هر چیزی مناسب جوک گفتن است
ماشالله این همه نظر درج شد کار من فقط + دادنه
مردم یک چیز میخواهند یک صدا:
شفافیت و عدالت و مجازات متناسب
چگونه؟ چگونه نداره؟
به وسیله خیانت کاری یه جمعی از مدیران و رانت خواران،
با دروغ گویی در مورد اختلاس های قبلی
با اهمال و دریافت احتمالا حق حساب از طرف بسیاری از وزارتخانه ها و سازمان ها. چون هنوز بسیاری از ابعاد ماجرا گفته نمیشه.
و خیلی مسائل دیگر که چند تا کتاب میشه در موردشون نوشت.
تابناک این را هم بررسی کن که یکی از دلایل اصلی ران دلاری هست. شما اگر برای واردات تخصیص ارز بگیری به هر صرافی که ارز بانکی کیدهد حتی صرافی هایی که بانکی هستند اولین چیزی که به شما میگویند این است که دلار نقدی در دبی یا امارات میدیم به شما. این یعنی اینکه شما دلار نقد بگیری دوست داشتی حواله کن دوست نداشتی نه فقط واردات را تا شش ماه انجام بده. باقیش را شما خود بخوان از این نوع تجارت.
آدمهایی مثل شهرام جزایری، بابک زنجانی، محمودرضا خاوری و اکبر طبری در واقع کارگزار یگ گروه پشت پرده هستند و فقط نقش عروسکی را دارند که نخشان دست آدمهای دیگری است.
از مفسادان اصلی پشت پرده نامی به میان نمی‌آید. همانهایی که کمک کردند یک بچه بانک تاسیس کند، شرکت هواپیمایی راه بیاندازد، نفت بفروشد ...
همانهایی که کمک کردند خاوری پس از اختلاس، به کانادا فرار کند و ...
عیبی نداره عوضش ملت باید تاوان این کارها رو که با دانایی و یا نادانی مسئولان انجام میشه رو پرداخت کنند و همچنان امیدوار باشند با این نحوه مدیریت کشور در آینده وضع خوبی داشته باشند! امیدواری با اینگونه مدیریت چطور ممکنه؟!
بهترین راه جلوگیری از فساد و بستن رانت و شفافیت مالی پذیرش f a t f است. همان روشی که بیش از 90 در صد کشورها پذیرفته اند و ما در کمال شگفتی داریم مقاومت می کنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
شفافیت فقط برای غیر مسلمان واجبه ...مسئولان مسلمان ما خیلی خداباورند واحتیاجی به شفافیت ندارند بسکه زلالند!!!!!!!
تابی جون. من یک خواهش ازت دارم. این که یه آمار بدهید سایر اختلاسهایی که انجام شده تهش چه اتفاقی افتاده. آیا پولها برگردانده شده به خزانه ممکلت یا اینکه تهش یکی از عوامل ظاهری رفته زندان و فرمالیته شده و کش پیدا نکرده. لیست برخی ازین دوستان به شرح ذیل است:
1- خانم شبنم نعمت زاده 2- رضوی 3- خاوری 4- فاضل خداداد و مرتضی رفیق‌دوست 5- ب ز معروف! 6- فساد صندوق ذخیره فرهنگیان 7- املاک نجومی شهرداری 8- تخلف بانک سرمایه و ...
آیا با این اختلاسها یه قاره را نمیشود از اول کوبید و ساخت. اصلا آب از آب تکان خورده! اینطوری است که ما از اداره کشورمان توسط مسئولین ناامید میشویم. اصلا چرا در یک کشور اینقدر اختلاس میشه؟ جز این است که مسئولین فاسد داره؟ دمت گرم تابی جون. اینو بچاپ
چای یک جا اور ارزی ایجاد کرده و سو استفاده کرده
من با علم و آگاهی میگم همون 50 هزار دلاریه هم اوره - حداقل 30% دش اوره
یه سیستم نا سالم همه را آلوده میکنه . طرف نماز میخونه ولی همه ثبت سفارشاش اوره - و فکر نمیکنه این دزدیه - حداقلش دروغه ...
برای مردم دلار نیست اما برای خودی ها همیشه موجوده
فساد در هر جامعه ای هست اما زمانی که مبالغ فساد بالا بود و روند فساد مستمر بود مطمنا وضعیت اون کشور شیر تو شیر است
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۱۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
در همه کشورها فساد هست اما مقیاس این فساد و نحوه فاش شدن و برخورد با آن متفاوت است. مثلا در یک کشور اسکاندیناوی، نخست وزیر به دلیل سوء استفاده از تلفن اداری و تماس خارج از کشور با همسرش، به مبلغی کمتر از 100 یورو، مجبور به استعفا می شود. رسانه های آزاد این افشاگری را انجام دادن و نخست وزیر چاره ای جز استعفا نداشت.
در کشور ما معمولاً با افشاگران به جای شخص مجرم برخورد می شود. کلا صحبت از وجود فساد در ایران جرم است و بلافاصله شما را متهم به سیاه نمایی می کنند و روزگارتان را سیاه. ببینید با افشا کنندگان سییمونی گیت و غیره چکار کردند!
نظارتی شکل بگیرد تا اعتمادی باشد؟!!!!!!!!!!!!!!!
همه مطبوعات و رسانه های مستقل را می بندند تا اخبار درز نکند !!! یعنی درز اخبار مهم است نه خود خبر ! بعد انتظار دارید کسی که درز اخبار فساد برایش مهم است با تخلف برخورد کند !!!!!
چند نکته؛
یک اینکه: میزان اختلاسها خیلی فرقی نکرده‌است، بلکه بخاطر تورم بالا و کاهش‌ارزش پول‌ملی اعداد ریالی بزرگتری را میبینیم.
یعنی اختلاس 3000 میلیارد تومانی (با نرخ دلار 1000 تومان) برابر اختلاس 150000 میلیارد تومانی اکنون(با نرخ دلار 50000 تومان) است. هر دو مورد 3 میلیارد دلار هستند.

دو اینکه: اینها به خیال خودشان دزدی و اختلاس نکرده‌اند! بلکه حق خود را گرفته‌اند!
سالها پیش با یک قاضی در ارگان نظامی در خصوص پرونده های فساد آن ارگان صحبت میکردم، او گفت بیشتر این افراد مفسد (در جلسه خصوصی) در دفاع از خود میگویند: "من هم حقم را گرفتم!"

سوم اینکه: هنوز افرادی هستند که فکر میکنند، حق خود را نگرفته‌اند. پس باید منتظر اختلاسهای دیگری هم بود.
تابناک جان مگر طی این چندین سال این همه اختلاس رو شده و تعداد زیادی نیز مخفی مانده آب از آب تکان خورده؟؟؟فساد کل جامعه رو گرفته.....
دندان فساد را بکشید
یک بار دلار را ببرید بالا، هرچقدر بالا، ولی تک نرخی کنید و به کسی ارز یارانه ای ندهید
اجازه دهید بازار مسیر خود را پیدا کنید
خواهید دید که فسادی نمیتواند شکل بگیرد
تمام فساد زمانی اتفاق می افتد که رانت و سهمیه موجود باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
فرض کن دلار را الآن به هر رقمی که شما پیشنهاد بدهی بالا ببرند و تک نرخی کنند. آیا همین قیمت ثابت می ماند؟ قطعا" یکسال بعدش باز هم ارزش دلار نسبت به ریال بالاتر رفته و باز هم باید قیمت آن را بالا ببرند. پس می بینی که تا ثبات اقتصادی ایجاد نشود و ارزش ریال جایگاه خودش را بدست نیاورد، این افزایش و تک نرخی هم پایانی نخواهد داشت
چو دزدی با چراغ آید گذیده تر برد کالا . فقط چاره کار اعدام است بون در نظر گرفتن موقیعیت و فامیل بازی ؟
مسئولین در زمان انتخابات با وعده های سرخرمن با صدها ترفند تلاش میکنند تا رای بیاورند. ولی درزمان تصدی مسئولیت مبارزه با فساد.هیچ کاری عملی از دستشان یر نمی آید چون به هرجا نگاه میکنند خودی را میبینند مجبورند نظارگرباشند. کشور اینگونه به تباهی کشیده میشود
لطفاً جرم انها را سبک نکنیم....از کجا معلوم که دلار ها را فروخته باشند؟ ممکنه که ۲ سال قبل که ارزهای دیجیتالی به قیمت یک دهم الان بودن خرید کرده باشند و الان با سود هنگفت فروخته باشند مثل ارز PEPE
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
این ارز را برای واردات کالا و ماشین آلات گرفته نه برای
.فروش در بازار آزاد
دلاار چهارودویست روحانی این سرقت ررا بوجود اورد
دلاار چهارودویست روحانی این سرقت ررا بوجود اورد
این قبیل اتفاقت قبلا هم توسط نهاده نظارتی کشف شده افرادی بوده‌اند که باایجاد شرکت درخارج از ایران اقدام به ثبت سفارش وخریدکالا از این شرکت‌ها جهت واردات کالا نموده ودر چندین بانک گشایش اعتبا نموده وپس از ورود کالا به مناطق ویژه مجددا تکرار ثبت ثبت سفارش و.....
شانس آوردیم دلار نیمایی بود که به این سرانجام رسید!!!!
اگر دلار سیمایی بود چی میشد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
دقیقا نصف پولی است که از کره جنوبی طلبکار بودیم چقدر پز آزادشدن آنرا دادند و هنوز هم معلوم نیست چه شد .
دوســــــــــــتان انقدر غر غر نکنید، چای برای سلامت کلیه هاتون خوبه!! دزدیدند که دزدیدند

دلار میخاین چیکار؟

یاد زمان قاجار افتادم میگفتند، نفت چیه؟ بدین این ماده بد بو رو انگلیسی ها ببرند

حالا هم شما دلار امریکایی نجس میخاید چیکار، بذارید آقازادده ها ببرند سواحل امریکا و اروپا
پیشنهاد می شود که فورررررا یارانه اشان را قطع کنند QQQQQQQQQQQ
مگه میشه یک سازمان کوچلو ده مورد نظارت واحد حاسبرسی و.. بعد مورد چای بعد از خوردن بردن تازه فهمیدن .....
اگر بخواهیم آمار 60 مدیر متخلف را درست ترجمه کنیم باید بگوییم 60 مدیر متخلف و بیش از هزار کارشناسی که از ترس و بر خلاف قانون با مفسدان همکاری کرده اند و یا در برابر فساد سکوت کرده و نسبت به تخلفات تولید گزارش نکرده اند.
کره جنــــــوبی زمانی کره جنوبی شد که نخســـــت وزیرشان (بزرگترین شخص اجرایی مملکتشان را) به علت فســــاد اقتــــصادی، حبــــس ابـــــد دادند

اعدام نداشتند وگرنه اعدام میکردند
دلم برای اون بنده خدا سلطان دلار سوخت
خیلی بده حقایق روشن بشه
غصه نخور چایی بخور
چطور آب از آب تکون نخورد ؟این از درایت مسئولین در بازرسی و اجرایی و نظارتی هست آش رو با جاش میبرن بعد تازه اکثرا از کشور خارج میشن البته خارجشون میکنن چون چپاولگران اصلی کسان دیگه هستن و خارج شده ها مهره های انحرافی هستن
هماهنگی بین مسئولین زیاده هر از گاهی یکی دوتا هم گندش در میاد حالا تو ۱۰۰۰ تا یکی دوتا عادیه
خدایا ما کجا زندگی میکنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۲
ایران عزیز
وطن خوبم
جانم فدای وطن بهشتیم
من پیشنهاد می کنم نصف درآمد کشور برای مردم ونصف درآمد برای آقازاده ها ومدیران تا زه ما مالیات را هم می دهیم.
چرا در یک دادگاه علنی دزدان واختلاس گران را محاکمه نمی کنید که درس عبرت برای بقیه دزدان شود
میگن شصت نفر از کارمندان دولتی برکنار شده آخه این کارمندان دیگه هر کدومشون حقوق چهارصد سال رو گرفتند دیگه
فسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسساد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست